Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat vindt u van een Nederlands-Vlaamse confederatie in een post-Belgiëtijdperk
Doen! 21 55,26%
Ik moet er niets van weten! 13 34,21%
Ik zie wel wat er gebeurt. 4 10,53%
Aantal stemmers: 38. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 november 2014, 18:56   #161
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raymond.De.Koninck Bekijk bericht
Gemeenschappelijke taal. In zekere zin. In Wallonie wordt in steevast in het Frans beantwoord wanneer ik in keurig Nederlands iets vraag. Die verstaan ons écht niet.
Mijn ervaring met Walen. In het verleden regelmatig gesport met Waalse sporters (in Frankrijk). Ze spraken uit zichzelf in het Nederlands met me.
Uit eten met hen (Walen en Nederlanders) was de conversatie in het Nederlands.

Alhoewel ook meegemaakt dat sommigen stug in het Frans spraken op de sportvloer tegen Vlamingen
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2014, 19:15   #162
Raymond.De.Koninck
Schepen
 
Geregistreerd: 16 oktober 2010
Berichten: 407
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseAllochtoon Bekijk bericht
word je liever in het engels beantwoord
word je liever in het frans beantwoord
Raymond.De.Koninck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2014, 19:20   #163
Raymond.De.Koninck
Schepen
 
Geregistreerd: 16 oktober 2010
Berichten: 407
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Mijn ervaring met Walen. In het verleden regelmatig gesport met Waalse sporters (in Frankrijk). Ze spraken uit zichzelf in het Nederlands met me.
Uit eten met hen (Walen en Nederlanders) was de conversatie in het Nederlands.

Alhoewel ook meegemaakt dat sommigen stug in het Frans spraken op de sportvloer tegen Vlamingen
Mijn ervaring: net als u, soms wel soms niet.
Raymond.De.Koninck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2014, 19:28   #164
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raymond.De.Koninck Bekijk bericht
word je liever in het frans beantwoord
dat wij ons in het Frans of Engels laten antwoorden komt doordat wij ons laten verdelen door onze grote buurlanden.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2014, 20:04   #165
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseAllochtoon Bekijk bericht
volgens mij kun je helemaal geen frans spreken noch verstaan
Als Hollander van mijn leeftijd is, heeft hij Frans gehad op de middelbare school (MULO, HBS of Gymnasium). Op de middelbare school kreeg iedereen destijds verplicht Frans.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2019, 11:33   #166
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
doen
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2019, 11:54   #167
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
doordat Vlaanderen en Wallonië steeds meer uit mekaar groeien, is best na te denken over wat met Vlaanderen in een post-België-tijdperk.

de werkgroep Leo Belgicus is voorstander van een Nederlands-Vlaamse confederatie welke op termijn moet leiden tot een gedecentraliseerde eenheidsstaat waarbij de 17 provincies (de eigenlijke Nederlanden) de basis moeten vormen.

http://users.telenet.be/leo-belgicus...hereniging.pdf
Ja mee eens en hoe ontwikkelt zich dit nu verder ? Heb het document nog eens doorgelezen en wat Belgie heet is eigenlijk het nog steeds "bezette zuidelijk Nederland" Dat heb is gister nog eens extra gezien toen ik door Baarle de Nederlandse gemeente in Noord Brabant reed. Samen met aangetrouwde nicht van dochter en de kids ff de "toeristische attracties" gaan bewandelen. Kids vonden het wel grappig bij de Zeeman NL binnen lopen uit de rekken B iets halen en aan de kassa NL betalen. Grens loopt dwars door winkel. En auto stond aan overkant van straat in B geparkeerd. Idioter kan het niet, vond het eigenlijk zelf niet grappig en heb me groen/geel geërgerd. In andere winkel 10m verder in de straat NL wat afgeprijsde kleding voor kids gekocht. Praatje met verkoopster, een geboren Baarlese, die vertelde: ik verhuisde naar andere straat notabene in haar eigen dorp Baarle, en ze moest verblijfsvergunning vragen. Stond in België Baarle-Hertog. Een hele juridische rompslomp. Complete waanzin !!! En dan maar zeuren over EU en eenheid, DIKKE NEUS!!! Ik zie de enclaves gewoon als "bezet gebied" want Baarle ligt in Nederland.
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2019, 12:45   #168
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
de werkgroep Leo Belgicus is voorstander van een Nederlands-Vlaamse confederatie welke op termijn moet leiden tot een gedecentraliseerde eenheidsstaat waarbij de 17 provincies (de eigenlijke Nederlanden) de basis moeten vormen.

