Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 juli 2020, 13:56   #4121
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De Spaanse griep was ook geen natuurlijk virus.
De Nazi's en Japanners hebben dat ontwikkeld om den Amerikaan en Engelsman te pesten.
En nu 100 jaar later zitten wij nog steeds met het influenza virus.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2020, 13:59   #4122
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Juist, ja, ik geef het ook een serieuze kans dat dit virus uit het WIV komt. Per ongeluk, dat wel. Maar dat maakt het daarom geen "magisch" virus, het is gewoon een virus, he. Het had even goed langs "natuurlijke" weg kunnen ontstaan. Dat is kifkif, hoor.
Ja maar dat is het niet.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2020, 14:01   #4123
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Juist, ja, ik geef het ook een serieuze kans dat dit virus uit het WIV komt. Per ongeluk, dat wel. Maar dat maakt het daarom geen "magisch" virus, het is gewoon een virus, he. Het had even goed langs "natuurlijke" weg kunnen ontstaan. Dat is kifkif, hoor.
Of Fort Detrick?

Dat 'per ongeluk' mag ik hopen, maar ik sluit niets zomaar uit. Het komt voor sommigen enorm goed uit, zowel de farmaceutische industrie als diegenen die al decennia een oligarchische herstructurering van de economie en de politiek beogen met bijhorende scenario's (Event 201, Lockstep, Green New Deal...).

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 15 juli 2020 om 14:02.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2020, 14:02   #4124
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De Spaanse griep was ook geen natuurlijk virus.
De Nazi's en Japanners hebben dat ontwikkeld om den Amerikaan en Engelsman te pesten.
En nu 100 jaar later zitten wij nog steeds met het influenza virus.
Was er in 1916 al sprake van nazi's ?
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2020, 14:12   #4125
fcal
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Berichten: 8.069
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Was er in 1916 al sprake van nazi's ?
Het is wel bekend dat Adolf Hitler dat jaar in Passendale aan het front stond.
__________________
Het woord 'hond' heeft nooit iemand gebeten - Aristoteles
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2020, 14:13   #4126
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Was er in 1916 al sprake van nazi's ?
Ja, Hitler was er toen al.
Hirohito was er toen ook al.

Maar geef nu eens 1 reden waarom China zijn westerse afzetmarkt zou uitschakelen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2020, 14:38   #4127
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De Spaanse griep was ook geen natuurlijk virus.
De Nazi's en Japanners hebben dat ontwikkeld om den Amerikaan en Engelsman te pesten.
En nu 100 jaar later zitten wij nog steeds met het influenza virus.
Aan de Spaanse griep zelf zijn relatief weinig mensen overleden; de doodsoorzaak was voornamelijk een bacteriële infectie.

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 15 juli 2020 om 14:46.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2020, 14:46   #4128
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Aan de Spaanse griep zelf zijn weinig mensen overleden; de doodsoorzaak was voornamelijk een bacteriële infectie.
Nee, hoor, de Spaanse griep doodde op een vergelijkbare manier als corona, door een cytokine storm. Het merkwaardige was dat het vooral mensen met een heel sterk immuunsysteem waren, die eraan gingen: 25 - 35 jaar. Hoe gezonder je was, hoe meer kans je had om eraan te gaan, als het ware.

Ik zal niet zeggen dat bacteriele infecties ook hun tol niet gehad hebben, maar de Spaanse griep was heel karakteristiek hiervoor. Meestal was het op 1 dag afgelopen trouwens.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2020, 14:47   #4129
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nee, hoor, de Spaanse griep doodde op een vergelijkbare manier als corona, door een cytokine storm. Het merkwaardige was dat het vooral mensen met een heel sterk immuunsysteem waren, die eraan gingen: 25 - 35 jaar. Hoe gezonder je was, hoe meer kans je had om eraan te gaan, als het ware.

