Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 december 2010, 21:27   #721
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Misschien is er geen wetmatigheid, maar de feiten zijn toch de feiten. Kleine maatschappijen die al dan niet met een minder- of meerderheidsparticipatie van de overheid (of de grote spoorwegmaatschappij) werken, doen het goed. Denkt maar aan Syntus in Nederland. Deze maatschappij is erin geslaagd een oude door de NS afgestoten lijn weer te openen, die leefbaar en rendabel te maken en er na enkele jaren ook voor te zorgen dat de lijn uitgebreid wordt en meerdere stations erbij krijgt. D�*t kreeg de NS zelf nooit voor elkaar. Syntus wel.
Tja klein. Dat is allemaal relatief. In Europa is de NMBS maar een kleine maatschappij. En goed. Kleine maatschappijen blijven in een geliberaliseerde markt (dat er via de Europese achterdeur steeds dichter komt) meestal niet klein.

Trouwens. Als ik me niet vergis is Syntus een joint-venture tussen de NS en de ........ SNCF. Twee overheidsbedrijven dus. Ik vermoed dat het personeel een ander veel goedkoper statuut heeft en dat ze met een combinatie van subsidies en hogere kosten voor de rijziger er een rendabele verbinding van hebben gemaakt.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2010, 21:36   #722
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Trouwens. Even snel googelen leert me nu ook dat niet alles koek en ei is bij Syntus. Ze verliezen concessies, krijgen boetes, dreigen met stakingen door het personeel, uitvallen van treinen etc.....


Citaat:
Een financiële korting (boete) is natuurlijk een te rechtvaardigen sanctie-instrument, wat ongetwijfeld contractueel is vastgelegd in de concessie-overeenkomst met de provincie. Hulde voor de daadkracht en het signaal van de provincie, maar is het ook duidelijk wat de provincie met dit geld doet? Komt dat dan te goede aan maatregelen ten behoeve van de gedupeerde reizigers? En waar ligt de grens van het continueren van deze boetes? De provincie zal er toch niet op uit zijn om Syntus voortijdig in financiële problemen te brengen?

Het belangrijkste is in mijn ogen echter, dat de kwaliteit van het vervoer verbeterd en gewaarborgd wordt. Nu zal Syntus wel weer met het gebruikelijk excuus komen, dat er veel materieel defect is en dat bijvoorbeeld Pro Rail en/of het winterweer hen parten speelt. Er werken bij Syntus echter professionals, die volgens mij vervoerskunde gestudeerd hebben en ik vraag mij echt af wat zij er – professioneel gezien - werkelijk aan doen om deze problemen het hoofd te bieden:
• Veranderen van onderhoudsbedrijf, als de kwaliteit ontoereikend is?
• Inhuur extra treinstellen (desnoods in het buitenland); je kunt niet iedere keer terugvallen op het excuus van “kapotte treinen”.
• Per dag proactief de beschikbaarheid en inzet van treinstellen in kaart brengen, zodat er tijdig:
o Extra bussen kunnen worden ingezet;
o Tijdig informatie wordt verstrekt over alternatief vervoer.
Met degelijke maatregelen beperk je de problemen tenminste tot incidenten, want als reiziger moet je er natuurlijk ook rekening mee houden dat er zo nu en dan vertragingen e.d. zijn, maar niet zo frequent als nu het geval is.

