Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Filip de Man (Vlaams Belang) - 15 tot 21 januari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Filip de Man (Vlaams Belang) - 15 tot 21 januari Filip De Man, (Roeselare, 11 november 1955) is een Vlaams politicus, journalist en volksvertegenwoordiger (1991-) voor het Vlaams Belang. In zijn partij behoort hij tot de meest rechtse groep, met een uitgesproken anti-migrantenstandpunt.

 
 
Discussietools
Oud 19 januari 2007, 14:29   #1
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard hoe staat u tegenover sociale werkplaatsten/sociale economie

geachte,

hoe staat u tegenover het concept van sociale werkplaatsen?
werkplaatsen waar mensen die om een of andere reden uit de boot vallen op de reguliere arbeidsmarkt toch een zinvolle bezigheid hebben, en een bescheiden loon ontvangen (of hun uitkering behouden met een klein surplus).
vindt u dat de overheid zulke projecten verder moeten stimuleren, en dat er dus ook de nodige subsidies voor beschikbaar moeten blijven?
Mitgard is offline  
Oud 19 januari 2007, 14:47   #2
Filip De Man
 
 
Filip De Man's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 januari 2007
Berichten: 148
Standaard

De linksen zijn grote voorstander van dit misbruik van belastinggeld omdat het de collectivisering in de hand werkt.
Ondernemers en zelfstandigen worden uit de markt geconcurreerd door de zogenaamde "sociale economie”.
Ik ben dus voor het stimuleren van echt ondernemerschap in plaats van massa’s belastinggeld te stoppen in de “sociale economie” (lees: SPa-economie).
Filip De Man is offline  
Oud 19 januari 2007, 15:47   #3
IlluSionS667
Banneling
 
 
IlluSionS667's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Filip De Man Bekijk bericht
Ik ben dus voor het stimuleren van echt ondernemerschap in plaats van massa’s belastinggeld te stoppen in de “sociale economie” (lees: SPa-economie).
Als men sociale werkplaatsen combineert met de bezigheidstherapie van patiënten in psychiatrische instellingen, kan men echter heel wat kosten recupereren voor de verzorging van deze mensen. Psychiatrische patiënten werken dan eigenlijk voor hun kost, net als iedereen. Als men psychiatrische patiënten geen werk laat doen, kosten ze alleen maar geld.... veel geld.

Hetzelfde kan gezegd worden van incompetente werklozen. Als men hen voor hun uitkering onder speciale omstandigheden laat werken, dragen ze bij aan de samenleving en kan men de kosten drukken.

Als men de prijzen voor de producten uit "sociale arbeid" niet belachelijk laag maakt, vormen deze mensen ook geen oneerlijke concurrentie tav ondernemers. Dan is het inderdaad zo dat de kosten hoog oplopen. Men kan echter het SPa-wanbeleid niet gaan veralgemenen.

Ik kan uw logica dus niet goed volgen. U verspilt liever geld om een hele hoop gehandicapten en incompetenten te onderhouden zonder dat ze één poot moeten uitsteken, opdat deze mensen geen concurrentie kunnen vormen voor de ondernemer. Is dat wat u zegt?

Het is wel duidelijk dat het VB nog veel werk heeft om een degelijk sociaal programma op te stellen

