Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 september 2003, 10:14   #1
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Als ik het goed begrijp, is deze Debatclub opgericht om discussies op een serieuze manier te voeren.

Bij deze maak ik dan van de gelegenheid eens gebruik om te polsen naar wat mensen zoal vinden van de internationale kunsttaal Esperanto. Wat weten jullie ervan, is het een goed initiatief of niet, en waarom?
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2003, 10:29   #2
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Als ik het goed begrijp, is deze Debatclub opgericht om discussies op een serieuze manier te voeren.

Bij deze maak ik dan van de gelegenheid eens gebruik om te polsen naar wat mensen zoal vinden van de internationale kunsttaal Esperanto. Wat weten jullie ervan, is het een goed initiatief of niet, en waarom?
Och Pelgrim ik heb dat al zoveel gezegd: Ik ben tegen het Esperanto en je weet waarom: Zie links.
__________________
christelijke humanist en centrum-democraat
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2003, 10:38   #3
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Je hebt daar iets verteld over de toren van babel, ja, maar wat moet ik daar uit op maken? Ik wil graag, meer specifieke argumenten die je hebt tegen het Esperanto, zodat ik ze eventjes kan ontkrachten
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2003, 10:57   #4
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Je hebt daar iets verteld over de toren van babel, ja, maar wat moet ik daar uit op maken? Ik wil graag, meer specifieke argumenten die je hebt tegen het Esperanto, zodat ik ze eventjes kan ontkrachten
Dat van de toren van Babel is maar een van mijn bij-tegen-argumenten. Waarom ben ik dan echt tegen? Heb ik ook al veel gezegd. Omtrent de zwakkere in de maatschappij ( gehandicapten, sydroom van down, mensen met leerproblemen/taalproblemen )

Mijn hoofdargument:

Wij zitten in een maatschappij waar veel kinderen in BLO type 1 zitten en in BuSo oplijdingsvorm beschermd wonen, beschermd wonen en werken, beschermd werken en alleen wonen...

Deze mensen zullen geen twee talen kunnen en ja Pelgrim ik spreek uit ERVARING. Geloof me zeer, ze zullen het niet kunnen. Ook mensen met erge taalproblemen zullen het niet kunnen. En dan zullen enkel kinderen/jongeren van niveau humaniora/technisch kunnen volgen. Is dat de bedoeling? Neen, dat denk ik niet.

Het doel van Esperanto was toch dat iedereen in Europa mekaar kon verstaan niet? Awel, dat zal daardoor dan dus niet lukken. Maar, we kunnen het oplossen:

1) We schaffen Esperanto terug af. Wat dan eigenlijk een soort van "achtergang" zou zijn.

2) We houden het Esperanto, maar dan zullen alle kinderen opgevoed moeten worden in het Esperanto en niet meer in het Nederlands. En dan zal het Nederlands vergeten worden.

Bijargumenten:

A) De toren van Babel:

Als we kijken naar dat verhaal dat heeft God eigenlijk de toren laten vallen omdat er te veel ruzie was en is ieder die dezelde taal sprak een stukje land gaan zoeken. Dit staaft voor mij 2 zaken:

1) Een katholiek kan dus zeker flamigant zijn!
2) Een katholiek kan eigenlijk moeilijk voor het esperanto zijn: Wij moeten niet de talen proberen te veranderen eigenlijk, afschaffen dat was niet de bedoeling. Ook al is dit misschien maar een soort van legende. Moeten wij uit legendes niet leren?


B) EPP/EVP:

Dit is misschien maar een belachelijk bijargument. Maar tot op de dag van vandaag gebruiken de Europese partijen het Engels om hun officiele naam bekende de maken. De europese volkspartij is eigenlijk EPP.


