Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 oktober 2010, 14:30   #161
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik kan me natuurlijk altijd vergissen, maar voor zover ik weet is geen enkele van die Hollanders waar u het hier over heeft nog in leven.
Natuurlijk leven er geen van die mensen nog, maar ze moeten niet afkomen dat wij hen ten onrechte hebben buiten gezet en dat wij hen nu maar om vergeving moeten smeken en terug hier baas moeten laten spelen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2010, 14:33   #162
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Oké, Jantje. Deze argumenten geven de denitieve doorslag.
Kan zijn, maar het is de waarheid over de Belgen.
brood, bier en spelen. Blijf daar met je fikken af en je krijgt alles gedaan bij hen.

Maar eens je daar hebt durven aankomen, ben je een gevaar en zullen zij je eeuwig blijven haten.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2010, 14:47   #163
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Kan zijn, maar het is de waarheid over de Belgen.
brood, bier en spelen. Blijf daar met je fikken af en je krijgt alles gedaan bij hen.

Maar eens je daar hebt durven aankomen, ben je een gevaar en zullen zij je eeuwig blijven haten.
Gelukkig bent u geen Belg uit Brussistan, toch?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2010, 14:58   #164
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Je bedoelt zoals iemand van Luik die zich niet moet moeien met Vlaamse aangelegenheden?
Ik ben Belg dus ik ben.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2010, 15:13   #165
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.735
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Natuurlijk leven er geen van die mensen nog, maar ze moeten niet afkomen dat wij hen ten onrechte hebben buiten gezet en dat wij hen nu maar om vergeving moeten smeken en terug hier baas moeten laten spelen.
Heb er nog nooit eentje tegengekomen die dat doet, dus het zit waarschijnlijk vooral in jouw kop. De waarheid is dat de vijfde kolonne van binnen Vlaanderen komt, ik kan het weten want ik ben er lid van.
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2010, 15:54   #166
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
In het 'hippe' neo-Vlaanderlands wel, ja.

Telkens als ik iemand dat woord hoor gebruiken, moet ik mijn vuisten diep in mijn broekzakken duwen of er vallen doden
Ik hou er ook niet van maar hoorde zeggen:
kinderen zijn je eigen kinderen;
door de nieuw samengestelde gezinnen; loop je ook wel eens over straat met kinderen die jouw kinderen niet zijn.
Daarom zijn de mensen op zoek gegaan naar een woord dat neutraler is.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2010, 16:00   #167
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik ben Belg dus ik ben.
Non merci! Gelukkig krijgen de Walen steeds minder te zeggen over ons Vlaanderenland. Wij zijn perfect volwassen genoeg om ons lot in eigen handen te nemen, blijkbaar in tegenstelling tot Wallonië

Laatst gewijzigd door respublica : 1 oktober 2010 om 16:02.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2010, 17:03   #168
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Trouwens de Hollanders gebruikte geen gelijkheid, maar voerden extra belastingen in voor ons in het zuiden, terwijl ze belastingen verlaagden in het Noorden.
Ah ja?:
Citaat:
Wat de belastingen betreft, zo merkt men op dat de burgers die de Hollandse provincies bewoonden 16,02 gulden per hoofd betaalden, de Vlamingen 11,06 gulden, de Walen 8,18 gulden.
Zelfs toen kwamen de Walen er het beste af.
Citaat:
Zelfs Henri Pirenne, die toch moeilijk van orangistische sympathieën kan verdacht worden, kan niet anders dan toegeven dat Willem I op economisch vlak heel wat voor het Zuiden heeft gedaan. Zo werd de opening van de Schelde, die reeds in 1792 in theorie vrij verklaard was, eindelijk bewaarheid en werden de Antwerpse haveninstallaties gemoderniseerd, waardoor Antwerpen, aldus Pirenne, een bedrijvigheid kreeg die het sedert het einde der zestiende eeuw niet meer gekend had en naar alle waarschijnlijkheid tot eerste haven van het Verenigd Koninkrijk zou uitgroeien. Pirenne stelt verder dat in economisch opzicht ‘België’ meer baat uit de vereniging had getrokken dan het Noorden: “In den vooravond van de omwenteling van 1830, schijnt het wel, dat het koninkrijk der Nederlanden de welvarendste Staat van het Europeesch vasteland was, en die voorspoed komt te voorschijn veel meer nog in zijn Belgisch, dan in zijn Hollandsch gedeelte. België heeft, zonder den minsten twijfel, in economisch opzicht, veel meer voordeel gehaald dan zijn nabuur uit de ‘versmelting’, welke hun door de Mogendheden opgelegd was.” Hij aarzelt zelfs niet te stellen dat voor ‘België’ de vereniging in economisch opzicht “een weldaad” was.
Blijven we voortaan bij de feiten?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2010, 17:36   #169
Unie der Provinciën
Parlementslid
 
Unie der Provinciën's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2008
Locatie: Klein Stadje Aan Groot Water
Berichten: 1.837
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Het valt me op dat sommigen hier:

de 50/50 pariteit ten tijde van het VKN rechtvaardigen om een achtergestelde positie van het Zuiden (60% van de bevolking) t.o.v. het Noorden te beargumenteren.