Ik zal niet zeggen dat bacteriele infecties ook hun tol niet gehad hebben, maar de Spaanse griep was heel karakteristiek hiervoor. Meestal was het op 1 dag afgelopen trouwens.
Ik baseerde me hierop (een van de auteurs is nota bene Fauci):

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2599911/
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2020, 14:58   #4130
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Ik baseerde me hierop (een van de auteurs is nota bene Fauci):

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2599911/
Er zullen wel verschillende oorzaken tegelijk zijn geweest waarom de dodentol toen zo hoog lag.
Maar de meeste frapante is, dat je de situatie van veel landen kan vergelijken met de Europese situatie toen.
En toch vallen de meeste coronaslachtoffers in de Westerse maatschappij.
meer dan 350 000 van de doden zijn in Europa en de VS gevallen.
En die hebben samen slechts 10% van de wereldbevolking.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2020, 14:59   #4131
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Ik baseerde me hierop (een van de auteurs is nota bene Fauci):

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2599911/
Ha tiens, ik dacht dat wat typisch was voor de Spaanse griep, die cytokine storm was...
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2020, 18:52   #4132
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Het is wel bekend dat Adolf Hitler dat jaar in Passendale aan het front stond.
Hitler was toen inderdaad een frontsoldaat. Echter van nazisme was toen nog geen sprake.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2020, 19:18   #4133
gunter5148
Europees Commissaris
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 7.828
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Ik baseerde me hierop (een van de auteurs is nota bene Fauci):

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2599911/
Fauci? Dezelfde die zonet in een op-ed in usa-today door topadviseur Navarro van Trump met de grond gelijk gemaakt wordt? Fauci, die trump VOOR maart adviseerde vluchten uit China toch maar toe te staan, en derhalve "single-handed" duizenden US doden op z'n geweten heeft?

Mss toch maar een andere bron citeren. Fauci "is a dead man walking...."
__________________
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2020, 19:24   #4134
gunter5148
Europees Commissaris
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 7.828
Standaard

Overigens, ik heb geen enkel abonnement in MSM, dus ik kan het zelf niet nagaan, maar is Marc V.R. ooit al eens door een kritisch journalist op de rooster gelegd? In de afgelopen maanden is geen enkele journalist in de US er al in geslaagd Fauci te interviewen, dus ik vroeg me af of Marcske al wel eens het vuur aan de schenen werd gelegd? Of blijft het bij wat twiiter soundbites?
__________________
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2020, 06:57   #4135
Trots op Vlaanderen
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 16 juli 2020
Berichten: 10
Standaard

Ik begrijp de volledige uiteenzetting, maar ik ben er zeker van dat die strategie niet ging werken.

Toen het virus hier voor het eerst in België was, wisten we letterlijk nog niets van het virus. We konden toen nog niet spreken over mensen die immuun waren of over andere kenmerken van Covid-19.

België heeft maar één ding ter voorbereiding van de epidemie gedaan; de ziekenhuizen voorzien van meer dan voldoende capaciteit. Waarom loopt het er dan toch soms fout? Het zorgpersoneel verdient simpelweg te weinig. Die loonbarema's moeten dringend omhoog getrokken worden. De ouderen in de woonzorgcentra mochten niet naar het ziekenhuis, dus werden de personeelsleden van de woonzorgcentra voor een opdracht gezet waarvoor ze niet opgeleid waren. Die problemen(loon en opleiding) zijn structureel, die moesten voor de crisis en al langer voordien op punt hebben gestaan. Dat was dus al geen goed begin. Qua uitrusting en capaciteit was het dus wel goed.

Wanneer je niets gaat doen aan de epidemie, dan lopen die ziekenhuizen gewoon overvol. En dan belast je de hardwerkende verpleger/verpleegster/arts/ander personeel met het virus en kunnen ze als cadeau voor hun werk sterven.

Dan gingen de mensen pas panikeren. Zo zou er snel hongersnood uitbreken, want dan had iedereen nog meer gaan hamsteren.

Het idee dat je naar school of op café gaat en je als jongere het virus opdoet, kan voor de jongere misschien geen kwaad, maar de ouders en grootouders kan je wel vermoorden. Dat zou pas een ramp geweest zijn!

Er is maar één optie en dat is de epidemie doven tot als er een vaccin is. En dat doven doe je door de basisregels te blijven volgen.


In de aanpak van het virus zaten er wel degelijk gaten, maar dat is vrij menselijk. Eén ding vind ik zeer vervelend:

- Het virus is hier vooral verspreid door de skiërs uit Noord-Italië. Ik vind het menselijk dat ze op dat moment nog geen quarantaine opgelegd hadden aan die reizigers en dat ze nog niet meteen massaal moesten beginnen testen, want in andere landen deden ze dat ook allemaal niet. Maar het feit dat je zoveel doden hebt door reizigers betekent dat je dat misschien eens moest herzien voor de zomervakantie. Ze deden dit uiteraard voor de luchtvaartmaatschappijen, al weet ik zeker dat die zullen failliet gaan. Wanneer ze nu niet zouden vliegen en zouden kunnen rekenen op overheidssteun, dan is dat "ok". Als je binnen een aantal maanden failliet gaat, zal de overheid je komen te vertellen dat het jullie eigen keuze was en ben je dus failliet. Dom van de luchtvaart.