Thomas Heynderickx
__________________
christelijke humanist en centrum-democraat
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2003, 11:40   #5
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Wat die 'zwakkere' mensen betreft:

*Het zelfde geldt ook voor het Engels. Deze zwakkeren die u aanhaalt kunnen nu toch ook geen Engels leren? Het zijn nu toch ook die van niveau humaniora/technische alleen?
*Het Esperanto is een veel gemakkelijker taal om aan te leren. Ik zeg niet dat iederéén geniale esperantosprekers zullen zijn, maar het is een wetenschappelijk feit dat het Esperanto -ook door de zwakkeren- eenvoudiger is dan de meeste nu gebruikte talen.
*Schaffen we het Engels af, omdat er nu eenmaal zwakkeren zijn die het Engels niet zo gemakkelijk kunnen aanleren? Nee.


Citaat:
2) We houden het Esperanto, maar dan zullen alle kinderen opgevoed moeten worden in het Esperanto en niet meer in het Nederlands. En dan zal het Nederlands vergeten worden.
Vervang Esperanto hier opnieuw door Engels, dan komt het opnieuw op hetzelfde neer. trouwens, de eigen moedertaal komt ALTIJD op de eerste plaats, dus zij die maar één taal kunnen leren leren gewoon geen Esperanto.


Wat de babel toren betreft:
Citaat:
1) Een katholiek kan dus zeker flamigant zijn!
Geen enkel probleem. Ik ben trouwens zelf flamingant.

Citaat:
2) Een katholiek kan eigenlijk moeilijk voor het esperanto zijn: Wij moeten niet de talen proberen te veranderen eigenlijk, afschaffen dat was niet de bedoeling. Ook al is dit misschien maar een soort van legende. Moeten wij uit legendes niet leren?
Ik bespeur hier weer dat vooroordeel dat het Esperanto de volkstalen gaat vervangen. Integendeel. Ieder volk zijn eigen taal, en het Esperanto als taal voor de contacten tussen de volkeren onderling.

Wat mij betreft, Esperanto en regionalisme gaan perfect samen!
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2003, 12:44   #6
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Wat die 'zwakkere' mensen betreft:

*Het zelfde geldt ook voor het Engels. Deze zwakkeren die u aanhaalt kunnen nu toch ook geen Engels leren? Het zijn nu toch ook die van niveau humaniora/technische alleen?
*Het Esperanto is een veel gemakkelijker taal om aan te leren. Ik zeg niet dat iederéén geniale esperantosprekers zullen zijn, maar het is een wetenschappelijk feit dat het Esperanto -ook door de zwakkeren- eenvoudiger is dan de meeste nu gebruikte talen.
*Schaffen we het Engels af, omdat er nu eenmaal zwakkeren zijn die het Engels niet zo gemakkelijk kunnen aanleren? Nee.


Citaat:
2) We houden het Esperanto, maar dan zullen alle kinderen opgevoed moeten worden in het Esperanto en niet meer in het Nederlands. En dan zal het Nederlands vergeten worden.
Vervang Esperanto hier opnieuw door Engels, dan komt het opnieuw op hetzelfde neer. trouwens, de eigen moedertaal komt ALTIJD op de eerste plaats, dus zij die maar één taal kunnen leren leren gewoon geen Esperanto.


Wat de babel toren betreft:
Citaat:
1) Een katholiek kan dus zeker flamigant zijn!
Geen enkel probleem. Ik ben trouwens zelf flamingant.

Citaat:
2) Een katholiek kan eigenlijk moeilijk voor het esperanto zijn: Wij moeten niet de talen proberen te veranderen eigenlijk, afschaffen dat was niet de bedoeling. Ook al is dit misschien maar een soort van legende. Moeten wij uit legendes niet leren?
Ik bespeur hier weer dat vooroordeel dat het Esperanto de volkstalen gaat vervangen. Integendeel. Ieder volk zijn eigen taal, en het Esperanto als taal voor de contacten tussen de volkeren onderling.

Wat mij betreft, Esperanto en regionalisme gaan perfect samen!
Ik ga je iets zeggen, als jij het Esperanto wilt verdedigen dan zie ik dat jij eigenlijk overal wat ik zeg invul met Engels. Prima, jij doet dat met Engels. Ik doe dat met Engels en Esperanto. Om het je wat duidelijker te maken: Ik ben tegen beiden!!! Ieder spreekt zijn eigen taal met tolks in het Europees parlement. Als ik moet kiezen tussen Esperanto en Engels, zou ik NU Engels kiezen om de eenvoudig reden dat ik het nu aan het leren ben. Maar ik zou mijn kinderen aanraden om Esperanto te leren.