Afgelopen maandag had ik nog een bijzonder vervelende ervaring. Na de vele gelijkwaardige incidenten van de afgelopen maanden verscheen om 07.40 uur er opnieuw maar één treinstel in plaats van de gebruikelijke - en noodzakelijke – twee in Vorden. Er werden geen bussen ingezet. Gevolg was dat er opnieuw enkele mensen op het perron moesten achterblijven in de vrieskou.
De mensen die zich wel binnen de deuren van de trein konden proppen stonden zo dicht tegen elkaar gestouwd, dat er in mijn nabije omgeving een meisje in paniek raakte en onwel werd. Ze begon te hyperventileren en dreigde flauw te vallen.
Vooral dat laatste incident heeft mij het meest geraakt. Zielig om te zien hoe zo’n meisje volledig in paniek raakt. Waar liggen de grenzen van menswaardigheid, maar vooral: de borging persoonlijke veiligheid in het openbaar vervoer?? Vorige week heeft er een Syntus-trein maar liefst meer dan 2 uur op het traject Vorden – Zutphen stilgestaan vanwege vastgelopen remmen of zoiets. De deuren mochten niet open vanwege de veiligheid op het spoor. Ik moet er niet aan denken dat zoiets maandag ook was gebeurd!! En wat als er op zo'n moment zich werkelijke ernstige medische problemen voordoen? Wat voor excuses worden er dan - achteraf! - bedacht en komt bedrijf (Syntus) en politiek pas in actie als er weer eens een "kalf verdronken is”??
http://www.gelderlander.nl/voorpagin...t=asc#reakties

http://anti-syntus.hyves.nl/forum/15...yntus_bignews/

http://www.nsredons.nl/

Veel leesplezier.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 16 december 2010 om 21:50.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2010, 22:12   #723
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Tja klein. Dat is allemaal relatief. In Europa is de NMBS maar een kleine maatschappij. En goed. Kleine maatschappijen blijven in een geliberaliseerde markt (dat er via de Europese achterdeur steeds dichter komt) meestal niet klein.

Trouwens. Als ik me niet vergis is Syntus een joint-venture tussen de NS en de ........ SNCF. Twee overheidsbedrijven dus. Ik vermoed dat het personeel een ander veel goedkoper statuut heeft en dat ze met een combinatie van subsidies en hogere kosten voor de rijziger er een rendabele verbinding van hebben gemaakt.
Omdat er twee overheidsbedrijven in een andere onderneming investeren, is die laatste nog geen overheidsonderneming.

U benadert het trouwens wel heel eenzijdig: u stoelt op vermoedens, waarbij u trouwens een deel van de feiten negeert, nl. wat ooit een lijn was die NS had opgegeven, is het nu een bloeiende lijn geworden. Dus niet alleen rendabel, maar met een stijgend aantal reizigers, met een uitbreiding van de lijn (er komen nieuwe vertakkingen bij) en er komen stations bij.

Ergens klopt uw negatieve zienswijze dus niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2010, 22:16   #724
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Trouwens. Even snel googelen leert me nu ook dat niet alles koek en ei is bij Syntus. Ze verliezen concessies, krijgen boetes, dreigen met stakingen door het personeel, uitvallen van treinen etc.....
Wil de eerlijkheid hebben te vermelden dat stukken van wat je hier aanbrengt, dateren uit 2008. Andere zijn inderdaad uit 2010.

Nu, ik vind het heel positief dat er in Nederland op die manier gereageerd wordt. Er wordt krachtig op de bal gespeeld als een vervoersmaatschappij haar contract niet naleeft. Dat zouden we eens in België moeten doen met de NMBS, want nu loopt die zo goed als ongestraft weg met haar gebrekkige dienstverlening.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2010, 01:16   #725
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wil de eerlijkheid hebben te vermelden dat stukken van wat je hier aanbrengt, dateren uit 2008. Andere zijn inderdaad uit 2010.
Slepen de problemen dan al zo lang aan?
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2010, 10:04   #726
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Waarom? Er is geen wetmatigheid dat dit beter zou zijn. Dat lost as such de capaciteitsproblemen niet op. Ten andere. Wat zijn voor u regionale lijnen? De verbinding Kortrijk-Antwerpen of de verbinding Gent-Eeklo? Als het eerste een "regionale" verbinding is dan zijn het grootste deel van de verbindingen dat in Vlaanderen en komt uw voorstel de facto neer op de regionalisering van de NMBS in drie maatschappijen waardoor we in de plaats van één grote NMBS drie kleinere NMBSjes gaan krijgen en als het tweede voor u een regionale verbining is. Ga je een aparte maatschappij oprichten speciaal voor die ene verbinding?
Ik ken een spoorwegbedrijfje dat alles bij elkaar maar 5 km uitbaat. Ze rijden daar gewoon elk half uur heen en weer. Er zijn een tiental personeelsleden, en ook de grote baas loopt wel eens in de trein rond om kaartjes te controleren. Je hebt daar een hoop minder onzin dan bij de NMBS

