Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Vakbonden
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Vakbonden Het hoekje voor de vakverenigingen, leden en afgevaardigden. Maar ook voor hen die erbuiten staan en er iets over te vertellen hebben.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 september 2013, 16:14   #61
Enter
Parlementslid
 
Enter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 oktober 2006
Berichten: 1.991
Standaard

Dat ontslagrecht moet nodig meer flexibel worden.

De ontslagpremie zou moeten aangepast worden aan het belang dat de werknemer heeft gehad voor het bedrijf en afhangen van de lengte van het contract.

Een goede formule zou zijn ((functieniveau * decennia dienst * teamleden) / aantal werknemers in het bedrijf)
* maandloon

Bijvoorbeeld:
Een bandwerker die 20 jaar gewoon zijn uurtjes heeft gedaan
((1 * 2 * 1) / aantal werknemers) * maandloon


Een kaderlid met 10 jaar dienst die zich heeft uitgesloofd en 10 teamleden heeft gehad :
((5 * 1 * 10 / aantal werknemers) * maandloon
__________________
Dit profiel is gedeactiveerd.
Enter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2013, 07:36   #62
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.827
Standaard

Nu zijn speciaal de werkgeversvertegenwoordigingen weer mistevreden over het ontslagrecht-compromis...

Zolang mevrouw de Coninck ervoor zorgt dat alle sociale partners,jankende peuters en egoistische amateurs, ontevreden zijn,is ze hoogswaarschijnlijk goed bezig....

De "sociale partners" hebben TWINTIG JAAR de kans gekregen om de harmonisatie,en alles wat daarrond hangt,als uitgewerkte voorstellen aan de regering voor te leggen..(het oude "Belgische" systeem )

Ze hebben dat NIET gedaan....en dus kan de regering,bij monde van mevrouw de Coninck en haar team niets anders dan de stapels "voorstellen" en "studies" omwerken tot een soort compromis.De beslissing is al gevallen,maar detail na detail,die eigenlijk door de sociale partners in twintig jaar diende voorbereid te zijn,zal nu door de regering in minder dan een jaar doorgejast moeten worden....

go Monica,Go!

Laatst gewijzigd door kelt : 28 september 2013 om 07:39.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2013, 08:18   #63
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.882
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Nu zijn speciaal de werkgeversvertegenwoordigingen weer mistevreden over het ontslagrecht-compromis...

Zolang mevrouw de Coninck ervoor zorgt dat alle sociale partners,jankende peuters en egoistische amateurs, ontevreden zijn,is ze hoogswaarschijnlijk goed bezig....

De "sociale partners" hebben TWINTIG JAAR de kans gekregen om de harmonisatie,en alles wat daarrond hangt,als uitgewerkte voorstellen aan de regering voor te leggen..(het oude "Belgische" systeem )

Ze hebben dat NIET gedaan....en dus kan de regering,bij monde van mevrouw de Coninck en haar team niets anders dan de stapels "voorstellen" en "studies" omwerken tot een soort compromis.De beslissing is al gevallen,maar detail na detail,die eigenlijk door de sociale partners in twintig jaar diende voorbereid te zijn,zal nu door de regering in minder dan een jaar doorgejast moeten worden....

go Monica,Go!
Monica De Coninck is de eerste minister die na 20 jaar de Gordiaanse knoop doorhakt.
Ze verdient de gouden medaille voor de politieke marathon.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2013, 09:09   #64
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Enter Bekijk bericht
Dat ontslagrecht moet nodig meer flexibel worden.

De ontslagpremie zou moeten aangepast worden aan het belang dat de werknemer heeft gehad voor het bedrijf en afhangen van de lengte van het contract.

