Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: De Vlaamse onafhankelijkheidsstrijd zou gebaat zijn bij beter geschiedenisonderwijs.
Eens 10 71,43%
Oneens 4 28,57%
Aantal stemmers: 14. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 november 2021, 23:42   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik haat niet wat Vlaams is. Ik haat enkel Vlaams bedrog.
Wat is dan wel dat "Vlaams bedrog"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2021, 18:04   #42
stropdrager
Minister-President
 
stropdrager's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Gents hoofdstedelijk gewest, Nederland
Berichten: 4.678
Standaard

De Vlaamse onafhankelijkheidsstrijd zou inderdaad gebaat zijn bij beter en accurater geschiedenisonderwijs. Ik heb tijdens mijn middelbare schoolperiode nauwelijks iets geleerd over de Vlaamse ontvoogdingsstrijd, maar uiteraard wel geleerd dat we tussen 1815-1830 bezet werden door Nederland.

Maar het Vlaams-nationalisme zou nog beter gebaat zijn mochten de Vlamingen beter op de hoogte zijn van de Franstalige publieke opinie. Elke Vlaming zou Le Soir/ La Libre Belgique moeten lezen of naar het nieuws op de RTBF/RTL moeten kijken. Dan pas wordt het heel duidelijk hoe uiteenlopend de publieke opinie is.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2021, 12:25   #43
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard De DIETSE GEDACHTE

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
De Vlaamse onafhankelijkheidsstrijd zou inderdaad gebaat zijn bij beter en accurater geschiedenisonderwijs.
Maar ook de Dietse Gedachte

https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Dietsche_gedachte

en het Heelnederlandisme !

Door de zeer strikte behandeling van enkel de geschiedenis van de zuidelijke Nederlanden - in zoverre dat dat mogelijk is - verliest men het oog voor het volledige plaatje van de geschiedenis der Nederlanden.
Lettende op de geopolitieke belangen die op het spel stonden was de Hollandse Oorlog tegen Frankrijk natuurlijk evenzeer "onze" oorlog tegen Frankrijk, om maar iets te noemen.
En wordt de 80-jarige oorlog niet onderbelicht in onze geschiedenisboeken ? Dat was ook "onze " strijd tegen Spanje. Ook toen Antwerpen gevallen was. Maar hoe het toen verder ging in het noorden daar vernemen we niets van.
Zelfs niets van de strijd tussen de republikeinsgezinde staatsen (regenten) en de prinsgezinden, iets wat de geschiedenis van het noorden zal domineren van de Spaanse tot en met de Franse tijd. En dat terwijl er bij ons een parallelle strijd bestond tussen de statisten en de Vonckisten.

Citaat:
Ik heb tijdens mijn middelbare schoolperiode nauwelijks iets geleerd over de Vlaamse ontvoogdingsstrijd, maar uiteraard wel geleerd dat we tussen 1815-1830 bezet werden door Nederland.
Een bezetting zonder verovering en zonder bezettingsmacht......
En dat Oranje toen ook ons vorstenhuis werd staat nu eenmaal buiten diskussie; wij ondertekenden ook het Plakkaat van Verlatinghe en schaarden ons achter Willem De Zwijger als leider van het verzet.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 22 december 2021 om 12:43.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2021, 07:46   #44
Leo
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Locatie: Lage Landen
Berichten: 1.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Ik heb tijdens mijn middelbare schoolperiode nauwelijks iets geleerd over de Vlaamse ontvoogdingsstrijd, maar uiteraard wel geleerd dat we tussen 1815-1830 bezet werden door Nederland.
Wereldwijd is het eerste dat een bezetter doet het bezette volk zijn taal afnemen en vervolgens de geschiedenis herschrijven om zijn optreden te legitimiseren, op dezelfde manier als China dat doet in Tibet. De werkelijkheid is dat de Vlamingen ontvoerde Nederlanders zijn. Dat te moeten vaststellen na een paar meter geschiedenisboeken doorworsteld te hebben is een enorme schok, en een probaat middel tegen het Stockholm syndroom.
__________________
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande;
Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen,
Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2021, 12:54   #45
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard "De tael is gansch het volk"

