Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 april 2008, 18:26   #21
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Wie zal er later werken voor jouw pensioen?
Ik, hopelijk, zodat enkel lagere pensioenen bijstand hoeven. Het pensioensysteem van vandaag de dag trekt op niet veel.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2008, 18:30   #22
alberto
Minister-President
 
alberto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 december 2005
Locatie: Planeet Mars
Berichten: 4.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
De basiskinderbijslag bedraagt:
€ 80,17 voor het eerste kind,
€ 148,34 voor het tweede kind,
€ 221,47 voor elk kind vanaf het derde.
bron : http://www.rkw.be/Nl/0to25/howmuchBase.php

Het gemiddeld aantal kinderen in België is minder dan 1,5.
Heb je 1 kind, dan krijg je 80,17 euro.
Heb je 2 kinderen dan krijg je 228,51 euro. (114,25 euro per kind)
Heb je 3 kinderen dan krijg je 449,98 kindergeld per maand. (149,99 euro per kind)
Na aftrek van de broodnodige kosten voor eten, kledij, school.
Hoeveel geld heb je dan over om te gaan drinken of om geld op te sturen?
Normaal gesproken geen, maar zouden er geen zijn die van dat ze een euro hebben daarmee artikelen gaan kopen die ze niet echt vandoen hebben, en daarna naar het ocmw trekken om omdat ze niet toekomen.
Het geld omzetten in koopcheques voor eten en kleding zou dit voorkomen.

Laatst gewijzigd door alberto : 5 april 2008 om 18:31.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2008, 18:49   #23
Moby
Provinciaal Statenlid
 
Moby's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 mei 2003
Berichten: 780
Standaard

In Europese landen smeken de ministers om méér kinderen en hier (forum) komt een voorstel binnen om het de ouders moeilijker te maken.

Er bestaan geen grote gezinnen meer, dus in de toekomst zal het kindergeld omhoog gaan om grotere gezinnen te promoten. Ik heb er zelf drie en ben het oneens met voorstellen van onwetende mensen.
Moby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2008, 18:50   #24
Rob Roy
Minister
 
Rob Roy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 februari 2008
Locatie: De Schotse Highlands
Berichten: 3.417
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Mijn vraag is: hoe moeten we dat bereiken? De kinderbijslag vervangen door onderwijscheques?
Dat is een bijzonder goed idee, omdat je er tegelijk een tweede doel mee realiseert: de democratisering van het onderwijs. Ik weet wel dat DDD daarvan gruwt, maar als je door een integratiemaatregel meteen ook iets structureel nuttigs doet voor de autochtone bevolking, dan is dat een maatregel die je moet nemen.

Je m'explique. Met de onderwijschèque breek je de almacht van de Guimardstraat en de officieel onderwijs. Ouders zullen dan, meer dan nu, volledig zelf kunnen beslissen aan wat voor onderwijs ze hun kinderen toevertrouwen, en de inrichtende machten en schooldirecties zullen hun paternalistische attitude moeten afleggen en aan klantenwerving moeten gaan doen.

Het wordt ook een pak gemakkelijker voor groepen van ouders om zelf schooltjes te gaan oprichten, wat de kleinschaligheid en de verscheidenheid kan bevorderen, dat alles vanzelfsprekend binnen het kader van de eindtermen. Nu worden onafhankelijke, alternatieve onderwijssystemen als Freinet of Steiner de facto gesaboteerd in hun ontwikkeling, ten gunste van de twee grote blokken die hun politieke macht kunnen aanwenden.

De onderwijscheque laat ook toe een voor eenieder gelijke startpositie te organiseren, gezien het bedrag van de cheque voor iedereen gelijk is.

Het spreekt vanzelf dat bij de invoering van de onderwijscheque, de belastingen moeten worden verlaagd met dat gedeelte dat normaal naar onderwijs gaat.

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 5 april 2008 om 18:52.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2008, 18:51   #25
Goldband
Parlementslid
 
Goldband's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2004
Berichten: 1.652
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ge wilt kinderen, voed ze dan zelf op.
Ge wilt een pensioen later? Werk er dan zelf voor (tot je 80ste).
__________________
Het vaderland van de wijze is de wereld. (Heliodorus)
Goldband is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2008, 18:52   #26
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moby Bekijk bericht
In Europese landen smeken de ministers om méér kinderen en hier (forum) komt een voorstel binnen om het de ouders moeilijker te maken.

Er bestaan geen grote gezinnen meer, dus in de toekomst zal het kindergeld omhoog gaan om grotere gezinnen te promoten. Ik heb er zelf drie en ben het oneens met voorstellen van onwetende mensen.
Ben jij het ermee eens dat het Belgisch kindergeld verdwijnt naar weet ik veel waar om daar andere doeleinden te dienen dan de opvoeding van kinderen?
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2008, 18:55   #27
alberto
Minister-President
 
alberto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 december 2005
Locatie: Planeet Mars
Berichten: 4.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moby Bekijk bericht
In Europese landen smeken de ministers om méér kinderen en hier (forum) komt een voorstel binnen om het de ouders moeilijker te maken.