Een goede formule zou zijn ((functieniveau * decennia dienst * teamleden) / aantal werknemers in het bedrijf)
* maandloon

Bijvoorbeeld:
Een bandwerker die 20 jaar gewoon zijn uurtjes heeft gedaan
((1 * 2 * 1) / aantal werknemers) * maandloon


Een kaderlid met 10 jaar dienst die zich heeft uitgesloofd en 10 teamleden heeft gehad :
((5 * 1 * 10 / aantal werknemers) * maandloon
Het is niet omdat iemand kaderlid is dat die beter is dan een bandwerker.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2013, 21:08   #65
Enter
Parlementslid
 
Enter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 oktober 2006
Berichten: 1.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het is niet omdat iemand kaderlid is dat die beter is dan een bandwerker.
Een kaderlid heeft meer verantwoordelijkheden en is minder vervangbaar dan een bandwerker.

Een bandwerker doet gewoon wat hij of zij moet doen en heeft in de regel ook geen enkele meerwaarde dan dat.

Een bandwerker kan je gemakkelijk vervangen en in dat opzicht is een kaderlid meer waard voor een bedrijf.

Als een bandwerker zich wil opwerken naar kaderlid, dan is dat zonder meer aan te moedigen.
__________________
Dit profiel is gedeactiveerd.
Enter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2013, 17:24   #66
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.827
Standaard

http://trends.knack.be/economie/nieu...0427073639.htm

Er is al MAANDEN geleden een fundament gelegd in verband met de gelijkschakeling van het statuut met,inderdaad,enkele overgangsmaatregelen voor enkele sectoren en wat zien we ondertussen dat de "sociale partners" doen?

JUIST...ze bekvechten....Zoals we het al een kwarteeuw en langer moeten aanzien...

Tussen het bekvechten door kun je zelfs suggesties ,van beide kanten,horen dat er MEER "speciale gevallen" en "overgangsmaatregelen" zouden moeten zijn.Hoe DURVEN ze

Als ze zo voortdoen is de tijd van die overgangsmaatregelen gedaan en zal men ontdekken dat de wereld echt wel veranderd is.Met ondernemers die in geen enkel van die irrelevante "zagevent-syndikaten" meer zitten en werknemers die absoluut andere dingen te doen hebben dan naar die wormstekers van de vakbonden te luisteren.

Laatst gewijzigd door kelt : 23 oktober 2013 om 17:26.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2013, 21:12   #67
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Enter Bekijk bericht
Een kaderlid heeft meer verantwoordelijkheden en is minder vervangbaar dan een bandwerker.

Een bandwerker doet gewoon wat hij of zij moet doen en heeft in de regel ook geen enkele meerwaarde dan dat.

Een bandwerker kan je gemakkelijk vervangen en in dat opzicht is een kaderlid meer waard voor een bedrijf.

Als een bandwerker zich wil opwerken naar kaderlid, dan is dat zonder meer aan te moedigen.
Als je effectief manager bent (wat ik wel ben) dan wist je dat goed gemotiveerde werknemer(s) je bedrijf kunnen breken of maken. Als die man aan de band goed werkt is er minder uitval, kan je meer produceren en tegen een lagere kost.

Personeelsverloop is moordend voor een zaak.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2013, 23:49   #68
Enter
Parlementslid
 
Enter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 oktober 2006
Berichten: 1.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als je effectief manager bent (wat ik wel ben) dan wist je dat goed gemotiveerde werknemer(s) je bedrijf kunnen breken of maken. Als die man aan de band goed werkt is er minder uitval, kan je meer produceren en tegen een lagere kost.

Personeelsverloop is moordend voor een zaak.
Alles is natuurlijk relatief.
Van een arbeider die steeds hetzelfde moet doen kan je niet evenveel verwachten als van een bediende met een gevarieerde job.

Ik heb meer met bedienden te maken.
Arbeiders moeten natuurlijk ook gemotiveerd zijn, maar ik kan met toch niet van de indruk ontdoen dat een deel van die groep liever lui is dan rijk.
__________________
Dit profiel is gedeactiveerd.
Enter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2014, 20:55   #69
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.827
Standaard

http://www.vandaag.be/binnenland/151...n-orde-is.html


bleit bleit,jank jank....zo kennen we ons "middenveld" wel.
Deze keer is UNIZo weer aan het janken..