Maar ik ben blij dat wij hetzelfde denken over de zwakkeren.
__________________
christelijke humanist en centrum-democraat
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2003, 15:43   #7
Dies
Europees Commissaris
 
Dies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 6.621
Standaard

Thomas u vertelt zeer merkwaardige zaken. U haalt als argument aan dat het Esperanto slecht is omdat de "zwakkere van geest" hier benadeeld door worden, maar u vergist zich natuurlijk wanneer u stelt dat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
Het doel van Esperanto was toch dat iedereen in Europa mekaar kon verstaan niet? Awel, dat zal daardoor dan dus niet lukken. Maar, we kunnen het oplossen
Dat is en was helemaal niet de bedoeling van het Esperanto. Het Esperanto is een 'neutrale' taal die op wetenschappelijke conferenties en dergelijke meer gebruikt kan worden als gemeenschappelijke taal zodoende men kan converseren met iemand die een andere dan uw taal spreekt. Geenszins is het Esperanto dus bedoelt om aan te leren aan uw "zwakkere van geest". Anderzijds dient men momenteel op school ook sowieso nog 2andere vreemde talen te leren en zou het misschien niet slecht zijn dat men eenvoudig weg in Europa het Esperanto (of een andere kunstmatige taal) zou invoeren als officiële taal.
Al heeft het Esperanto ook best wel menig nadeel, daar het zeer moeilijk is om complexe gevoelens uit te drukken in het Esperanto.
In elk geval is dit zeker een discussie waardig, maar zou misschien de betere vraag zijn: "Heeft het zin om een eenheidstaal in Europa in te voeren?" En zo ja ten kosten van alle andere talen of als aanvulling op?
__________________
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2003, 17:06   #8
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Dies legt het nu eens goed uit zie.

Ik heb eigenlijk niet begrepen wat die "zwakkeren van geest" hier bij komen doen. Het argument dat je gebruikt, thomas, kan je op alles toepassen. Laten we de wiskunde afschaffen, want de zwakkeren van geest kunnen dat niet gemakkelijk leren. Laten we verkiezingen afschaffen, want demente mensen en mentaal gehandicapten weten niet waar het allemaal om gaat.

Fout dus. Wat beter zou zijn is die zogenaamd zwakkeren niet zo paternalistisch te behandelen. Als zij, in dit geval geen Esperanto kunnen leren, dan hoèven zij dat ook niet. Maar dat wil niet zeggen dat het Esperanto voor de maatschappij zelf geen meerwaarde kan hebben.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2003, 12:58   #9
Quicky
Gouverneur
 
Quicky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 mei 2003
Locatie: Tielrode (VLAANDEREN)
Berichten: 1.378
Standaard

Esperanto trekt op niets, een samensmelting van verschillende talen, laat het ons gewoon bij de volkstalen houden, dat is zo al ingewikkeld genoeg en die esperanto zal het zeker niet makkelijker maken.
Quicky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2003, 17:43   #10
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Esperanto trekt op niets
waarom niet?

Citaat:
een samensmelting van verschillende talen
niet helemaal, en wat dan nog?

Citaat:
laat het ons gewoon bij de volkstalen houden
Dat is net het punt: die volkstalen worden nu serieus bedrijgt door het Engels.

Citaat:
dat is zo al ingewikkeld genoeg en die esperanto zal het zeker niet makkelijker maken.
Gebruik van Esperanto zal de internationale communicatie net gemakkelijker maken.

Graag wat meer argumenten aub.

Ik heb toch ook de indruk dat er rond het Esperanto nog enorm veel vooroordelen bestaan, die niet kloppen.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2003, 18:17   #11
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Dies legt het nu eens goed uit zie.

Ik heb eigenlijk niet begrepen wat die "zwakkeren van geest" hier bij komen doen. Het argument dat je gebruikt, thomas, kan je op alles toepassen. Laten we de wiskunde afschaffen, want de zwakkeren van geest kunnen dat niet gemakkelijk leren. Laten we verkiezingen afschaffen, want demente mensen en mentaal gehandicapten weten niet waar het allemaal om gaat.

