Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 februari 2018, 12:42   #1
werkman
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 december 2014
Berichten: 6.830
Standaard Het opbod is begonnen in het beloofde land.

Het begint gaan te jeuken. De gemeenteraadsverkiezingen komen dichterbij.
We moeten ons niet concentreren op gedane beloften maar aandacht besteden aan de opbouw der lijsten. En waarom sommige lijsten nogal eigenaardig zijn samen gesteld. Je moet over degelijke achtergrond informatie beschikken om meteen een verklaring te vinden voor vast te stellen onregelmatigheden.
In vele fusiegemeenten kunnen deze er zijn.

Zo kan je al weten welke lijst de waarschijnlijke burgemeester zal leveren omdat die deel uitmaakt van nationale beslissingen. Ik krijg hier mijn goesting en in ruil krijgt jouw partij het op een ander.
En dan blijft de optie van de andere partijen.
Opteren zij ook een kandidatuur voor voornoemde sjerp of niet?
En dan kom je tot situaties dat de vorige burgemeester; pensioen gerechtigd; wel op de eerste lijstplaats blijft om stemmen te ronselen alhoewel geweten is dat hij/zij zal afhaken. Dus erbij geraken in het bestuur primeert zichtbaar.
Op andere lijsten primeert dan weer hetzelfde door een kandidaat zonder enige kans op die job als eerste op de lijst te 'pistoneren". Zij hebben nog geen kandidaat om het nu al waar te maken.
Nog andere lijsten staan zo zwak dat één of meer schepenen verkrijgen de volledige optie kunnen vervullen.
Alhoewel; politiek is een raar bedrijf. Coalities kunnen voor het stemresultaat gekend is al afgesloten worden.
Zelfs een partij met twee of drie verkozenen kan het burgemeesterschap verwerven afhankelijk van het feit of hun kaarten passen in het systeem.
Maar dat is heden meer en meer onwaarschijnlijk. Burgervader spelen is een gegeerde job.
Dus het is een aangenaam tijdverdrijf om te toestand op jouw gemeente eens onder de telescoop te bekijken. Misschien weet je dan ook met quasi zekerheid welk het toekomstig bestuur op uw gemeente zal zijn.
Veel ruimte voor verassingen is er niet.
Politiek beoefenen is en blijft een beroep.
De inbreng van de kiezer is meestal weinig belangrijk.

Laatst gewijzigd door werkman : 15 februari 2018 om 12:56.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2018, 23:15   #2
werkman
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 december 2014
Berichten: 6.830
Standaard

Best afsluiten. Geen interesse voor gemeentepolitiek.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2018, 15:04   #3
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
Best afsluiten. Geen interesse voor gemeentepolitiek.
Nog niet, komt nog.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2018, 17:36   #4
werkman
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 december 2014
Berichten: 6.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Nog niet, komt nog.

Bah neen. Het kiessysteem is gemaakt voor peuters.
De voorgelegde kieslijsten worden opgemaakt via inmenging van de partijbesturen. Je kunt door een kopstem te geven akkoord gaan met de ingenomen standplaatsen op de lijst ofwel een kandidaat een voorkeurstem geven die niet altijd het door U verhoopte resultaat oplevert.
Een kandidaat die veel steun geniet van hogerhand kan voorkeurstemmen verwerven van kiezers die hij onrechtmatig aan een "jobke" hielp.
Je kunt dat niet afstraffen tenzij je kiest voor een andere partij.
Wat niet vlug zal voorvallen.

Maar het kan rechtvaardiger. Je moet ook een negatieve stem kunnen uitbrengen op dergelijke kandidaten. Die negatieve stem telt wel nog steeds mee als voorkeurstem voor de partij maar zou dan wel tellen als een afname van de voorkeurstemmen van de geviseerde persoon.

Daarom zouden de kieslijsten moeten bestaan uit twee vakjes achter iedere kandidaat. Het linkse is een voorkeurstem en dus ook een geldige partijstem en het rechtse is een stem van afkeuring waardoor zijn voorkeurstemmen verminderen.

Feitelijk maak je daardoor het kiesresultaat misschien meer afhankelijk van de wil van benadeelde kiezers.

Het systeem nog uitgebreid worden.
Je kan een voorkeurstem geven op een partij en tegelijk een afkeurstem voor een kandidaat van een andere partij die dan uiteraard niet meetelt als voorkeurstem voor die laatste partij.

Je kan natuurlijk op een kieslijst van 40 personen aan 39 voorkeurstemmen geven en aan één dus niet maar dat is een zottekesspel voor de tellers van de resultaten. Volgens mij moest die mogelijkheid afgeschaft worden en dus vereenvoudigd.