Kijk,als het middenveld niet kan overeenkomen dan MOET de Minister handelen.Mogelijk ben ik het zelfs persoonlijk ook niet eens met mevrouw Deconinck,maar ZIJ doet HAAR werk,en ZIJ heeft een mandaat tot zondag as.

MET of ZONDER het middenveld...Want die "middenvelders" zijn eigenlijk......niks...
Het is een revolutie die verleden jaar begonnen is (nav het "eenheidsstatuut"),en blijkbaar verder gaat.Politici moeten geen tijd meer investeren in betonblokken (de middenvelders)die aan ons aller voeten gebonden zijn....

Die "middenvelders" kunnen zichzelf bij gelegenheid op een kieslijst doen plaatsen.

Laatst gewijzigd door kelt : 23 mei 2014 om 20:58.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2014, 08:01   #70
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Enter Bekijk bericht
Alles is natuurlijk relatief.
Van een arbeider die steeds hetzelfde moet doen kan je niet evenveel verwachten als van een bediende met een gevarieerde job.

Ik heb meer met bedienden te maken.
Arbeiders moeten natuurlijk ook gemotiveerd zijn, maar ik kan met toch niet van de indruk ontdoen dat een deel van die groep liever lui is dan rijk.
Ik reageer hier wel vrij laat op, maar ik ben eerst eens deftig gaan uitzoeken of deze bewering wel klopt.

Wat blijkt nu, wel dat de meeste bedienden niets anders doen dan steeds opnieuw dezelfde documenten invullen, met het enige verschil, naam van en de cijfers die moeten ingevuld worden.

De meeste bedienden helemaal geen werkdruk hebben en dan nog koffie en thee op hun werktafel hebben staan. Zij zonder problemen iets in hun mond kunnen steken tijdens hun werkzaamheden en vaak tijdens hun werkuren ook privé zaken regelen.

Een tijdje geleden was ik zo op bezoek in een bedrijf, waar een deel van de bedienden openlijk aan het klagen waren en met vakbondsacties begonnen te dreigen. Dit omdat de nieuwe CEO had besloten om alle bedienden te verbieden nog te eten of drinken op de werkvloer en zij net als de arbeiders, dit enkel nog mogen doen in de daarvoor bestemde ruimte, namelijk de eetzaal.
En omdat alle computers op een gesloten intern netwerk waren gezet.
Om een internetverbinding te hebben, moeten de diensthoofden die aanvragen en verantwoorden waarom iemand internet nodig heeft.

Door deze beslissing hebben sommige technische arbeiders nu een pc met internet, maar de meeste administratieve bedienen niet.

Een andere zaak die hij veranderde, was het telefoonverkeer.
In plaats van enkel bediende een open telefoonlijn ter beschikking te stellen, werd een internsysteem geplaatst.
Buiten de hoofdkaderleden, moet iedereen daar nu via een centrale een buitenlijn aanvragen.

Voorbehouden parkings werden afgeschaft en iedereen moet maar parkeren op de eerstvolgende plaats die vrij is. Hierdoor moeten de arbeiders die met de vroege en dag opkomen, minder ver lopen naar de kleedkamers en de bediende die pas om 8.30u of 9.00u beginnen verder wandelen om naar hun kantoor te gaan.
De arbeiders met de vroeg stoppen om 13.30u en die van de late beginnen om 14.00u. Hierdoor zijn de parkeerplaatsen van de vroege vrij voor die van de late opkomen, waardoor deze arbeiders opnieuw minder ver moeten lopen van hun wagen naar de kleedkamer.

Nog een zaak dat deze CEO invoerde, was een opheffing van het geheim rond verloning. Hij vind dat iedereen het recht heeft om te weten wie wat verdiend en wie welke diploma's heeft binnen zijn bedrijf.
Na het bekend maken van de verloning en scholingsgraad, stonden de meeste bedienden met hun broek op de hielen. Want zij moeten hun handen niet vuil maken en mogen een hele dag op hun gat zitten, maar bleken lager geschoold te zijn dan de technische arbeiders en maar even hoog als de logistieke arbeiders. En de arbeiders verdienden alles maal een pak meer dan de administratieve bedienden. Sommige arbeiders zelfs meer dan hun leidinggevende met een bediende contract.

