Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 oktober 2020, 09:47   #1
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.320
Standaard Klopt het aantal openstaande vacatures wel?

Ik vraag het mij af.

Ik ben sinds het begin van't jaar op zoek naar een andere job (vorige bedrijf heeft de corona-crisis niet overleefd) en dus dwaal ik wel eens door websites als die van VDAB, Indeed, Stepstone en consoorten.
Ik heb momenteel al wel een nieuwe job maar ik kijk toch regelmatig nog eens rond om een eventueel nog beter passende of interessantere vacature te vinden.

En ja hoor, jobs in overvloed lijkt het wel.

Tot je dan rond begint te bellen.

Ik heb al meermaals meegemaakt dat wanneer ik naar het interim-kantoor bel om meer informatie over een openstaande vacature ik te horen krijg dat ze bij het betreffende bedrijf op't moment niemand zoeken. Ook al staan er 3 vacatures van dat bedrijf op de website van dat interimkantoor.

"Op de moment zoeken ze daar niemand nee, 't is er vrij rustig nu."
"Hoe komt het dan dat er sinds gisteren 3 vacatures voor dat bedrijf op uw website staan?"
"Ah, dat zal een vergissing zijn..."

Ja, dat zal wel, een vergissing... Alsof er iemand bij dat kantoor 'per ongeluk' een paar vacatures aanmaakt en online zet.

Let wel: dit is echt niet omdat ik niet geschikt zou zijn voor die job want ik bel altijd vooraleer ik mijn CV doorstuur, dus ze kennen me er nog niet en kunnen dus ook niet weten of ik al dan niet geschikt ga zijn voor die vacature.

En dat maakte ik de voorbije maanden al meermaals mee.

Wat moet ik hier van denken?

Is dit een manier van interimkantoren om bij het hoofdkantoor goeie punten te scoren?
Een manier van de werkgevers om te laten uitschijnen dat er voldoende jobs zijn en dat niet-werkenden dus maar strenger aangepakt moeten worden?

Iemand met dezelfde ervaringen hier? Of met een verklaring?
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2020, 10:26   #2
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.617
Standaard

Gewoon gratis reclame voor de interimkantoren. Dat is al decennia zo. Meer hoef je daar niet achter te zoeken denk ik.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2020, 10:42   #3
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.857
Standaard

Het is een manier,een beetje een bedenkelijke manier inderdaad,om sollicitanten over de vloer en in de bestanden te krijgen.Dat is een nooit stoppende opdracht,goede tijden of slechte tijden,het moet doorgaan.

Vergeten we niet,net als bij Facebook zijn de GEBRUIKERS van interimkantoren,meer bepaald de sollicitanten,de handelswaar!

Daarom mag er,zoals in de reclame, al eens een beetje "zuinig" omgegaan worden met de waarheid hé........

Laatst gewijzigd door kelt : 20 oktober 2020 om 10:43.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2020, 11:24   #4
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.997
Standaard

Ik denk dat het vroeger ook al aangehaald werd. Een interimbureau zonder vacatures is slechte reclame en ze doen dat denk ik ook om een 'reserve' aan te leggen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2020, 12:46   #5
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Bedrijven en interimkantoren gebruiken vacatures ook vaak als reclame.

Helaas is het zo wel.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2020, 13:38   #6
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Wat ik veel zie is permanente vacatures. De functie zelf wordt licht vaag omschreven, het bedrijf krijgt de normale toelichting. Bijvoorbeeld: ze zoeken een laborant analytische chemie op bachelor niveau die met technieken zoals HPLC en GPC kan werken. Deze vacatures hebben altijd een post datum ergens in de afgelopen paar weken tot hooguit twee maanden ofzo, daarna gelooft niemand dat je nog op een vacature kan reageren, maar dan posten ze gewoon weer exact dezelfde vacature met een nieuwe datum erop. Als ze dan iemand zoeken voor een specifieke functie dan komt er een specifieke vacature naast te lopen, deze vacature meld dan bijvoorbeeld dat het specifiek om de QC afdeling gaat, met welke exacte technieken deze persoon gaat werken en hoeveel jaar ervaring ze zoeken in verband met de verwachte zelfstandigheid. Maar soms komt het zo uit dat er iemand op de algemene vacature reageert die toevallig geschikt is voor een specifieke vacature die binnenkort online komt. (Dit is mij toevallig redelijk recent overkomen, dat ik na een eerste telefoongesprek de echte vacature kreeg waarvoor ze in mij geïnteresseerd waren.) En heel soms reageert er misschien zelfs iemand waarvoor ze hun best doen om plaats te maken door bijvoorbeeld iemand anders intern door te schuiven. Iemand afwijzen kost het bedrijf niks, dus hoe meer sollicitanten hoe beter.

En gratis naamsbekendheid helpt inderdaad ook. Als mensen je bedrijf eenmaal kennen komt je site misschien wel op hun standaard zoeklijst.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 20 oktober 2020 om 13:40.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2020, 18:52   #7
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

interimkantoren zouden idd wel eens meer vacatures durven opzetten dan er echt zijn. Gewoon om volk te lokken zodat ze zich inschrijven bij hen op het kantoor.


Bedrijven zelf gaan dat minder doen.
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2020, 12:33   #8
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.320
Standaard

Probleem is dat ik die vacatures dan ook terugvind op de VDAB website en dat zijn wel de cijfers waar de politiek continu naar verwijst als men het heeft over de duizenden vacatures die niet ingevuld geraken en hoe ze daardoor strengere maatregelen moeten nemen om mensen aan het werk te krijgen.

Het is dus niet enkel het imago van de interimbedrijven dat hierdoor wat gepolijst wordt, ze bepalen door deze werkwijze ook het politieke beleid.
En dat stoort me.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be