Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wie gelooft dat hij beter gaat worden van een secessie
IK! IK BEN IMMERS GOEDGELOVIG 46 52,87%
IK NIET! LIEVER EEN VOGEL IN DE HAND DAN GEEN HAND 41 47,13%
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 november 2002, 13:21   #161
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas De muynck
Citaat:
Ahum.....

De stoïca was weldegelijk een Griekse leerschool die een vorm van neutralieit ten aanzien van de gebeurtenissen voorstond.......
Het ontleende zijn naam aan de portiekjes (stoa poikilè) waar Zeno zijn onderricht gaf.
Inderdaad Superstaaf, maar ik had het niet over de oude- of middenstoa, maar over de nieuwe stoa:

Citaat:
Er zijn drie filosofen die van grote historische betekenis zijn geweest in de nieuwe Stoa, te weten Seneca (5 v.-65 na Chr.), Epictetus (ca. 50-138) en de keizerfilosoof Marcus Aurelius (121-180). Van Marcus Aurelius is het grootste gedeelte van zijn werken bewaard gebleven. Andere stoïci uit deze periode zijn Cornutus, een vrijgelaten slaaf van Seneca, en Musonius Rufus, de leermeester van Epictetus. Het is voornamelijk Romeins stoïcisme dat nu beoefend wordt en er is het meeste aandacht voor de ethische aspecten van de leer en niet zozeer meer voor de logische en natuurfilosofische kant van de oude Stoa.
Veel kenmerken van de Stoïsche theorie zijn nu nog terug te vinden in de christelijke en bijvoorbeeld de leer van het natuurrecht, in de 16e, 17e en 18e eeuw, is in feite een gewijzigde versie van een stoïsche opvatting. In de 17e eeuw hebben de stoïsche denkbeelden van natuurlijke gelijkheid voet aan de grond gekregen doordat deze zijn overgenomen door de Christenen en door hen verder verspreid. Het stoïcisme is dus geen filosofisch gewauwel van heel lang gelee, toen men niet de kennis had van nu en daarom zelf verklaringen uit de duim zoog, maar elementen daarvan leven voort in deze tijd!
Deze bijdrage is van groot belang geweest voor het christendom in onze gewesten...
Dat zal ik dan maar stoïcijns aanvaarden, zeker, Jonas?
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2002, 13:55   #162
Jonas De muynck
Provinciaal Gedeputeerde
 
Jonas De muynck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Schaarbeek
Berichten: 891
Standaard

Je zegt het alsof je net als Seneca zelfmoord moet plegen?
Jonas De muynck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2002, 16:12   #163
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas De muynck
Je zegt het alsof je net als Seneca zelfmoord moet plegen?
Eerder zoals Socrates.
Niet echt met volle goesting, maar loyaal tegenover de wetten van de (stads)staat waarin hij verkoos te leven. Ook als dat inhoudt: een portie dolle kervel drinken.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2002, 16:23   #164
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

Citaat:
Deze bijdrage is van groot belang geweest voor het christendom in onze gewesten...
Geen wonder dat een atheïst in hart en nieren dat niet zo positief ervaart als bovengenoemd statement laat doorschemeren.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2002, 19:56   #165
Jonas De muynck
Provinciaal Gedeputeerde
 
Jonas De muynck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Schaarbeek
Berichten: 891
Standaard

Je hebt het helemaal begrepen Knuppel...
Jonas De muynck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2002, 19:58   #166
Jonas De muynck
Provinciaal Gedeputeerde
 
Jonas De muynck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Schaarbeek
Berichten: 891
Standaard