En om je verder de mond te snoeren rond liever lui dan rijk.
Mijn oudste zoon geboren in 1992, is een achterlijke lui brutale vulgaire vuile dokwerker. Hij verdiend amper het zout op zijn aardappelen en moet het stellen met 180€ per dag of 3780€ bruto per maand, want een havenwerkers is een dagloner.
Zijn vorige collega's logistiek arbeiders in een havenbedrijf, moeten het stellen met een verloning van 140€ per dag of 2940€ bruto per maand .

Een beginnendend technische arbeider binnen het bedrijf waar ik werk, moet het stellen met +/-19€ per uur of 3190€ per maand.

En neem een bediende zijn stoel weg en laat hem net zoals bandwerkers een hele dag rechtstaan op zijn job uit te voeren.
Eens zien of ze nog als bediende willen werken, als ze geen hele dag koffie kunnen zuipen en op hun luie gat kunnen zitten. Maar ja, voor een verloning van slechts 2200€ bruto per maand, kan je aan een bediende ook niet vragen om hard te werken.

Bij het vorige medische onderzoek, kreeg ik zo te horen van de bedrijfsarts dat ik mijn mensen moest aansporen om meer sport te doen en meer te bewegen, want slechts 1 technische arbeider deed aan sport.
Ik heb hem gevraagd om eens een week mee te draaien met die mensen en mij dan te komen vertellen of hij na die week nog zin had om te gaan sporten.
De sukkelaar heeft geprobeerd om 1 dag mee te lopen ( verplicht door de ceo van het bedrijf, tegen wie hij ook was gaan klagen), hij moest dan nog niet eens werkzaamheden uitvoeren en kwam na 2 uur met zijn tong op de grond zijn verontschuldigingen aanbieden. Want hij had ondervonden dat technische arbeiders topsporters moeten zijn om hun werkzaamheden te kunnen uitvoeren.

En daarnaast mogen bedienden eens beginnen met wat meer respect te hebben voor arbeiders, want zonder arbeiders hebben bedienden geen reden van bestaan.
Zonder arbeiders moeten bedienden geen facturatie doen, geen loonsberekeningen maken, geen producten verkopen, geen bestellijsten opmaken, geen bestekken opstellen, geen verzendingen regelen, enz.

Zonder de arbeider valt alles stil. Zonder de arbeider geraakt een bediende niet eens aan brood om te eten, want zonder hen geraakt het graan niet van de landbouwer tot in de winkel als brood dat door de bediende word gekocht om op te eten.
Zonder de arbeider zouden er geen fitnesstoestellen bestaan, want zonder hen is er niemand om ze te maken.
Zonder de arbeider zou de bediende in zijn blootje moeten rondlopen, want zonder de arbeider is er niemand om de stof en om de kleren te maken die de bediende aan zijn lijf heeft.

Maar schaf 1/2 van de verplichte papierwinkel af en je kan als bedrijf 3/4 van
bedienden ontslagen.
En van die 3/4 van de bedienden die je dan kan ontslagen zijn 1/2 hogere kaderleden, waaronder boekhouders en ingenieurs.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2014, 09:47   #71
sepper
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 672
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik reageer hier wel vrij laat op, maar ik ben eerst eens deftig gaan uitzoeken of deze bewering wel klopt.

Wat blijkt nu, wel dat de meeste bedienden niets anders doen dan steeds opnieuw dezelfde documenten invullen, met het enige verschil, naam van en de cijfers die moeten ingevuld worden.

De meeste bedienden helemaal geen werkdruk hebben en dan nog koffie en thee op hun werktafel hebben staan. Zij zonder problemen iets in hun mond kunnen steken tijdens hun werkzaamheden en vaak tijdens hun werkuren ook privé zaken regelen.