Ik vind de oplossing dus niet "niks doen", maar je zo goed mogelijk voorbereiden en de epidemie doen uitdoven tot er vaccin is d.m.v. de regels te blijven volgen.
Enkel sommige versoepelingen zoals reizen, vind ik ronduit schandalig.

Daarom wil ik nog één oproep doen, ga niet op reis met het vliegtuig en ga al zeker niet naar feestlanden. Denk eens aan je familie en vrienden om je heen voor wie het zeer gevaarlijk kan zijn.
Trots op Vlaanderen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2020, 07:33   #4136
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trots op Vlaanderen Bekijk bericht
Wanneer je niets gaat doen aan de epidemie, dan lopen die ziekenhuizen gewoon overvol.
Hoe vol ? Want als het een factor 2 of 3 is, ja dan kan je daar iets aan doen. Als het een factor 150 is, dan gaat het heel lang duren om dat "plat te strijken" he !

En als het een factor 2 of 3 is, dan is het de moeite niet. We hadden voorspellingen van een factor 150 of zo. 300 000 nodige reanimaties was voorspeld. Wel, als je dat wil "plat strijken" met de bestaande capaciteit, dan ben je jaren bezig.

Citaat:
En dan belast je de hardwerkende verpleger/verpleegster/arts/ander personeel met het virus en kunnen ze als cadeau voor hun werk sterven.
Welnee. Vol is vol en de rest moet zijn plan trekken he. Als er plots een enorme nood aan iphones is, dan gaat men toch ook Apple niet beklagen omdat zijn personeel overbelast wordt. Die verkopen hun voorraad, en dan sluiten ze de boetiek, he, voldaan van de winstname.

Dat kan toch bij de ziekenhuizen ook zo zijn: naar maximale omzet, en als het volzet is, en de winst stroomt binnen, dan stopt men met nieuwe klanten op te nemen, die moeten maar hun plan trekken he.

Simpel toch ? Ziekenzorg moet het enige soort bedrijf zijn waar men klaagt over teveel klanten. Ongehoord.

Citaat:
Dan gingen de mensen pas panikeren. Zo zou er snel hongersnood uitbreken, want dan had iedereen nog meer gaan hamsteren.
Welnee, he. Waarom zou men gaan hamsteren als ziekenhuizen goeie affaires doen ? Ga jij hamsteren als alle iphones uitverkocht zijn ?

Veruit de meeste mensen hebben geen last van deze ziekte (behalve misschien een paar weken ziek zijn, en dan nog). Voor die is gans die affaire totaal idioot want het gaat hen eigenlijk niet aan ; of ze nu ziek worden of niet, verandert weinig aan hun leven.

Citaat:
Het idee dat je naar school of op café gaat en je als jongere het virus opdoet, kan voor de jongere misschien geen kwaad, maar de ouders en grootouders kan je wel vermoorden. Dat zou pas een ramp geweest zijn!
Waarom zou dat een ramp zijn ? Niet vergeten dat dit virus hoogstens maar een paar procent doodt van de besmetten he, en dat zonder verzorging. Met verzorging minder dan een procent. Voor meer dan 95% van de zieken loopt dit goed af en heeft men zelfs geen verzorging nodig. Dus meer dan 95% van de ouders gaan dat overleven. We gaan ons toch geen ambras op de handen halen voor ocharme 5% of zo van de bevolking, niewaar ?

Als die moeten dood gaan, dan gaan die dood he, en de rest is dan van die zever af. Kan je je dat indenken, dat wij een maatschappij zouden hebben nu, waar 5% van dood is maar waar we geen enkel corona gezever meer hebben ? Dat zou toch overduidelijk te verkiezen zijn, nee ? 95% van de bevolking, de overgrote meerderheid, zou geen ambras meer hebben van het gezever om 5%, een piepkleine minderheid, te "redden" ?

Ik vind het ongehoord om een zo grote meerderheid ambras aan te doen voor het voordeel van zo een piepklein minderheidje.

Dat, a priori.

