Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 september 2018, 15:59   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.598
Standaard Plasticvanger naar vuilnisbelt Grote Oceaan

Plasticvanger naar vuilnisbelt Grote Oceaan

Een enorme plasticvanger van het project The Ocean Cleanup gaat zaterdag naar de Stille Oceaan. Daar drijven miljoenen kilo's afval, een 'plastic soep' die gevaarlijk is voor dieren.


Dat lijkt mij best een goede zaak.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2018, 16:08   #2
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.862
Standaard

Onderwijl wordt in enkele grote Franse steden betoogd "voor het klimaat" en het "redden van de Planeet"....

Ze willen "dat er iets gedaan " wordt ,door iemand,door de politiek,blijkbaar niet door henzelf.


Er zijn,zoals dit draadje aantoont,ook mensen die zich niet bezig houden met "vragen dat er andere mensen dingen doen om de planeet te redden",maar zelf iets doen aan een ACTUEEL probleem......vuiligheid in het water....
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.

Laatst gewijzigd door kelt : 8 september 2018 om 16:09.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2018, 16:54   #3
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Onderwijl wordt in enkele grote Franse steden betoogd "voor het klimaat" en het "redden van de Planeet"....

Ze willen "dat er iets gedaan " wordt ,door iemand,door de politiek,blijkbaar niet door henzelf.
Waar haalt u het vandaan dat die mensen daar zelf geen inspanningen leveren? Ik ken genoeg mensen die zuinig met de dingen omspringen en bepaalde aankopen zorgvuldig overwegen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2018, 17:15   #4
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Een mooi initiatief maar in feite is dit symptoombestrijding. Men zou beter werk maken van een serieuze beperking van de plastic consumptie/productie.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2018, 17:18   #5
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Een mooi initiatief maar in feite is dit symptoombestrijding. Men zou beter werk maken van een serieuze beperking van de plastic consumptie/productie.
Dat kwam ook aan bod in een recente reportage waar de mensen die mede dit project dragen, heel duidelijk onderstreepten dat de enorme plasticvervuiling aan de bron moet worden aangepakt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2018, 17:43   #6
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Een mooi initiatief maar in feite is dit symptoombestrijding. Men zou beter werk maken van een serieuze beperking van de plastic consumptie/productie.
Het probleem mis dat het gebruik van plastic in ons consumptiepatroon zeer diep is doorgedrongen. Soms zit het verwerkt in onze producten op een manier dat het nauwelijks opvalt. Neem nu de algemeen gebruikte Tetra-Bric verpakking van melk. Een uitvinding waarvan enkele Zweedse families immens rijk zijn geworden. De meeste mensen zijn ervan overtuigd dat zulk een melkdoos uit karton is gemaakt. Maar dat is slechts gedeeltelijk zo. In feite is het een doos met minstens een driedubbele wand die (van buiten naar binnen bekeken) bestaat uit: a) karton; b) aluminiumfolie; c) plastic. Een zeer doelmatig product, de melk bewaart er voorbeeldig in. Maar ook hier vinden we plastic.
Ik denk dat een ommekeer meerdere jaren en in fasen zal moeten gebeuren. Recuperatie en recyclage zal ook hier meer dan nodig zijn.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2018, 17:49   #7
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het probleem mis dat het gebruik van plastic in ons consumptiepatroon zeer diep is doorgedrongen. Soms zit het verwerkt in onze producten op een manier dat het nauwelijks opvalt. Neem nu de algemeen gebruikte Tetra-Bric verpakking van melk. Een uitvinding waarvan enkele Zweedse families immens rijk zijn geworden. De meeste mensen zijn ervan overtuigd dat zulk een melkdoos uit karton is gemaakt. Maar dat is slechts gedeeltelijk zo. In feite is het een doos met minstens een driedubbele wand die (van buiten naar binnen bekeken) bestaat uit: a) karton; b) aluminiumfolie; c) plastic. Een zeer doelmatig product, de melk bewaart er voorbeeldig in. Maar ook hier vinden we plastic.
Ik denk dat een ommekeer meerdere jaren en in fasen zal moeten gebeuren. Recuperatie en recyclage zal ook hier meer dan nodig zijn.
Akkoord. Die Tetra-Bric verpakkingen die zijn toch 100% recycleerbaar of vergis ik mij daar in?

Anderzijds is het natuurlijk ook wel zo dat die zogenaamd 100% recycleerbaar verpakkingen ook gewoon in de oceanen terecht komen.

Ik zag een tijd geleden een reportage over vuilnisverwerking op verschillende plaatsen op de wereld. In een bepaald Afrikaans land werd alles gewoon door de meeste consumenten ter plaatse of op het strand en in zee gedumpt. Die mensen konden ook een vuilophaaldienst betalen en die brachten het opgehaalde vuil vervolgens naar het strand om daar te dumpen...
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2018, 19:19   #8
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Een mooi initiatief maar in feite is dit symptoombestrijding. Men zou beter werk maken van een serieuze beperking van de plastic consumptie/productie.
Kan dat nog wel?