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Wereldwijd is het eerste dat een bezetter doet het bezette volk zijn taal afnemen en vervolgens de geschiedenis herschrijven om zijn optreden te legitimiseren, op dezelfde manier als China dat doet in Tibet.
Inderdaad, want die imperialisten, die beseffen maar al te goed dat: https://g-geschiedenis.eu/2015/09/21...nsch-het-volk/
Citaat:
De werkelijkheid is dat de Vlamingen ontvoerde Nederlanders zijn.
Niet alleen de Vlamingen maar evenzeer de Walen en de Duitstaligen (Oostkantons en Luxemburg) om dan nog maar te zwijgen over:https://nl.wikipedia.org/wiki/Franse_Nederlanden

Zie o.a. de kaart op: https://forum.politics.be/showthread...25556&page=109
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 december 2021 om 13:05.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2021, 15:40   #46
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
De Vlaamse onafhankelijkheidsstrijd zou enorm gebaat zijn bij beter geschiedenisonderwijs. Historisch correct, ongecensureerd en vanuit Vlaams perspectief geschreven, met de nadruk op de negentiende eeuw, en de focus op de Zuidelijke Nederlanden/België. Want laten we eerlijk zijn: een groter historisch besef bij jonge Vlamingen zal onherroepelijk leiden tot een grotere afkeer jegens het Belgisch koninkrijk. Ofwel: wie zijn geschiedenis kent, begrijpt zijn toekomst.
Het moet op de realiteit geschreven zijn hé.
En niet Vlaams bijgekleurd.

Einde discussie.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2021, 23:28   #47
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Objektivitiet is nastreefbaar maar nooit volledig haalbaar.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het moet op de realiteit geschreven zijn hé.
In principe zal iedereen het daarover eens zijn, maar....
Citaat:
En niet Vlaams bijgekleurd.
...elke weergave van de werkelijkheid is sowieso een kleuring van die werkelijkheid. Elk lessenpakket heeft nu eenmaal een beperkte inhoud, en die kleuring begint reeds met wat men erin steekt en wat niet...
Citaat:
Einde discussie.
...en niemand zal daar ooit volledig over tevreden zijn. Dat zal steeds een diskussie zonder begin en zonder einde zijn....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 december 2021 om 23:43.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2021, 11:08   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het moet op de realiteit geschreven zijn hé.
En niet Vlaams bijgekleurd.

Einde discussie.
... maar volgens u wel belgicistisch bijgekleurd, nietwaar?!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2021, 12:06   #49
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
De Vlaamse onafhankelijkheidsstrijd zou enorm gebaat zijn bij beter geschiedenisonderwijs. Historisch correct, ongecensureerd en vanuit Vlaams perspectief geschreven, met de nadruk op de negentiende eeuw, en de focus op de Zuidelijke Nederlanden/België. Want laten we eerlijk zijn: een groter historisch besef bij jonge Vlamingen zal onherroepelijk leiden tot een grotere afkeer jegens het Belgisch koninkrijk. Ofwel: wie zijn geschiedenis kent, begrijpt zijn toekomst.
Een correcte kennis van de Vlaamse geschiedenis, maakt van ELKE Vlaming een Belgicist.

Een correcte kennis van de Vlaamse geschiedenis, maakt van ELKE Vlaming een Orange-hater.

Want hoewel vele denken dat het de Walen zijn die Vlaanderen het Frans opdrong, is dit niet correct.
Het Frans werd opgedrongen door de Vlaamse Franstaligen.

Hoewel vele Vlamingen denken dat het de Walen zijn die de transfers eisen van Vlaanderen, is dit niet correct. Het zijn daar ingeweken Vlamingen, gastarbeiders en asielzoekers die deze transfers eisen.

Hoewel vele Vlamingen denken dat het de Walen zijn die Brussel en Brabant verfransen, is dat niet correct.
Het zijn in de eerste plaats nakomelingen van uitgeweken Vlamingen, die eisen dat zij in Vlaanderen bediend worden in het Frans.

