Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 april 2008, 19:13   #81
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Een liberaal is iemand die de mogelijkheden van individuen probeert te maximaliseren - een trade off tussen positieve en negatieve vrijheden.
Een aardige omschrijving. Valt me alleszins mee van je dat je toch nog iets redelijks kan schrijven.

En hoe bepaal je vrijheidsmaximalisatie? Dus een optimale verdeling tussen positieve en negatieve vrijheid. Dat valt niet te definiëren. Het instrumentarium om in de buurt te komen van dat optimale punt is de democratie. Liberalisme zonder democratie is een contradictio in terminis.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 19:25   #82
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Ohja, voor de duidelijkheid: ik vind MIS inderdaad écht een irritante idioot. Maar jou - en vele anderen – niet
Zeker weten, je bent dan ook als een ballon die snel doorprikt wordt, dat heb je natuurlijk niet graag. Probeer snel vriendjes te maken, beste Adrian, je hebt al lang geen poot meer om op te staan. Lees een boek en probeer het ook te begrijpen in plaats van je literalistische gezanik hier ten toon te spreiden vanuit het elitarisme dat je zelf tracht te bestrijden. Ontwijk en negeer zoals je bezig bent, daar ben je goed in om anderen te onderdrukken, respectloos voor je eigen medemens, dat ben je, niets anders. Zoals je ziet, je optreden komt als een boemerang terug, misschien dat je er iets van opsteekt maar je verzet zal wellicht te groot zijn, net zoals je ego, beste Adrian. Het is zelfs amusant om je bezig te zien, wel zielig. De volgende projectie mag komen, slimmerik.

Misschien zie je de humor zelfs, als je dat lukt

Laatst gewijzigd door MIS : 1 april 2008 om 19:26.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 19:33   #83
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
de breuklijn tussen het liberalisme en de libertariërs is toch zeer groot in feite. In feite leunt het libertarisme meer aan tegen het anarchisme dan tegen het klassiek-liberalisme...
Onzin. De libertariërs van vandaag zijn de liberalen van gisteren. Daarom dat libertariërs zichzelf wel eens klassiek-liberaal plegen te noemen. Aan wat sommige zelfverklaarde liberalen hier heden ten dagen komen vertellen is in vele gevallen botweg niks liberaal aan.

Om electoriale redenen komen vertellen dat het alleen de "slechte liberalen" zijn die overheidsbedrijven willen privatiseren en zeggen dat zij de "goeie liberalen" zijn die dat niet zullen doen, sjah, dat kunnen ze wel.

Anders moesten ze consequent zijn met de ideologie die ze zeggen aan te hangen, stel je voor zeg!

Laatst gewijzigd door Heftruck : 1 april 2008 om 19:37.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 20:16   #84
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Een aardige omschrijving. Valt me alleszins mee van je dat je toch nog iets redelijks kan schrijven.

En hoe bepaal je vrijheidsmaximalisatie? Dus een optimale verdeling tussen positieve en negatieve vrijheid. Dat valt niet te definiëren. Het instrumentarium om in de buurt te komen van dat optimale punt is de democratie. Liberalisme zonder democratie is een contradictio in terminis.
Ik zie écht niet hoe de extremistische democratie - en al zéker niet de parlementaire particratie die wse hebben - daar voordeel uit kunnen halen. Wat heeft democratie meer gedaan dan gezorgd dat iedereen zijn eigen belangen aan de staat kan melden en dat iedereen probeert ten koste van de staat - dus al de rest - te leven? Mijn inziens niet al te veel.

Ik denk dat je democratie moet nuanceren; dat het geen alles of niets spel is. Een staat zonder fundamentele vrijheden/rechten - waar de democratie niet aan mág tornen - zou ik in ieder geval niét liberaal noemen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 22:14   #85
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Onzin. De libertariërs van vandaag zijn de liberalen van gisteren. Daarom dat libertariërs zichzelf wel eens klassiek-liberaal plegen te noemen. Aan wat sommige zelfverklaarde liberalen hier heden ten dagen komen vertellen is in vele gevallen botweg niks liberaal aan.

Om electoriale redenen komen vertellen dat het alleen de "slechte liberalen" zijn die overheidsbedrijven willen privatiseren en zeggen dat zij de "goeie liberalen" zijn die dat niet zullen doen, sjah, dat kunnen ze wel.

Anders moesten ze consequent zijn met de ideologie die ze zeggen aan te hangen, stel je voor zeg!
Let op straks val je nog omver van je hoog intellect m'n beste.