en tegelijkertijd

de 50/50 pariteit ten tijde van België volstrekt normaal vinden tussen het Noorden (60% van de bevolking) en het Zuiden.

in goed Hollands..nou breekt m'n klomp.
Dit klopt helemaal! En dat terwijl we voor het gemak allemaal maar even weglaten dat het Noorden een groot koloniaal Rijk inbracht waar Vlaanderen eveneens ruim van profiteerde. Een rijk waar vele miljoenen zielen woonden, veel meer dan die paar miljoen zuiderlingen. Dat het Noorden haar belangen over dit koloniale rijk en haar inbreng verdedigde door een 50-50 verhouding is alleen nog maar zeer vriendelijk geweest.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2010, 17:38   #170
Unie der Provinciën
Parlementslid
 
Unie der Provinciën's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2008
Locatie: Klein Stadje Aan Groot Water
Berichten: 1.837
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik ben Belg dus ik ben.
Geniet er maar van, dat duurt niet lang meer
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2010, 17:45   #171
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.328
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Ik hou er ook niet van maar hoorde zeggen:
kinderen zijn je eigen kinderen;
door de nieuw samengestelde gezinnen; loop je ook wel eens over straat met kinderen die jouw kinderen niet zijn.
Daarom zijn de mensen op zoek gegaan naar een woord dat neutraler is.
Wat is er verkeerd aan 'de koters'?
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2010, 17:57   #172
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Non merci! Gelukkig krijgen de Walen steeds minder te zeggen over ons Vlaanderenland. Wij zijn perfect volwassen genoeg om ons lot in eigen handen te nemen, blijkbaar in tegenstelling tot Wallonië
Zeker zijn we volwassen.
Alhoewel, niet allemaal. Er zijn er een "paar" die coûte qui coûte onder een Hollandse sloef willen gaan liggen. Zijn die ook volwassen ?

Laatst gewijzigd door Henri1 : 1 oktober 2010 om 17:58.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2010, 18:41   #173
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.735
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Er zijn er een "paar" die coûte qui coûte onder een Hollandse sloef willen gaan liggen. Zijn die ook volwassen ?
Dat zijn er die separatisme haten.
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2010, 18:47   #174
globalmedia
Minister-President
 
globalmedia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 januari 2009
Berichten: 4.327
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Zeker zijn we volwassen.
Alhoewel, niet allemaal. Er zijn er een "paar" die coûte qui coûte onder een Hollandse sloef willen gaan liggen. Zijn die ook volwassen ?
nee dat zijn moederskindjes
__________________
De waarheid is niet meer dan de leugen die de mensen van je verwachten.’ (Gerrit Komrij)
globalmedia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2010, 18:55   #175
Burry
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 2.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
In het 'hippe' neo-Vlaanderlands wel, ja.

Telkens als ik iemand dat woord hoor gebruiken, moet ik mijn vuisten diep in mijn broekzakken duwen of er vallen doden
Ik kan er tegen, maar het stoort me dat het bijna steeds van datte is. Wat is er met kinderen, kroost, koters... gebeurd?
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 07:33   #176
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ah ja?:
Zelfs toen kwamen de Walen er het beste af.

Blijven we voortaan bij de feiten?
Bronvermeldingen graag.

Trouwens, in je eigen posting vermeld je dus dat in 1815 de Schelde enkel vrij kwam omdat de Hollanders in Antwerpen baas waren, terwijl die dus 1792 vrij moest zijn volgens de verdragen.

En laten we eerlijk blijven tijdens de peroide van Oranje heerste er in Vlaanderen een grote werkloosheid juist door WillemI zijn hervormingen.

Citaat:
Het Monsterverbond
In het begin leek het te lukken. Willem I voerde een actief economisch beleid in het Zuiden. De koning steunde de industrialisering, verbeterde aanzienlijk de transportinfrastructuur en zorgde voor financiële steun voor ondernemers. Maar zijn taalpolitiek, ten gunste van het Nederlands in Vlaanderen, stuitte een deel van de Franstalige adel en hoge burgerij tegen de borst. De mechanisering leidde tot armoede in meer traditionele takken van de economie. Uiteindelijk kwam er in het Zuiden een “monsterverbond” tot stand van ontevreden liberalen, die de macht van de vorst aan banden wilden leggen, en de katholieke kerk die beducht was voor de invloed van het protestantisme. De hervormingsbeweging radicaliseerde zich, tot er eind 1830, na gewelddadig oproer in Brussel, geen weg meer terug was. Het Zuiden scheurde zich weer van het Noorden af – met actieve steun van Frankrijk, en de goedkeuring van Groot-Brittannië, dat zich vijftien jaar na de hereniging zorgen begon te maken over het groeiend concurrentievermogen van de Nederlanden.
http://www.vlaanderen.be/servlet/Sat...erlands%2FView


Nu laten we wel eerlijk blijven, elke mechanisering of automatisering binnen de industrie veroorzaakt werkloosheid en armoede eender waar deze gebeurd.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 07:47   #177
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nu laten we wel eerlijk blijven, elke mechanisering of automatisering binnen de industrie veroorzaakt werkloosheid en armoede eender waar deze gebeurd.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 09:30   #178
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
En laten we eerlijk blijven tijdens de peroide van Oranje heerste er in Vlaanderen een grote werkloosheid juist door WillemI zijn hervormingen.
Heel eerlijk.