Kunnen we dat nog wel wegdenken?
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2018, 22:30   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Akkoord. Die Tetra-Bric verpakkingen die zijn toch 100% recycleerbaar of vergis ik mij daar in?
Ja, dat is een misvatting. Tetra laat zich heel moeilijk recycleren, juist omdat de verschillende materialen verkleefd zitten. In bepaalde landen wordt Tetra dan ook bij het restafval gegooid. Zwitserland bijvoorbeeld. En dat land houdt er toch bijzonder strenge regels op na als het om afvalverwerking en recyclage gaat.

Beter ware het dat melk in plastic flessen wordt aangeboden. PET is immers moeiteloos te recycleren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2018, 07:24   #10
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Kan dat nog wel?

Kunnen we dat nog wel wegdenken?
Mocht er vanaf morgen een terugnameplicht van 100% komen voor de B2C verkopers van in plastic verpakte producten dan zou dit zeer snel geregeld zijn.

In mijn ogen is het niet de consument die schuldig is aan de eindeloze stroom plastic vuiligheid die zijn weg naar de oceanen vinden, het zijn eerde de fabrikanten en de warenhuizen die dit op poten hebben gezet in naam van "het gemak" van de consument. De één zag het van de ander en ze hebben het gewoon van elkaar over genomen.

Wanneer je bvb ziet dat komkommers in plastic verpakt worden dan vraag je je af waarom ze dit in godsnaam doen...
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2018, 09:53   #11
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Een mooi initiatief maar in feite is dit symptoombestrijding. Men zou beter werk maken van een serieuze beperking van de plastic consumptie/productie.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Mocht er vanaf morgen een terugnameplicht van 100% komen voor de B2C verkopers van in plastic verpakte producten dan zou dit zeer snel geregeld zijn.

In mijn ogen is het niet de consument die schuldig is aan de eindeloze stroom plastic vuiligheid die zijn weg naar de oceanen vinden, het zijn eerde de fabrikanten en de warenhuizen die dit op poten hebben gezet in naam van "het gemak" van de consument. De één zag het van de ander en ze hebben het gewoon van elkaar over genomen.

Wanneer je bvb ziet dat komkommers in plastic verpakt worden dan vraag je je af waarom ze dit in godsnaam doen...
Inderdaad:
Misschien de producenten van producten (die soms tien keer verpakt zijn) eens onder druk zetten, door gebruik van milieuveiling verpakkingsmateriaal te verplichten?
Ik kies altijd voor zo'n verpakkingen, maar soms heb je de keuze niet.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 9 september 2018 om 09:54.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2018, 17:49   #12
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

De overgrote meerderheid van de plasticvervuiling in de oceanen komt uit een paar (aziatische) rivieren.

Het probleem is vrij simpel op te lossen daardoor, mits wat wil.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2018, 17:51   #13
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De overgrote meerderheid van de plasticvervuiling in de oceanen komt uit een paar (aziatische) rivieren.

Het probleem is vrij simpel op te lossen daardoor, mits wat wil.
Dat is de essentie van heel veel geëscaleerde probleempjes.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2018, 08:00   #14
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Mocht er vanaf morgen een terugnameplicht van 100% komen voor de B2C verkopers van in plastic verpakte producten dan zou dit zeer snel geregeld zijn.

In mijn ogen is het niet de consument die schuldig is aan de eindeloze stroom plastic vuiligheid die zijn weg naar de oceanen vinden, het zijn eerde de fabrikanten en de warenhuizen die dit op poten hebben gezet in naam van "het gemak" van de consument. De één zag het van de ander en ze hebben het gewoon van elkaar over genomen.

Wanneer je bvb ziet dat komkommers in plastic verpakt worden dan vraag je je af waarom ze dit in godsnaam doen...
Wel dat vroeg ik mij een tijdje geleden ook al af, wat is dat met de komkommers en dat plastic jasje dat er 'rond gegoten' zit.

Maar u heeft gelijk in de zin van dat er veel dingen zijn die te overdreven ingepakt zijn.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2018, 09:03   #15
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Wel dat vroeg ik mij een tijdje geleden ook al af, wat is dat met de komkommers en dat plastic jasje dat er 'rond gegoten' zit.