Feitelijk moeten wij er op staan dat wij kiezen en niet anderen uitsluitend voor de kiezer laten bepalen voor wie hij mag kiezen. Dat is democratie.

Je merkt dus dat er verschillende mogelijkheden zijn.

Laatst gewijzigd door werkman : 17 februari 2018 om 17:50.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2018, 21:14   #5
werkman
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 december 2014
Berichten: 6.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Nog niet, komt nog.

Wel subocaj; je merkt toch dat dit geen bijval geniet.
Ik wist het voor ik er aan begon. Feitelijk zijn er niet veel op dit forum die willen praten over democratie. Dat is wat ik wilde weten en reeds lang weet. Ik ken de waarde van sommige ruziemakers op dit forum.
En ik weet ook wie hier is met de zuivere bedoeling om anderen uit hun pijp te lokken en zich bloot te geven.
Feitelijk weet niemand tot welke partij ik behoor.
En dat zal zo blijven.
En ik weet ook dat het weinig zin heeft om te proberen over politiek te praten.
Tenzij je bekvechten praten noemt.
Mijn tijd is daarvoor te kostbaar. Ik ken aangenamer manieren om mijn dag om te krijgen. En de echte politiek te velde ken ik reeds van voor de tijd dat sommigen hier nog moesten geboren worden.
Geen probleem echter. Het is voldoende dat ik genoeg weet.
Anderen overtuigen zal toch niet lukken. En een wereldverbeteraar zijn of worden is in het geheel mijn optie niet. Dat laat ik graag aan anderen over.
Dus sluiten deze topic!

Laatst gewijzigd door werkman : 17 februari 2018 om 21:17.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2018, 12:32   #6
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
Wel subocaj; je merkt toch dat dit geen bijval geniet.
Ik wist het voor ik er aan begon. Feitelijk zijn er niet veel op dit forum die willen praten over democratie. Dat is wat ik wilde weten en reeds lang weet. Ik ken de waarde van sommige ruziemakers op dit forum.
En ik weet ook wie hier is met de zuivere bedoeling om anderen uit hun pijp te lokken en zich bloot te geven.
Feitelijk weet niemand tot welke partij ik behoor.
En dat zal zo blijven.
En ik weet ook dat het weinig zin heeft om te proberen over politiek te praten.
Tenzij je bekvechten praten noemt.
Mijn tijd is daarvoor te kostbaar. Ik ken aangenamer manieren om mijn dag om te krijgen. En de echte politiek te velde ken ik reeds van voor de tijd dat sommigen hier nog moesten geboren worden.
Geen probleem echter. Het is voldoende dat ik genoeg weet.
Anderen overtuigen zal toch niet lukken. En een wereldverbeteraar zijn of worden is in het geheel mijn optie niet. Dat laat ik graag aan anderen over.
Dus sluiten deze topic!
Je zal moeten beginnen met de partijtop en dit van alle partijen geen enkele stem te geven. Alleen al dat politici zichzelf voorstellen als onvervangbaar en dat ook in praktijk brengen door altijd de top, als voorkeur figuren op de lijsten te plaatsen. Als je dan nog bedenkt dat ze steen en been klagen over hun werklast en dan toch hun zoontjes, dochtertjes en vriendjes op de voorkeur plaatsen te deponeren, zouden bij iedereen de ogen moeten opengaan.

Ik zie ze in ieder geval als de grootste profiteurs van het hele systeem.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2018, 17:35   #7
werkman
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 december 2014
Berichten: 6.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Je zal moeten beginnen met de partijtop en dit van alle partijen geen enkele stem te geven. Alleen al dat politici zichzelf voorstellen als onvervangbaar en dat ook in praktijk brengen door altijd de top, als voorkeur figuren op de lijsten te plaatsen. Als je dan nog bedenkt dat ze steen en been klagen over hun werklast en dan toch hun zoontjes, dochtertjes en vriendjes op de voorkeur plaatsen te deponeren, zouden bij iedereen de ogen moeten opengaan.

Ik zie ze in ieder geval als de grootste profiteurs van het hele systeem.

