Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Hoe veilig was het volgens u 30 �* 40 jaar geleden?
Nu is het veiliger dan in de 'tijd van toen' 5 14,29%
Het was toen even veilig of onveilig als nu 11 31,43%
Het was toen 2 keer veiliger dan nu 0 0%
Het was toen 5 keer veiliger dan nu 3 8,57%
Het was toen 10 keer veiliger dan nu 2 5,71%
Het was toen 20 keer veiliger dan nu 4 11,43%
Het was toen 50 keer veiliger dan nu 10 28,57%
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 januari 2003, 21:50   #1
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Een nieuw lid op dit forum beweerde dat de onveiligheid vandaag eigenlijk vooral ingebeeld is. Vroeger was het zeker even erg beweerde hij.

Tot dan dacht ik dat enkel de weldenkende politiekers en media met dergelijke praatjes de mensen wat probeerden wijs te maken. Maar blijkbaar zijn er inderdaad mensen die denken dat we met een kunstmatig gevoel van onveiligheid zitten, dat we bangerikken zijn die ons natuurlijk laten beïnvloeden door, hoe kan het ook anders, de propaganda van het grote boze Blok.


Zelf vind ik nochtans dat de onveiligheid tussen één �* twee generaties terug tot nu zeker minstens 10 keer erger geworden is.


Hier gaan we eens proberen na te trekken of deze indruk met de werkelijkheid overeenstemt. Was het 'vroeger' inderdaad veiliger dan nu? Of is het nu even veilig of onveilig?

Net als bij de zoektocht naar het aantal moslims in België verwacht ik ook nu moeilijk aan cijfermateriaal te komen. Maar dat mag ons niet beletten te trachten deze cijfers met de nodige verbetenheid te achterhalen.


Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2003, 22:43   #2
Nom@d
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Berichten: 341
Standaard

het hangt er van af wat jij met veiligheid bedoelt.
Zijn we bang om naar buiten te gaan, 's avonds in het donker? Zijn we bang voor economische achteruitgang? Voor echtscheiding? Of voor mensen op straat die ons onbekend zijn, die we niet verstaan? Zijn we bang voor spinnen? Of voor terroristen? Zijn we bang dat ons wereldbeeld in elkaar stort? Hoe veilig voelen we ons?


Wat heeft veiligheid te maken met de andere grote vraagstukken van onze tijd, zoals klimaat, of mobiliteit, gewapende conflicten, waarden & normen, multiculturele samenleving of welvaart & welzijn?

Geef jouw visie op veiligheid. Wat vind jij ervan? Niet zomaar, uit de losse pols, maar gedegen, overal gaan en staan en we kunnen doen wat we willen. Onze zekerheden zijn groter dan ooit: we leven langer en gezonder en in steeds meer welvaart. We kunnen ons tegen elk mogelijk risico verzekeren, zelfs tegen het slecht weer op onze vakantie.

Toch lijken we banger dan ooit en wint de angst terrein. Huizen worden beveiligd als waren het forten. Er worden kapitalen uitgegeven aan hang- en sluitwerk, beveiligings-apparatuur en alarmsystemen. Onze auto's maken een hels kabaal als je er maar naar wijst.
Camera's houden een steeds groter deel van het publieke domein in de gaten. Op steeds meer plekken verschijnen poortjes om jassen en tassen te scannen op wapentuig.

inderdaad dan is de onveilighei toegenomen.


De angst voor 'zinloos geweld' op straat of intimidatie op school of op de werkplek neemt toe.
En niet alleen de angst voor fysiek geweld of dreiging daarmee. Het lijkt erop dat we bang zijn voor elke aanslag op ons rimpelloze bestaan, voor de steen in de vijver.
bang voor een daling van de aandelenkoersen of de afschaffing van de hypotheekrenteaftrek.Als je het mij vraagt hebben mensen juist een fundamentele angst voor de vrijheid. . . . . Hoe meer vrijheid, hoe groter de vrees voor de verantwoordelijkheid.