A posteriori, maar je hebt gelijk, dat wisten we niet, blijkt nog eens dat alles wat gedaan werd, waarschijnlijk NIKS GEDAAN HEEFT. Dat is nog veel grappiger. We hebben dus 95% van de bevolking ambras aangedaan VOOR NIKS. En we blijven daarin voort doen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 17 juli 2020 om 07:43.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2020, 07:40   #4137
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trots op Vlaanderen Bekijk bericht
Er is maar één optie en dat is de epidemie doven tot als er een vaccin is. En dat doven doe je door de basisregels te blijven volgen.
Weet gij of er een vaccin is ? Wat laat U geloven dat er een gaat komen voor de epidemie voorbij is ?

En denkt gij dat het zelfs maar denkbaar is om een epidemie te doven tot dat eventuele en onzekere vaccin er binnen enkele jaren zal zijn ?

Is dat de moeite wel waard voor die paar procenten volk die eraan zou gaan indien we dat niet doen ?

Want ik vind het toch wel grappig dat die eeuwige fout gemaakt wordt: zeggen dat immuniteit niet zeker is, maar wel zeker zijn dat er HEEL SNEL een vaccin zal gevonden worden. Als er geen immuniteit komt, dan komt er NOOIT een vaccin. Maar zelfs al is er immuniteit, dan moet je weten dat de gemiddelde tijd tot nu toe voor een vaccin ontwikkeling 10 JAAR is. Ik wil nu wel aannemen dat men dat enorm gaat versnellen. 3 jaar zou een fantastisch resultaat zijn, nee ? Dat is NOG NOOIT OF TE NIMMER gedaan, een vaccin tegen een nieuwe ziekte ontwikkelen op 3 jaar.

Welnu, op 3 jaar is een normale epidemie allang voorbij. Dus is dat vaccin nutteloos om de epidemie te bestrijden.

En nog nooit of te nimmer heeft men ooit al eens een pandemie die al goed gevorderd was, tegengehouden. Da's nog nooit of te nimmer gebeurd.

Die die daar kampioen in zijn, zijn de Australiers. Die stellen een pandemie gewoonlijk 1 jaar uit. Nadien hebben ze het vlaggen.

Dus stel jij hier, zoals onze overheden, een "strategie" voor die gesteund is op twee grote hoekstenen:

1) een vaccin ontwikkelen op een termijn die 10 keer kleiner is dan wat normaal is, en daar absoluut in geloven

2) een pandemie voor jaren tegenhouden

Maw, twee dingen die tot hier toe nog nooit of te nimmer neergezet zijn.

Wie bouwt er nu een unieke strategie op twee pilaren waarvan het historisch duidelijk lijkt dat ze onhaalbaar zijn, en waar geen schijn van precedent voor staat ?

En wat is de prijs die we betalen voor die hoogstwaarschijnlijk totaal mislukte strategie, want op twee totaal onwaarschijnlijke hypothesen gebouwd ?

En wat is de kost als we die strategie niet toepassen ?

Kortom, gewoon waanzinnig. Een ongelofelijk DURE strategie die zo goed als gedoemd is om te mislukken, om een probleem van de baan te helpen dat miniem is.

Kan het gekker ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 17 juli 2020 om 07:50.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2020, 07:48   #4138
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trots op Vlaanderen Bekijk bericht
Toen het virus hier voor het eerst in België was, wisten we letterlijk nog niets van het virus. We konden toen nog niet spreken over mensen die immuun waren of over andere kenmerken van Covid-19.
Dat is niet waar he, we hadden al dingen van de Chinezen, vooral dan de sterftegraad. Die hadden de Chinezen overschat, omdat ze geen asymptomatische patienten hadden meegerekend, en omdat er toch veel de testen waren ontsnapt die toen totaal nieuw waren. De Chinezen kwamen uit op een algemene dodelijkheid van ongeveer 2%. Nu weten we dat het ergens onder de 1% zit. Wat lastiger is, is het aantal mensen die beademing nodig hebben, maar die ook overleven. De Chinezen schatten dat in tussen de 5% en de 15%. Dat wisten wij toen allemaal al.

En het grappige is, we hebben heel weinig zelf aan kennis vergaring gedaan ondertussen. We zijn zodanig lomp in de organisatie van kennisverzameling dat we nog altijd niet veel hebben bijgeleerd over deze ziekte, en het nog altijd de Chinezen zijn die ons van gegevens voorzien. omdat het enige dat nuttig ware geweest, namelijk een gigantische onderzoekscampagne, niet werd doorgevoerd. Men aapte elkaar maar na, als een kieken zonder kop, en men weet NOG ALTIJD NIET wat eventueel zou gewerkt hebben of niet.