Citaat:
Eerder zoals Socrates.
Niet echt met volle goesting, maar loyaal tegenover de wetten van de (stads)staat waarin hij verkoos te leven. Ook als dat inhoudt: een portie dolle kervel drinken.
"dolle kervel" waar blijf je het halen?
Jonas De muynck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2002, 20:33   #167
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas De muynck
Citaat:
Eerder zoals Socrates.
Niet echt met volle goesting, maar loyaal tegenover de wetten van de (stads)staat waarin hij verkoos te leven. Ook als dat inhoudt: een portie dolle kervel drinken.
"dolle kervel" waar blijf je het halen?
Uit zijn euh...Super-Tover-Staafje?
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2002, 20:38   #168
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moi
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moi
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joshua
Wij hebben nu eenmaal meer gemeenschappelijk met de Nederlanders dan met de Fransen. Uw pogingen om de Vlaamse beweging te criminaliseren ten spijt.
Je doelt toch niet op de taal hoop ik?
Nousechie, pen je me een hoartje betoeterd?
Nitte cheloofe!
Sulle we effe chaan shitte?
De mitfoor claimde een friekik bij de ref!
Hou je kop joh, jai loopt in de bijstand!

Superstaaf!! Het Vlaams en het Hollands zijn Germaanse talen. Het Frans is een Romaanse taal! Da's een mislukte poging van die Galliërs destijds om Latijn te spreken. Net zoals die Hollanders nu bezeten zijn om slecht Engels te spreken. Wij Vlamingen moeten er trots op zijn dat de bewoners van deze streken niet trachtten om Latijn te gaan spreken. Of toch in veel mindere mate. Die Romeinen kwamen hier Galliërs afslachten en wat deden die Walen? Ze proberen Latijn te spreken! De Belgicisten verwijten de Vlamingen dat ze de Duitse bezetter steunden, maar die Walen begonnen de taal van hun bezetter te spreken. Latijn was toen cool, net zoals Engels nu cool is en nu bv. een reclameslogan of de naam van een winkel soms in het Engels zijn. Het is precies hetzelfde.
Het is juist dezelfde mentaliteit die Afrika naar de afgrond leidde. Vooruitgang is nodig en stilstand is achteruitgang. De Romeinen waren nu eenmaal veel verder ontwikkeld dan die achtergestelde Kelten. Waar jij fier op bent is juist de grootste ramp van de Vlaamse geschiedenis! Gelukkig dat de meeste flmainganten dan toch flaminganten zijn omwille van't geld, en niet omwille van zulke dwaze redenen waarvan je achterovervalt als je ze tracht te lezen.
De Romeinen, dat was in de oudheid. Nu zijn de Amerikanen een wereldmacht. Zonder België was Engels hier de tweede taal, niet het Frans. Kijk maar naar Nederland: die gebruiken daar maar al te vaak Engelse woorden. Misschien zou dat zonder België hier bij ons ook zo erg geweest zijn? Alhoewel, ik heb den indruk dat het de laatsten tijd, ondanks België, verergert. Heb al twee reclames in 't Engels gezien, onlangs, op Vlaamse zenders.
Het Nederlands is toch gedoemd te verdwijnen en er zijn maar een handvol Vlamingen en Nederlanders, waaronder Stefanie, die zich dat aantrekken. So what? Dit is toch gewoon evolutie? Talen verdwijnen nu eenmaal (er is toch ook geen zinnig mens die nog als moedertaal Latijn heeft?). Laat de evolutie toch gewoon zijn gang gaan en laat het Nederlands, net zoals vele andere kleine talen, toch gewoon uitsterven.
Ik zie niet in waarom het Nederlands zou moeten uitsterven. De Nederlandstaligen moeten zich gewoon meer bewust worden van de situatie. De Nederlanders en sommigen hier in Vlaanderen ook, zijn te laks en staan er te weinig bij stil. Maar het Nederlands is in Europa een middelgrote taal. Franstaligen en andere buitenlanders, komen altijd af met diene zever dat toch zo weinig mensen Nederlands spreken. Dat is sterk overdreven. En veel Vlamingen trappen daarin! Zij geloven echt dat maar zeer weinig mensen hun taal spreken en beseffen niet dat het eigenlijk een middelgrote taal is in Europa. En verder: een taal leeft. Da's bij élke taal zo. Het Latijn is inderdaad dood, maar het Italiaans niet en Frans en Spaans zijn ook Romaanse talen. Het Nederlands dat wij nu spreken heeft maar heel weinig te maken met oud Nederlands. Alleen van het oud-Grieks is nog veel overgebleven. En verder irriteert het mij dat die Franstaligen blijven doen alsof hun taal een wereldtaal is. Chinees, Engels en Spaans zijn veel belangrijker dan Frans. Ik hoorde zelfs dat die Franstaligen ook geen Engels willen leren! Maar ja, die mensen blijven verkondigen dat het Frans toch oh zo belangrijk is en dat toch zo weinig mensen Nederlands spreken en veel Vlamingen geloven dat. Met alle gevolgen van dien. Superstaaf heeft gelijk, veel Vlamingen spreken veel te gemakkelijk Frans tegen die Franstaligen.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2002, 20:48   #169
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

