Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 juli 2020, 07:00   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.044
Standaard Twee soorten Belgen

We zitten met twee soorten Belgen opgescheept. Dit zorgt voor een ferme discriminatie.

De eerste soort, de autochtone Belg en zij die alleen maar de Belgische nationaliteit hebben.

De tweede soort, degenen die een dubbele nationaliteit hebben, dit is naast de Belgische ook de nationaliteit van het land van herkomst.


De feiten:

HBVL maandag 13 juli 2020
Door de coronapandemie mogen Belgen deze zomer Turkije nog niet in, maar Belgen die ook de Turkse nationaliteit hebben zijn er wel welkom. “Zij worden in Turkije toegelaten dankzij hun Turkse paspoort. Als ze terugkeren doen ze dat met hun Belgische paspoort en worden ze als Belgen gezien”.



Wie doet hier iets aan?



https://www.hbvl.be/cnt/dmf20200712_...in-quarantaine
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2020, 07:07   #2
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
We zitten met twee soorten Belgen opgescheept. Dit zorgt voor een ferme discriminatie.

De eerste soort, de autochtone Belg en zij die alleen maar de Belgische nationaliteit hebben.

De tweede soort, degenen die een dubbele nationaliteit hebben, dit is naast de Belgische ook de nationaliteit van het land van herkomst.
Niks belet autochtone Belgen van ergens anders een nationaliteit te bekomen ook he.

Stel dat je als autochtone Belg in de USA gaat leven. En de Amerikaanse nationaliteit krijgt. Mag je dan geen Belg meer zijn, als je later terug naar Belgie komt ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2020, 07:09   #3
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Niks belet autochtone Belgen van ergens anders een nationaliteit te bekomen ook he.

Stel dat je als autochtone Belg in de USA gaat leven. En de Amerikaanse nationaliteit krijgt. Mag je dan geen Belg meer zijn, als je later terug naar Belgie komt ?
Ik denk dat je, als Belg, nooit de Turkse nationaliteit krijgt als je de Belgische niet afzweert. Idem dito voor Amerika.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2020, 07:28   #4
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

45000 Turkse Belgen zouden zich dus bij terugkomst moeten laten testen en in quarantaine gaan.
Je ziet toch van kilometers ver dat dit niet zal gebeuren.
En dan ?
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2020, 07:32   #5
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.454
Standaard

Ik kan enkel tevreden zijn dat ik Turkije niet binnen mag. Ik wil daar dan ook niet naartoe.

Hopelijk laat men hier de Turken die naar ginder gaan niet terugkomen. Dat zou pas win-win zijn.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2020, 07:57   #6
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.622
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik denk dat je, als Belg, nooit de Turkse nationaliteit krijgt als je de Belgische niet afzweert. Idem dito voor Amerika.
Wat Turkije betreft weet ik het niet. Wat de USA betreft ben je verkeerd.
Persoonlijk vind ik dubbele nationaliteit verkeerd, temeer dat dat heel gemakkelijk kan opgelost worden door 'permanent residentschap'(green card in de USA) in de meeste gevallen. Al zal je dat -terecht- niet toelaten tot sommige jobs binnen de overheid.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2020, 08:09   #7
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Persoonlijk vind ik dat aan een inwijkeling de Belgische nationaliteit niet zou mogen toegekend worden zolang de vreemde nationaliteit niet kan ongedaan gemaakt worden. Ik besef wel dat velen bij die mening zullen steigeren.c
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2020, 08:18   #8
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Persoonlijk vind ik dat aan een inwijkeling de Belgische nationaliteit niet zou mogen toegekend worden zolang de vreemde nationaliteit niet kan ongedaan gemaakt worden. Ik besef wel dat velen bij die mening zullen steigeren.c
Als 'k me niet vergis geraakt een Turk van z'n nationaliteit niet af.
En, als ze de leeftijd voor legerdienst bereiken is het opletten als ze in Turkije aankomen.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2020, 08:18   #9
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Wat Turkije betreft weet ik het niet. Wat de USA betreft ben je verkeerd.
Persoonlijk vind ik dubbele nationaliteit verkeerd, temeer dat dat heel gemakkelijk kan opgelost worden door 'permanent residentschap'(green card in de USA) in de meeste gevallen. Al zal je dat -terecht- niet toelaten tot sommige jobs binnen de overheid.
Een dubbele nationaliteit hebben, wil eigenlijk zeggen dat je twee heren dient.