Maar u heeft gelijk in de zin van dat er veel dingen zijn die te overdreven ingepakt zijn.
Heeft veel met houdbaarheid te maken. Doe het plastic weg en sommige dingen kan je na 1 dag weggooien.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2018, 10:53   #16
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, dat is een misvatting. Tetra laat zich heel moeilijk recycleren, juist omdat de verschillende materialen verkleefd zitten.
Euh... nee. Tetrapaks zijn recycleerbaar/downcyclebaar. Kartonvezels worden afgescheiden door te verpulpen, en de plastic en aluminium folie worden gedelamineerd door middel van een behandeling met mierenzuur.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In bepaalde landen wordt Tetra dan ook bij het restafval gegooid. Zwitserland bijvoorbeeld. En dat land houdt er toch bijzonder strenge regels op na als het om afvalverwerking en recyclage gaat.
Ondanks de recyclagemogelijkheid, is het verbranden van tetrapaks de optie met de laagste milieu-impact, de warmte die vrijkomt wordt gebruikt voor elektriciteitsopwekking en de as, die bestaat uit aluminiumoxide, is een grondstof voor de cementindustie. Recyclage kost ook energie en grondstoffen (waswater, detergenten, chemicaliën,...) en in sommige gevallen weegt dit niet op voor het milieu...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Beter ware het dat melk in plastic flessen wordt aangeboden. PET is immers moeiteloos te recycleren.
Ook niet correct: als je melk in plastic bewaart, dan best in HDPE flessen want PET flessen zijn te lichtdoorlatend. Melk in transparante PET flessen zal sneller ranzig worden door foto-oxidatie van melkvet, en ook vitamine A wordt sneller afbroken.

Een mogelijke oplossing is dat men pigmenten of opake vulstoffen toevoegt aan PET, maar daardoor de recyclebaarheid van de PET-flessenstroom...

En sorry, maar PET is niet eindeloos recyclebaar: nu wordt dit 1 of 2 keer gerecycleerd en dan is het ook gedaan... door herhaaldelijk opwarmen en afkoelen van PET treedt ketenverkorting op van het polymeer waardoor de mechanische eigenschappen achteruit gaan en PET niet meer geschikt is voor drankflessen. De enige optie die overblijft is downcyclen in textielvezel maar na dit gebruik belandt het finaal in de verbrandingsoven of op de stortplaats of nog erger, in de oceaan.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2018, 12:03   #17
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.367
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

HDPE is zowat de ideale kunststof voor verpakkingen. Het is opaak. Licht voor de sterkte (transportvoordeel) het is prima recycleerbaar, en het is de properste vaste brandstof die we hebben.
Het belangrijkste nadeel, je kan er niet in pasteuriseren ofzo, de maximum temperatuur die het kan hebben is ongeveer 60°C

Blik, aluminium of staal, is een goede 2de optie voor dingen die met temperatuur te maken hebben

Ik heb het al een paar keer eerder geschreven. Maak gewoon regels dat een verpakking uit materiaal A of B moet bestaan volgens een bepaalde volume/vorm naar gelang het te bewaren materiaal.

dan kunnen we de productie en recyclage zo sterk stroomlijnen dat de milieu-impact zo minimaal mogelijk is.

De enigen die dan zonder werk gaan vallen zijn verpakkingsdesigners. Wie heeft er eigenlijk behoefte aan, bijvoorbeeld, een shampoo flesje met ergonomische grip en een zachte dop met richeltjes voor zijn/haar plezier.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2018, 13:25   #18
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Het belangrijkste nadeel, je kan er niet in pasteuriseren ofzo, de maximum temperatuur die het kan hebben is ongeveer 60°C
Is geen nadeel - pasteuriseren van vloeistoffen gebeurt meestal met een warmtewisselaar voor het afvullen; de flessen worden daarna dan steriel afgevuld. Geen behoefte aan hoge temperatuur-bestendig plastic.

Vooral conserven, glas of staal, worden in-container gepasteuriseerd of gesteriliseerd.

En... als u product echt temperatuurgevoelig is, en u wenst het te steriliseren, dan bestraalt u het gewoon met een 60-Cobalt radioactieve bron.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2018, 08:09   #19
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.367
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Is geen nadeel - pasteuriseren van vloeistoffen gebeurt meestal met een warmtewisselaar voor het afvullen; de flessen worden daarna dan steriel afgevuld. Geen behoefte aan hoge temperatuur-bestendig plastic.

Vooral conserven, glas of staal, worden in-container gepasteuriseerd of gesteriliseerd.

En... als u product echt temperatuurgevoelig is, en u wenst het te steriliseren, dan bestraalt u het gewoon met een 60-Cobalt radioactieve bron.
Het is dan geen groot nadeel voor HDPE, die temperatuurtolerantie.

Nu alleen nog in wetten gieten.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2018, 08:25   #20
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Mocht er vanaf morgen een terugnameplicht van 100% komen voor de B2C verkopers van in plastic verpakte producten dan zou dit zeer snel geregeld zijn.

In mijn ogen is het niet de consument die schuldig is aan de eindeloze stroom plastic vuiligheid die zijn weg naar de oceanen vinden, het zijn eerde de fabrikanten en de warenhuizen die dit op poten hebben gezet in naam van "het gemak" van de consument. De één zag het van de ander en ze hebben het gewoon van elkaar over genomen.

Wanneer je bvb ziet dat komkommers in plastic verpakt worden dan vraag je je af waarom ze dit in godsnaam doen...
die komkommers is voor de kwaliteit te bewaren. Consumenten willen geen komkommers die ook maar een klein beetje minder kwaliteit lijken te hebben.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be