Er bestaan geen grote gezinnen meer, dus in de toekomst zal het kindergeld omhoog gaan om grotere gezinnen te promoten. Ik heb er zelf drie en ben het oneens met voorstellen van onwetende mensen.
Ik vind mijn voorstel toch redelijk, of niet?
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2008, 19:02   #28
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Normaal gesproken geen, maar zouden er geen zijn die van dat ze een euro hebben daarmee artikelen gaan kopen die ze niet echt vandoen hebben, en daarna naar het ocmw trekken om omdat ze niet toekomen.
Het geld omzetten in koopcheques voor eten en kleding zou dit voorkomen.
Als je daarmee naar het OCMW gaat, zal je geen extra geld krijgen, maar budget beheer.
En dat komt op hetzelfde neer als je voorstel.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2008, 19:06   #29
alberto
Minister-President
 
alberto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 december 2005
Locatie: Planeet Mars
Berichten: 4.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Als je daarmee naar het OCMW gaat, zal je geen extra geld krijgen, maar budget beheer.
En dat komt op hetzelfde neer als je voorstel.
Ok, dat is goed, cheques dan, men hoeft dan het ocmw niet meer te belasten met buget beheer van mensen.

Laatst gewijzigd door alberto : 5 april 2008 om 19:09.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2008, 19:13   #30
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moby Bekijk bericht
Dus wie geen kinderen heeft moet niets bijdragen. Wie niet ziek is ook niet. Wie geen hond heeft ook niet. Wie werkt moet ook niet opdraaien voor de werkloze. En ga zo maar door...
Dat lijkt mij een mooie samenvatting, ja. Jij hebt jouw leven, ik heb het mijne.
Citaat:
Niemand blijft vrijwillig kinderloos.
Dat is simpelweg bullshit. Redelijk wat mensen blijven vrijwillig kinderloos.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2008, 19:15   #31
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Ge wilt een pensioen later? Werk er dan zelf voor
Ja.

Is dat nu echt zo dramatisch onvoorstelbaar wereldschokkend? Het idee dat mensen niet het recht hebben om op kosten van anderen te leven?
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2008, 19:22   #32
Moby
Provinciaal Statenlid
 
Moby's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 mei 2003
Berichten: 780
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Ben jij het ermee eens dat het Belgisch kindergeld verdwijnt naar weet ik veel waar om daar andere doeleinden te dienen dan de opvoeding van kinderen?
Voor de ouders komen de kinderen op de eerste plaats. Alles wat ze doen komt ten goede van de kinderen.
Een grotere huis, een gezinswagen, een eigen kamer met spullen, computer, kabel tv, vakantie,...zijn allemaal zaken die nodig zijn voor de ontwikkeling van een kind.

Als ik aan mijn tijd als kind terugdenk, dan moet ik toegeven dat er wat misliep met het beheer van het kindergeld. bv De eerste generatie van allochtonen komt uit een moeilijke tijd (in land van herkomst) waar zij én hun omgeving niets hadden. Het was dan ook vanzelfsprekend dat hun kinderen (zoals ik) ook niets nodig hadden buiten de basisbehoeften. Kabel TV hadden de mensen van de eerste generatie niet, want dat was overbodig en je moest genoegen nemen met de gratis vrt.
Het gevolg een achterstand bij veel kinderen.

Maar dat was TOEN, en daarom vind ik dat het investeren in kinderen erg belangrijk is.

Laatst gewijzigd door Moby : 5 april 2008 om 19:24.
Moby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2008, 19:57   #33
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door floppy Bekijk bericht
Alleen allochtone gezinnen? Heet dit niet discriminatie?
Ik heb nergens gesteld dat dit alleen voor allochtone gezinnen zou gelden. Ik gaf dit voorbeeld slechts om aan te tonen dat oneigenlijk gebruik beter aan banden wordt gelegd.

Citaat:
En anderzijds:
Misschien kan je eens nagaan, als ik maandelijks € 50,= aan AzG geef, hoeveel daarvan uit mijn loon komt, hoeveel uit mijn vrouw haar loon, en hoeveel uit de kinderbijslag die we trekken met vier kinderen.

Dat deel van de kinderbijslag kan dan misschien voortaan afgehouden worden van de kinderbijslag...
Vandaar ook mijn oproep om naar een doorzichtiger systeem te gaan.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2008, 20:03   #34
longhorn
Minister-President
 
longhorn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2005
Berichten: 5.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moby Bekijk bericht
Laat me raden..Je hebt geen kinderen.