En de belangen van de twee heren durven wel eens botsen.

En daar zit wel een probleem.
Dat is ook de reden waarom je als niet in de VS geboren persoon nooit het hoogste ambt kan bekleden in de VS.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2020, 08:24   #10
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Een dubbele nationaliteit hebben, wil eigenlijk zeggen dat je twee heren dient.
Nee, je "dient" niemand, je hebt gewoon een klantenkaart. Ik heb daar echt geen problemen mee, ik zie niet in waarom mensen daar moeilijk over doen. Dat je weigert om mensen tot uw club toe te laten, tot daar toe, maar het gaat U toch niet aan welke lidmaatschappen ze elders hebben ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 13 juli 2020 om 08:25.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2020, 08:35   #11
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nee, je "dient" niemand, je hebt gewoon een klantenkaart. Ik heb daar echt geen problemen mee, ik zie niet in waarom mensen daar moeilijk over doen. Dat je weigert om mensen tot uw club toe te laten, tot daar toe, maar het gaat U toch niet aan welke lidmaatschappen ze elders hebben ?
Menigen verschillen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2020, 11:13   #12
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Ik kan enkel tevreden zijn dat ik Turkije niet binnen mag. Ik wil daar dan ook niet naartoe.

Hopelijk laat men hier de Turken die naar ginder gaan niet terugkomen. Dat zou pas win-win zijn.
Als ze hier zijn, zijn het Turken.
Als ze ginds zijn, zijn het Belgen.


Hoe hypocriet.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2020, 11:14   #13
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Persoonlijk vind ik dat aan een inwijkeling de Belgische nationaliteit niet zou mogen toegekend worden zolang de vreemde nationaliteit niet kan ongedaan gemaakt worden. Ik besef wel dat velen bij die mening zullen steigeren.c
Groot gelijk.
Dat Europa nu eens laat zien dat het geen nutteloos, log, peperduur apparaat is.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2020, 11:15   #14
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Als 'k me niet vergis geraakt een Turk van z'n nationaliteit niet af.
En, als ze de leeftijd voor legerdienst bereiken is het opletten als ze in Turkije aankomen.
Ze kunnen zich vrijkopen.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2020, 11:16   #15
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nee, je "dient" niemand, je hebt gewoon een klantenkaart. Ik heb daar echt geen problemen mee, ik zie niet in waarom mensen daar moeilijk over doen. Dat je weigert om mensen tot uw club toe te laten, tot daar toe, maar het gaat U toch niet aan welke lidmaatschappen ze elders hebben ?
Toch wel hoor.
Nu kunnen Belgische Turken het beleid in Turkije helpen bepalen.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2020, 11:21   #16
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ze kunnen zich vrijkopen.
Dat weet ik.
Ooit bij een Turks softwarebedrijf op prospectie geweest. De baas wist mij te vertellen wat het mag kosten om in Turkije geen legerdienst te doen. Vrij duur voor de modale Turk.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2020, 11:44   #17
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Toch wel hoor.
Nu kunnen Belgische Turken het beleid in Turkije helpen bepalen.
Wat U niet aangaat natuurlijk. Stel dat de USA mij om mijn stem vraagt. Wat gaat dat iemand anders aan, behalve eventueel Amerikanen ?