Fout dus. Wat beter zou zijn is die zogenaamd zwakkeren niet zo paternalistisch te behandelen. Als zij, in dit geval geen Esperanto kunnen leren, dan hoèven zij dat ook niet. Maar dat wil niet zeggen dat het Esperanto voor de maatschappij zelf geen meerwaarde kan hebben.
Het feit is dat we dan moeten zorgen dat de zwakkeren in de maatschappij ons wel blijven verstaan. Even heel praktisch: in de winkel aangesproken worden in het Nederlands. Daarvoor moeten we zorgen. Of je moet je kindje ( bv met het sydroom van down ) in het Esperanto opvoeden dan hebben we dat probleem niet meer. Maar dan verdwijnt op lange termijn misschien het Nederlands. En dat was toch niet de bedoeling.

Wiskunde is in zeker mate onbelangerijk. Als jij kan tellen, aftrekken, delen en vermenigvuldigen dan zal het wel al gaan. Maar de stelling van Pythagoras ( de echte wiskunde ) is niet echt van groots belang voor iedereen. Taal wel, of mogen die mensen ons niet meer verstaan? Laat iedereen zijn eigen taal spreken met tolks in het europees parlement. Hofelijk zijn voor mekaar ( spreek mekaars taal zoveel mogelijk ) en alles lukt!
__________________
christelijke humanist en centrum-democraat
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2003, 21:19   #12
DaBlacky
Europees Commissaris
 
DaBlacky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2003
Locatie: Hasselt
Berichten: 7.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
Het feit is dat we dan moeten zorgen dat de zwakkeren in de maatschappij ons wel blijven verstaan. Even heel praktisch: in de winkel aangesproken worden in het Nederlands. Daarvoor moeten we zorgen. Of je moet je kindje ( bv met het sydroom van down ) in het Esperanto opvoeden dan hebben we dat probleem niet meer. Maar dan verdwijnt op lange termijn misschien het Nederlands. En dat was toch niet de bedoeling.

Wiskunde is in zeker mate onbelangerijk. Als jij kan tellen, aftrekken, delen en vermenigvuldigen dan zal het wel al gaan. Maar de stelling van Pythagoras ( de echte wiskunde ) is niet echt van groots belang voor iedereen. Taal wel, of mogen die mensen ons niet meer verstaan? Laat iedereen zijn eigen taal spreken met tolks in het europees parlement. Hofelijk zijn voor mekaar ( spreek mekaars taal zoveel mogelijk ) en alles lukt!
Taal is net zo belangrijk als de stelling van Pythagoras. adh van die stelling kan je wel hoogtes van gebouwen bepalen etc. Zelfs metselaars gebruiken die formule.

U zegt dat we hoffelijk moeten zijn voor elkaar en dus zoveel mogelijk elkaars taal spreken. U vindt dus dat we allemaal minimum 7-talig ofzo moeten zijn. Wel, dankzij het Esperanto moeten we maar 2-talig zijn: Nederlands en Esperanto. De bedoeling van het Esperanto is om al die overbodige last weg te kieperen.

Hebben we trouwens ergens vermeld dat het Esperanto de streektaal moet vervangen? Ik geloof van niet. Dus uw argument van een mongooltje bij de bakken houdt geen steek. Het Nederlands zal blijven bestaan naast de internationale communicatie. Of bestelt u tegenwoordig bij uw lokale bakker in het Engels?
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2003, 21:51   #13
Dies
Europees Commissaris
 