Laatst gewijzigd door IlluSionS667 : 19 januari 2007 om 15:47.
IlluSionS667 is offline  
Oud 19 januari 2007, 16:05   #4
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Filip De Man Bekijk bericht
De linksen zijn grote voorstander van dit misbruik van belastinggeld omdat het de collectivisering in de hand werkt.
Ondernemers en zelfstandigen worden uit de markt geconcurreerd door de zogenaamde "sociale economie”.
Ik ben dus voor het stimuleren van echt ondernemerschap in plaats van massa’s belastinggeld te stoppen in de “sociale economie” (lees: SPa-economie).
Dat begrijp ik niet zo goed.
Bent u dan voorstander van belastinggeld te verkwisten aan uitkeringen en begeleiding van mindervaliden ?
Sociale economie kan nooit concurrentie zijn omdat de economie uiteindelijk via de loonkost ook voor de mensen die uit de boot vallen opdraait.
Bobke is offline  
Oud 19 januari 2007, 18:07   #5
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Filip De Man Bekijk bericht
De linksen zijn grote voorstander van dit misbruik van belastinggeld omdat het de collectivisering in de hand werkt.
Ondernemers en zelfstandigen worden uit de markt geconcurreerd door de zogenaamde "sociale economie”.
Ik ben dus voor het stimuleren van echt ondernemerschap in plaats van massa’s belastinggeld te stoppen in de “sociale economie” (lees: SPa-economie).
bedankt voor dit zeer onthullend antwoord.
zelden zo'n ongegeneerde uiting van ultrarechtse asocialiteit gelezen op dit forum.
mensen die op de arbeidsmarkt uit de boot vallen, gehandicapten, psychische patiënten e.d. mogen voor uw part kennelijk oprotten. u bent de belangenbehartiger, de ridder op het witte paard van het patronaat, de rijken, de zelfstandigen.
zelfs uw eigen kiespubliek heeft het blijkbaar moeilijk met dit extreme standpunt gezien de twee vorige reacties.

nu nog een "endlösing" voor de onproductieven, mijnheer deman?
(sorry, u houdt van dergelijke nostalgische woordenschat naar het schijnt)
Mitgard is offline  
Oud 19 januari 2007, 18:16   #6
ilfalco
Minister-President
 
Geregistreerd: 19 mei 2004
Berichten: 5.796
Standaard

Ik heb zelf tijdelijk les gegeven op een beschutte werkplaats( als monitor) . Wat ik daar gezien heb slaagt alles. Er is daar een baas die heel de dag in een chique buraue dikke sigaren ligt te roken en die blijkbaar ( aan zijn wagen enzo te zien) er warm in zit.

terwijl de sociale werknemers tegen een hongerloon werkten( 6€ /uur ofzo).

En terwijl ook ik als monitor echt een belachelijk laag loon kreeg.

De meeste van die soc. Werknemers mgingen na de uren nog elders werken; Zo was er één die meer dan 11 uur per dag werkte! na de uren ging hij in de horeca werken.

Wat ook zo is is dat er helemaal geen doorstroming is naar de andere niet-sociale bedrijven. Men houdt doelbewust de besten toch daar aangezien ze er toch winst mee maken. De besten die dus al "moeilijke" handelingen mogen doen( bvb montage fietsen en steigers en dergelijke) zijn volgens mij perfect geschikt om in de normale bedrijven mee te kunnen.

Verder wat me ook voor de borst stuitte is het feit dat wanneer er geen werk was zij in de haven tussen de "olifanten"( containercarriers) moetsen gaan vegen of zelfs op nog gevaarlijkere plaatsen. En dit tegen hetzelfde loon uiteraard. Dus zelfde loon , maar meer risico's.

Ik vind dat helemaal onverantwoord.
ilfalco is offline  
Oud 19 januari 2007, 18:20   #7
Kay_
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 24 mei 2006
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco Bekijk bericht
Ik heb zelf tijdelijk les gegeven op een beschutte werkplaats( als monitor) . Wat ik daar gezien heb slaagt alles. Er is daar een baas die heel de dag in een chique buraue dikke sigaren ligt te roken en die blijkbaar ( aan zijn wagen enzo te zien) er warm in zit.

terwijl de sociale werknemers tegen een hongerloon werkten( 6€ /uur ofzo).

En terwijl ook ik als monitor echt een belachelijk laag loon kreeg.

De meeste van die soc. Werknemers mgingen na de uren nog elders werken; Zo was er één die meer dan 11 uur per dag werkte! na de uren ging hij in de horeca werken.

Wat ook zo is is dat er helemaal geen doorstroming is naar de andere niet-sociale bedrijven. Men houdt doelbewust de besten toch daar aangezien ze er toch winst mee maken. De besten die dus al "moeilijke" handelingen mogen doen( bvb montage fietsen en steigers en dergelijke) zijn volgens mij perfect geschikt om in de normale bedrijven mee te kunnen.