Het waren in de eerste plaats ook de Brabanders die Orange buiten hebben gesmeten.
En Brabant was in die periode voor 95% Vlaamstalig.

Men gebruikte dan ook de tekst; Wij willen Willem weg. Wille Willem wijzer worden, wij willen Willem weer.
En niet de tekst; Nous voulons que William parte. Nous voulons que Willem devienne plus sage, nous voulons ?* nouveau Willem.
De meeste Walen begrepen zelfs niet waarom men Orange weg wou, want zij hadden het goed onder Orange.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2021, 13:33   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Een correcte kennis van de Vlaamse geschiedenis, maakt van ELKE Vlaming een Belgicist.

Een correcte kennis van de Vlaamse geschiedenis, maakt van ELKE Vlaming een Orange-hater.
Hoe komt u daartoe? Een correcte kennis van de Vlaamse geschiedenis zorgt er eerder voor dat je heel kritisch wordt tegenover Frankrijk, want dat land heeft ene bijna voortdurende stroop- en veroveringstocht gehouden in Vlaanderen en bij uitbreiding in de Nederlanden. Zelfs aan de vooravond van WO II, had de Franse militaire staf het plan opgevat om de Franse troepen onmiddellijk over de Belgische grens te sturen als de Duitsers de inval inzetten op België. Niet om België te beschermen, maar wel om de vijandelijkheden uit te vechten op Belgisch grondgebied en bijgevolg de schade op Frans grondgebied te vermijden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2021, 13:35   #51
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Want hoewel vele denken dat het de Walen zijn die Vlaanderen het Frans opdrong, is dit niet correct.
Het Frans werd opgedrongen door de Vlaamse Franstaligen.
Niemand denkt dat. Het Frans werd opgedrongen door een sociologische context waarbij de toplaag Franstalig was of zich bij voorkeur bediende van het Frans. Die toplaag bestond in het jonge België uit Franstalige Vlamingen, Franstaligen (ook de Waalse elite), ingeweken Fransen (uit de tijd van Napoleon)...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2021, 13:35   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Hoewel vele Vlamingen denken dat het de Walen zijn die de transfers eisen van Vlaanderen, is dit niet correct. Het zijn daar ingeweken Vlamingen, gastarbeiders en asielzoekers die deze transfers eisen.
Waar haalt u die onzin vandaan?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2021, 13:37   #53
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Men gebruikte dan ook de tekst; Wij willen Willem weg. Wille Willem wijzer worden, wij willen Willem weer.
En niet de tekst; Nous voulons que William parte. Nous voulons que Willem devienne plus sage, nous voulons ?* nouveau Willem.
De meeste Walen begrepen zelfs niet waarom men Orange weg wou, want zij hadden het goed onder Orange.
Wat compleet onjuist is: de grote stoot van het fysieke verzet tegen Willem komt vanuit het Luikse en pas later komen ook bepaalde lagere klassen uit Brussel (die inderdaad Nederlandstalige waren) erbij. De organisten vinden we in zowat alle Belgische steden, juist omdat, zoals u dan wel terecht schrijft, de industrie heel wel vaarde onder Willem I en hij een economisch klimaat schiep om dat aan te zwengelen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2021, 14:57   #54
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Er breken boeiende tijden aan. Onze jeugd zal Ernest Claes herontdekken.
Je vergeet Stafke.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2021, 14:59   #55
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
... maar volgens u wel belgicistisch bijgekleurd, nietwaar?!
Zoals het is en op feiten gebaseerd.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2021, 16:00   #56
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Niemand denkt dat. Het Frans werd opgedrongen door een sociologische context waarbij de toplaag Franstalig was of zich bij voorkeur bediende van het Frans. Die toplaag bestond in het jonge België uit Franstalige Vlamingen, Franstaligen (ook de Waalse elite), ingeweken Fransen (uit de tijd van Napoleon)...
En dat is nu net hetgeen niet waar zou zijn geweest had het VKN blijven bestaan. Voor mij volstaat dat reeds om de Hereniging een warm hart toe te dragen.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2021, 16:18   #57
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard De 600-jarig oorlog.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoe komt u daartoe? Een correcte kennis van de Vlaamse geschiedenis zorgt er eerder voor dat je heel kritisch wordt tegenover Frankrijk, want dat land heeft ene bijna voortdurende stroop- en veroveringstocht gehouden in Vlaanderen en bij uitbreiding in de Nederlanden.
Zeer juist ! Tot die konklusie kom ik ook en dat zelfs met mijn eerder bescheiden geschiedkundige kennis. Ik noem dat met een boutade de 600-jarige oorlog van Bouvines tot Waterloo. Maar eigenlijk is dat totaal niet om me te lachen. Dat was eeuwenlang een zeer grote tragedie, die generatie na generatie moest meemaken.

