Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 september 2018, 11:09   #41
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.049
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Als u zich daar per se over wil schamen dan heeft u een mentaal probleem. Moet elke blanke, ongeacht zijn nationaliteit en afkomst hetzelfde doen als u?

U weet trouwens toch ook dat die roodhuiden elkaar ook de duivel aandeden en collaboreerden met de blanke bezetter als hun dit uitkwam?
Over heel de wereld doen mensen elkaar de duvel aan. Sommigen moorden zelfs, maar er bestaan weinige individuen die de macht hadden om miljoenen mensen naar de eeuwige jachtvelden te sturen. Dat mensen mekaar de duvel aandoen is geen reden om de misdaden van welke bezetters dan ook te minimaliseren, te verontschuldigen en zelfs goed te praten.

Het wordt tijd om ook de volkerenmoord gepleegd door LeopoldII als een misdaad tegen de menselijkheid te be-en veroordelen.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 11:11   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Als u zich daar per se over wil schamen dan heeft u een mentaal probleem. Moet elke blanke, ongeacht zijn nationaliteit en afkomst hetzelfde doen als u?

U weet trouwens toch ook dat die roodhuiden elkaar ook de duivel aandeden en collaboreerden met de blanke bezetter als hun dit uitkwam?
Inderdaad, het beeld van de vredelievende, steeds vredespijp rokende indiaan is pure mythevorming. Voor de komst van de Europeanen waren de indianen met elkaar in soms bloedige strijd verwikkeld. In Zuid-Amerika was dat soms ronduit gruwelijk. En toen de blanken kwamen, haastten allerlei stammen zich om in de gunst te komen van de Europeanen om aldus een andere, machtiger stam eindelijk het na te geven. Uiteindelijk heeft dat machtsdenken niets met blank of een ander kleurtje te maken, maar wel met de donkere kant van ieder mens.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 11:12   #43
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Over heel de wereld doen mensen elkaar de duvel aan. Sommigen moorden zelfs, maar er bestaan weinige individuen die de macht hadden om miljoenen mensen naar de eeuwige jachtvelden te sturen. Dat mensen mekaar de duvel aandoen is geen reden om de misdaden van welke bezetters dan ook te minimaliseren, te verontschuldigen en zelfs goed te praten.

Het wordt tijd om ook de volkerenmoord gepleegd door LeopoldII als een misdaad tegen de menselijkheid te be-en veroordelen.
Bon, is dit dan een reden om je op basis van de huidskleur van die toenmalige bezetters je beschaamd te voelen omdat je toevallig hetzelfde kleurtje hebt?
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 11:12   #44
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Je kan toch moeilijk fier zijn op het feit dat christelijke, blanke Belgische kolonisten, onder het welwillend "ooch" van een Belgische koning en visionair, miljoenen "zwarthuiden" werden uitgemoord in Congo? Zowel fysiek als cultureel?
Ik ben daar héél erg beschaamd voor als blanke. Jij ook?
Als HO consequent is, besluit hij vanuit zijn eigen logica:

Citaat:
Ik ben als Belg beschaamd.
Zou hij dat over de lippen krijgen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 11:12   #45
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.926
Standaard

Aah folklore. Wie kent deze man?

Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 11:13   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Bon, is dit dan een reden om je op basis van de huidskleur van die toenmalige bezetters je beschaamd te voelen omdat je toevallig hetzelfde kleurtje hebt?
Natuurlijk niet. Dat is nu eenmaal niet meer en niet minder dan een kapitale denkfout.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 11:14   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Aah folklore. Wie kent deze man?
DvL in racistisch feestuniform! En, zwart is dat trouwens niet het kleur van de nazi's (HO-modus)?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 11:16   #48
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Af en toe zich schamen over wat onze voorouders hebben uitgespookt, is een goede zaak. Het bewijst een voortschrijdend inzicht dat (bijvoorbeeld) radicaal afstand neemt van 'a good indian is a dead indian'.

Ik ben zeker ook beschaamd over wat Kongo Vrijstaat en later de Belgische kolonie Congo de zwarten heeft aangedaan. Ook hier kan ik moeilijk fier over zijn. Vaneiges niet.

But there is always a ''but'. Ik ben ook fier dat ik een blanke ben gezien de wetenschappelijke verwezenlijkingen die zij hebben tot stand gebracht.

