Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 december 2018, 14:36   #81
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Ik heb mij al eens laten gidsen, ja. Heb ik nu iets verkeerds gedaan?



Voor jonge kinderen is dat gewoon een speelse manier om bijv. te leren begrijpen dat bidden verschillende vormen kan aannemen en hoe je je gedraagt in een kerk, een moskee, een synagoge, een hindoetempel, etc. Natuurlijk moet je op die leeftijd niet verwachten dat ze het fenomeen religie op een abstracter niveau gaan begrijpen.

Voorts leren ze op die leeftijd nog veel door beelden en gebaren. Vond jij als kind rollenspelen niet leuk, Xeno? (Kleine Xeno drapeert een vaatdoek rond zijn lendenen: "Kijk, mama, nu ben ik een meisje!"; Kleine Xeno sluit zich op in een grote kartonnen doos: "Kijk, papa, nu zit ik in de gevangenis!"). Je had ook op je knietjes voorover kunnen buigen in de richting van Mekka - eerst even zoeken waar dat ligt en dan het kompas leren hanteren, leerrijk! - en kunnen kraaien: "Kijk, papa, ik ben moslim!".

Al had je dan waarschijnlijk nog méér slaag gekregen dan je al kreeg.

dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2018, 14:37   #82
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door No Apologies Bekijk bericht
Ik denk niet dat deze kinderen het donkere kantje van de islam zullen besproken zien in het kader van deze pedagogische uitstap.
Net zoals kinderen in het algemeen afgeschermd worden van de duistere kanten van het bestaan. Mijn eerste kennismaking met het christendom was ook niet door lessen over de inquisitie.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2018, 14:44   #83
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Ik heb zelf niet fysiek leren bidden. Dat is meer iets voor kindjes, die, zoals gezegd, eerder leren door dingen te doen in plaats van louter te observeren.

Voor de rest: algemene kennis, Xeno. Belangstelling voor de mij omringende wereld. Ik heb ook werk van Urbain Vermeulen en Paul Cliteur gelezen, hoor. Toch geen islamknuffelaars bij mijn weten.



Hopelijk wel.
Ik denk van niet, want anders zou het nieuws beelden geven van de rellen die losbarsten naar aanleiding daarvan. Je weet wel, tolerant zijn is alleen voor ons, niet voor de moslims.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2018, 14:49   #84
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Je lacht, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat ik er nog meer had kunnen krijgen, en ik was er bij.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2018, 14:49   #85
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door No Apologies Bekijk bericht
We hebben de jaren '80 duidelijk in verschillende milieus beleefd.
Tja, ik kijk toch met een zekere jaloezie naar de jongste generatie. En ik denk niet dat je gek veel oudere holebi's gaat vinden die werkelijk geloven dat het vroeger beter was. Spannender, ja, beslist, en misschien was er ook meer interne solidariteit en meer activisme dan vandaag - ik verwees al naar het vooruitgangsgeloof - maar dat waren net de neveneffecten van de marginale positie waarin homo's en lesbiennes verkeerden. Dat "wij tegen de rest van de wereld", dat ook iets romantisch had, is godlof niet meer nodig.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2018, 15:07   #86
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.051
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door No Apologies Bekijk bericht
We hebben de jaren '80 duidelijk in verschillende milieus beleefd.
En nog geen klein beetje. In het begin van de jaren tachtig waren in de Steenstraat in Brussel (schuin over de AB) twee gerenomeerde homo-cafés, waar ook ik (met of zonder vriendin) af en toe een pint ging drinken. Toen waren daar helemaal geen problemen, zelfs niet toen soms twee mannen stonden te tongen buiten op de stoep.
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2018, 15:09   #87
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik denk van niet, want anders zou het nieuws beelden geven van de rellen die losbarsten naar aanleiding daarvan. Je weet wel, tolerant zijn is alleen voor ons, niet voor de moslims.
Ik heb geen weet van zulke rellen, terwijl ook moslimkinderen massaal naar katholieke scholen worden gestuurd, waar ze nu eenmaal geconfronteerd worden met een verplicht vak (rooms-katholieke) godsdienst.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2018, 15:11   #88
No Apologies
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 mei 2017
Berichten: 4.513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Tja, ik kijk toch met een zekere jaloezie naar de jongste generatie. En ik denk niet dat je gek veel oudere holebi's gaat vinden die werkelijk geloven dat het vroeger beter was. Spannender, ja, beslist, en misschien was er ook meer interne solidariteit en meer activisme dan vandaag - ik verwees al naar het vooruitgangsgeloof - maar dat waren net de neveneffecten van de marginale positie waarin homo's en lesbiennes verkeerden. Dat "wij tegen de rest van de wereld", dat ook iets romantisch had, is godlof niet meer nodig.
Er waren er die zich wegstopten en dat vandaag nog doen. Maar ik heb er genoeg gezien die er ook toen al exuberant tegenaan gingen en lak hadden aan wat de buitenwereld ervan vond. Als je natuurlijk een keer in elkaar geklopt wordt, is de kans groot dat je je tegen je natuur in veel ingetogener gaat gedragen. Jammer.
__________________
Vertrouw niemand die zijn god liever ziet dan zijn kinderen
No Apologies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2018, 15:41   #89
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Welke meerwaarde heeft een bezoek aan de dierentuin? Of een reis naar Rome? Welke meerwaarde heeft onderwijs tout court?