Deze Vlaming alleszins niet!
Ik ging ooit in een duur restaurant in Neder-over-Heembeek (La Fourgette) weer buiten zonder er te eten omdat de franstalige eigenares, hoogmoedig als ze was, weigerde nederlands tegen me te praten. Zelfs de menukaart was er eentalig frans.
Ook in de Brusselse supermarkten en restaurantjes sprak ik niets anders dan nederlands. En ik gaf de kassiersters steevast een pluim als ze me antwoordden in mijn eigen taal, ook al was het soms abonabel zoals ze ze spraken. Ik besef echter dat ik eerder bij de uitzonderingen hoor. Jammer.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2002, 23:50   #170
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas De muynck
Citaat:
Eerder zoals Socrates.
Niet echt met volle goesting, maar loyaal tegenover de wetten van de (stads)staat waarin hij verkoos te leven. Ook als dat inhoudt: een portie dolle kervel drinken.
"dolle kervel" waar blijf je het halen?
De gifbeker waartoe Socrates werd veroordeeld, bevatte als lethaal ingrediënt een extract van dolle kervel.
Ik vermoed dat ik het las in Kritoon, of anders de apologie.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2002, 14:16   #171
Jonas De muynck
Provinciaal Gedeputeerde
 
Jonas De muynck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Schaarbeek
Berichten: 891
Standaard

Hola, het is dan nog niet eens een grap? Bestaat er zoiets als "dolle kervel" of wat? Ik dacht dat je hier net een schitterend neologisme aan onze taal had toegevoegd.

In "de apologie van socrates" zal het niet staan, want die heb ik gelezen...
Jonas De muynck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2002, 19:47   #172
vivanter007
Burgemeester
 
vivanter007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2002
Berichten: 588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Alle zogezegde vlaamsnationalisten lopen met een grote frustratie rond: ze voelen zich door België en Wallonië financieel benadeeld. Dit is eigenlijk hun enige argument dat steeds boven komt drijven.
Neen, beste Superstaaf, als niet-nationalist kan ik je verzekeren dat bij heel wat nederlandstaligen het gevoel leeft dat je het fenomeen van verfransing niet moet onderschatten. Een eenvoudige regionalisering kan hier subtiel en op zachte wijze een oplossing brengen. Franstaligen hebben nu eenmaal niet de cultureel-historische reflex om zich andere talen eigen te maken, hoezeer ze soms ook hun best doen en zonder kwaad te willen spreken over deze trots. Maar een kleine taal als het Nederlands houdt zeer moeilijk zijn positie in de rechtstreekse confrontatie met deze door het kolonialisme groot geworden taal, hoezeer men ook assertiviteitstips allerhande predikt (niet zomaar direct naar Frans overschakelen in Brussel, enz.). Bij een franstalige leeft altijd nog wel de onderhuidse verwachting dat zijn interlocuteur het Frans wel zal verstaan, terwijl hij voor een niet-begrijpend "pardon?" niet bepaald schaamrood hoeft te krijgen, laat staan afgeschilderd te worden als militante francofoon. Waar een franstalige komt, heeft hij a.h.w. een virtueel, cultureel rugzakje bij, waar hij het zeer lang mee kan stellen. Binnen de kortste keren ontstaan er culturele instanties om franstalig theater of literatuur of andere zaken in de picture te plaatsen. Dat op zich moet kunnen, maar we moeten ook niet altijd blind zijn: er bestaat wel degelijk een internationaal, openlijk netwerk van "Francofonie", waarbij wereldwijd alle antennes van de franstalige cultuur bij elkaar steun en inspiratie vinden. Er is dus geen evenwicht tussen de middelen van beide taalgemeenschappen, en hoezeer er ook van beide gemeenschappen uit inspanningen worden gedaan, het is vergeefs. Het is dan ook niet verwonderlijk dat franssprekenden minder moeite hebben om "minderheden" te verdedigen in dit land, vermits zij in een bilinguïstische situatie toch telkenmale op het einde van de rit het overwicht verwerven. Een mooi voorbeeld is onderstaand fragment uit een interview van Carrefour met mevrouw Nabholz:
"Question : Quelles seront les conséquences de ce texte pour la Belgique d'une part et pour l'Europe plus globalement ?