Kortom, als het goed is, zeggen we het ook. Maar.. als het slecht was, zeggen we het eveneens.
We kunnen mss lessen trekken uit de geschiedenis maar alle blanken op een grote hoop gooien en dan met een vingertje wijzen is eigenlijk debiel. Ga jij een Griek er even op wijzen dat ie beschaamd moet zijn om blank te zijn terwijl de bezetting van Griekenland door de Ottomanen doordrenkt is van tragedie en wreedheid? Of een Ier die eerst in Eigen land en later als immigrant in Amerika als een tweederangsburger werd behandeld? Moeten die zich ook kapot schamen omdat ze een wit velletje hebben?

Laatst gewijzigd door Elio di Supo : 15 september 2018 om 11:16.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 11:18   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Af en toe zich schamen over wat onze voorouders hebben uitgespookt, is een goede zaak. Het bewijst een voortschrijdend inzicht dat (bijvoorbeeld) radicaal afstand neemt van 'a good indian is a dead indian'.
Dan maakt u van een gerede, rationele analyse een emotionele rommelboel. Dat moet dan wel fout gaan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 11:18   #50
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Inderdaad, het beeld van de vredelievende, steeds vredespijp rokende indiaan is pure mythevorming. Voor de komst van de Europeanen waren de indianen met elkaar in soms bloedige strijd verwikkeld. In Zuid-Amerika was dat soms ronduit gruwelijk. En toen de blanken kwamen, haastten allerlei stammen zich om in de gunst te komen van de Europeanen om aldus een andere, machtiger stam eindelijk het na te geven. Uiteindelijk heeft dat machtsdenken niets met blank of een ander kleurtje te maken, maar wel met de donkere kant van ieder mens.

De blanken hadden daar in feite niets te zoeken. Uw proza is een halfslachtige manier om de volkerenmoord op de indianen goed te praten.

Evenmin als wij blanke Belgen in Congo iets te zoeken hadden. En nog mindere hadden we een reden om deze zwarten zo onmenselijk te behandelen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 september 2018 om 11:18.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 11:21   #51
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan maakt u van een gerede, rationele analyse een emotionele rommelboel. Dat moet dan wel fout gaan.
Ik zeg maar wat is. En wat -helaas- is aangericht door blanken.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 september 2018 om 11:21.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 11:22   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De blanken hadden daar in feite niets te zoeken. Uw proza is een halfslachtige manier om de volkerenmoord op de indianen goed te praten.

Evenmin als wij blanke Belgen in Congo iets te zoeken hadden. En nog mindere hadden we een reden om deze zwarten zo onmenselijk te behandelen.
Daar gaat u weer op de emotionele draaimolen zitten. Schijnbaar bent u ondertussen vergeven van het politiek correcte denken: een geschiedkundige beschrijving van de rivaliteit onder indianen mag blijkbaar niet gegeven worden. Als die er wel komt, dan is dat volgens u "een manier om de volkerenmoord op de indianen goed te praten". U voert hier weer een intentieproces om u tegen te zeggen.

Of de Europeanen daar nu iets of niets te zoeken hebben, is totaal irrelevant in de beschrijving van de feiten. Dan komt u weer af met de vraag naar schuld, alsof wij van deze generatie ergens een verantwoording zouden moeten afleggen voor wat er eeuwen geleden is gebeurd. En weer vanuit uw racistisch denken: u bent als blanke verantwoordelijk voor wat blanken eeuwen geleden hebben uitgespookt.

Ik stelde al eerder de vraag: waarom hamert u er zo op, maar niet over de schuldvraag van de mens met een ander huiskleurtje?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 11:22   #53
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik zeg maar wat is. En wat -helaas- is aangericht door blanken.
Neen, u zegt niet "maar wat het is". U komt af met een schuldcomplex dat u uw eigen hebt gemaakt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 11:25   #54
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.436
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Als ik sommige dingen lees, ben ik soms beschaamd om blank te zijn. Kijk naar het optreden van de blanken tegenover indianen in Amerika om nu maar een simpel voorbeeld te geven. Ronduit meer dan schandalig. En ik zou zeker beschaamd in dit opzicht moest ik christen zijn. Het zijn vooral de christelijke blanke kolonisten die de indianen hebben uitgemoord.

Er is wel een (schrale) troost: Djengis Kahn met zijn bende wrede Mongolen waren even erg.
Misschien moet je Hutu of Tutsi worden? Negertjes zijn altijd braaf en goed.