Vrijheid is per definitie leven met angst. De roep om veiligheid kan daarom niet misverstaan worden. Het betekent dat burgers willen dat de vrijheid juist aan banden wordt gelegdIs het is de vrijheid die ons bang maakt?

In ieder geval roepen we steeds harder om maatregelen. We verwachten dat de overheid ingrijpt en wat doet: tegen geweldplegers, straatschenders, dieven en aanranders, maar ook tegen ontploffende woonwijken en brandende cafés, tegen 'meeroken' en andere ongezondmakende omstandigheden, tegen aanvallen met raketten of met gekaapte vliegtuigen, tegen werkloosheid, tegen aanslagen op onze portemonnee en tegen wachtlijsten in de gezondheidszorg

Kan de overheid ons veiligheidsgevoel opkrikken? Moet er meer blauw op straat, moeten er meer regels worden gemaakt en controle op de naleving daarvan afgedwongen? Moet er van iedereen een DNAprofiel in een databank?
Of moeten we naar een samenleving 'op een kleinere schaal'? Naar een samenleving met meer samenhang, waar meer samen geleefd wordt en minder individueel, minder 'ieder voor zich'?
Nom@d is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2003, 23:46   #3
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Darwin schreef:
Citaat:
Hier gaan we eens proberen na te trekken of deze indruk met de werkelijkheid overeenstemt. Was het 'vroeger' inderdaad veiliger dan nu? Of is het nu even veilig of onveilig?
Wat is je redenering nu? Is het soms "Ik schrijf een poll uit, en als ik de meerderheid van de stemmen haal heb ik dus gelijk"? Er is een verschil tussen gelijk hebben en gelijk halen. Het is niet omdat de meerderheid beslist dat 1 + 1 voortaan gelijk is aan 3 dat de minderheid die beweert dat 1 + 1 gelijk is aan 2 plots ongelijk heeft. Met een poll bewijs je dus gewoon niks. Daarmee doe je alleen maar aan intellektuele zelfbevrediging.

Darwin schreef:
Citaat:
Zelf vind ik nochtans dat de onveiligheid tussen één �* twee generaties terug tot nu zeker minstens 10 keer erger geworden is.
Wel, das dan in ieder geval niet mijn indruk. Hier in de Westhoek ging het er 30 jaar geleden een stuk ruiger aan toe dan nu (al zijn velen dit ondertussen wel vergeten). Ikzelf ben opgegroeid in een volkswijk waar het er vaak ruig aan toe ging. Ik heb er vaak op mijn donder gekregen, maar ik heb daardoor ook geleerd om voor mezelf op te komen en me niet te laten intimideren door agressie. Verder heb ik ook nog agressieve psychopaten en hooligans voor mijn neus gehad (nee, geen vreemdelingen maar autochtonen!). Als het over onveiligheid en kleine kriminaliteit gaat kan ik meer uit ondervinding spreken dan veel mensen die hier op dit forum daarover hysterisch zitten te doen maar zelf nog nooit iets noemenswaardig hebben tegengekomen. Ik heb dan ook lak aan die onveiligheidshysterie van zelfvoldane welvaartschauvinisten die een geïdealizeerd en nostalgisch beeld van het verleden ophangen.

Ik heb vaak gemerkt dat degenen die nu het meest op de jeugd van tegenwoordig zitten te kakken vroeger zelf de grootste varkens en krapuuls waren. Want inderdaad, jeugdbendes bestonden toen ook al, en die vochten vaak tot bloedens toe en vielen ook onschuldige voorbijgangers lastig. Maar nu ze zelf oud geworden zijn zijn het de eersten die de politie bellen van zodra kinderen voor hun deur spelen, een jeugdhuis een fuif organizeert, of een buur een feestje in zijn tuin geeft. Blijkbaar hebben ze er gewoon de pest aan dat ze hun jeugd kwijt zijn. En dank zij de sfeerschepping van het Vlaams Blok moeten kinderen die willen spelen en jongeren die zich willen amuzeren zich nog net niet in een zielloze onderaardse bunker vol kamera's terugtrekken in plaats van gewoon buiten rond te lopen, want ze worden bekeken als een veiligheidsrisiko in plaats van als opgroeiende jonge mensen die ruimte nodig hebben. Wanneer zal men het ook eens hebben over de sociale overlast die veroorzaakt wordt door zuurpruimen die met de wet in de hand iedereens sociaal leven stilleggen?