Het grotere voordeel van een klein, regionaal bedrijf is dat wat voor een groot bedrijf een nevenzaak is, is voor een klein bedrijf de hoofdzaak. Als het van de NMBS afhing dan ging Eeklo - Gent gewoon dicht.
Echter een hypothetsiche "spoorwegmaatschappij Gent - Eeklo", eigendom van de gemeentes langs de lijn (een in Zwitserland gebruikelijke constructie) kijkt tegen die lijn heel anders aan. Wat voor de NMBS een vervelende bijkomstigheid is waar ze van af willen, zou voor een dergelijk bedrijf de "core business" zijn. Meteen wordt er heel anders mee omgegaan. Meteen gaat men ook creatiever proberen een dienst te leveren die veel beter aansluit bij de locale behoeften.

We zijn in België ook vrijwel alle regionale tramlijnen kwijtgeraakt. Gewoon omdat het mastodontbedrijf NMVB op een gegeven moment onder de voogdij van een minister viel die gewoon liever bussen zag, en die paar tramlijntjes die er nog waren als een bijzaak zag die je gerust met een pennetrek kon dichtgooien. Ze reden ook in de weg van het autoverkeer waar hij ook over ging.
In Zwitserland bestaan vrijwel alle spoorlijnen die ooit aangelegd werden nog steeds. Daar is erg weinig gesloten. Rond Bern ligt nog een heel netwerk van smalspoorlijntjes dat ooit begon als echte "boerentram" maar dat ondertussen gemodereniseert is tot een soort van regionale metro. En dat omdat het uitgebaat werdt door een bedrijf dat bereid was voor zijn voortsbestaan te vechten.
Toen in de jaren 70 de trams en autos op de invalswegen mekaar in de weg begonnen te zitten zei het trambedrijf tegen de wegbeheerder gewoon: Wij waren hier eerst. Lossen jullie het maar op. Dus werd de tramlijn op kosten van het wegenfonds ondergronds gestopt. En nu rijden daar 20 "treinen" per uur over.
In België loste men vergelijkbare problemen gewoon op door de lijnen te verbussen, want voor een minister die zowel voor openbaar vervoer als wegen verantwoordelijk was is dat de weg van de minste weerstand.