Wat is er grensoverschrijdend aan?
En voor u is een bezoek aan een moskee gelijk aan de dierentuin dan of zo?
Nee he, dus heeft u zelf uw vraag al beantwoord.

Ik zie religie als indoctrinatie en wil niet dat dit zou gebeuren met mijn kinderen, zo lang ze niet volwassen genoeg zijn om zelf hun mening te vormen. Dus nee, hen aanleren hoe je moet bidden in een moskee is er voor mij totaal over.
Het is wat anders wanneer een kind nieuwsgierig is en er zelf om vraagt, dan zou ik mee gaan en dat prima vinden. Maar kinderen vragen dit niet, zijn daar niet mee bezig, wel met de dierentuin en bezoek daar aan!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2018, 15:44   #90
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door No Apologies Bekijk bericht
Er waren er die zich wegstopten en dat vandaag nog doen. Maar ik heb er genoeg gezien die er ook toen al exuberant tegenaan gingen en lak hadden aan wat de buitenwereld ervan vond. Als je natuurlijk een keer in elkaar geklopt wordt, is de kans groot dat je je tegen je natuur in veel ingetogener gaat gedragen. Jammer.
Ook in de jaren 70 of 80 waren er overal homobars, waar amper problemen waren, iedereen mocht daar ook gewoon binnen en iets drinken.
Nu is het helaas andere koek, je kunt beter in groep samen gaan, want de kans in bijvoorbeeld Brussel om lastig gevallen te worden ( door " Finnen" zeg maar) is volgens jongeren veel groter dan vroeger. Die jongeren zijn dertigers. Dus ja ze kunnen vergelijken met pakweg 10 jaar geleden.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2018, 15:45   #91
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Ik heb geen weet van zulke rellen, terwijl ook moslimkinderen massaal naar katholieke scholen worden gestuurd, waar ze nu eenmaal geconfronteerd worden met een verplicht vak (rooms-katholieke) godsdienst.
dat denk ik niet, moslims mogen gewoon islamlessen volgen, ook in katholieke scholen.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2018, 15:47   #92
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door No Apologies Bekijk bericht
Ik vind het zeer bedroevend dat we in het in 2018 in steeds meer stedelijke wijken voor lief moeten nemen dat we op onze qui-vive moeten zijn wanneer we hand in hand wandelen met een partner van hetzelfde geslacht. Als je het vroeger deed werd je meewarig bekeken of uitgelachen. Nu word je beschimpt en in elkaar geramd. Nee, het is nu dus niet beter.

Er is zeker een groep migrantenjongeren die het goed doen. Maar voordat we de deuren wijd openzetten voor allerlei nieuwkomers uit vaak streng islamitische landen zou ik liever zien dat we de groepen die we reeds hebben in de juiste richting krijgen.
Zo denk ik er ook over.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2018, 15:52   #93
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Ik heb geen weet van zulke rellen, terwijl ook moslimkinderen massaal naar katholieke scholen worden gestuurd, waar ze nu eenmaal geconfronteerd worden met een verplicht vak (rooms-katholieke) godsdienst.
Vroeger mocht je kiezen welke lessen, godsdienst of vrijzinnig/zedenleer.

Dus moslims zijn nu verplicht van katholieke godsdienst te volgen?