En dan heb ik het nog niet over de oorlogen gehad die hier vroeger in onze streken werden uitgevochten (de ganse Westhoek is in de Eerste Wereldoorlog platgebombardeerd geweest, en plaatselijke boeren en bouwvakkers vinden hier bijna een eeuw later nog altijd onontplofte bommen). "Die goeie ouwe tijd", laat me niet lachen! Ik geloof daar niets van! En wat mijn eigen volksbuurt betreft: het is er ondertussen rustig en vreedzaam geworden. Ik heb dus in die volkswijk de veiligheid weten TOENEMEN (jawel!), en dit niet dankzij maar ondanks de politie. Mensen kunnen namelijk veel van hun problemen zelf oplossen. Doe beter eens iets aan de ECHTE onveiligheidsproblemen, zoals: roekeloos rijgedrag, overmatig alkoholgebruik, roken, onveilig vrijen, resistente bakteriën door onoordeelkundig gebruik van antibiotika (iedereen slikt er bij de minste verkoudheid maar op los zonder de kuur helemaal uit te doen, en brengt zo het leven van anderen in gevaar), huiselijk geweld (de grootste bron van onveiligheid in onze samenleving, maar elektoraal niet interessant en spektakulair genoeg om voor op te komen). Daar zijn al veel meer mensen aan doodgegaan en worden veel meer mensenlevens van anderen voor op het spel gezet.

je_zus schreef:
Citaat:
Vrijheid is per definitie leven met angst. De roep om veiligheid kan daarom niet misverstaan worden. Het betekent dat burgers willen dat de vrijheid juist aan banden wordt gelegd. Is het is de vrijheid die ons bang maakt?
je_zus schreef:
Citaat:
Kan de overheid ons veiligheidsgevoel opkrikken? Moet er meer blauw op straat, moeten er meer regels worden gemaakt en controle op de naleving daarvan afgedwongen? Moet er van iedereen een DNAprofiel in een databank?
Goed gezien, Zus! Toch nog iemand die deze onveiligheidshysterie in vraag durft stellen. In feite wil men gewoon een betuttelende politiestaat invoeren waar alles verboden is en niets meer mag in ruil voor een vals gevoel van veiligheid. Dit kan alleen maar leiden tot maatschappelijke sklerose. Men wil inleveren voor een vrijheid waarvoor velen hard hebben gevochten. Ik vind dit een belediging voor al die mensen die hun werk, hun vrijheid, hun gezondheid, of zelfs hun leven verloren hebben voor onze huidige demokratische vrijheden.

je_zus schreef:
Citaat:
Of moeten we naar een samenleving 'op een kleinere schaal'? Naar een samenleving met meer samenhang, waar meer samen geleefd wordt en minder individueel, minder 'ieder voor zich'?
Daarom pleit ik in andere posts ook voor een fraktaalfederalisme die van onderen opgebouwd wordt door autonome gemeenten, streken en provincies die dichter staan bij de bevolking dan de huidige staatsstrukturen die van boven werden opgelegd. Dan kunnen mensen in hun eigen omgeving weer op kleinere schaal gaan leven. Ook vrijwilligerswerk doen in verenigingen kan de maatschappij een stuk leefbaarder maken. Dat is veel beter dan jezelf als een angsthaas op te sluiten en voortdurend vanachter je gordijntje te zitten gluren naar de boze buitenwereld.
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2003, 23:50   #4
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

PS: Hieronder een paar lezersbrieven die ik ooit op de website van "De Standaard" ben tegengekomen van lezers die blijkbaar ook hun bedenkingen hadden bij die onveiligheidshysterie.