Lili Nabholz-Haidegger : Je n'ai pas voulu, en présentant ce texte, trancher le dossier épineux des « communes �* facilité » de la région bruxelloise, mais plutôt étudier globalement les atteintes aux droits culturels des minorités ainsi définies et les moyens d'y remédier. Le rapport souligne que même lorsque les Etats transfèrent de larges pouvoirs aux régions, ce qui est le cas en Belgique, ces dernières doivent protéger leurs minorités parce que ce devoir est inclus dans leur compétence. A ce titre, le rapport dépasse le seul cadre de la Belgique. Il montre que la notion de minorité nationale n'est pas géographique, et peut s'appliquer aux citoyens d'un Etat même s'ils sont répartis �* travers tout son territoire, dès lors que cette répartition les place en situation de minorité. Et cette situation se retrouve dans beaucoup d'autres pays européens.

Question : Concrètement, comment renforcer les droits des minorités en Belgique ?

Lili Nabholz-Haidegger : Nous appelons la Belgique �* ratifier rapidement la Convention cadre sur la protection des minorités nationales, ce qui permettra aux régions et communautés linguistiques de l'appliquer �* leur tour. Même si la Convention est un outil politique et non pas législatif, elle encouragera la tolérance entre les communautés. Par ailleurs, dans la même optique de tolérance et de dialogue, nous recommandons �* la Belgique d'enseigner en priorité ses langues officielles dans toutes les communautés du pays, et plaidons pour la signature rapide d'un accord de coopération culturelle entre les communautés francophone et néerlandophone.
Question : Quelles seront les conséquences de ce texte pour la Belgique d'une part et pour l'Europe plus globalement ?
"
De boodschap is duidelijk, idealistisch zeg maar, en men kan haar op t eerste zicht principieel moeilijk iets verwijten, behalve het feit dat ze de concrete situatie (bewust?) pijnlijk slecht inschat. In dit land is men na een lange, moeizame weg gekomen tot een evenwicht tussen talen die op internationaal vlak elkaars gelijke niet zijn. Er waren dus garanties nodig voor het Nederlands en die werden gevonden in een administratieve opdeling met duidelijke linguïstische afspraken. Voorvechters van het Frans (tja, die bestaan ook, ofschoon misschien in comfortabeler positie) beseffen maar al te goed dat, eens de deur van deze taalgemeenschap weer op een kier staat voor het Frans, de grens met Nederland opnieuw de limiet wordt.
Een bilinguïstische constructie is amper vol te houden, juist door dit internationaal voordeel van het Frans. Dan moeten de enen weer assertief zijn, dan weer de anderen. Als men eens slecht geslapen heeft is men zijn mooie beloftes ongetwijfeld weer vergeten. Of als een franstalige eens een initiatief neemt voor de franstalige cultuur wordt hij prompt kop van jut (met een napoleontisch hoedje d'r op) of omgekeerd, als een nederlandstalige in een initiatief neemt, wordt hij prompt verketterd als flamingant en als dat goed uitkomt zelfs in verband gebracht met de historische boeman nazi-Duitsland of iets dergelijks. Ik kan me voorstellen dat iemand als jij, Superstaaf, samen met nog heel wat anderen, zich daarboven verheft en op een zeer ruimdenkende basis tracht om te gaan met de anderstaligen binnen dezelfde gemeenschap, wat een bewuste keuze is, maar men kan niet iedereen verplichten om dezelfde bewuste keuzes te maken in het leven. Ik ben ervan overtuigd dat een duidelijke administratieve indeling op taalgebied de oplossing brengt voor een groot aantal volstrekt onnodige spanningen tussen de beide gemeenschappen. Ik kan dus ook begrijpen dat mensen panikeren als in de nieuwe kieswet Leuven zomaar bij Brussel-Halle-Vilvoorde wordt gekieperd. Want subtiele verschuivingen zie je vooral op die plaatsen waar de afspraken niet duidelijk zijn. Onduidelijkheid leidt ook tot ongerustheid en spanningen. En ze houden het in stand, met de faciliteiten en nieuwe grensvervagingen. Met een onduidelijke situatie creëer je wantrouwen en