Door wat naar de data te kijken, kan men besluiten dat de zwaarste maatregelen hoogstwaarschijnlijk niks gedaan hebben. Maar men doet er geen onderzoek naar.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2020, 09:26   #4139
denkimi
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 juni 2020
Berichten: 3.700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trots op Vlaanderen Bekijk bericht
- Het virus is hier vooral verspreid door de skiërs uit Noord-Italië.
en dat was dan weer dikke zever.
als je kijkt hoe het virus plots overal zat dan moet het hier al weken of maanden eerder aan het verspreiden geweest zijn.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2020, 09:47   #4140
gunter5148
Europees Commissaris
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 7.828
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trots op Vlaanderen Bekijk bericht
Ik begrijp de volledige uiteenzetting, maar ik ben er zeker van dat die strategie niet ging werken.

Toen het virus hier voor het eerst in België was, wisten we letterlijk nog niets van het virus. We konden toen nog niet spreken over mensen die immuun waren of over andere kenmerken van Covid-19.

België heeft maar één ding ter voorbereiding van de epidemie gedaan; de ziekenhuizen voorzien van meer dan voldoende capaciteit. Waarom loopt het er dan toch soms fout? Het zorgpersoneel verdient simpelweg te weinig. Die loonbarema's moeten dringend omhoog getrokken worden. De ouderen in de woonzorgcentra mochten niet naar het ziekenhuis, dus werden de personeelsleden van de woonzorgcentra voor een opdracht gezet waarvoor ze niet opgeleid waren. Die problemen(loon en opleiding) zijn structureel, die moesten voor de crisis en al langer voordien op punt hebben gestaan. Dat was dus al geen goed begin. Qua uitrusting en capaciteit was het dus wel goed.

Wanneer je niets gaat doen aan de epidemie, dan lopen die ziekenhuizen gewoon overvol. En dan belast je de hardwerkende verpleger/verpleegster/arts/ander personeel met het virus en kunnen ze als cadeau voor hun werk sterven.

Dan gingen de mensen pas panikeren. Zo zou er snel hongersnood uitbreken, want dan had iedereen nog meer gaan hamsteren.

Het idee dat je naar school of op café gaat en je als jongere het virus opdoet, kan voor de jongere misschien geen kwaad, maar de ouders en grootouders kan je wel vermoorden. Dat zou pas een ramp geweest zijn!

Er is maar één optie en dat is de epidemie doven tot als er een vaccin is. En dat doven doe je door de basisregels te blijven volgen.


In de aanpak van het virus zaten er wel degelijk gaten, maar dat is vrij menselijk. Eén ding vind ik zeer vervelend:

- Het virus is hier vooral verspreid door de skiërs uit Noord-Italië. Ik vind het menselijk dat ze op dat moment nog geen quarantaine opgelegd hadden aan die reizigers en dat ze nog niet meteen massaal moesten beginnen testen, want in andere landen deden ze dat ook allemaal niet. Maar het feit dat je zoveel doden hebt door reizigers betekent dat je dat misschien eens moest herzien voor de zomervakantie. Ze deden dit uiteraard voor de luchtvaartmaatschappijen, al weet ik zeker dat die zullen failliet gaan. Wanneer ze nu niet zouden vliegen en zouden kunnen rekenen op overheidssteun, dan is dat "ok". Als je binnen een aantal maanden failliet gaat, zal de overheid je komen te vertellen dat het jullie eigen keuze was en ben je dus failliet. Dom van de luchtvaart.

Ik vind de oplossing dus niet "niks doen", maar je zo goed mogelijk voorbereiden en de epidemie doen uitdoven tot er vaccin is d.m.v. de regels te blijven volgen.
Enkel sommige versoepelingen zoals reizen, vind ik ronduit schandalig.

Daarom wil ik nog één oproep doen, ga niet op reis met het vliegtuig en ga al zeker niet naar feestlanden. Denk eens aan je familie en vrienden om je heen voor wie het zeer gevaarlijk kan zijn.
Diegenen die geen risico wensen te nemen op ziekte (welke ziekte dan ook) dienen zeer voorzichtig om te gaan met externe contacten. En laat de rest hun leven leiden.
__________________
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be