Je wilt het VB, betaal ze maar zelf.
Ik heb wel kinderen en ben akkoord met Lombas. Maar als er dan toch staatssubsidies moeten gegeven worden bij het opvoeden van kinderen, maak het dan zoals DDD suggereert met natura-cheques die alleen in Belgie kunnen gebruikt worden. En ouders die hun kinderen niet opvoeden, bv. veelvuldig spijbelen of misdadig gedrag, moeten hun kinderbijstand verliezen.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2008, 20:05   #35
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moby Bekijk bericht
Een kind heeft meer nodig dan alleen onderwijs en daaraan gelinkte educatieve uitstapjes. Kleding (waaruit ze snel groeien), speelgoed, uitstapjes met gezin, etc...
Aan investeringen in onderwijs kan men zich doorgaans makkelijker onttrekken dan aan investeringen voor kledij, zeker als onze onderwijscultuur de betrokkenen vreemd is. Daarom is mijn voorstel in de eerste plaats gericht op investeringen in de scholing van het kind.

Speelgoed is m.i. geen primordiaal goed. Bovendien kan het net als kleding verkocht worden, zodat het alsnog in geld kan worden omgezet dat naar Marokko wordt versluisd. Datzelfde geldt helaas ook voor sommig educatief materiaal - reden waarom ik met jullie hulp een uitweg zoek uit deze problematiek.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2008, 20:14   #36
Moby
Provinciaal Statenlid
 
Moby's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 mei 2003
Berichten: 780
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
...Speelgoed is m.i. geen primordiaal goed. Bovendien kan het net als kleding verkocht worden, zodat het alsnog in geld kan worden omgezet dat naar Marokko wordt versluisd...
Paranoia?
Moby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2008, 20:15   #37
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
- kinderbijslag voor elk kind even hoog en ook voor alle beroepen en inkomenscategorieën (dus niet zoals nu dat je voor het derde kind meer krijgt dan voor het eerste kind).
Dat is een aspect van de kinderbijslag dat niet valt onder de huidige discussie. Om te vermijden dat de discussie ontspoort ga ik er hier niet verder op in (ook niet op nog andere aspecten die je aanhaalt, ofschoon zonder twijfel interessante discussiestof voor een andere topic).

Citaat:
- kindergeld intrekken indien blijkt dat het geld niet nuttig wordt besteed in het belang van het kind (schoolkosten, dokter, kleding, voedsel, ...) . De ouders moeten dus bewijzen kunnen voorleggen dat ze nuttige zaken voor de basisbehoeften (dus vb. geen luxeproduct als een Playstation 3) van hun kinderen aankopen. Dit is aan te tonen met facturen, rekeninguittreksels, certificaten, ... . De overheid zou als 'compensatie' de producten / diensten die voor de kinderen worden aangewend BTW-vrij kunnen maken. Dit is al een extra serieuze financiële tegemoetkoming.
Het probleem hiervan is dat producten aangekocht maar ook doorverkocht kunnen worden.

Citaat:
Het leek mij vroeger ook nuttig om het kindergeld totaal af te schaffen en te vervangen door producten / diensten in natura, betaald door de overheid (gratis onderwijs en gezondheidszorg, kledingbudget, enz.) maar dit systeem lijkt mij iets te 'communistisch' �* la Cuba om in een West-Europees land als België goed te laten functioneren. Mijn voorgestelde maatregelen lijken me dus net een tikje realistischer.
Te "communistisch"? Mja, dit vind ik toch een wat zwak argument...

In elk geval bedankt voor je constructieve en uitvoerige bijdrage!
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2008, 20:15   #38
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moby Bekijk bericht
Voor de ouders komen de kinderen op de eerste plaats. Alles wat ze doen komt ten goede van de kinderen.
Een grotere huis, een gezinswagen, een eigen kamer met spullen, computer, kabel tv, vakantie,...zijn allemaal zaken die nodig zijn voor de ontwikkeling van een kind.

Als ik aan mijn tijd als kind terugdenk, dan moet ik toegeven dat er wat misliep met het beheer van het kindergeld. bv De eerste generatie van allochtonen komt uit een moeilijke tijd (in land van herkomst) waar zij én hun omgeving niets hadden. Het was dan ook vanzelfsprekend dat hun kinderen (zoals ik) ook niets nodig hadden buiten de basisbehoeften. Kabel TV hadden de mensen van de eerste generatie niet, want dat was overbodig en je moest genoegen nemen met de gratis vrt.
Het gevolg een achterstand bij veel kinderen.

Maar dat was TOEN, en daarom vind ik dat het investeren in kinderen erg belangrijk is.
Gelieve antwoord te geven op de vraag i.p.v. rond de pot te draaien.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2008, 20:22   #39
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Na aftrek van de broodnodige kosten voor eten, kledij, school.
Hoeveel geld heb je dan over om te gaan drinken of om geld op te sturen?
Ik vermoed: zeer weinig of niets, maar ik heb daar geen cijfers over. We zouden natuurlijk ook andere uitkeringen aan voorwaarden kunnen verbinden.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2008, 20:23   #40
Averroes
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 16 januari 2008
Berichten: 626
Standaard

Mijn mening

Als de vader en de moeder allebei gaan werken dan die kinderbijslag afschaffen en minder belasting betalen, maar als de moeder niet werkt en gewoon thuis blijft voor rust, liefde en schoonheid zorgen dan geen kinderbijslag afschaffen.

Laatst gewijzigd door Averroes : 5 april 2008 om 20:27.
Averroes is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be