angst. Beste voorbeeld van het tegendeel is de haast onbewuste overname van veel woordenschat uit het Engels. Dat doet men veel spontaner, omdat Engels geen directe administratieve "bedreiging" vormt voor onze gemeenschap. Misschien op Europees vlak, maar niet voor de lokale, regionale overheid. Zo zou het met het Frans ook gesteld kunnen zijn, kijk maar naar de Nederlanders, die ook niet verlegen zitten om af en toe een fraai Frans woord in de mond te nemen, al of niet met de goede uitspraak. In onze dialecten is dat veeleer een erfenis uit een tijdperk dat onze taal hier ondergeschikt was. Toeristen die België bezoeken, weten dat daar geen Engels wordt gesproken als moedertaal, dus proberen ze daar rekening mee te houden (ofschoon ongetwijfeld ook geweten is dat Engels evolueert naar lingua franca op wereldvlak, tot daar aan toe, dat hoeft geen bedreiging te zijn). Met het Frans is dat nog altijd niet duidelijk. Toeristen weten nog altijd niet zeker hoe dat nu zit met het Frans. Spreekt een Belg nu Frans of niet? Als Frans hier weer als taal voor de administratie ingevoerd wordt, dan wordt dat *nog* minder duidelijk en dan geef ik u op een blaadje dat de toerist tot in Antwerpen zijn beste Frans zal uitproberen en desgevallend *zelfs* verbolgen is als hij niet in die taal kan geholpen worden door de "locals". Ondenkbaar. Dan zijn we terug naar af.
Maar goed, om een lang verhaal kort te maken, je hebt me dus gedwongen om te verklaren dat ik lichtgelovig ben. Wat overigens een persoonlijke verklaring is, los van de vereniging die ik op politiek vlak steun. Ik denk dat er op dat vlak binnen alle partijen die zich niet profileren op deze problematiek tot op zekere hoogte een weerspiegeling bestaat van de heersende politieke realiteit en de "publieke opinie" hieromtrent.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Ze lopen met de illusie dat na een afscheiding van Wallonië de gebraden kippen hen in de mond gaan vliegen. Ze vergeten echter het vlaams profitariaat en fiscus. Zelfs na de ruime overhevelingen en splitsingen van bevoegdheden en belastingen uit het recente verleden, betalen we nu gewoon een groot pak extra o.a. aan een overbodige vlaamse politieke kaste en een pak vlaamse "diensten" die sinds dan grip op onze portemonnee hebben gekregen.
Dit kan je evengoed omkeren. Als de federale overheid soepeler was met regionaliseren van bevoegdheden, dan konden we op dat niveau ook eens flink besparen. Ik ben er voorstander van om politiek dichter bij de mensen te brengen. Als we in Europa de regio's in beschouwing nemen, dan hebben we al een mooi platform voor lokale politiek. Laat ons de verouderde, overbodige constructies dan ook geleidelijk afbouwen.
Het lijkt me weinig zinvol om met stenen te gooien naar de overheidsfundamenten van een Europese regio in wording. En ik ben ervan overtuigd dat, ooit, als Europa tot een stabiele, democratische federatie zal zijn uitgegroeid, wanneer ouders aan hun kinderen nog slechts sprookjes vertellen over "Er was eens een koning en een koningin in een heel klein landje in het midden van Europa, toen Europa nog niet bestond", dat dan, ergens op de tweede pagina van het Europees Dagblad, vermeld zal staan dat bij referendum de laatste uitgeholde, pro-forma bevoegdheden van een voor-Europese centrale overheidsinstantie over een drietal Europese lidregio's komen te vervallen of overgedragen worden aan Europa. Parijs zal tegen die tijd ingezien hebben dat het zinloos is ons regionale niveau op te offeren aan een hoger niveau dat meer perspectieven gaf voor de francofonie. De opkomst voor dat referendum zal zeer laag zijn wegens gebrek aan interesse ,-). Hoewel ik niet beschik over een glazen bol, ligt dat echter in de lijn van de dynamiek die vandaag leeft. De geschiedenis moet rare bokkesprongen maken wil dat nog veranderen.
__________________
KVV - VVA
Kristus voor Vivant
Vivant voor Allen
vivanter007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2002, 20:44   #173
Moi
Provinciaal Gedeputeerde
 