Dies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 6.621
Standaard

Thomas lees nu in hemelsnaam eens aandachtig wat er hier neergeschreven staat zodat we opnieuw over kunnen gaan naar de essentie vand e discussie. Want ik begrijp echt niet waarom u deze interessante discussie absoluut wenst te herleiden tot een discussie ivm "zwakkeren van geest"
Het zou trouwens voor uw "zwakkeren van geest" een enorme verbetering zijn wanneer we het Esperanto - of het is al eender welke andere kunstlatige taal - zouden invoeren als 2de taal. Nu dienen ze trouwens minimaal 3talen te leren - namelijk het Nederlands, Frans en Engels - en dat zou aldus gereduceerd worden tot 2.
En nu kan je misschien een echt argument proberen te geven...?
__________________
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2003, 11:32   #14
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat dyslexie patienten met Esperanto beter overweg kunnen dan met de meeste natuurlijke talen, omdat het Esperanto een fonetische spelling kent en geen uitzonderingen op de grammaticale regels.
Er is ooit wetenschappelijk onderzoek gevoerd op dit vlak. Ik zal de resultaten eens opzoeken.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2003, 18:46   #15
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Thomas lees nu in hemelsnaam eens aandachtig wat er hier neergeschreven staat zodat we opnieuw over kunnen gaan naar de essentie vand e discussie. Want ik begrijp echt niet waarom u deze interessante discussie absoluut wenst te herleiden tot een discussie ivm "zwakkeren van geest"
Het zou trouwens voor uw "zwakkeren van geest" een enorme verbetering zijn wanneer we het Esperanto - of het is al eender welke andere kunstlatige taal - zouden invoeren als 2de taal. Nu dienen ze trouwens minimaal 3talen te leren - namelijk het Nederlands, Frans en Engels - en dat zou aldus gereduceerd worden tot 2.
En nu kan je misschien een echt argument proberen te geven...?
U moet eerst mijn argument duidelijk lezen. Over genoeg ervaring en kennis spreken. En dan gaan we nog is klappen. Ik durf over weinig zaken zeggen dat ik er iets van ken. Maar sociale zaken en dit zijn wel mijn stokpaardje.

Thomas
__________________
christelijke humanist en centrum-democraat
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2003, 20:35   #16
Dies
Europees Commissaris
 
Dies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 6.621
Standaard

Herformuleer uw gedachtengang dan nog eens duidelijk aub!
Ditmaal wel zonder dat u uw argumenten telken malen dient te onderbouwen met uw "zwakkeren van geest" of u zou de mening moeten toegedaan zijn dat ook het huidige systeem "de zwakkeren van geest" benadeelt?
__________________
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2003, 07:04   #17
Leo
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Locatie: Lage Landen
Berichten: 1.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Bij deze maak ik dan van de gelegenheid eens gebruik om te polsen naar wat mensen zoal vinden van de internationale kunsttaal Esperanto. Wat weten jullie ervan, is het een goed initiatief of niet, en waarom?
Hier raken we het probleem van de “lingua franca”.

De aard van mijn werk heeft me de wereld doen rondzwerven. Ik heb extra Engels moeten leren om de vakliteratuur voor mijn tesis te kunnen lezen; ik heb Maleis geleerd om bouwwerven te kunnen leiden; ik heb Italiaans en Portugees geleerd om producenten en afnemers met elkaar in kontakt te kunnen brengen; Duits voor machinebouw had ik gelukkig al op school geleerd. Verder was en is alles Engels. Het Maleis was mijn Aha Erlebnis inzake de onverbrekelijke eenheid tussen taal en kultuur. Een ogenschijnlijk primitieve taal (geen hulpwerkwoorden, verbuigingen noch vervoegingen, geen normaal onderscheid enkelvoud/meervoud behalve woordverdubbeling in welbepaalde gevallen, gebruik van soortwoorden en ga zo maar door) maar wél meer dan tien manieren om iemand aan te spreken, al naargelang de verschuldigde eerbied voor leeftijd, rang of stand, man of vrouw, ouder of kind,… Een patriarchale kultuur waarin ons “Dames en heren” omgekeerd wordt tot “Tuan-tuan dan puan-puan”. De kultuur wordt uitgekristalliseerd in haar taal, letterlijk en figuurlijk. Als je dat niet ziet heb je iets gemist. Elke eigenaardigheid in een taal is door de eeuwen heen uit haar kultuur opgestaan en gekoesterd, zoniet spraken we allemaal Cobol, Fortran of C, (of Babels). Daarom kan de moedertaal nooit vervangen worden door een wereldtaal.