http://users.telenet.be/leo-belgicus...hereniging.pdf
Stel dat die gedecentraliseerde eenheidstaat 17 provincies (de oorspronkelijke Nederlanden) gevormd wordt hoe gaat Baarle er dan uitzien? Denk gewoon bestuurlijk Nederland met als idd Toeristische trekpleister de grens laten zoals nu aangewezen in straten en pleinen maar niet meer nat de letter B, maar letter VL en de Vlaamse leeuw ipv Belse vlag. Daar leven de vlaamse en Nederlandse leeuw broederlijk naast elkaar als onderdeel van de nieuwe confederatie. En de unieke grensattractie blijft als culturele erfgoed bewaard met alle documentatie erbij. Misschien rondleiding door gids met uitleg hoe het ooit was, de voormalige enclave wandeling. En dan ligt gemeente Baarle weer juridsch geheel in "de Nederlanden"
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2019, 17:37   #169
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Stel dat die gedecentraliseerde eenheidstaat 17 provincies (de oorspronkelijke Nederlanden) gevormd wordt hoe gaat Baarle er dan uitzien? Denk gewoon bestuurlijk Nederland met als idd Toeristische trekpleister de grens laten zoals nu aangewezen in straten en pleinen maar niet meer nat de letter B, maar letter VL en de Vlaamse leeuw ipv Belse vlag. Daar leven de vlaamse en Nederlandse leeuw broederlijk naast elkaar als onderdeel van de nieuwe confederatie. En de unieke grensattractie blijft als culturele erfgoed bewaard met alle documentatie erbij. Misschien rondleiding door gids met uitleg hoe het ooit was, de voormalige enclave wandeling. En dan ligt gemeente Baarle weer juridsch geheel in "de Nederlanden"
Als men het grondgebied van de 17 provincies neemt als basis zal daarin een grote enclave zitten. Namelijk het oude prinsbisdom Luik en daarnaast enkele onafhankelijke gebieden langs de Maas. O.a. het kleine graafschap Reckheim waar vele van mijn voorouders woonden.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2019, 17:49   #170
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Mijn ervaring met Walen. In het verleden regelmatig gesport met Waalse sporters (in Frankrijk). Ze spraken uit zichzelf in het Nederlands met me.
Uit eten met hen (Walen en Nederlanders) was de conversatie in het Nederlands.

Alhoewel ook meegemaakt dat sommigen stug in het Frans spraken op de sportvloer tegen Vlamingen
In de jaren negentig woonde mijn vader de uitvaart van zijn Vlaamse neef Matthijs van Winkel bij in Merksem (Antwerpen)-BE-VAN. Op de uitvaartreceptie waren ook enkele Walen aanwezig, die zich bij mijn vader verontschuldigden 'gebrekkig Nederlands' te spreken, omdat zij met een (Noord-)Nederlander te maken hadden. Zo bescheiden als hij is, nam hij het hun niet kwalijk, maar moedigde hen toch vooral aan bij deze gelegenheid hun gebrekkige kennis op te vijzelen. Zij waren hem vooral dankbaar.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2019, 17:53   #171
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Als men het grondgebied van de 17 provincies neemt als basis zal daarin een grote enclave zitten. Namelijk het oude prinsbisdom Luik en daarnaast enkele onafhankelijke gebieden langs de Maas. O.a. het kleine graafschap Reckheim waar vele van mijn voorouders woonden.
Enclaves moeten opgeruimd worden:
  • Zevenaar;
  • Huissen;
  • Wehl;
  • Luyksgestel;
  • Baarle Hertog;
  • Vehnbahn.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2019, 17:59   #172
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Stel dat die gedecentraliseerde eenheidstaat 17 provincies (de oorspronkelijke Nederlanden) gevormd wordt hoe gaat Baarle er dan uitzien? Denk gewoon bestuurlijk Nederland met als idd Toeristische trekpleister de grens laten zoals nu aangewezen in straten en pleinen maar niet meer nat de letter B, maar letter VL en de Vlaamse leeuw ipv Belse vlag. Daar leven de vlaamse en Nederlandse leeuw broederlijk naast elkaar als onderdeel van de nieuwe confederatie. En de unieke grensattractie blijft als culturele erfgoed bewaard met alle documentatie erbij. Misschien rondleiding door gids met uitleg hoe het ooit was, de voormalige enclave wandeling. En dan ligt gemeente Baarle weer juridsch geheel in "de Nederlanden"
De Wet basisregistraties adressen en gebouwen (BAG) regelt dat de gemeenteraad het grondgebied van de gemeente indeelt in een of meer woonplaatsen en dat gemeenten een aantal basisgegevens over gebouwen en adressen bijhouden in één geautomatiseerd systeem. Alle overheidsorganen moeten hiervan vervolgens verplicht gebruikmaken bij de uitoefening van hun publiekrechtelijke taken.