Een tijdje geleden was ik zo op bezoek in een bedrijf, waar een deel van de bedienden openlijk aan het klagen waren en met vakbondsacties begonnen te dreigen. Dit omdat de nieuwe CEO had besloten om alle bedienden te verbieden nog te eten of drinken op de werkvloer en zij net als de arbeiders, dit enkel nog mogen doen in de daarvoor bestemde ruimte, namelijk de eetzaal.
En omdat alle computers op een gesloten intern netwerk waren gezet.
Om een internetverbinding te hebben, moeten de diensthoofden die aanvragen en verantwoorden waarom iemand internet nodig heeft.

Door deze beslissing hebben sommige technische arbeiders nu een pc met internet, maar de meeste administratieve bedienen niet.

Een andere zaak die hij veranderde, was het telefoonverkeer.
In plaats van enkel bediende een open telefoonlijn ter beschikking te stellen, werd een internsysteem geplaatst.
Buiten de hoofdkaderleden, moet iedereen daar nu via een centrale een buitenlijn aanvragen.

Voorbehouden parkings werden afgeschaft en iedereen moet maar parkeren op de eerstvolgende plaats die vrij is. Hierdoor moeten de arbeiders die met de vroege en dag opkomen, minder ver lopen naar de kleedkamers en de bediende die pas om 8.30u of 9.00u beginnen verder wandelen om naar hun kantoor te gaan.
De arbeiders met de vroeg stoppen om 13.30u en die van de late beginnen om 14.00u. Hierdoor zijn de parkeerplaatsen van de vroege vrij voor die van de late opkomen, waardoor deze arbeiders opnieuw minder ver moeten lopen van hun wagen naar de kleedkamer.

Nog een zaak dat deze CEO invoerde, was een opheffing van het geheim rond verloning. Hij vind dat iedereen het recht heeft om te weten wie wat verdiend en wie welke diploma's heeft binnen zijn bedrijf.
Na het bekend maken van de verloning en scholingsgraad, stonden de meeste bedienden met hun broek op de hielen. Want zij moeten hun handen niet vuil maken en mogen een hele dag op hun gat zitten, maar bleken lager geschoold te zijn dan de technische arbeiders en maar even hoog als de logistieke arbeiders. En de arbeiders verdienden alles maal een pak meer dan de administratieve bedienden. Sommige arbeiders zelfs meer dan hun leidinggevende met een bediende contract.

En om je verder de mond te snoeren rond liever lui dan rijk.
Mijn oudste zoon geboren in 1992, is een achterlijke lui brutale vulgaire vuile dokwerker. Hij verdiend amper het zout op zijn aardappelen en moet het stellen met 180€ per dag of 3780€ bruto per maand, want een havenwerkers is een dagloner.
Zijn vorige collega's logistiek arbeiders in een havenbedrijf, moeten het stellen met een verloning van 140€ per dag of 2940€ bruto per maand .

Een beginnendend technische arbeider binnen het bedrijf waar ik werk, moet het stellen met +/-19€ per uur of 3190€ per maand.

En neem een bediende zijn stoel weg en laat hem net zoals bandwerkers een hele dag rechtstaan op zijn job uit te voeren.
Eens zien of ze nog als bediende willen werken, als ze geen hele dag koffie kunnen zuipen en op hun luie gat kunnen zitten. Maar ja, voor een verloning van slechts 2200€ bruto per maand, kan je aan een bediende ook niet vragen om hard te werken.

Bij het vorige medische onderzoek, kreeg ik zo te horen van de bedrijfsarts dat ik mijn mensen moest aansporen om meer sport te doen en meer te bewegen, want slechts 1 technische arbeider deed aan sport.
Ik heb hem gevraagd om eens een week mee te draaien met die mensen en mij dan te komen vertellen of hij na die week nog zin had om te gaan sporten.
De sukkelaar heeft geprobeerd om 1 dag mee te lopen ( verplicht door de ceo van het bedrijf, tegen wie hij ook was gaan klagen), hij moest dan nog niet eens werkzaamheden uitvoeren en kwam na 2 uur met zijn tong op de grond zijn verontschuldigingen aanbieden. Want hij had ondervonden dat technische arbeiders topsporters moeten zijn om hun werkzaamheden te kunnen uitvoeren.