Tijdens de periode van Oranje heerste er in zowat heel Europa grote werkloosheid en armoede, een voedingsbodem voor revoluties.

Wees eens eerlijk, Jantje. Was dat soms óók de schuld van Willem I en het VKN?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 11:00   #179
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Heel eerlijk.

Tijdens de periode van Oranje heerste er in zowat heel Europa grote werkloosheid en armoede, een voedingsbodem voor revoluties.

Wees eens eerlijk, Jantje. Was dat soms óók de schuld van Willem I en het VKN?
De oorzaak van die revoluties en opstanden, was in de eerste plaats te vinden in de armoede die ontstond door de modernisering van de industrie.

De snelheid waarmee het gebeurde lag te hoog voor de bevolking.
En die snelheid binnen het VKN werd door Willem I bepaald, die als een dictator heerste over het VKN.

Citaat:
Later ontwikkelde Willem I zich als een autoritaire vorst.

De regering zou om het jaar in 's-Gravenhage en in Brussel resideren. Voor de koning werd een nieuw Koninklijk paleis in Brussel gebouwd. Willem I beschikte ook over het Kasteel van Laken, het Huis ten Bosch, Paleis Soestdijk, Paleis Het Loo, Paleis Noordeinde, en het Paleis op de Dam. Een aantal Oranje-residenties had de Franse tijd niet overleefd. De voertaal van het hof was Frans en de wetten werden in het Frans en het Nederlands afgekondigd.

Willem als absoluut monarch wilde als verlicht despoot wel enkele hervormingen uit de Franse Tijd handhaven. Willem was een economische ondernemer, die veel investeringen deed in de Belgische industrie. Hij was oprichter en zelf ook een belangrijke aandeelhouder van de, later Belgische, Generale Maatschappij. In 1824 stichtte hij de Nederlandsche Handel-Maatschappij. Willem was verdienstelijk voor de Waterstaat. Nieuwe kanalen en straatwegen werden in zijn opdracht aangelegd, eindigde dit met winst dan was het in zijn voordeel. Eindigde dit in verlies dan droeg de staat dit. Ook nam hij het initiatief voor de aanleg van spoorwegen. Willem was de eerste kapitalistische heerser van Europa, die met enigszins moderne methoden zijn inkomsten enorm vergrootte terwijl het volk verpauperde. Een derde van de bevolking van Amsterdam leefde van de bijstand. Hij was daarbij zeker niet recht door zee. Zijn vermogen werd in 1815 geschat op 10 miljoen en werd 25 jaar later geschat op 200 miljoen gulden, het twintigvoudige
http://nl.wikipedia.org/wiki/Willem_I_der_Nederlanden

Je kan trouwens heel moeilijk zeggen dat Willem I zich onbaatzuchtig inzette voor de bevolking, als je weet dat hij op 25 jaar tijd zijn persoonlijke rijkdom even van 10 naar 200 miljoen gulden bracht.


Hij was trouwens ook in het Huidige Nederland niet erg geliefd en werd in 1840 gedwongen tot troonsafstand.

Dat hij er geen schuld aan had kun je dus niet direct verkondingen.
Trouwens ook de onzin dat hij Nederlands als hoofdtaal wilde invoeren mag vergeten worden. Wetten werden twee talig geschreven en de voertaal aan zijn hof was niet het Nederlands, maar het Frans.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 11:15   #180
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Heel eerlijk.

Tijdens de periode van Oranje heerste er in zowat heel Europa grote werkloosheid en armoede, een voedingsbodem voor revoluties.

Wees eens eerlijk, Jantje. Was dat soms óók de schuld van Willem I en het VKN?
U vergeet erbij de vermelden dat Willem voortbouwde op een industrie die in Wallonië reeds bestond. Willem bouwde die uit. Maar niet zonder zelfbelang natuurlijk. Hij verrijkte zich op een schandalige manier (op de kap van een beklagenswaardig arbeidsproletariaat), samen met de Orangistische bazen die uit zijn hand aten. De man vergaarde een tiental jaren een ontzagelijk fortuin. En of dat nog niet genoeg was, liet hij de Nederlandse staat opdraaien voor de schulden. Toen later Willem I op 'pensioen ' ging, zat de Nederlandse staat met een enorm deficiet. De staat was nagenoeg bankroet. En dat was ook de reden waarom de nieuwe Nederlandse grondwet uit 1840 de strafrechterlijke verantwoordelijkheid invoerde voor de koning. Men wilde een tweede 'koning-koopman' vermijden.

Laatst gewijzigd door system : 2 oktober 2010 om 11:18.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be