En die geopolitieke reden is voor mij meteen de 2e reden om mij te bekennen tot een Hereniging der Nederlanden. De scheidingen der Nederlanden speelden steeds in het voordeel van Frankrijk.
En de Hereniging van 1815 was dan ook een dikke streep doorheen de Franse rekening.
Maar in de septemberdagen van 1830 ontspoorde de geschiedenis zodanig dat ik revanchist werd door de "korrekte kennis" ervan zoals Jantje schrijft:https://www.facebook.com/backontrack...03965604661394
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 december 2021 om 16:34.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2021, 17:54   #58
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat compleet onjuist is: de grote stoot van het fysieke verzet tegen Willem komt vanuit het Luikse en pas later komen ook bepaalde lagere klassen uit Brussel (die inderdaad Nederlandstalige waren) erbij. De organisten vinden we in zowat alle Belgische steden, juist omdat, zoals u dan wel terecht schrijft, de industrie heel wel vaarde onder Willem I en hij een economisch klimaat schiep om dat aan te zwengelen.
De rijkere van Luik waren inderdaad tegen het VKN.
Luik kende dan, net als Vlaanderen een economische terugval onder Oranje.
In de Borinage waren het bijna allemaal orangisten, juist omdat die streek een enorme economische opleving kende dankzij de steenkoolmijnen.
Het waren die steenkoolmijnen trouwens die de Vlamingen naar daar deden verhuizen.
Vergeet niet dat tussen 1820 en 1829 de steenkoolproductie in de Borinage hoger lag dan die van heel Frankrijk en Duitsland samen.
Dit was enkel mogelijk door de transportwegen die Oranje liet aanleggen.
Maar Luik, Brabant en Vlaanderen hadden niets aan die waterwegen.
Integendeel, door die nieuwe waterwegen verloren Antwerpen en Gent aan belang als havens.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2021, 18:03   #59
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoe komt u daartoe? Een correcte kennis van de Vlaamse geschiedenis zorgt er eerder voor dat je heel kritisch wordt tegenover Frankrijk, want dat land heeft ene bijna voortdurende stroop- en veroveringstocht gehouden in Vlaanderen en bij uitbreiding in de Nederlanden. Zelfs aan de vooravond van WO II, had de Franse militaire staf het plan opgevat om de Franse troepen onmiddellijk over de Belgische grens te sturen als de Duitsers de inval inzetten op België. Niet om België te beschermen, maar wel om de vijandelijkheden uit te vechten op Belgisch grondgebied en bijgevolg de schade op Frans grondgebied te vermijden.
Een correcte kennis van de Belgische geschiedenis doet elke Belg inderdaad walgen van de Fransen.

De Belgische bevolking is door hen steeds behandeld geweest als minderwaardigen slaven, en ze hebben Belgisch steeds uitgebuit.
De enige die ooit onbaatzuchtig de Belgische bevolking hebben geholpen, zijn de Britten.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2021, 18:10   #60
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Een correcte kennis van de Belgische geschiedenis doet elke Belg inderdaad walgen van de Fransen.

De Belgische bevolking is door hen steeds behandeld geweest als minderwaardigen slaven, en ze hebben Belgisch steeds uitgebuit.
De enige die ooit onbaatzuchtig de Belgische bevolking hebben geholpen, zijn de Britten.
Ik ben alleszins blij dat de Britten er waren, of we waren een Frans departement geweest nu.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be