Sinds wanneer dan?
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2018, 18:07   #94
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Waarom is dat geen meerwaarde? Dienen kinderen geen kennis te maken met de hen omringende wereld in al zijn dimensies: de economische, natuurlijke, historische, culturele en, jawel, ook religieuze dimensie? Zo nee, waarom die filter?
Omdat die religieuze dimensie best zo vlug mogelijk verdwijnt, voor de islam in het bijzonder. Niets dan ellende, dictatuur en barbarisme is er te ontdekken!
Via de geschiedenislessen kunnen ze daar het nodige over leren.
De rest leren ze wel als ze in bepaalde wijken rondlopen en de aanhangers zien van bepaalde godsdiensten en de media een beetje te volgen, op hun computer...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2018, 18:14   #95
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In heel dit bericht ontbreekt de argumentatie. Waarom hoort een school dat niet te doen?
Omdat je in de huidige tijd geen behoefte meer hebt aan iets zoals godsdienst, tenzij men het je wijsmaakt dat het zo moet. Hoeveel mensen zouden er niet zijn die zich al geen seconde per dag meer bekommeren over godsdienst? En ja, ze gaan naar de kerk voor een doopsel, een trouwfeest enz maar een god hebben ze niet meer van doen!
En hoe zit het met de "godsdienstbeleving" in onze katholieke scholen? Ook "gene vette" meer dacht ik...
Als we onze moslims bezig zien over de ganse wereld kun je toch rap tot de conclusie komen dat die beter ook Allah en Mohammed ergens in een verloren hoekje zouden laten liggen...

Laatst gewijzigd door andev : 5 december 2018 om 18:15.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2018, 18:17   #96
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Hoe bent je tot die kennis gekomen? Toch door kennis te maken met de religie in kwestie, niet? En heeft die kennis voor jou geen meerwaarde dan? Blijkbaar wel, anders had je ze niet kunnen inzetten in deze discussie...
Dat is pas een rare redenering om daardoor je kind naar de moskee op bezoek te laten gaan...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2018, 18:22   #97
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Welke meerwaarde heeft een bezoek aan de dierentuin? Of een reis naar Rome? Welke meerwaarde heeft onderwijs tout court?
...
Ja, dat zeggen ze in bepaalde moslimgebieden tegen de vrouwen en de meisjes ook! Meerwaarde van het onderwijs…
En als je bepaalde gasten op straat ziet rondlopen vallen ze op omdat ze de meerwaarde er van ook niet gesnapt hebben, ook al werd het hen op een schoteltje aangeboden. Liever ocmw dan onderwijs!
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2018, 18:26   #98
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door No Apologies Bekijk bericht
Ik denk niet dat deze kinderen het donkere kantje van de islam zullen besproken zien in het kader van deze pedagogische uitstap. Ik zou als ouder van een klein kind alleszins vooraf goed willen worden geïnformeerd door de school over een dergelijke activiteit (misschien heeft de school dat ook gedaan). Ik vind dit toch van een andere orde dan een bezoekje aan de zoo. En vooraleer de insinuaties van islamhater opduiken, vermeld ik nog even dat ik zelf al wel eens een moskee heb bezocht.
Ik voel "islamhater" aan zoals "nazihater". Hoe zou dat toch komen!
En het is dan nog verkeerd ook, terwijl we er niets dan goed van horen en zien!
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2018, 18:32   #99
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
dat denk ik niet, moslims mogen gewoon islamlessen volgen, ook in katholieke scholen.
Dat denk je dan verkeerd. In het katholiek onderwijs is er een verplicht vak rooms-katholieke godsdienst, voor elke leerling. Met name in Limburg zijn er een handvol katholieke scholen die één uurtje islam aanbieden, evenwel naast het vak rooms-katholieke godsdienst.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Vroeger mocht je kiezen welke lessen, godsdienst of vrijzinnig/zedenleer.

Dus moslims zijn nu verplicht van katholieke godsdienst te volgen?

Sinds wanneer dan?
Je verwart het vrije met het officiële net.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2018, 18:32   #100
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Je lacht, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat ik er nog meer had kunnen krijgen, en ik was er bij.
Misschien eens denken aan een beweging zoals "metoo" maar dan "mottoo", "meptoo", "klaptoo" of zo!
Je mag dat zo niet laten!
andev is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be