Laatst gewijzigd door Skobelev : 15 september 2018 om 11:25.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 11:26   #55
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De blanken hadden daar in feite niets te zoeken. Uw proza is een halfslachtige manier om de volkerenmoord op de indianen goed te praten.
Bedoel je dat er een georkestreerde genocide op de indianen werd uitgevoerd? Wat voor larie is me dat. De meeste indianen stierven aan besmettelijke ziekten in een tijdperk toen men nog niet eens wist hoe dergelijke ziekten precies werden overgedragen.

De kolonisten hadden daar niet eens belang bij want de inheemse bevolking zouden ze anders als slaven hebben kunnen gebruiken en dan was heel die slavenhandel vanuit Afrika niet eens nodig geweest.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 11:28   #56
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Daar gaat u weer op de emotionele draaimolen zitten. Schijnbaar bent u ondertussen vergeven van het politiek correcte denken: een geschiedkundige beschrijving van de rivaliteit onder indianen mag blijkbaar niet gegeven worden. Als die er wel komt, dan is dat volgens u "een manier om de volkerenmoord op de indianen goed te praten". U voert hier weer een intentieproces om u tegen te zeggen.

Of de Europeanen daar nu iets of niets te zoeken hebben, is totaal irrelevant in de beschrijving van de feiten. Dan komt u weer af met de vraag naar schuld, alsof wij van deze generatie ergens een verantwoording zouden moeten afleggen voor wat er eeuwen geleden is gebeurd. En weer vanuit uw racistisch denken: u bent als blanke verantwoordelijk voor wat blanken eeuwen geleden hebben uitgespookt.

Ik stelde al eerder de vraag: waarom hamert u er zo op, maar niet over de schuldvraag van de mens met een ander huiskleurtje?
Ik heb nooit beweerd dat wij de schuld zijn van dit alles. Wel onze blanke voorouders. En dat we daar niet fier op kunnen zijn, maar dat een schaamtegevoelen als blanke mij bekruipt wanneer ik dit allemaal lees. Dat is alles wat ik zeg.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 11:30   #57
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.354
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Als ik sommige dingen lees, ben ik soms beschaamd om blank te zijn. Kijk naar het optreden van de blanken tegenover indianen in Amerika om nu maar een simpel voorbeeld te geven. Ronduit meer dan schandalig. En ik zou zeker beschaamd in dit opzicht moest ik christen zijn. Het zijn vooral de christelijke blanke kolonisten die de indianen hebben uitgemoord.

Er is wel een (schrale) troost: Djengis Kahn met zijn bende wrede Mongolen waren even erg.
Erfzondes in Vlaanderen:
- De originele meegekregen van God.
- De SS-erfzonde uit WWII
- De erfzonde van het blank zijn, verantwoordelijk voor een aantal massamoorden.

De Vlaming heeft er nu al drie, wie doet beter?
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 11:30   #58
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Bedoel je dat er een georkestreerde genocide op de indianen werd uitgevoerd? Wat voor larie is me dat. De meeste indianen stierven aan besmettelijke ziekten in een tijdperk toen men nog niet eens wist hoe dergelijke ziekten precies werden overgedragen.

De kolonisten hadden daar niet eens belang bij want de inheemse bevolking zouden ze anders als slaven hebben kunnen gebruiken en dan was heel die slavenhandel vanuit Afrika niet eens nodig geweest.
Het 'uitmoorden' op grote schaal van Indianen vond plaats in de 19e eeuw (samen met de verovering van het Westen), lang nadat de slavenhandel op gang was gekomen (trouwens omdat Indianen ongeschikt bleken als slaven, ze waren 'te lastig').
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 11:31   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Misschien moet je Hutu of Tutsi worden? Negertjes zijn altijd braaf en goed.
HO moet dringend eens iets lezen over de geschiedneis van de grote rijken in Zwart-Afrika en hun onderlinge (en soms interne) strijd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 11:31   #60
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Bedoel je dat er een georkestreerde genocide op de indianen werd uitgevoerd? Wat voor larie is me dat. De meeste indianen stierven aan besmettelijke ziekten in een tijdperk toen men nog niet eens wist hoe dergelijke ziekten precies werden overgedragen.

De kolonisten hadden daar niet eens belang bij want de inheemse bevolking zouden ze anders als slaven hebben kunnen gebruiken en dan was heel die slavenhandel vanuit Afrika niet eens nodig geweest.
Neen dat konden ze niet. De Noord-Amerikaanse Indiaan gedijdt niet goed in slavernij. Daar is hij te fier voor.Bovendien was hij daar lichamelijk niet sterk genoeg voor. Lees er maar eens iets over.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 september 2018 om 11:36.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be