Moi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2002
Berichten: 827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moi
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moi
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joshua
Wij hebben nu eenmaal meer gemeenschappelijk met de Nederlanders dan met de Fransen. Uw pogingen om de Vlaamse beweging te criminaliseren ten spijt.
Je doelt toch niet op de taal hoop ik?
Nousechie, pen je me een hoartje betoeterd?
Nitte cheloofe!
Sulle we effe chaan shitte?
De mitfoor claimde een friekik bij de ref!
Hou je kop joh, jai loopt in de bijstand!

Superstaaf!! Het Vlaams en het Hollands zijn Germaanse talen. Het Frans is een Romaanse taal! Da's een mislukte poging van die Galliërs destijds om Latijn te spreken. Net zoals die Hollanders nu bezeten zijn om slecht Engels te spreken. Wij Vlamingen moeten er trots op zijn dat de bewoners van deze streken niet trachtten om Latijn te gaan spreken. Of toch in veel mindere mate. Die Romeinen kwamen hier Galliërs afslachten en wat deden die Walen? Ze proberen Latijn te spreken! De Belgicisten verwijten de Vlamingen dat ze de Duitse bezetter steunden, maar die Walen begonnen de taal van hun bezetter te spreken. Latijn was toen cool, net zoals Engels nu cool is en nu bv. een reclameslogan of de naam van een winkel soms in het Engels zijn. Het is precies hetzelfde.
Het is juist dezelfde mentaliteit die Afrika naar de afgrond leidde. Vooruitgang is nodig en stilstand is achteruitgang. De Romeinen waren nu eenmaal veel verder ontwikkeld dan die achtergestelde Kelten. Waar jij fier op bent is juist de grootste ramp van de Vlaamse geschiedenis! Gelukkig dat de meeste flmainganten dan toch flaminganten zijn omwille van't geld, en niet omwille van zulke dwaze redenen waarvan je achterovervalt als je ze tracht te lezen.
De Romeinen, dat was in de oudheid. Nu zijn de Amerikanen een wereldmacht. Zonder België was Engels hier de tweede taal, niet het Frans. Kijk maar naar Nederland: die gebruiken daar maar al te vaak Engelse woorden. Misschien zou dat zonder België hier bij ons ook zo erg geweest zijn? Alhoewel, ik heb den indruk dat het de laatsten tijd, ondanks België, verergert. Heb al twee reclames in 't Engels gezien, onlangs, op Vlaamse zenders.
Het Nederlands is toch gedoemd te verdwijnen en er zijn maar een handvol Vlamingen en Nederlanders, waaronder Stefanie, die zich dat aantrekken. So what? Dit is toch gewoon evolutie? Talen verdwijnen nu eenmaal (er is toch ook geen zinnig mens die nog als moedertaal Latijn heeft?). Laat de evolutie toch gewoon zijn gang gaan en laat het Nederlands, net zoals vele andere kleine talen, toch gewoon uitsterven.
Ik zie niet in waarom het Nederlands zou moeten uitsterven. De Nederlandstaligen moeten zich gewoon meer bewust worden van de situatie. De Nederlanders en sommigen hier in Vlaanderen ook, zijn te laks en staan er te weinig bij stil. Maar het Nederlands is in Europa een middelgrote taal. Franstaligen en andere buitenlanders, komen altijd af met diene zever dat toch zo weinig mensen Nederlands spreken. Dat is sterk overdreven. En veel Vlamingen trappen daarin! Zij geloven echt dat maar zeer weinig mensen hun taal spreken en beseffen niet dat het eigenlijk een middelgrote taal is in Europa. En verder: een taal leeft. Da's bij élke taal zo. Het Latijn is inderdaad dood, maar het Italiaans niet en Frans en Spaans zijn ook Romaanse talen. Het Nederlands dat wij nu spreken heeft maar heel weinig te maken met oud Nederlands. Alleen van het oud-Grieks is nog veel overgebleven. En verder irriteert het mij dat die Franstaligen blijven doen alsof hun taal een wereldtaal is. Chinees, Engels en Spaans zijn veel belangrijker dan Frans. Ik hoorde zelfs dat die Franstaligen ook geen Engels willen leren! Maar ja, die mensen blijven verkondigen dat het Frans toch oh zo belangrijk is en dat toch zo weinig mensen Nederlands spreken en veel Vlamingen geloven dat. Met alle gevolgen van dien. Superstaaf heeft gelijk, veel Vlamingen spreken veel te gemakkelijk Frans tegen die Franstaligen.
So what?
Ik trek mij toch geen zier aan van dat Nederlands, ik praat het gewoon en als het uitsterft dan praat ik toch gewoon iets anders.
En zoals je schrijft: taal leeft: het Engels heeft in 1066 toch ook een hoop Franse woorden opgenomen? Waarom moet er dan 'gevochten' worden tegen die vreemde woorden in onze taal? Gebruik toch de woorden die iedereen verstaat. Ik zeg toch gewoon printer en niet afdrukapparaat. een taal leeft en daar moet NIET tegen gestreden worden.
__________________
Ik ben Limburger, Belg en Europeaan, maar ik woon in Vlaanderen.
Moi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2002, 22:48   #174
vivanter007
Burgemeester
 
