Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 mei 2020, 06:34   #21
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
OK maar toen er grote auto-fabrieken gesloten werden, zaten heel wat middenstanders te gniffelen omdat al die "sossen" moesten gaan doppen.

Wat heeft het sluiten van autofabrieken te maken met het doppen van sossen?

Veel handelaars, die een graantje meepikten van de auto-industrie, zagen jaren zwarte sneeuw of moesten sluiten.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2020, 06:36   #22
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Dat kan ik me niet herinneren. Die sluitingen waren voor iedereen slecht nieuws. Ook niet vergeten dat één job in die grote bedrijven een extra job is van toelevering, horeca, onderhoud etc waar ook de middenstand van geniet.
Inderdaad.
Wij hebben dat hier in Genk gezien bij de herstructureringen en bij de uiteindelijke sluiting van Ford Genk.

Telkens werden er andere bedrijven meegesleurd.

De stad Genk moest onlangs (5 jaar na de sluiting van Ford Genk) de belastingen verhogen. Vooral de bedrijven werden hierdoor ferm geraakt.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2020, 06:38   #23
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Inderdaad, de enigen die ge "failliet" toewenst zijn uw lastige concurrenten he. Alle andere economische prestatie is welgekomen voor uzelf ook.
Als je met lastige concurrenten degenen bedoelt die onder de prijs werken en maar matige naservice leveren, ben ik akkoord. Maar die vallen er meestal vanzelf tussenuit.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2020, 06:40   #24
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik hoop uit de grond van mijn hart dat België, en bij uitbreiding Europa begrepen heeft dat wij terug moeten gaan naar meer maakindustrie. Uiteindelijk zal dit voor ons goedkoper gaan uitvallen.

We moeten ook afzien van de import van goedkope arbeidskrachten, want die betalen wij twee keer.
Er is iets voor te zeggen om niet van de grootste dictatuur van de wereld af te hangen, zoveel is duidelijk. Maar protectionisme is een tweesnijdend zwaard, en meestal loopt dat avontuur slecht af, om de eenvoudige reden dat protectionisme tot achterstand leidt. Als je aan protectionisme doet, dan "bescherm" je je eigen kloefkappers die dure en minderwaardige producten op de markt brengen, ten aanzien van betere en goeiekopere "buiten". Zo voel je de "druk" niet van buitenaf en ga je op je gemak doorboeren.

Stel U even voor dat wij al 30 jaar aan computer protectionisme zouden gedaan hebben. Ja, we zouden een computer industrie hebben. Nee, we zouden waarschijnlijk zelfs nog geen smartphone gehad hebben. Misschien zouden we nu min of meer naar de 64-bit architectuur aan het overschakelen zijn. Want we zouden de "druk" van buiten niet voelen, en we zouden op ons gemak doorboeren.

Je kan enkel maar aan protectionisme doen als je ook genoeg aan industriele spionage doet, en vanalles gaat copieren dat ze elders doen. Dat is wat China groot gemaakt heeft.

Wat is er mis gegaan ? Niet dat wij geen masker FABRIEKEN hebben, wel dat we zo stom zijn geweest van geen buffervoorraad te hebben. Da's al.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2020, 06:54   #25
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Er is iets voor te zeggen om niet van de grootste dictatuur van de wereld af te hangen, zoveel is duidelijk. Maar protectionisme is een tweesnijdend zwaard, en meestal loopt dat avontuur slecht af, om de eenvoudige reden dat protectionisme tot achterstand leidt. Als je aan protectionisme doet, dan "bescherm" je je eigen kloefkappers die dure en minderwaardige producten op de markt brengen, ten aanzien van betere en goeiekopere "buiten". Zo voel je de "druk" niet van buitenaf en ga je op je gemak doorboeren.

Stel U even voor dat wij al 30 jaar aan computer protectionisme zouden gedaan hebben. Ja, we zouden een computer industrie hebben. Nee, we zouden waarschijnlijk zelfs nog geen smartphone gehad hebben. Misschien zouden we nu min of meer naar de 64-bit architectuur aan het overschakelen zijn. Want we zouden de "druk" van buiten niet voelen, en we zouden op ons gemak doorboeren.

Je kan enkel maar aan protectionisme doen als je ook genoeg aan industriele spionage doet, en vanalles gaat copieren dat ze elders doen. Dat is wat China groot gemaakt heeft.

Wat is er mis gegaan ? Niet dat wij geen masker FABRIEKEN hebben, wel dat we zo stom zijn geweest van geen buffervoorraad te hebben. Da's al.
Ondertussen kloppen we ons op de borst omdat we zo innovatief zijn. Met andere woorden, wij bedenken dingen die ze elders maken.

Met de mondmaskers heb je gelijk. Zo'n voorraad kun je zelfs automatiseren zodat je steeds Fifo toepast.