----------------------------------------------

Help ik ben een uitzondering

"De Standaard" Muurkrant 31 maart 2000

Ik ben nog nooit overvallen geweest, nog niet verkracht, nog niet in elkaar geklopt, nog niet bestolen en ik ken meer mensen die aangevallen zijn door blanken dan door kleurlingen. Ik loop 's avonds door Molenbeek, door Schaarbeek, door St-Joost, ... zonder mij onveilig te voelen, want er loopt altijd veel volk op straat. Natuurlijk hebben sommigen van die jongens een grote bek en dan zet je zelf ook een grote bek op. Ben ik echt een uitzondering of zijn er nog mensen in België die zich niet onveilig voelen?

ps. Ik wil hiermee zeker niet gezegd hebben dat je geen reden hebt om je onveilig te voelen als je inderdaad al eens overvallen bent, ik vraag me alleen af of je dan bang bent in het algemeen of alleen van mensen met dezelfde huidskleur als je aanranders: angst voor blanken als de aanrander blank was, angst voor kleurlingen als de aanrander een kleurling was.

Met vriendelijke groeten,

Ilona Sauwen

----------------------------------------------

Turken in Gent : je zou eens beter moeten rondkijken...

"De Standaard" Muurkrant 31 maart 2000

Tot vorig jaar heb ik in Gent mijn studententijd doorgebracht, en ook ik heb de problemen gezien met de Turken. Langs de andere kant heb ik er ook een hoop aangename mensen leren kennen, die... Turk waren. Om te stellen dat 99% krapuul is, zal je toch meer bewijs moeten aanhalen dan je natte vinger. Ik heb anders ervaren. En geloof me vrij, 4 zatte studenten (absoluut wit, naar het groene toe) die je voor dood achterlaten omdat je toevallig tegen hun wagen geleund stonden, beschouw ik niet als het toppunt van vriendelijkheid. Natuurlijk zijn er problemen met Turken in Gent. Ik ben ook vrij correct als ik zeg dat dit voornamelijk de laatste twee jaar explosief gegroeid is, zo ongeveer vanaf de sterke opkomst en propaganda van het Vlaams Blok. En nu het spelletje van de kip en het ei...

Joris Meys

----------------------------------------------
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2003, 08:31   #5
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Met een poll bewijs je dus gewoon niks. Daarmee doe je alleen maar aan intellektuele zelfbevrediging.
Bij Darwin is die bevrediging zelfs fysiek.
Hij klikt zodanig vaak op zijn gewenste keuze dat zijn arm er pijn van doet.
Het doet hem nadien enorme deugd ermee op te houden.
Daarna aanschouwt hij trots het 'resultaat' van 'zijn' poll, en monkelt tevreden en voldaan voor zich uit:"Zie je wel dat ik het bij het rechte eind had...."
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2003, 09:16   #6
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

En toch hebben onze gevangenissen nooit zo vol gezeten en liet men er nooit zoveel lopen bij gebrek aan plaats.

Zullen we ons daar dan maar op baseren inplaats van op een poll op politics. be?
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2003, 10:29   #7
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Ik zou hier echt niet op kunnen antwoorden want toen leefde ik nog niet.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2003, 10:33   #8
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Ik zou hier echt niet op kunnen antwoorden want toen leefde ik nog niet.
Hoeft ook niet als er daarover cijfers zijn, dunkt me.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2003, 10:54   #9
Luddo
Minister
 
Geregistreerd: 10 december 2002
Locatie: In de stille Kempen
Berichten: 3.898
Standaard