Baarle Hertog gaat bij een hereniging van de gemeente Baarle verder als woonplaats in den zin van de Wet BAG en behoudt als zodanig zijn karakter als dorp (woonplaats) binnen één efficiënt werkende gemeente in de provincie Noord-Brabant.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2019, 18:12   #173
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Ja mee eens en hoe ontwikkelt zich dit nu verder ? Heb het document nog eens doorgelezen en wat Belgie heet is eigenlijk het nog steeds "bezette zuidelijk Nederland" Dat heb is gister nog eens extra gezien toen ik door Baarle de Nederlandse gemeente in Noord Brabant reed. Samen met aangetrouwde nicht van dochter en de kids ff de "toeristische attracties" gaan bewandelen. Kids vonden het wel grappig bij de Zeeman NL binnen lopen uit de rekken B iets halen en aan de kassa NL betalen. Grens loopt dwars door winkel. En auto stond aan overkant van straat in B geparkeerd. Idioter kan het niet, vond het eigenlijk zelf niet grappig en heb me groen/geel geërgerd. In andere winkel 10m verder in de straat NL wat afgeprijsde kleding voor kids gekocht. Praatje met verkoopster, een geboren Baarlese, die vertelde: ik verhuisde naar andere straat notabene in haar eigen dorp Baarle, en ze moest verblijfsvergunning vragen. Stond in België Baarle-Hertog. Een hele juridische rompslomp. Complete waanzin !!! En dan maar zeuren over EU en eenheid, DIKKE NEUS!!! Ik zie de enclaves gewoon als "bezet gebied" want Baarle ligt in Nederland.
Ja, stropke. Baarle Hertog is door de eeuwen heen een politieke opportuniteit geweest voor zijn 'heren'. Dat is onder Belgisch beheer niet anders. Op het bizarre af, zoals je hierboven schetst.

EU, 'binnengrenzen weg' ... het speelt alles geen enkele rol in Baarle Hertog. De grens als fetisj.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2019, 19:02   #174
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Ja, stropke. Baarle Hertog is door de eeuwen heen een politieke opportuniteit geweest voor zijn 'heren'. Dat is onder Belgisch beheer niet anders. Op het bizarre af, zoals je hierboven schetst.

EU, 'binnengrenzen weg' ... het speelt alles geen enkele rol in Baarle Hertog. De grens als fetisj.
Hier zie je hoe gek of "grappig" de situatie is.
https://www.telegraaf.nl/video/32129...elgische-grens
Zit je bij die mevrouw in Belgie koffie te drinken, moet plots nodig en ren je naar de WC in Nederland (in de gang). Moet je het wel lang ophouden als je zo ver moet lopen van ene naar andere land, haha.
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2019, 20:20   #175
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Hier zie je hoe gek of "grappig" de situatie is.
https://www.telegraaf.nl/video/32129...elgische-grens
Zit je bij die mevrouw in Belgie koffie te drinken, moet plots nodig en ren je naar de WC in Nederland (in de gang). Moet je het wel lang ophouden als je zo ver moet lopen van ene naar andere land, haha.
Aan de tafel fluister je dat je moet kakken, terwijl je wat verder op moet poepen.....
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 12 maart 2019 om 20:24.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2019, 11:20   #176
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
In de jaren negentig woonde mijn vader de uitvaart van zijn Vlaamse neef Matthijs van Winkel bij in Merksem (Antwerpen)-BE-VAN. Op de uitvaartreceptie waren ook enkele Walen aanwezig, die zich bij mijn vader verontschuldigden 'gebrekkig Nederlands' te spreken, omdat zij met een (Noord-)Nederlander te maken hadden. Zo bescheiden als hij is, nam hij het hun niet kwalijk, maar moedigde hen toch vooral aan bij deze gelegenheid hun gebrekkige kennis op te vijzelen. Zij waren hem vooral dankbaar.
Dan zullen ze nu 20 jaar verder dus wel vloeiend Nederlands spreken, als hun hart oprecht was.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2019, 20:07   #177
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
In de jaren negentig woonde mijn vader de uitvaart van zijn Vlaamse neef Matthijs van Winkel bij in Merksem (Antwerpen)-BE-VAN. Op de uitvaartreceptie waren ook enkele Walen aanwezig, die zich bij mijn vader verontschuldigden 'gebrekkig Nederlands' te spreken, omdat zij met een (Noord-)Nederlander te maken hadden. Zo bescheiden als hij is, nam hij het hun niet kwalijk, maar moedigde hen toch vooral aan bij deze gelegenheid hun gebrekkige kennis op te vijzelen. Zij waren hem vooral dankbaar.
De Walen-kakdraad terug naar boven geschopt ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2019, 18:21   #178
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
De Walen-kakdraad terug naar boven geschopt ?
Het gaat niet om een kak-draad. Gaat om gemeente Baarle en wat de oorzaak ervan en de kern van Belgisch systeem.
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2019, 18:43   #179
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Het gaat niet om een kak-draad. Gaat om gemeente Baarle en wat de oorzaak ervan en de kern van Belgisch systeem.
Lijkt mij logisch, tamelijk onzinnig zo.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2019, 20:04   #180
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Als men het grondgebied van de 17 provincies neemt als basis zal daarin een grote enclave zitten. Namelijk het oude prinsbisdom Luik en daarnaast enkele onafhankelijke gebieden langs de Maas. O.a. het kleine graafschap Reckheim waar vele van mijn voorouders woonden.
In het verleden was het getal al symbolisch (als je alle gebieden in de Nederlanden onder de Habsburgers begint te tellen, kom je algauw aan meer dan twintig). Nu ook.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be