De NBMS opsplitsen in regional bedrijven lijkt me een goed idee. Ik zou het als volgt doen:
NMBS blijft bestaan voor de hoofdlijnen van en naar Brussel. Dat mogen ze proberen kostendekkend uit te baten, wat geen probleem zou mogen zijn.
De rest wordt gewoon lijn per lijn aanbesteed.
Infrastructuur in Vlaanderen wordt juridisch eigendom van het Vlaamse Gewest, en wordt geleased aan het bedrijf dat het meeste treinen over een bepaalde lijn laat rijden.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2010, 13:13   #727
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Het mag toch duidelijk zijn dat ze al lang niet meer voldoen. Als 25% van uw materiaal binnen staat dan zegt dat meer dan genoeg. Die afschrijvingstermijnen komen niet uit de lucht vallen hoor.
Het is voor een belangrijk deel het nieuwe materiel dat binnenstaat De oude machientjes beginnen hun leeftijd inderdaad te kennen, maar doen het in verhouding echt niet zo slecht, hoor, wel integendeel.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2010, 21:27   #728
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Slepen de problemen dan al zo lang aan?
Neen, het gaat om andere zaken, maar die een beetje op een hoopje gooit. Nu, er zijn schijnbaar problemen, maar ik stel vast dat er een probleem is bijgekomen waarmee de NS vroeger niet te kampen had op die lijn, nl. nu zitten de treinstellen vol. Nu heeft Syntus een veelvoud aan reizigers in vergelijking met wat de NS nog over hield toen ze ermee stopte. Wat ik daarmee wil zeggen, is niet dat een kleiner bedrijf het eldorado is, maar wel dat kleinere bedrijven in veel gevallen een snellere, kortere slagkracht hebben die grote bedrijven vaak missen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2010, 21:30   #729
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Het grotere voordeel van een klein, regionaal bedrijf is dat wat voor een groot bedrijf een nevenzaak is, is voor een klein bedrijf de hoofdzaak. Als het van de NMBS afhing dan ging Eeklo - Gent gewoon dicht.
Echter een hypothetsiche "spoorwegmaatschappij Gent - Eeklo", eigendom van de gemeentes langs de lijn (een in Zwitserland gebruikelijke constructie) kijkt tegen die lijn heel anders aan. Wat voor de NMBS een vervelende bijkomstigheid is waar ze van af willen, zou voor een dergelijk bedrijf de "core business" zijn. Meteen wordt er heel anders mee omgegaan. Meteen gaat men ook creatiever proberen een dienst te leveren die veel beter aansluit bij de locale behoeften.
De grote fout die indertijd is gemaakt, bestond er juist in om deze lijn te amputeren en te herleiden tot een koplijn. Vroeger ging die verbinding van Gent over Eeklo en Maldegem naar Brugge.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2010, 22:50   #730
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, het gaat om andere zaken, maar die een beetje op een hoopje gooit. Nu, er zijn schijnbaar problemen, maar ik stel vast dat er een probleem is bijgekomen waarmee de NS vroeger niet te kampen had op die lijn, nl. nu zitten de treinstellen vol. Nu heeft Syntus een veelvoud aan reizigers in vergelijking met wat de NS nog over hield toen ze ermee stopte. Wat ik daarmee wil zeggen, is niet dat een kleiner bedrijf het eldorado is, maar wel dat kleinere bedrijven in veel gevallen een snellere, kortere slagkracht hebben die grote bedrijven vaak missen.
Tja de NMBS vervoert op korte termijn ook 50% meer reizigers. Als er dan als gevolg daarvan problemen opduiken dan is dat allemaal de schuld van incompetentie daar waar dit bij Syntus met de mantel der liefde wordt toegedekt.

Nu uiteraard kunnen kleine bedrijven bepaalde voordelen hebben maar evengoed hebben grote bedrijven (schaal)voordelen. Het is dus niet zwart of wit.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2010, 00:04   #731
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Tja de NMBS vervoert op korte termijn ook 50% meer reizigers. Als er dan als gevolg daarvan problemen opduiken dan is dat allemaal de schuld van incompetentie daar waar dit bij Syntus met de mantel der liefde wordt toegedekt.
Helemaal niet. Syntus slaagt erin meer reizigers te hebben door haar steeds uitgebreider aanbod (daar waar de NS indertijd het aanbod steeds verder terugschroefde en de lijn uiteindelijk zelfs opdoekte).

De NMBS heeft heel veel reizigers bijgekregen, omdat de overheid een regeling heeft uitgewerkt die het voor veel werknemers interessant maakt de trein te nemen en voor werkgevers om dergelijke abonnementen aan te bieden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2010, 12:45   #732
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Helemaal niet. Syntus slaagt erin meer reizigers te hebben door haar steeds uitgebreider aanbod (daar waar de NS indertijd het aanbod steeds verder terugschroefde en de lijn uiteindelijk zelfs opdoekte).

De NMBS heeft heel veel reizigers bijgekregen, omdat de overheid een regeling heeft uitgewerkt die het voor veel werknemers interessant maakt de trein te nemen en voor werkgevers om dergelijke abonnementen aan te bieden.
Zeg gewoon een derdebetalersregeling. Mensen die geen gebruik kunnen maken van de NMBS moeten er wel voor dokken.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2010, 16:08   #733
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De grote fout die indertijd is gemaakt, bestond er juist in om deze lijn te amputeren en te herleiden tot een koplijn. Vroeger ging die verbinding van Gent over Eeklo en Maldegem naar Brugge.
En was die lijn nooit eigendom geworden van de NMBS dan bestond ze waarschijnlijk in die vorm nog.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2010, 16:12   #734
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Tja de NMBS vervoert op korte termijn ook 50% meer reizigers. Als er dan als gevolg daarvan problemen opduiken dan is dat allemaal de schuld van incompetentie daar waar dit bij Syntus met de mantel der liefde wordt toegedekt.
In het VK is ook op een korte termijn het aantal reizigers spectaculair toegenomen. Dat veroorzaakte ook problemen, die men dan allemaal op de kap van de privatisering schuift.