vivanter007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2002
Berichten: 588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moi
So what?
Ik trek mij toch geen zier aan van dat Nederlands, ik praat het gewoon en als het uitsterft dan praat ik toch gewoon iets anders.
En zoals je schrijft: taal leeft: het Engels heeft in 1066 toch ook een hoop Franse woorden opgenomen? Waarom moet er dan 'gevochten' worden tegen die vreemde woorden in onze taal? Gebruik toch de woorden die iedereen verstaat. Ik zeg toch gewoon printer en niet afdrukapparaat. een taal leeft en daar moet NIET tegen gestreden worden.
ok, après Moi le déluge ,-)
Ik ben het met je eens voor wat betreft het leven van een taal. Er mogen zoveel woorden geadopteerd of bijgemaakt worden als maar mogelijk is, maar een taal leeft dankzij al diegenen die het spreken. Als een paar nieuwe woorden langzaam ingang vinden, of sneller zelfs, via media, jeugdculturen, enz., dan schept dat weinig of geen problemen, maar als plots een van de wereldtalen (weliswaar op de terugweg in het geval van Frans) rechten krijgt in een klein stuk van een relatief klein taalgebied dan vraag je om problemen. Dan creëer je een kaste van "locals" die het steeds moeilijker krijgen op de arbeidsmarkt, de Limburgers incluis. Ook al willen we dat niet gezegd hebben natuurlijk, want we zijn allemaal wereldburgers en we kennen onze talen. We voelen ons sterk en zien er geen graten meer in, omdat het probleem zich vandaag veel minder stelt. Dat jij je er dus nu geen zier van hoeft aan te trekken, is een luxe. Maar daar is een kleine eeuw inspanning aan vooraf gegaan. Op korte tijd praat je niet "gewoon iets anders". Als individu kan je snel gaan, bvb. als je in je eentje naar de States uitwijkt, maar een ganse gemeenschap praat niet van vandaag op morgen "gewoon iets anders", dat is onmogelijk.
__________________
KVV - VVA
Kristus voor Vivant
Vivant voor Allen
vivanter007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2002, 23:05   #175
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Ja, inderdaad. De Engelsen hebben een heleboel Franse woorden overgenomen. Ik weet dat. Wel ben ik van mening dat de Engelsen dat beter niet gedaan hadden. Ze waren beter trots geweest op hun taal in plaats van al die Franse woorden over te nemen. Maar nu is er niets meer aan te doen. Dat Frans komt eigenlijk uit Italië en met dat land hebben wij niet zoveel gemeen. Je kan misschien zeggen dat we veel gemeen hebben met de Walen, maar met de Italianen hebben we duidelijk minder gemeen. Ik hou niet van imperialisme en militarisme. En de taalgrens in België is een gevolg daarvan. Bovendien: het lukte die Walen en Fransen destijds niet om correct Latijn te spreken. Da's dus niks om trots op te zijn.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2002, 00:57   #176
Rudi Dierick
Gouverneur
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 1.080
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Deze Vlaming alleszins niet!
Ik ging ooit in een duur restaurant in Neder-over-Heembeek (La Fourgette) weer buiten zonder er te eten omdat de franstalige eigenares, hoogmoedig als ze was, weigerde nederlands tegen me te praten. Zelfs de menukaart was er eentalig frans.
Ook in de Brusselse supermarkten en restaurantjes sprak ik niets anders dan nederlands. En ik gaf de kassiersters steevast een pluim als ze me antwoordden in mijn eigen taal, ook al was het soms abonabel zoals ze ze spraken. Ik besef echter dat ik eerder bij de uitzonderingen hoor. Jammer.
dat is wat véél meer Vlamingen zouden moeten doen: op een beleefde en korrekte wijze duidelijk maken dat ze als Vlamingen en als Nederlandstalige gerespekteerd willen worden. Wonende in Etterbeek, getrouwd met een Franstalige en met veel Franstalige vrienden kan ik bevestigen dat 1. die mate van wederzijdse en gelijke mate van respekt ten volle gedeeld en bijgetreden wordt door redelijk wat Franstaligen, die 2. ook grif bevestigen dat da hautain-ééntalige Franstaligen in en rond Brussel er duidelijk xenofobe en niet-zelden racistische ideeen op na houden tegenover Vlaanderen.