En daarnaast mogen bedienden eens beginnen met wat meer respect te hebben voor arbeiders, want zonder arbeiders hebben bedienden geen reden van bestaan.
Zonder arbeiders moeten bedienden geen facturatie doen, geen loonsberekeningen maken, geen producten verkopen, geen bestellijsten opmaken, geen bestekken opstellen, geen verzendingen regelen, enz.

Zonder de arbeider valt alles stil. Zonder de arbeider geraakt een bediende niet eens aan brood om te eten, want zonder hen geraakt het graan niet van de landbouwer tot in de winkel als brood dat door de bediende word gekocht om op te eten.
Zonder de arbeider zouden er geen fitnesstoestellen bestaan, want zonder hen is er niemand om ze te maken.
Zonder de arbeider zou de bediende in zijn blootje moeten rondlopen, want zonder de arbeider is er niemand om de stof en om de kleren te maken die de bediende aan zijn lijf heeft.

Maar schaf 1/2 van de verplichte papierwinkel af en je kan als bedrijf 3/4 van
bedienden ontslagen.
En van die 3/4 van de bedienden die je dan kan ontslagen zijn 1/2 hogere kaderleden, waaronder boekhouders en ingenieurs.
Als dat zo is, dan gaat die man enorm snel zijn ingenieurs verliezen:
- Voorwaarden verslechten
- Ingenieurs doen blijkbaar papierwinkel i.p.v. organisatie van het werk op de werkvloer en innovatie
sepper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2014, 10:37   #72
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sepper Bekijk bericht
Als dat zo is, dan gaat die man enorm snel zijn ingenieurs verliezen:
- Voorwaarden verslechten
- Ingenieurs doen blijkbaar papierwinkel i.p.v. organisatie van het werk op de werkvloer en innovatie
Er lijken mij inderdaad serieuze organisatorische problemen te zijn op het bedrijf waarvan Jantje schreef....het is precies nog iets uit de jaren negentig...
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2014, 10:33   #73
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Er lijken mij inderdaad serieuze organisatorische problemen te zijn op het bedrijf waarvan Jantje schreef....het is precies nog iets uit de jaren negentig...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sepper
Als dat zo is, dan gaat die man enorm snel zijn ingenieurs verliezen:
- Voorwaarden verslechten
- Ingenieurs doen blijkbaar papierwinkel i.p.v. organisatie van het werk op de werkvloer en innovatie

De organisatie op de werkvloer gebeurd door mensen met ervaring op de werkvloer.

Daar zijn inderdaad ING bij, maar de meeste hebben slechts een A1 of bacherlor.

En veel verloop bij de ingenieurs is er niet, juist omdat ze enkel moeten doen waar ze voor opgeleid zijn.
Achter een bureaux oplossingen bedenken, uittekenen, hun handtekening zetten op de plannen waar het wettelijk verplicht is en toezicht houden op de juiste uitvoering van de werken.
Maar zij moeten zich inderdaad niet bezig houden met uit te zoeken wie welke werkzaamheden mag en kan uitvoeren, daarvoor zijn er werfleiders en projectleiders, wat mensen zijn met ervaring in het uitvoeren de werken en met de nodige ervaring als arbeider op de werkvloer.

De tijd dat je een ingenieur moest zijn om een werf of project te leiden is in steeds meer bedrijven voorbij.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2014, 13:42   #74
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
En veel verloop bij de ingenieurs is er niet, juist omdat ze enkel moeten doen waar ze voor opgeleid zijn.
Achter een bureaux oplossingen bedenken, uittekenen, hun handtekening zetten op de plannen waar het wettelijk verplicht is en toezicht houden op de juiste uitvoering van de werken.
Maar zij moeten zich inderdaad niet bezig houden met uit te zoeken wie welke werkzaamheden mag en kan uitvoeren, daarvoor zijn er werfleiders en projectleiders, wat mensen zijn met ervaring in het uitvoeren de werken en met de nodige ervaring als arbeider op de werkvloer.