Vroeger vond ik het vreselijk onveilig want als kind was ik bang van den donkere! Ik zag overal spoken en loetiebeirs en achter iedere boom vermoedde ik een vreselijk schepsel. Ook als ik ging slapen was ik doodsbang want ik wist dat er een krokodil onder mijn bed zat die mij in den donkere probeerde te pakken! Ik heb toen reuzesprongen gemaakt van aan de lichtknop aan de deur tot op mijne strozak. En van de gendarmen was ik ook bang! Toen was dat nog niet van "De rijkswacht uw vriend". Zo ene gendarm had hetzelfde effect als een heel peloton van nu! En van de witte paarden die je naar het zothuis brachten! En als ik iets mispeuterd had dreigden ze van mij in 't verbeteringsgesticht te steken! Jongens, wat ben ik blij dat ik nu nen ouwe pee geworden ben en nu heel gerust kan binnenblijven zonder al die vreselijke dingen te moeten meemaken!
__________________
Ik ben het kleine jongetje dat vanop de schouders van zijne papa naar de stoet kijkt en uitroept: "Papa, de koning heeft weer geen kleren aan!
Luddo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2003, 12:30   #10
Nom@d
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Berichten: 341
Standaard

Citaat:
van knuppel

En toch hebben onze gevangenissen nooit zo vol gezeten en liet men er nooit zoveel lopen bij gebrek aan plaats.
het is toch normaal dat ze bijna volzitten?
in verhouding met het aantal inwoners in belgie zijn er veel te weinig gevangenissen. en het gerechtelijke aparaat werkt nu ook beter dan vroeger
Nom@d is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2003, 12:49   #11
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door je_zus
Citaat:
van knuppel

En toch hebben onze gevangenissen nooit zo vol gezeten en liet men er nooit zoveel lopen bij gebrek aan plaats.
het is toch normaal dat ze bijna volzitten?
in verhouding met het aantal inwoners in belgie zijn er veel te weinig gevangenissen. en het gerechtelijke aparaat werkt nu ook beter dan vroeger
Jeeeeeeezus!

Als het gerechtelijk apparaat hier goed werkte hadden we niet eens gevangenissen nodig. Ongeacht het aantal inwoners van dit land.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2003, 12:50   #12
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luddo
Vroeger vond ik het vreselijk onveilig want als kind was ik bang van den donkere! Ik zag overal spoken en loetiebeirs en achter iedere boom vermoedde ik een vreselijk schepsel. Ook als ik ging slapen was ik doodsbang want ik wist dat er een krokodil onder mijn bed zat die mij in den donkere probeerde te pakken! Ik heb toen reuzesprongen gemaakt van aan de lichtknop aan de deur tot op mijne strozak. En van de gendarmen was ik ook bang! Toen was dat nog niet van "De rijkswacht uw vriend". Zo ene gendarm had hetzelfde effect als een heel peloton van nu! En van de witte paarden die je naar het zothuis brachten! En als ik iets mispeuterd had dreigden ze van mij in 't verbeteringsgesticht te steken! Jongens, wat ben ik blij dat ik nu nen ouwe pee geworden ben en nu heel gerust kan binnenblijven zonder al die vreselijke dingen te moeten meemaken!
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2003, 14:43   #13
struiK
Vreemdeling
 
struiK's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2002
Locatie: Ninof
Berichten: 47
Stuur een bericht via MSN naar struiK
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
En toch hebben onze gevangenissen nooit zo vol gezeten en liet men er nooit zoveel lopen bij gebrek aan plaats.

Zullen we ons daar dan maar op baseren inplaats van op een poll op politics. be?
onze bevolking is misschien wat toegenomen?
__________________
"La nuit toutes les vaches sont noires" parole des Hongrois
struiK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2003, 14:47   #14
struiK
Vreemdeling
 
struiK's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2002
Locatie: Ninof
Berichten: 47
Stuur een bericht via MSN naar struiK
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door je_zus
Citaat:
van knuppel

En toch hebben onze gevangenissen nooit zo vol gezeten en liet men er nooit zoveel lopen bij gebrek aan plaats.
het is toch normaal dat ze bijna volzitten?
in verhouding met het aantal inwoners in belgie zijn er veel te weinig gevangenissen. en het gerechtelijke aparaat werkt nu ook beter dan vroeger
Jeeeeeeezus!