Daarom is het ook zo jammer dat Engels de facto lingua franca geworden is: die taal is elke niet-Brit vreemd en geeft de Engelstaligen tempowinst. Ik zag inderdaad liever Esperanto, of als dat niet direkt kan de kleinste taal van allemaal, om dat oneerlijk voordeel zoveel mogelijk in te perken. Daar zit ook mijn punt: Esperanto is het best mogelijke compromis tussen aan de ene kant de noodzaak om internationaal met mekaar te kunnen spreken, en om aan de andere kant te voorkomen dat één taal voorrang krijgt, met alle gevolgen vandien.

Dat talen leren vraagt een enorme inspanning. Het was zelfs een probleem mét mijn leergierigheid inzake semantiek, hoe een taal groeit op de kulturele voedingsbodem, (wat het aanleren organischer en gevoelsmatiger en minder woordenboekerig maakt). Dat hielp wel, maar zonder mijn gedrevenheid was het niet gelukt. Met Russisch ben ik niet verder geraakt dan het alfabet, da en njet. De mediterrane talen gooi ik nu door elkaar, en dat ik het Maleis zo goed als kwijt ben doet me pijn. Ik begrijp dus best dat zonder dwingende reden meer dan één vreemde taal leren voor de meeste mensen te hoog gegrepen is. Met Esperanto zou die ene "vreemde" taal voldoende zijn.

Besluit: Zo perfekt mogelijk de moedertaal beheersen, wat in de beste van alle werelden voldoende zou moeten zijn. Vermits die beste van alle werelden Utopia heet, dan maar de moedertaal plus één enkele internationale taal, die niemand voortrekt. Op dit ogenblik weet ik van geen andere dan Esperanto. Mea maxima culpa: ik ken geen Esperanto (al heb ik het wel eens proberen te leren). Ik kon er bij niemand mee terecht, en op het internet ben je een analfabeet als je geen Engels kent. Dus vaarwel, Esperanto (If you don't use it, you lose it). Jammer...
__________________
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande;
Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen,
Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2003, 09:57   #18
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Als je zoveel verschillende talen leert, moet je wel minstens een talent daarvoor hebben. Dan moet ik u toch feliciteren met zoveel inzet en moed

Het is correct dat je met het Esperanto nergens terecht kan, in die zin dat je niet zomaar tegen de eerste de beste op straat 'saluton' kan zeggen, en dat die dan 'Bonan Matenon' terug zegt. Er bestaat wel een beweging in vlaanderen (en de wereld), met plaatselijke centra, en die organiseren wekelijks bijeenkomsten en zo nu en dan wel eens allerhande activiteiten. Er bestaan ook magazines en dergelijke, en zelfs een website waar ze 24 uur op 24 esperanto muziek draaien. Hele collecties boeken, vertaald en origineel, en het aantal websites in Esperanto groeit nogal snel. Er zijn enkele films gemaakt in Esperanto (ik ben van plan er zelf ook een te maken). Om maar te zeggen: het is zeker geen dode, statische taal. Integenstelling tot wat sommige vooroordelen zeggen.

Strikt genomen ben je, zeker op economisch vlak, niets in de wereld, met het Esperanto. Akkoord, en als het enkel om die pragmatische redenen was, had ik me nooit met het Esperanto bezig gehouden. Maar ik laat mij dan ook niet leiden door wat de globalisatie mij voorschrijft .
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2003, 10:45   #19
DaBlacky
Europees Commissaris
 
DaBlacky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2003
Locatie: Hasselt
Berichten: 7.169
Standaard

Het beste zou zijn dat Esperanto op Europees vlak in de eindtermen van het secundair onderwijs zou komen. Vraag is wat je daarvoor laat vallen. Dan heeft het kans op ontwikkeling, gebruik en overleving.

Maar dit zal een droom blijven, vrees ik...
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2003, 11:23   #20
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Het Esperanto heeft gewoon het nadeel dat geen enkele politieke partij -die uiteindelijk toch het meeste gewicht in de politieke schaal leggen- een standpunt inneemt over deze taal.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be