De tijd dat je een ingenieur moest zijn om een werf of project te leiden is in steeds meer bedrijven voorbij.
Ik loop nog maar 20 jaar mee evenwel, maar ik moet de eerste ingenieur nog tegenkomen in Belgie die 'enkel moet doen waarvoor hij opgeleid is'.
Bovendien is er wel veel verloop omdat goede ingenieurs zowat maandelijks gecontacteerd worden met een voorstel door HR-kantoren. Vroeg of laat is dat altijd wel eens prijs.

Jantje is blijkbaar nog nooit in een modern bedrijf binnengeweest want zijn verhaaltjes grenzen aan de totale fantasie.

Laatst gewijzigd door parcifal : 29 mei 2014 om 13:44.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2014, 07:12   #75
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Ik loop nog maar 20 jaar mee evenwel, maar ik moet de eerste ingenieur nog tegenkomen in Belgie die 'enkel moet doen waarvoor hij opgeleid is'.
Bovendien is er wel veel verloop omdat goede ingenieurs zowat maandelijks gecontacteerd worden met een voorstel door HR-kantoren. Vroeg of laat is dat altijd wel eens prijs.

Jantje is blijkbaar nog nooit in een modern bedrijf binnengeweest want zijn verhaaltjes grenzen aan de totale fantasie.
Een ingenieurs is opgeleid om denkwerk te verrichten.
En ik heb reeds lang afgeleerd om een ing handenarbeid te laten verrichten, net zoals ik geleerd heb dat je bepaalde mensen geen denkwerk moet laten uitvoeren.

En ja, ingenieurs krijgen regelmatig aanbieden van HR-kantoren.
Sommige kantoren sturen zelfs wekelijks e-mails met hun aanbieden.
En ook bachelors en zelfs A2 's met een technische opleiding worden regelmatig gecontacteerd door die bedrijven.

Ook boekhouders en andere hooggeschoolden worden met de regelmaat van de klok door dergelijke bedrijven bestookt met aanbieden.
Dat is nu eenmaal de taak van bedienden binnen HR-bedrijven.
En ja, vroeg of laat is er wel iemand die ingaat op een dergelijke aanbieding.

Een technisch beter opgeleide die langer dan 10 jaar in dezelfde functie blijft vastzitten, is een idioot. Maar als Ingenieurs gemiddel langer dan 7 jaar in dienst blijven, is er dus weinig verloop onder hen voor een klein bedrijf.

En ja, ik weet dat er bedrijven zijn waar de leidinggevende ingenieur met de smerigste overal rondloopt en het vuilste werk doet.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2014, 14:30   #76
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
.

En ja, ik weet dat er bedrijven zijn waar de leidinggevende ingenieur met de smerigste overal rondloopt en het vuilste werk doet.
hé, dat ben ik
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2014, 14:35   #77
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De tijd dat je een ingenieur moest zijn om een werf of project te leiden is in steeds meer bedrijven voorbij.
tiens, ik voel net het omgekeerde aan. In alle bedrijven waar ik gewerkt heb, waren de leidinggevenden meestal techniekers of graduaten die zichtzelf opgewerkt hadden. In al die bedrijven is het nu echter onmogelijk geworden om die functie nog te bereiken met een dergelijk diploma. Meestal werven ze nu ingenieurs aan, daar waar ze vroeger een graduaat of gelijkaardig zochten.
De reden zit meestal in het steeds complexer worden van installaties: vroeger bestond onderhoud bvb uit meer klop- en laswerk. Met de hamer en wat mechanisch inzicht kon men het wel rondkrijgen.

Nu heb je veel meer automatisatie, drives voor motoren, robotica, ... Er zijn ook veel meer MER-systemen etc. Om dan nog maar te zwijgen van de overstap van curatief en preventief onderhoud richting predictief onderhoud. Als ik dat hier probeer uit te leggen aan niet-ingenieurs, beginnen bij de meesten hun oren te flapperen. Er zijn uitzonderingen, maar toch.