Als het gerechtelijk apparaat hier goed werkte hadden we niet eens gevangenissen nodig. Ongeacht het aantal inwoners van dit land.
Misschien heb je wel gelijk en moeten we ons ouderwets strafrecht eens dringend herzien en het nut van gevangenissen in vraag stellen. Maar stellen dat omdat de gevangenissen overvol zitten er meer criminaliteit is lijkt me toch overhaast.
__________________
"La nuit toutes les vaches sont noires" parole des Hongrois
struiK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2003, 16:57   #15
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Knuppel schreef:
Citaat:
En toch hebben onze gevangenissen nooit zo vol gezeten en liet men er nooit zoveel lopen bij gebrek aan plaats.
In de gevangenissen zitten ook veel mensen die daar eigelijk niet thuishoren maar moeten verzorgd worden in een ontwenningskliniek of in een psychiatrische instelling. Nog niet zo lang geleden kon men je zelfs opsluiten als je eens een jointje gerookt had, ook al is dit niet gevaarlijker dan het drinken van alkohol (alleen als je overdrijft).

Luddo schreef:
Citaat:
Vroeger vond ik het vreselijk onveilig want als kind was ik bang van den donkere! Ik zag overal spoken en loetiebeirs en achter iedere boom vermoedde ik een vreselijk schepsel. Ook als ik ging slapen was ik doodsbang want ik wist dat er een krokodil onder mijn bed zat die mij in den donkere probeerde te pakken! Ik heb toen reuzesprongen gemaakt van aan de lichtknop aan de deur tot op mijne strozak. En van de gendarmen was ik ook bang! Toen was dat nog niet van "De rijkswacht uw vriend". Zo ene gendarm had hetzelfde effect als een heel peloton van nu! En van de witte paarden die je naar het zothuis brachten! En als ik iets mispeuterd had dreigden ze van mij in 't verbeteringsgesticht te steken! Jongens, wat ben ik blij dat ik nu nen ouwe pee geworden ben en nu heel gerust kan binnenblijven zonder al die vreselijke dingen te moeten meemaken!
Je hebt gelijk, Luddo. Mensen maken zichzelf soms bang. Ook veel volwassen mensen zijn bang in de duisternis. Daardoor is er nu voor de deur van iedereen 's nachts een (nutteloze en energieverslindende) lantaarnpaal, zodat we de prachtige sterrenhemel van vroeger niet meer kunnen bewonderen en het kontakt met de natuur verliezen. En dit allemaal voor een vals gevoel van veiligheid. Zelf vind ik dat de nacht niet alleen risiko's inhoudt maar ook haar mooie kanten heeft.
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2003, 22:42   #16
Luddo
Minister
 
Geregistreerd: 10 december 2002
Locatie: In de stille Kempen
Berichten: 3.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Luddo schreef:
Citaat:
Vroeger vond ik het vreselijk onveilig want als kind was ik bang van den donkere! Ik zag overal spoken en loetiebeirs en achter iedere boom vermoedde ik een vreselijk schepsel. Ook als ik ging slapen was ik doodsbang want ik wist dat er een krokodil onder mijn bed zat die mij in den donkere probeerde te pakken! Ik heb toen reuzesprongen gemaakt van aan de lichtknop aan de deur tot op mijne strozak. En van de gendarmen was ik ook bang! Toen was dat nog niet van "De rijkswacht uw vriend". Zo ene gendarm had hetzelfde effect als een heel peloton van nu! En van de witte paarden die je naar het zothuis brachten! En als ik iets mispeuterd had dreigden ze van mij in 't verbeteringsgesticht te steken! Jongens, wat ben ik blij dat ik nu nen ouwe pee geworden ben en nu heel gerust kan binnenblijven zonder al die vreselijke dingen te moeten meemaken!
Je hebt gelijk, Luddo. Mensen maken zichzelf soms bang. Ook veel volwassen mensen zijn bang in de duisternis. Daardoor is er nu voor de deur van iedereen 's nachts een (nutteloze en energieverslindende) lantaarnpaal, zodat we de prachtige sterrenhemel van vroeger niet meer kunnen bewonderen en het kontakt met de natuur verliezen. En dit allemaal voor een vals gevoel van veiligheid. Zelf vind ik dat de nacht niet alleen risiko's inhoudt maar ook haar mooie kanten heeft.
En dan moet ik er nog bij zeggen dat ons voordeur meestal niet op slot was!
__________________
Ik ben het kleine jongetje dat vanop de schouders van zijne papa naar de stoet kijkt en uitroept: "Papa, de koning heeft weer geen kleren aan!
Luddo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2003, 00:50   #17
Nom@d
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Berichten: 341
Standaard

