Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Bart Tommelein (Open VLD) - 12 tot 18 maart
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Bart Tommelein (Open VLD) - 12 tot 18 maart °1962 Oostende. Liberaal volksvertegenwoordiger (VLD) voor de kieskring West-Vlaanderen sedert 18 mei 2003. - Lid van de VLD-fractie. - Gegradueerde in de toegepaste communicatie. - Gemeenteraadslid van Oostende. - Lid van de Raadgevende interparlementaire Beneluxraad.

 
 
Discussietools
Oud 12 maart 2007, 19:22   #1
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard Benelux en samenwerking met Nederland

Geachte heer Tommelein,

Gezien uw uitspraken:
Citaat:
Bart Tommelein dringt aan op vernieuwing Benelux-verdragen
De verdragen tussen België, Nederland en Luxemburg die de Benelux instellen, lopen in 2010 af. Bart Tommelein is zoals bekend sterk overtuigd van het nut van kleine landenassociaties. Hij vroeg minister van Buitenlandse Zaken Karel De Gucht of de Belgische regering al denkt aan een herziening en vernieuwing van de bestaande verdragen.De minister bevestigt dat België al een tijdje bezig is met de toekomst van de Benelux. Sinds vorig jaar zijn er gesprekken lopende, maar deze liepen enige vertraging op door het Nederlands en Luxemburgs EU-voorzitterschap. De Vlaamse administratie buitenlands beleid heeft bij een aantal universiteiten een studie besteld met o.m.een juridische, institutionele en politieke analyse en evaluatie van bestaande Benelux- organen en hun samenhang met het Vlaams, Belgisch en Europees institutioneel kader. Die moet af zijn tegen juni 2006
Bent u ook van mening dat er een verdergaande bestuurlijke samenwerking moet komen tussen de Benelux-landen, eventueel resulterend in een 'confederatie van de Lage Landen? Dit, met het oog op een steeds groter wordend Europa.

Bent u verder ook van mening dat indien België zou splitsen in ieder geval Vlaanderen meer bestuurlijk moet samenwerken met Nederland?

Bij voorbaat dank voor uw reactie,
Hertog
Hertog van Gelre is offline  
Oud 13 maart 2007, 18:04   #2
Bart Tommelein
 
 
Bart Tommelein's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2004
Berichten: 101
Standaard Benelux en samenwerking

Momenteel is een werkgroep, waar ik als ondervoorzitter van de Interparlementaire Beneluxraad deel van uitmaak, de toekomst van de Benelux na 2010 aan het uittekenen. Ik ben ervan overtuigd dat dit niveau moet worden behouden en moet worden aangepast aan de institutionele realiteit van ons land maar ook van de Europese unie. Nauwere samenwerking in de huidige Europese context is zeer wenselijk. Ook de samenwerking met andere landenassociaties, ik denk hierbij aan de Baltische staten, heeft haar waarde.

Bij het uittekenen van de toekomst van de Benelux moet vooral rekening worden gehouden met het subsidiariteitsprincipe.
Wat uw tweede vraag betreft ben ik van mening dat de splitsing van België niet aan de orde is.
__________________
http://www.tommelein.be
Bart Tommelein is offline  
Oud 13 maart 2007, 20:01   #3
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart Tommelein Bekijk bericht
Momenteel is een werkgroep, waar ik als ondervoorzitter van de Interparlementaire Beneluxraad deel van uitmaak, de toekomst van de Benelux na 2010 aan het uittekenen. Ik ben ervan overtuigd dat dit niveau moet worden behouden en moet worden aangepast aan de institutionele realiteit van ons land maar ook van de Europese unie. Nauwere samenwerking in de huidige Europese context is zeer wenselijk. Ook de samenwerking met andere landenassociaties, ik denk hierbij aan de Baltische staten, heeft haar waarde.

Bij het uittekenen van de toekomst van de Benelux moet vooral rekening worden gehouden met het subsidiariteitsprincipe.
Wat uw tweede vraag betreft ben ik van mening dat de splitsing van België niet aan de orde is.
Dank voor uw antwoord.
Vindt u niet dat juist in een steeds groter wordend Europa, waarin onze stem steeds kleiner wordt, het van belang is dat wij onze handen ineenslaan zodat we een gelijkwaardiger partner worden?
Zou de Benelux niet een oplossing kunnen bieden aan de communautaire problemen waar België nu mee kampt?
Sterker nog, zouden we niet moeten komen tot een confederatie van de lage landen, waarbij het subsidiariteitsprincipe vanzelfsprekend van kracht blijft?
Hertog van Gelre is offline  
Oud 13 maart 2007, 20:57   #4
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart Tommelein Bekijk bericht
Wat uw tweede vraag betreft ben ik van mening dat de splitsing van België niet aan de orde is.
Ik vrees dat u daar niet over te beslissen heeft
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 17 maart 2007, 01:50   #5
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Ik vrees dat u daar niet over te beslissen heeft
Het was een hypothetische vraag.
Als..dan.
Ik zou graag uw voorkeur horen over samenwerking met de noorderburen.
Hertog van Gelre is offline  
Oud 18 maart 2007, 11:00   #6
Bart Tommelein
 
 
Bart Tommelein's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2004
Berichten: 101
Standaard

Als… dan zou ik de samenwerking organiseren op een identieke manier als die vandaag is georganiseerd.
__________________
http://www.tommelein.be
Bart Tommelein is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be