Verder wat me ook voor de borst stuitte is het feit dat wanneer er geen werk was zij in de haven tussen de "olifanten"( containercarriers) moetsen gaan vegen of zelfs op nog gevaarlijkere plaatsen. En dit tegen hetzelfde loon uiteraard. Dus zelfde loon , maar meer risico's.

Ik vind dat helemaal onverantwoord.

Dus daarom moet het maar afgeschaft worden? Ik heb een nonkel die op zulk een beschutte werkplaatst werkte, heeft nooit echt geklaagd.
__________________
The poster formerly known as kay-gell
Kay_ is offline  
Oud 19 januari 2007, 18:23   #8
vercetti
Minister
 
vercetti's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 juli 2004
Berichten: 3.032
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Filip De Man Bekijk bericht
De linksen zijn grote voorstander van dit misbruik van belastinggeld omdat het de collectivisering in de hand werkt.
Ondernemers en zelfstandigen worden uit de markt geconcurreerd door de zogenaamde "sociale economie”.
Ik ben dus voor het stimuleren van echt ondernemerschap in plaats van massa’s belastinggeld te stoppen in de “sociale economie” (lees: SPa-economie).
M.a.w u wilt dus de beschutte werkplaatsen afschaffen en het aanwerven van de mensen die daar werken overlaten aan de privé? Dan vrees ik toch dat heel weinig van die mensen werk zullen vinden met als gevolg dat ze alleen maar aan de staat zullen kosten.
Waarom de plaatsen niet onder toezicht van de overheid laten houden, en de mensen daar knelpuntenberoepen laten uitoefenen indien mogelijk. Omdat er weinig privé mensen werken in knelpuntberoepen is er dus geen gevaar dat die privé mensen kapotgeconcurreerd zullen worden. Omdat er vraag is, zal er ook winst gemaakt worden.

Zo is iedereen tevreden; U en de overheid omdat ze de ondernemer niet kapotmaken, en er ze nog een (klein) cent(je) aan verdienen, de patiënten, omdat ze zinvol bezig zijn en de ondernemer omdat hij niet kapotgeconcurreerd zal worden.
__________________
http://www.petitiononline.com/08091988/
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Wij zijn dus eigenlijk de enige originele flaminganten.


vercetti is offline  
Oud 19 januari 2007, 18:49   #9
IlluSionS667
Banneling
 
 
IlluSionS667's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Berichten: 2.922
Standaard

Bijna iedereen hier is het erover eens dat de manier waarop vandaag sociale werkplaatsen functionneren hopeloos inefficiënt is. Dat betekent echter niet dat we de sociale werkplaatsen moeten afschaffen, integendeel. We moeten ze efficiënter maken en ervoor zorgen dat het resultaat kostenbesparend ipv kostenopslorpend is.
IlluSionS667 is offline  
Oud 19 januari 2007, 18:54   #10
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IlluSionS667 Bekijk bericht
Bijna iedereen hier is het erover eens dat de manier waarop vandaag sociale werkplaatsen functionneren hopeloos inefficiënt is. Dat betekent echter niet dat we de sociale werkplaatsen moeten afschaffen, integendeel. We moeten ze efficiënter maken en ervoor zorgen dat het resultaat kostenbesparend ipv kostenopslorpend is.
u spreekt over de oplossing meneer de man zei:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Filip De Man Bekijk bericht
De linksen zijn grote voorstander van dit misbruik van belastinggeld omdat het de collectivisering in de hand werkt.
Ondernemers en zelfstandigen worden uit de markt geconcurreerd door de zogenaamde "sociale economie”.
Ik ben dus voor het stimuleren van echt ondernemerschap in plaats van massa’s belastinggeld te stoppen in de “sociale economie” (lees: SPa-economie).
Hij sprak dus over het probleem...