ik vind toch dat darwin die deze topic is gestart nog niets heeft gezegd
darwin ben je er nog?
voel je je al wat veiliger?
Nom@d is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2003, 07:49   #18
ydde
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Mechelen
Berichten: 993
Standaard

Ten eerste : "vroeger" was er inderdaad ook misdaad. Bij ons (België) minder georganiseerd als vandaag welliswaar, maar het bestond. Er waren ook bendes, even gevaarlijk als nu, maar die werden niet openlijk gepardoneerd (ongelukkige jeugd enz ...) en niet gesteund door hun gemeenschap. (Zie maar eens, als een allochtone crimineel gesanctioneerd wordt, hoe bijna de ganse allochtone gemeenschap reageert).
Ten tweede is het gemakkelijk om van ergens "ten velde" te stellen dat het in onze 3 grootsteden en onze 7 resterende middelgrote steden veilig is. Een bewijs daarvoor zoeken door enkele mensen triomfantelijk te laten stellen dat ze nog nooit overvallen zijn is even gemakkelijk als het tegenovergestelde (berichten van hen die wel overvallen zijn) Mijn idee dat een groot percentage van de Blok stemmers effectief problemen gehad hebben met allochtonen, gekoppeld aan het feit dat er hoe langer hoe meer mensen (of horen jullie liever mestkervers) op het Blok stemmen, is veelzeggend.
Ten andere : stellen (zoals Mie Vogels indertijd) dat een hondendroll op straat het onveiligheidsgevoel aanwakkert is ook maar een zwakke poging om criminaliteit te bagatteliseren.
Ten vierde denk ik dat een zeker fataliteitsgevoel (dingen gebeuren nu eenmaal) door verkeers- en andere (niet door agressie uitgelokte) ongevallen het onveiligheidgevoel niet aanwakkeren.
Ten vijfde : het onveiligheidsgevoel stijgt vooral door de stijgende straatcriminaliteit (witteboordcriminaliteit, voedselvergiftiging, dreiging voor wereldoorlogen enz ... tellen uiteraard ook zeer zwaar mee), alle andere spijtige toestanden (zoals werkonzekerheid, zwerfvuil en andere sociale wantoestanden) problematisch en ongelukkig voor de getroffenen, dragen echter niet bij tot het onveiligheidsgevoel.
Ten slotte : hoe kunnen twens en dertigers (waar volgens mij het overgrote deel van de forum deelnemers uit bestaan) oordelen over hetgeen er 30 of 40 jaar vroeger gebeurt is ? (Cijfers worden nogal eens gemanipuleert hoor en ervaring komt slechts "helaas" door ouderdom!)
ydde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2003, 12:09   #19
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luddo
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Luddo schreef:
Citaat:
Vroeger vond ik het vreselijk onveilig want als kind was ik bang van den donkere! Ik zag overal spoken en loetiebeirs en achter iedere boom vermoedde ik een vreselijk schepsel. Ook als ik ging slapen was ik doodsbang want ik wist dat er een krokodil onder mijn bed zat die mij in den donkere probeerde te pakken! Ik heb toen reuzesprongen gemaakt van aan de lichtknop aan de deur tot op mijne strozak. En van de gendarmen was ik ook bang! Toen was dat nog niet van "De rijkswacht uw vriend". Zo ene gendarm had hetzelfde effect als een heel peloton van nu! En van de witte paarden die je naar het zothuis brachten! En als ik iets mispeuterd had dreigden ze van mij in 't verbeteringsgesticht te steken! Jongens, wat ben ik blij dat ik nu nen ouwe pee geworden ben en nu heel gerust kan binnenblijven zonder al die vreselijke dingen te moeten meemaken!
Je hebt gelijk, Luddo. Mensen maken zichzelf soms bang. Ook veel volwassen mensen zijn bang in de duisternis. Daardoor is er nu voor de deur van iedereen 's nachts een (nutteloze en energieverslindende) lantaarnpaal, zodat we de prachtige sterrenhemel van vroeger niet meer kunnen bewonderen en het kontakt met de natuur verliezen. En dit allemaal voor een vals gevoel van veiligheid. Zelf vind ik dat de nacht niet alleen risiko's inhoudt maar ook haar mooie kanten heeft.
En dan moet ik er nog bij zeggen dat ons voordeur meestal niet op slot was!
Die laatste zin van Luddo komt overeen met mijn eigen ervaring van die tijd van 30 �* 40 jaar geleden.