Bij ons zijn alle leidinggevenden (productiemanagers of onderhoudsmanager) ingenieur, hier en daar nog een opgewerkte graduaat maar die zijn aan het uitsterven.
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2014, 14:41   #78
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Ik loop nog maar 20 jaar mee evenwel, maar ik moet de eerste ingenieur nog tegenkomen in Belgie die 'enkel moet doen waarvoor hij opgeleid is'.
Bovendien is er wel veel verloop omdat goede ingenieurs zowat maandelijks gecontacteerd worden met een voorstel door HR-kantoren. Vroeg of laat is dat altijd wel eens prijs.

.
Mijn aanvoelen, zeker vanuit arbeiderskant, is dat men denkt dat een ingenieur alles kan. "Gij zijt de hoogopgeleide, gij moet dat toch kennen?", zelfs al gaat het over zaken waar je van ze leven nog nooit mee bezig geweest zijt. Er waren er hier die niet begrepen dat ik niet met een draaibank kon werken, waarop ik hen vroeg waar ik dat wel zou geleerd hebben.

Ik zeg regelmatig dat een afgestudeerde ingenieur in principe niets kan.... behalve op een bepaalde manier denken en problemen oplossen. Gelijk waar je op de werkvloer terechtkomt, zal je de job nog moeten leren. Dat kan in een salesrichting, ontwerprichting of generalistische leidinggevende richting. En ja, we zijn veel gevraagd. Ik kan de status van de economie aflezen aan het aantal aanbiedingen die ik krijg: we gaan er weer op vooruit Meestal haken ze af als ze horen hoeveel ik minstens wil verdienen, ze denken meestal dat ik nog te paaien ben met een junior-ingenieursfunctie. Nochtans beweren ze allemaal dat ze een zeer aantrekkelijk salarispakket te bieden hebben: tja, nog nooit ene horen zeggen dat ze u slecht willen betalen vaneigens
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2014, 15:04   #79
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
tiens, ik voel net het omgekeerde aan. In alle bedrijven waar ik gewerkt heb, waren de leidinggevenden meestal techniekers of graduaten die zichtzelf opgewerkt hadden. In al die bedrijven is het nu echter onmogelijk geworden om die functie nog te bereiken met een dergelijk diploma. Meestal werven ze nu ingenieurs aan, daar waar ze vroeger een graduaat of gelijkaardig zochten.
De reden zit meestal in het steeds complexer worden van installaties: vroeger bestond onderhoud bvb uit meer klop- en laswerk. Met de hamer en wat mechanisch inzicht kon men het wel rondkrijgen.

Nu heb je veel meer automatisatie, drives voor motoren, robotica, ... Er zijn ook veel meer MER-systemen etc. Om dan nog maar te zwijgen van de overstap van curatief en preventief onderhoud richting predictief onderhoud. Als ik dat hier probeer uit te leggen aan niet-ingenieurs, beginnen bij de meesten hun oren te flapperen. Er zijn uitzonderingen, maar toch.

Bij ons zijn alle leidinggevenden (productiemanagers of onderhoudsmanager) ingenieur, hier en daar nog een opgewerkte graduaat maar die zijn aan het uitsterven.
Steeds meer bedrijven beginnen in te zien, dat ze met een ingenieur wel verstand binnen halen, maar geen werkvloerkennis.

Ze zetten nu vaak een ingenieur als diensthoofd, maar zetten er dan beter geschoold iemand met werkvloerervaring direct onder.
En het is dan die persoon die de werkelijke leiding over de dienst heeft.

En dat orenflapperen ken ik.
Probeer aan een laag geschoolde niet uit te leggen hoe je problemen met een installatie kan voorkomen, voor ze plaats hebben.
Maar probeer ook niet aan een hoog geschoolde zonder werkvloerervaring uit te leggen hoe hij stukken zelf kan maken en vervangen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2014, 08:47   #80
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
hé, dat ben ik
Ik moet verplicht ten minste hemd dragen, liefst pak :s

Ik mis mijn labojas.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be