Men spreekt Niet voor niets van de 'Lebensraum-claim' vanwege die Franstalige tegenover Vlaams-Brabant en van hun 'herrenvolk-attitude' tegenover de Vlamingen in het algemeen.

MVG
Rudi Dierick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2002, 22:00   #177
vlaams blok
Vreemdeling
 
vlaams blok's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 november 2002
Berichten: 18
Standaard

er moet van de overheid een krachtige vlaamse impuls komen in Brussel en randgemeenten. Dit kan alleen als een grote vlaamse partij aan de macht komt. Dus: waar wacht je op om voor het Blok te kiezen ?
vlaams blok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2002, 12:01   #178
De_Vlaamse_Nationalist
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Locatie: Lommel
Berichten: 55
Stuur een bericht via Instant Messenger naar De_Vlaamse_Nationalist
Standaard

maar ze zijn nu toch eindelijk aan het nadenken over Vlaanderen, vele politici hebben opgeroeppen tot een Vlaams front... het is toch al een begin want de controle moet, om chaos te vermijden, geleidelijk aan van Belgïe naar Vlaanderen overgeheveld worden!!!
De_Vlaamse_Nationalist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2002, 12:25   #179
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams blok
er moet van de overheid een krachtige vlaamse impuls komen in Brussel en randgemeenten. Dit kan alleen als een grote vlaamse partij aan de macht komt. Dus: waar wacht je op om voor het Blok te kiezen ?
Tot ze hun oude dozen wegsmijten en de laatste racistische puntjes

Thomas
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2002, 13:04   #180
Duym
Minister
 
Duym's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 september 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 3.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams blok
er moet van de overheid een krachtige vlaamse impuls komen in Brussel en randgemeenten. Dit kan alleen als een grote vlaamse partij aan de macht komt. Dus: waar wacht je op om voor het Blok te kiezen ?
Tot ze hun oude dozen wegsmijten en de laatste racistische puntjes

Thomas
Oude dozen? Colen
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be