Aan wat jij hier komt vertellen begin ik het liberale anders ook wel te betwijfelen. En het schuingedrukte is natuurlijk hilarisch... heb je nog wat te vertellen over jezelf?
van het tweede alinea snap ik geen snars
voor het derde alinea kan je dat eens verder uitleggen aub? Liefst met argumenten en zo daar waar je eens ècht uitlegt waarom het liberalisme gewoon een "willen maar niet kunnen" denklijn is daar waar het libertarisme "heaven on earth" is... ik luister en ben benieuwd
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Wever terzake 15/09/2011
Dat is een valse redenering het is niet omdat je het gaat afmeten aan de wensen van een extremist dat je een goed akkoord hebt...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 22:20   #86
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Maar je hebt helemaal geen kéuze - nul what so ever - om deel uit temaken van de maatschappij. Je moét daar deel uit van maken. En niet alleen dat; je moét ook nog eens bereid te zijn om toé te laten dat de democratie over élk mogelijk aspect van je leven mag en kan heersen?
inderdaad uw vrijheid is niet oneindig...Hij stop namelijk waar die van de volgende begint.

Uiteraard moet je bereid zijn de spelregels te volgen...zo hoor je namelijk een spel te spelen.

Citaat:
Neen, dat is niet compatibel met liberale principes.
Natuurlijk wel dat ZIJN de liberale principes...

Citaat:
Dat betwijfel ik ten zeerste. De klassiek-liberalen (Smith, Locke, Say, Spooner, Spencer, Bastiat, Von Humboldt, Mises, Kirzner, Cantillon, Nock, Lachmann, ...) zouden gehuiverd hebben bij datgene wat hedendaagse liberalen soms durven verdedigen (de welvaartstaat...).
Ik denk eerder dat de grote meerderheid van deze denkers eens goed zou gelachen hebben met wat sommigen hier voorstellen . Maar dat laat niet weg dat wij de welvaartstaat an sich niet echt verdedigen hoor...

Citaat:
Geen énkele daarvan zou de huidige volkomen doorgeslagen verzorgingsstaat verdedigen.
En ik denk ook zeer weinigen van degene die zich liberaal noemen...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Wever terzake 15/09/2011
Dat is een valse redenering het is niet omdat je het gaat afmeten aan de wensen van een extremist dat je een goed akkoord hebt...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 22:22   #87
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Let op straks val je nog omver van je hoog intellect m'n beste.

Aan wat jij hier komt vertellen begin ik het liberale anders ook wel te betwijfelen. En het schuingedrukte is natuurlijk hilarisch... heb je nog wat te vertellen over jezelf?
van het tweede alinea snap ik geen snars
voor het derde alinea kan je dat eens verder uitleggen aub? Liefst met argumenten en zo daar waar je eens ècht uitlegt waarom het liberalisme gewoon een "willen maar niet kunnen" denklijn is daar waar het libertarisme "heaven on earth" is... ik luister en ben benieuwd
Ik ga botweg zeggen dat ik daar geen zin in heb, teneinde toch iets gezegd te hebben.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 23:35   #88
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Ik denk dat je democratie moet nuanceren; dat het geen alles of niets spel is. Een staat zonder fundamentele vrijheden/rechten - waar de democratie niet aan mág tornen - zou ik in ieder geval niét liberaal noemen.
Pas maar op Adrian, straks struikel je nog over je woorden … en dan ? Als je er teveel kent zijn er altijd bij die ongeveer hetzelfde willen zeggen maar net andersom naarmate je perceptieniveau, je weet dat wel hé.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2008, 00:12   #89
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ik denk dat je democratie moet nuanceren; dat het geen alles of niets spel is. Een staat zonder fundamentele vrijheden/rechten - waar de democratie niet aan mág tornen - zou ik in ieder geval niét liberaal noemen.
Ja, dat klopt wel. Je bedoelt de UVRM of de EVRM?
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2008, 08:55   #90
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Ik ga botweg zeggen dat ik daar geen zin in heb, teneinde toch iets gezegd te hebben.
ik eigenlijk ook niet ...
"If you want to appear smarter, hang around someone stupider. "garfield
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Wever terzake 15/09/2011
Dat is een valse redenering het is niet omdat je het gaat afmeten aan de wensen van een extremist dat je een goed akkoord hebt...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2008, 11:23   #91
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Ja, dat klopt wel. Je bedoelt de UVRM of de EVRM?
Dat zijn _geen_ fundamentele mensenrechten, hé.
Alé, jong: 'recht op betaalde vakantie'. :')
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be