Maar ik heb het meer over het vervaardigen van duurzame producten.

Nu kopen we heel veel brol (meestal uit China).

In het product zit:
  • De maakkosten
  • De grondstoffen
  • De marketing
  • Het transport
  • Het recycleren

De eerste drie zal je altijd hebben.
Op transport en recyclage kun je ferm besparen door in te zetten op duurzame producten.

Kom nu niet af met het feit dat we geen handen hebben om zelf dingen te maken.

Goed 15 jaar geleden was een poetsvrouw een luxeproduct of iemand die in het zwart werkte. Nu moet iedereen een poetsvrouw hebben.

Als corona ons één ding geleerd heeft, dan is het dat we terug met ons voetjes op de grond moeten komen.
De overheid beseft dit ook, daarom wordt een poetsvrouw ieder jaar ietskes duurder, de cheque die duurder wordt, de aftrek die minder wordt, de...
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2020, 06:54   #26
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Er is iets voor te zeggen om niet van de grootste dictatuur van de wereld af te hangen, zoveel is duidelijk. Maar protectionisme is een tweesnijdend zwaard, en meestal loopt dat avontuur slecht af, om de eenvoudige reden dat protectionisme tot achterstand leidt. Als je aan protectionisme doet, dan "bescherm" je je eigen kloefkappers die dure en minderwaardige producten op de markt brengen, ten aanzien van betere en goeiekopere "buiten". Zo voel je de "druk" niet van buitenaf en ga je op je gemak doorboeren.

Stel U even voor dat wij al 30 jaar aan computer protectionisme zouden gedaan hebben. Ja, we zouden een computer industrie hebben. Nee, we zouden waarschijnlijk zelfs nog geen smartphone gehad hebben. Misschien zouden we nu min of meer naar de 64-bit architectuur aan het overschakelen zijn. Want we zouden de "druk" van buiten niet voelen, en we zouden op ons gemak doorboeren.

Je kan enkel maar aan protectionisme doen als je ook genoeg aan industriele spionage doet, en vanalles gaat copieren dat ze elders doen. Dat is wat China groot gemaakt heeft.

Wat is er mis gegaan ? Niet dat wij geen masker FABRIEKEN hebben, wel dat we zo stom zijn geweest van geen buffervoorraad te hebben. Da's al.
Daarbij had ik het niet alleen over België, maar (bij uitbreiding) ook over Europa.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024

Laatst gewijzigd door reservespeler : 11 mei 2020 om 06:55.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2020, 07:02   #27
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Daarbij had ik het niet alleen over België, maar (bij uitbreiding) ook over Europa.
Ik ook hoor.

Kijk, wind even terug naar 2006. De meest succesvolle draadloze telefoon fabrikant in Europa was nokia. Die maakte feature phones. Die wilde niet horen van een smartphone. Als wij protectionistisch enkel maar eigen technologie zouden maken, dan zouden die iphones van de Jankees hier niet binnenkomen, noch de samsungs en andere spleetoog producten.

Dan hadden we ook geen 3G nodig, laat staan 4G.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2020, 07:37   #28
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.580
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik ook hoor.

Kijk, wind even terug naar 2006. De meest succesvolle draadloze telefoon fabrikant in Europa was nokia. Die maakte feature phones. Die wilde niet horen van een smartphone. Als wij protectionistisch enkel maar eigen technologie zouden maken, dan zouden die iphones van de Jankees hier niet binnenkomen, noch de samsungs en andere spleetoog producten.

Dan hadden we ook geen 3G nodig, laat staan 4G.
5G niet te vergeten.

Zoals ik al wel eens eerder liet uitschijnen ben ik enorm achterdochtig over de 'infostelende' toestellen zoals, gsm's, iPhone's en andere.

Dat géén gebruik van maken zou ook kunnen komen door: bijna géén familie meer en géén kennissen of 'vrienden' meer.

Ik heb een tijdje geleden eens een een Samdinges S8 gekregen, dat ligt daar 'mooi' te wezen dat toestel (batterij er uit), nog nooit gebruikt.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 11 mei 2020 om 07:39.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2020, 07:42   #29
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Ik heb een tijdje geleden eens een een Samdinges S8 gekregen, dat ligt daar 'mooi' te wezen dat toestel (batterij er uit), nog nooit gebruikt.
Ge hebt die dus opengepeuterd ? Want die S8 heeft geen verwijderbare batterij he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2020, 08:13   #30
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.580
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ge hebt die dus opengepeuterd ? Want die S8 heeft geen verwijderbare batterij he.
Toch iemand met kennis van zaken.

Schreef ik al niet eens eerder dat het knoeien en prutsen een aangeboren 'talent' is van mij?

Het is een lastige zaak maar ...