Dit is niet de eerste keer... Hij zegt dat hij tegen iets is maar vergeet even een oplossing hiervoor mede te delen. Politiek voeren door tegen alles NEE te zeggen is gemakkelijk. Het is het constructieve beleid dat wat minder vlot gaat...
largo_w is offline  
Oud 19 januari 2007, 19:01   #11
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IlluSionS667 Bekijk bericht
Bijna iedereen hier is het erover eens dat de manier waarop vandaag sociale werkplaatsen functionneren hopeloos inefficiënt is. Dat betekent echter niet dat we de sociale werkplaatsen moeten afschaffen, integendeel. We moeten ze efficiënter maken en ervoor zorgen dat het resultaat kostenbesparend ipv kostenopslorpend is.
beste einstein.
de reden waarom mensen in sociale werkplaatsten terechtkomen is omdat ze de efficiëntie-gerichte werkdruk in reguliere werkplaatsen niet aankunnen.
zonder subsidies kan een sociale werkplaats niet overleven.
Mitgard is offline  
Oud 19 januari 2007, 19:09   #12
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
beste einstein.
de reden waarom mensen in sociale werkplaatsten terechtkomen is omdat ze de efficiëntie-gerichte werkdruk in reguliere werkplaatsen niet aankunnen.
zonder subsidies kan een sociale werkplaats niet overleven.
Ja maar misschien heeft meneer de man een andere mogelijkheid om ze te financieren...Wie weet...
largo_w is offline  
Oud 19 januari 2007, 19:12   #13
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Filip De Man Bekijk bericht
De linksen zijn grote voorstander van dit misbruik van belastinggeld omdat het de collectivisering in de hand werkt.
Ondernemers en zelfstandigen worden uit de markt geconcurreerd door de zogenaamde "sociale economie”.
Ik ben dus voor het stimuleren van echt ondernemerschap in plaats van massa’s belastinggeld te stoppen in de “sociale economie” (lees: SPa-economie).
Een logische vraag: wat gebeurt er dan met die mensen? De sociale economie bestaat juist omwille van het feit dat ze ergens anders niet aan een job geraken. Wat is dan uw oplossing voor deze mensen? De ondernemer verplichten ze te aanvaarden? Ze laten creperen? ...

Dergelijke retoriek is natuurlijk zeer aantrekkelijk voor uw kiespubliek, maar wilt u dit ook uitleggen aan de mensen die u in de armoede steekt? Heeft u dit lef? Of moeten we niet hopen op een warme en sociale partij in de gedaante van het Belang?
__________________

Laatst gewijzigd door Praetorian : 19 januari 2007 om 19:16.
Praetorian is offline  
Oud 19 januari 2007, 19:20   #14
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Een logische vraag: wat gebeurt er dan met die mensen? De sociale economie bestaat juist omwille van het feit dat ze ergens anders niet aan een job geraken. Wat is dan uw oplossing voor deze mensen? De ondernemer verplichten ze te aanvaarden? Ze laten creperen? ...

Dergelijke retoriek is natuurlijk zeer aantrekkelijk voor uw kiespubliek, maar wilt u dit ook uitleggen aan de mensen die u in de armoede steekt? Heeft u dit lef? Of moeten we niet hopen op een warme en sociale partij in de gedaante van het Belang?
damn zelf praetorian moet ik nu eens gelijkgeven
largo_w is offline  
Oud 19 januari 2007, 19:20   #15
IlluSionS667
Banneling
 
 
IlluSionS667's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
beste einstein.
de reden waarom mensen in sociale werkplaatsten terechtkomen is omdat ze de efficiëntie-gerichte werkdruk in reguliere werkplaatsen niet aankunnen.
zonder subsidies kan een sociale werkplaats niet overleven.
Een sociale werkplaats moet geen monsterwinsten maken, he. Als het al ÉÉN Euro goedkoper is dan deze mensen een werkloosheidsuitkering te geven om NIETS te doen, dan is dat al een vooruitgang. Met een degelijk management is dat mogelijk.