Het is omdat je zo'n dingen kan herinneren en je de vergelijking kan maken tussen toen en nu dat ik deze topic gestart ben. Veel mensen op dit forum kennen deze zaken immers hoogstens 'van horen zeggen' omdat ze te jong zijn om die tijd te kunnen meegemaakt hebben.

Als nu inderdaad blijkt uit de cijfers dat het 30 �* 40 jaar geleden bvb 10 keer veiliger was dan nu, dan betekent dat dat we niet defaitistisch bij de pakken moeten blijven zitten. Dan betekent dat dat als we onze samenleving anders inrichten die veiligheid terug kan keren.

Ik vind het overigens vermakelijk om eens te zien wat de mensen vandaag de dag over veiligheid en onveiligheid denken zonder over de juiste cijfers te beschikken.

Als dan de cijfers uitkomen kunnen we beide vergelijken. Het subjectieve met het objectieve.

Die cijfers zijn trouwens veel moeilijker te vinden dan ik dacht. Ik vrees dat ik naar de 'Oudaan' zal moeten trekken om daar hun statistieken op te vragen.


Wat ik zelf onder onveiligheid versta en naar welke cijfers ik op zoek ga?
Dat is in de allereerste plaats dat soort onveiligheid dat je als persoon het hardst treft. En dat is de fysieke aanranding waar je je niet tegen kan verzetten. In de eerste plaats op het publieke terrein, op straat dus. Thuis kan je je immers nog min of meer 'barricaderen'.


Hoe groot is de kans om overvallen te worden op straat of in de winkel of ook bij jou thuis? En hoe groot was die kans vroeger?



Mijn zoekwerk naar deze cijfers heeft toch al een zekere spin-off opgeleverd. Op het forum 'internationaal' heb ik immers de topic 'Marokko grootste hasjproducent van de wereld' gepost. Toch aardig om weten niet? Ben benieuwd wat we nog allemaal gaan ontdekken.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2003, 12:40   #20
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Wat ik zelf onder onveiligheid versta en naar welke cijfers ik op zoek ga?
Dat is in de allereerste plaats dat soort onveiligheid dat je als persoon het hardst treft. En dat is de fysieke aanranding waar je je niet tegen kan verzetten. In de eerste plaats op het publieke terrein, op straat dus. Thuis kan je je immers nog min of meer 'barricaderen'.


Hoe groot is de kans om overvallen te worden op straat of in de winkel of ook bij jou thuis? En hoe groot was die kans vroeger?
"barricaderen...." Amaai, jij hebt het goed te pakken zeg!
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be