How to Replace the Battery on a Samsung Galaxy S8

Hé kijk weer komt een plectrum van pas. (in een draadje over het vervangen van de batterij van een iPad kwam dat ook van pas een plectrum)

De boodschap is: best afblijven.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 11 mei 2020 om 08:14.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2020, 08:57   #31
Den beer van b
Partijlid
 
Geregistreerd: 17 februari 2020
Berichten: 216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Ik denk dat appartementen misschien zullen dalen in waarde, en huizen stijgen?
Dat zou best kunnen. Ken enkele koppels op leeftijd die onlangs hun huis geruild hebben voor een appartement, als die konden herdoen zonder discussie terug naar hun tuintje.
Den beer van b is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2020, 09:17   #32
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.897
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Wat heeft het sluiten van autofabrieken te maken met het doppen van sossen?

Veel handelaars, die een graantje meepikten van de auto-industrie, zagen jaren zwarte sneeuw of moesten sluiten.
Natuurlijk, de handelaars die in de onmiddellijke omgeving woonden, hadden het moeilijk maar de arbeiders nog meer...

Jij schijnt niet te weten dat middenstanders reeds jaaaaaaren de arbeiders aanzien als sossen.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2020, 10:21   #33
HOUZEE !
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 oktober 2008
Berichten: 4.837
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Daarmee kloot ge uzelf want iedereen zal mogen opdraaien voor de put die geslagen is. Getuigd trouwens niet van groot verstand om mensen en bedrijven het faillissement toe te wensen.
Ze hebben onze vrijheid afgenomen en blijkbaar vindt een groot deel van de mensen dat nog eens normaal ook. Wraak is dus een gepast antwoord en als dat simpelweg al kan door veel minder te gaan consumeren, dan is dat eigenlijk mooi meegenomen. Dat ik mezelf daar eventueel ook mee kan schaden, dat boeit niet. Eerst ons leven afpakken en dan moeten wij maar proberen om er het beste van te maken zeker? LOL.

Laatst gewijzigd door HOUZEE ! : 11 mei 2020 om 10:21.
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2020, 10:23   #34
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.193
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht

We moeten ook afzien van de import van goedkope arbeidskrachten, ...
En dan gaat de autochtoon zeker het vieze laagbetaalde werk doen?

Welke autochtoon precies?
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2020, 10:24   #35
HOUZEE !
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 oktober 2008
Berichten: 4.837
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Inderdaad, de enigen die ge "failliet" toewenst zijn uw lastige concurrenten he. Alle andere economische prestatie is welgekomen voor uzelf ook.
Uiteindelijk is iedereen met geld een concurrent he. Hoe meer geld de ander heeft, hoe lager mijn koopkracht wordt. Het is dus aan eenieder om zoveel mogelijk geld te verzamelen, terwijl er toch een systeem moet zijn om de grote massa op een of andere manier tevreden te houden.
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2020, 10:32   #36
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.193
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Wat is er mis gegaan ? Niet dat wij geen masker FABRIEKEN hebben, wel dat we zo stom zijn geweest van geen buffervoorraad te hebben.
Zelfs een buffervoorraad was niet nodig geweest.

Op tijd je spullen bestellen, doordat politici opzaten te letten, was al voldoende. Veel landen deden dat ook.

Wij zijn achter in de rij gaan staan. In alle opzichten.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2020, 10:46   #37
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Zelfs een buffervoorraad was niet nodig geweest.

Op tijd je spullen bestellen, doordat politici opzaten te letten, was al voldoende. Veel landen deden dat ook.

Wij zijn achter in de rij gaan staan. In alle opzichten.
bron ?

Ga je niet vinden want je bent weer aan het lullen dat het niet schoon meer is.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2020, 11:36   #38
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
En dan gaat de autochtoon zeker het vieze laagbetaalde werk doen?

Welke autochtoon precies?
Ik zie er dagelijks minstens 4, allochtonen. Chauffeurs die leveringen komen doen of afhalingen. Autochtonen doen dat werk niet meer. Daarvoor moeten ze teveel hun kloten afdraaien en kunnen ze s'avonds niet op tijd thuis zijn voor de vrouw en de kindjes.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 11 mei 2020 om 11:47.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2020, 12:09   #39
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.193
Standaard

Handigheidjes

....win-win lening, ze verklaren hun bvba failliet en de staat zal nog 40% van hun geld erin steken, dan geef je je vriend 20% en jijzelf houdt hetzelfde over. Meer winst dan op de beurs of de bank.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2020, 12:21   #40
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
Uiteindelijk is iedereen met geld een concurrent he. Hoe meer geld de ander heeft, hoe lager mijn koopkracht wordt. Het is dus aan eenieder om zoveel mogelijk geld te verzamelen, terwijl er toch een systeem moet zijn om de grote massa op een of andere manier tevreden te houden.
Ah, ja ik zag het eerder aan de productie kant. Hoe meer aanbod er is, hoe meer je kan kopen voor hetzelfde geld.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be