Mentaal gehandicapten krijgen trouwens helemaal niets betaald voor het werk dat zij verrichten (in de vorm van therapie). Door hen te integreren in een sociale werkplaats spaar je bijvoorbeeld al heel wat kosten uit.
IlluSionS667 is offline  
Oud 19 januari 2007, 20:39   #16
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
beste einstein.
de reden waarom mensen in sociale werkplaatsten terechtkomen is omdat ze de efficiëntie-gerichte werkdruk in reguliere werkplaatsen niet aankunnen.
zonder subsidies kan een sociale werkplaats niet overleven.
Inderdaad, en ?
Bobke is offline  
Oud 19 januari 2007, 21:39   #17
ilfalco
Minister-President
 
Geregistreerd: 19 mei 2004
Berichten: 5.796
Standaard

Citaat:
beste einstein.
de reden waarom mensen in sociale werkplaatsten terechtkomen is omdat ze de efficiëntie-gerichte werkdruk in reguliere werkplaatsen niet aankunnen.
zonder subsidies kan een sociale werkplaats niet overleven
Ik ben er zelf monitor( als interim) geweets. volgens mij vloeit er veel geld in verkeerde zakken.
ilfalco is offline  
Oud 19 januari 2007, 22:25   #18
Kay_
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 24 mei 2006
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco Bekijk bericht
Ik ben er zelf monitor( als interim) geweets. volgens mij vloeit er veel geld in verkeerde zakken.

Volgens u, als dat zo is moet u maar een klacht neerleggen. Als u meent echt een zaak te hebben.

Overigens zou eventueel wanbeheer nog altijd geen reden zijn om ze gewoon af te schaffen,wel?
__________________
The poster formerly known as kay-gell
Kay_ is offline  
Oud 19 januari 2007, 22:35   #19
ilfalco
Minister-President
 
Geregistreerd: 19 mei 2004
Berichten: 5.796
Standaard

Neen . Maar ik vrees dat het structueel is. En echt een zaak ik weet niet? lijken me nogal machtige tegenstanders. Maar ik vond het nogal onlogisch dat de voorzitter( want dat zijn vzw's!) baadt in de luxe en de soc/ werknemers 6€ oid per uur krijgen.( ik kreeg immer ook amper 9,5€/uur en ik moest nog voor allerlei nevenactiviteiten komen).

ik ben opgestapt , uiteraard omdat ik elders meer kon verdienen. Maar ook omdat ik het schandalig vond en kritiek had op het feit dat men die jongens voor hetzelfde uurloon eigenlijk uitbesteede . En in de haven betaald men goed eender welk werk je er doet. En men heeft meer risico dus vond ik dat ze meer moesten krijgen.

En men was er op gebrand om die havencontracten binnen te halen.

De top verdient daar goed geld en die jongens moeten 11 uu per dag gaan werken en bijklussen om iets te verdienen.

Ook een probleem is de doorstroming. De besten zouden sneller naar de
echte ondernemingen moeten gaan.
Maar vergis je niet het is daar evenzeer economische logica die geldt .
Diegene die mij moets opleiden gaf openlijk toe dat er maar zeer weinigen waren die in de echte economie terecht kwamen en dat men dat ook niet echt aanmoedigde. Want anders wat het voor hen ook niet meer rendabel niet meer.

bekende merken als OXford laten hun fietsen daar maken. Het is ook business he.

Laatst gewijzigd door ilfalco : 19 januari 2007 om 22:38.
ilfalco is offline  
Oud 19 januari 2007, 22:45   #20
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco Bekijk bericht
. Maar ik vond het nogal onlogisch dat de voorzitter( want dat zijn vzw's!) baadt in de luxe en de soc/ werknemers 6€ oid per uur krijgen.( ik kreeg immer ook amper 9,5€/uur en ik moest nog voor allerlei nevenactiviteiten komen).
kijk eens aan.
een VB-er die zowaar socialist wordt als hij door de overheid gesubsidieerde projecten kan afbreken.
zo had mijnheer deman het vast niet bedoeld.
Mitgard is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be