Ik bepaal ook mee het beleid in Belgie. Mocht ik de Franse nationaliteit aanvragen (wat ik niet doe omdat ik voordeel heb, eigenaardig genoeg, om GEEN Fransman te zijn), waarom zou het mijn Franse buurman storen dat ik dan nog altijd het beleid in Belgie zou bepalen ? Wat hem eventueel aanbelangt is dat ik het beleid in Frankrijk bepaal, wat nu niet het geval is. Maar dat ik ergens anders mee kan stemmen, wat gaat dat die buurman aan ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2020, 12:05   #18
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.920
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Wat U niet aangaat natuurlijk. Stel dat de USA mij om mijn stem vraagt. Wat gaat dat iemand anders aan, behalve eventueel Amerikanen ?

Ik bepaal ook mee het beleid in Belgie. Mocht ik de Franse nationaliteit aanvragen (wat ik niet doe omdat ik voordeel heb, eigenaardig genoeg, om GEEN Fransman te zijn), waarom zou het mijn Franse buurman storen dat ik dan nog altijd het beleid in Belgie zou bepalen ? Wat hem eventueel aanbelangt is dat ik het beleid in Frankrijk bepaal, wat nu niet het geval is. Maar dat ik ergens anders mee kan stemmen, wat gaat dat die buurman aan ?
Dat is NIET eigenaardig hé !!!
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2020, 12:10   #19
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nee, je "dient" niemand, je hebt gewoon een klantenkaart. Ik heb daar echt geen problemen mee, ik zie niet in waarom mensen daar moeilijk over doen. Dat je weigert om mensen tot uw club toe te laten, tot daar toe, maar het gaat U toch niet aan welke lidmaatschappen ze elders hebben ?
Ik heb daar ook totaal geen problemen mee. De mensen die ik ken bespaart dat een hele boel vooral adminsitrative formaliteiten en verplichtingen als ze naar hun geboorteland gaan om familie te bezoeken of bijvoorbeeld even voor hun ouders te zorgen.
Ik zie niet in in welke zin die mensen daar zouden misbruik van kunnen maken.

Uiteraard gaat Jan Modaal er van uit dat die dubbele nationaliteit alleen dient om misbruikt te worden door bruin crapuul en terroristen.....Het is ook alleen in die heel bepaalde gevallen dat het fenomeen dubbele nationaliteit in de pers komt......nooit voor de duizenden mensen die ze in zekere zin bijna nodig hebben voor familiale of beroepsredenen.

En onder ons gezegd de meeste mensen die ik ken die gaan helemaal niet stemmen als er in hun geboorteland verkiezingen zijn net als de Belgen ook niet in Australië gaan stemmen als er in België verkiezingen zijn......de rompslomp is er hun in de meeste gevallen te veel aan.

Er zijn heus nog wel andere landen als Marokko en Turkije als het over dubbele nationaliteiten gaat.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 13 juli 2020 om 12:13.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2020, 13:30   #20
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.044
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik heb daar ook totaal geen problemen mee. De mensen die ik ken bespaart dat een hele boel vooral adminsitrative formaliteiten en verplichtingen als ze naar hun geboorteland gaan om familie te bezoeken of bijvoorbeeld even voor hun ouders te zorgen.
Ik zie niet in in welke zin die mensen daar zouden misbruik van kunnen maken.

Uiteraard gaat Jan Modaal er van uit dat die dubbele nationaliteit alleen dient om misbruikt te worden door bruin crapuul en terroristen.....Het is ook alleen in die heel bepaalde gevallen dat het fenomeen dubbele nationaliteit in de pers komt......nooit voor de duizenden mensen die ze in zekere zin bijna nodig hebben voor familiale of beroepsredenen.

En onder ons gezegd de meeste mensen die ik ken die gaan helemaal niet stemmen als er in hun geboorteland verkiezingen zijn net als de Belgen ook niet in Australië gaan stemmen als er in België verkiezingen zijn......de rompslomp is er hun in de meeste gevallen te veel aan.

Er zijn heus nog wel andere landen als Marokko en Turkije als het over dubbele nationaliteiten gaat.
Het wordt de Belgische Turken heel gemakkelijk gemaakt om een stem uit te brengen bij Turkse verkiezingen.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be