Bij de NMBS is het grootste probleem op dit moment de slechte stemming onder het personeel. Dat maakt het moeilijker om met de gestegen reizigersaantallen om te gaan, want hiervoor is het nodig dat iedereen zich inzet.
Maar ik zie een hoop dingen gebeuren bij de NMBS die niks met gestegen passagiersaantallen te maken hebben. Dat machinisten hun dienstroosters maar op het laatste moment krijgen, of dat de dienstregeling pas op het laatste moment gepubliceerd wordt (en dan prompt weer aangepast moet worden) is gewoon incompetent.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2010, 16:54   #735
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Tja, 't is moeilijk gemotiveerd te blijven als je merkt dat je werk niet wordt geapprecieerd, dat de enige manier die de directie ziet om te besparen het blind wegsnijden van personeel is (zonder aan de totaal verachterde procedures te komen, het waterhoofd van managementsdiensten aan te pakken, en bepaalde prestigeprojecten niet bij te stellen).
Ik ga wel nog graag werken, hoor, omdat ik het gevoel heb, op mijn laag niveau, bij te dragen tot een betere spoorweg. Maar ik kan de collega's begrijpen die het hebben opgegeven.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2010, 21:37   #736
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Tja, 't is moeilijk gemotiveerd te blijven als je merkt dat je werk niet wordt geapprecieerd, dat de enige manier die de directie ziet om te besparen het blind wegsnijden van personeel is (zonder aan de totaal verachterde procedures te komen, het waterhoofd van managementsdiensten aan te pakken, en bepaalde prestigeprojecten niet bij te stellen).
Ik ga wel nog graag werken, hoor, omdat ik het gevoel heb, op mijn laag niveau, bij te dragen tot een betere spoorweg. Maar ik kan de collega's begrijpen die het hebben opgegeven.
Waarom zoek je niet gewoon ander werk?
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2010, 22:35   #737
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Omdat het desondanks niet slecht betaald en ik net een appartement heb gekocht, omdat ik geen diploma hoger onderwijs heb, en daarmee veel deuren voor mij gesloten blijven, en met mijn passie voor openbaar vervoer en spoorwegen had ik me weinig betere jobs kunnen dromen.
Er gaat veel mis bij de spoorwegen, maar er is, ondanks alles, nog steeds veel goede wil bij de basis, hoor. Velen zijn nog steeds trotse spoormannen, al zijn ze niet meer trots op de NMBS. Sommigen laten zich daarbij verblinden door de vakbonden, die hen een verleden voorspiegelen dat er nooit echt was, anderen winden zich net zo hard op over weer een staking als de doorsnee reiziger. Veel van mijn collega's weigerden trouwens ook mee te staken.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2010, 07:39   #738
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Waarom zoek je niet gewoon ander werk?
Omdat hij nog altijd graag gaat werken en ...
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2010, 08:58   #739
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Er gaat veel mis bij de spoorwegen, maar er is, ondanks alles, nog steeds veel goede wil bij de basis, hoor. Velen zijn nog steeds trotse spoormannen, al zijn ze niet meer trots op de NMBS.
Dat zie ik ook. Er zijn mensen die blijkbaar toch echt hart voor hun werk hebben. Ik kom die keren dat ik nog eens in België op de trein zit zelden een slechtgehumeurde conducteur tegen. (Wat een verschil overigens met Frankrijk) Maar die mensen die zich wel noch willen inzetten voor het bedrijf zijn het slachtoffer van hen die er de kantjes aflopen, en die laatste categorie is dankzij de vakbonden zo goed als onaanraakbaar.

Mischien toch maar tijd om eens een (of een paar) nieuwe bedrijven op te richten en de NMBS te laten uitdoven (of op zijn minst te verkleinen).
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2010, 19:23   #740
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

http://novatv.nl/page/detail/uitzend...amateurisme%3F


Interessante reportage.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be