Wel subocaj; wanneer je leest hetgeen ik al schreef op deze topic zal je al wel beseffen dat ik er reeds grondig heb over nagedacht.
Maar mijn bedoeling is niet om het systeem te veranderen.
Ik wilde gewoon weten welk volkje dit forum gebruikt en heb het probleem aangekaart om zekerheid te krijgen. Van een paar weet ik het reeds.
Je moet hun manier van werken op dit forum onder de "loupe" nemen en dan weet je genoeg. Er zitten er hier weinig die de intentie hebben om echte democratie te laten zegevieren. Ik schreef reeds dat mijn intentie er niet in lag om de wereld te verbeteren. Op dit forum is het overtal der deelnemers betrokken persoon en komen ze uitsluitend om propaganda te maken voor hun partij. Daarom ook hebben ze niet de minste interesse om van de politiek een eerlijker beroep te maken.
Ze gaan er zelfs mee akkoord dat alle snufjes mogen worden gebruikt om er een beroep van te maken. Daarom ook wordt er niet gereageerd op deze topic. Al het latijn dat je dus steekt in dit forum is verloren moeite.
De politiek kiest zichzelf en anderen en als je niet tot de beschermde groep behoort moet je zelfs opletten of ze kloten je terwijl je er bij staat.
En zelfs de geveinsde tegenstrevers zullen je niet helpen wanneer er smeerlapperij gebeurt die tegen hun eigen gestemde wetten in gaat.
Behoor je niet tot het selecte groepje dat al op de een of andere manier een voorkeursbehandeling kreeg dan blijf je best weg uit hun omgeving.
Het resultaat van al hetgeen je doet; zelfs het beogen van rechtvaardigheid;
zal steeds beschouwd worden als opstand tegen de gevestigde orde.
En dat geldt voor allen zonder uitzondering. Daarom schreef ik ook reeds op dit forum dat ik uitsluitend nog zal stemmen voor een lijst die de minste kandidaten vertoont die wonen in mijn omgeving.
De tijd is voorbij dat ze mij nog kunnen verleiden met een geveinsde glimlach. Want dat vind ik nog affrontelijk op de koop toe.
Het is hetzelfde als aantonen: "Dag sukkelaar; we denken dat je te weinig onder uw schedel hebt en komen daarom nog eens proberen of onze mening de juiste is." Terwijl meestal het juist dezelfden zijn die in het verleden je tot sukkelaar gemaakt hebben? Erg he?
Je moet er leren mee leven. Veranderen kun je toch niks.
En dan komen er op dit forum je nog uitlachen omdat ze er fier op gaan dat ze uw bloeddruk zouden omhoog gejaagd hebben boven de twintig.
Zelfs al ben je er bijna aan dood gegaan.
Verderfelijk sadisme een mens onwaardig noem ik dat. Dat doe je niet.
Zelfs een beest moord uitsluitend om te eten maar beoogt dit niet voor het plezier.
En tot dezen die hun daden proberen te verschonen via een hoger wezen kan ik alleen maar zeggen dat ik hoop dat dit wezen bestaat en dat er voor hen hetzelfde erbarmen zal bestaan als hetgeen zij opbrachten voor hun soortgenoten. En nu sluit ik af. De mentaliteit van dit volk hangt me reeds lang de keel uit.

Laatst gewijzigd door werkman : 18 februari 2018 om 17:52.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2018, 23:47   #8
werkman
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 december 2014
Berichten: 6.830
Standaard

Deze topic mag afgesloten worden. Wie nog er aan deelneemt zal alleszins geen antwoord van mij nog ontvangen. Als er liever geruzied en gezeverd wordt haak ik liever af.
De manier waarop het er hier aan toe gaat ligt mij niet als neutrale deelnemer.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2018, 17:43   #9
alberto
Minister-President
 
alberto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 december 2005
Locatie: Planeet Mars
Berichten: 4.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
Deze topic mag afgesloten worden. Wie nog er aan deelneemt zal alleszins geen antwoord van mij nog ontvangen. Als er liever geruzied en gezeverd wordt haak ik liever af.
De manier waarop het er hier aan toe gaat ligt mij niet als neutrale deelnemer.
Trek u dat toch niet aan jong, het is maar een forum.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2018, 20:01   #10
werkman
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 december 2014
Berichten: 6.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Trek u dat toch niet aan jong, het is maar een forum.

Dat is het hem juist. Ik trek het mij juist zo weinig nog aan dat ik mij dikwijls afvraag waarom de braaksels van sommigen zo laag bij de grond kunnen zijn.
En met de woordenschat van Neanderthalers er bovenop.
Denken sommigen nu toch dat ze op dit forum verkiezingen gaan winnen?
Nergens blijkt dat er één partij democratischer en minder leugenachtig is dan alle anderen. Het is alsof je naar een wielerwedstrijd kijkt waarin alle deelnemers moeten gedrogeerd zijn. Daar ga je toch ook niet supporteren om zuivere sport te ontdekken?
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2018, 22:12   #11
werkman
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 december 2014
Berichten: 6.830
Standaard

Lap! Al 510 lezers die niet willen of kunnen over politiek praten!
Een gezellig thee-kransje met bloemetjes naar mekaar gooien is vermakelijker.
Liefst mooie rozen met de nodige stekels aan nog wel.
En die waren nu al niet goedkoop met Valentijnsdag.
Er wordt hier nogal met geld gesmost op dit forum.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be