Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 mei 2020, 20:04   #21
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik zal het nóg eens proberen uit te leggen.

In het geval van de eerder genoemde Zero-motoren, levert een 18kWh-accu, waarvan de nominale capaciteit een stukje lager ligt, een bereik op van circa 156 snelweg- en 328 stadskilometers: 50 tot 110Wh per kilometer. Ter vergelijking: een Tesla Model 3 verbruikt gemiddeld zo'n 154Wh.

In de winter of met slecht weer, zoals regen en harde wind, is de weerstand nog hoger. Net als bij een auto is de snelheid grotendeels bepalend voor het bereik. Snelweggebruik kost beduidend meer energie en wie continu 130km per uur of harder rijdt, zal dat direct merken aan het resterende bereik. Het verschil tussen 50 en 130km/u kan een factor vijf meer energie verbruiken, laat staan nóg hogere snelheden. Zie ook de ervaringen op .

Woon-werkverkeer
Hoewel er ook mensen zijn die recreatief rijden, zie de van mede-tweakers, worden veel e-motoren vooral gebruik voor woon-werkverkeer.

Van stopcontact naar stopcontact binnen een kleine omgeving.



....
156 km snelweg is ruim zat voor woon-werk
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2020, 21:05   #22
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.808
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ja dat is juist maar omdat tanken zo snel gaat maakt men daar geen probleem van.

Met een e- moto moet je al een fervent liefhebber zijn van lange pauzes .

Trouwens men moet mij eens uitleggen waarom men kiest voor een snelle e- moto om overal als laatste te moeten aankomen ?
Tanken met een E-moto is inderdaad een hekel punt. Zwaardere toermachines vallen buiten de boot.

Maar voor buikschuivers en wannabe's is een bereik van 150km genoeg. da's ongeveer hetzelfde scenario als voor wielerterroristen. Een middagje rijden, en dan terug thuis, of op hotel, waar overnacht geladen kan worden op 240V.

Ook voor woon-werk verkeer is een E-moto prima te gebruiken. Of je hebt een job waarbij afstand geen bezwaar vormt.
Ikzelf vind 20km al ver genoeg. En dat kan ik zelfs doen met een El Cheapo Alibaba elektrische Pizzakoerierscooter.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2020, 21:54   #23
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
156 km snelweg is ruim zat voor woon-werk
Jaja, maar de meeste hebben maximum 200 km op 50 km/ u

Als je 120 of 130 km/uur op de snelweg moet doen is dat maar 50 km ver meer.

Tis en blijft een gehandicapt geval.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2020, 07:26   #24
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.808
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Jaja, maar de meeste hebben maximum 200 km op 50 km/ u

Als je 120 of 130 km/uur op de snelweg moet doen is dat maar 50 km ver meer.

Tis en blijft een gehandicapt geval.
Nope, het is gewoon nog te duur in verhouding tot wat men koopt. Anders had ik al lang elektrisch gereden hoor.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 9 mei 2020 om 07:27.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2020, 07:42   #25
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
156 km snelweg is ruim zat voor woon-werk
En quasi nooit tijdverlies door te tanken. Gewoon op het werk / thuis regelmarig eens inpluggen zoals tablet/smartphone.

Mambo snuift liever regelmatig benzinedampen, en is liefhebber van benzinestations en tankpauzes.

Laatst gewijzigd door Micele : 9 mei 2020 om 07:44.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2020, 07:44   #26
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Maar voor buikschuivers en wannabe's is een bereik van 150km genoeg. da's ongeveer hetzelfde scenario als voor wielerterroristen. Een middagje rijden, en dan terug thuis, of op hotel, waar overnacht geladen kan worden op 240V.

Ook voor woon-werk verkeer is een E-moto prima te gebruiken. Of je hebt een job waarbij afstand geen bezwaar vormt.
Mambo is verslaafd aan de cetaan- of benzeengeur en wil zijn tankpauzes niet missen.

Als er meer betaalbare E-motos komen met 18-20 kWh bruikbaar is het succes verzekerd, zelfs voor middellange afstanden naar Belgische norm.

Een verbruik van 7-9 kWh is met een e-moto zeker haalbaar, zeker als er weinig snelweg gereden wordt. Of zeer drukke snelwegen waar aan filefilteren gedaan moet worden. Maar wie rijdt er nog saaie snelweg met een moto? Na 50 km rechtdoor in de stank van plofvoertuigen moet men dat toch spuugzat zijn?

Aan onze taffellimieten van 50/ 70/ 90 kmh zeker. Heerlijke binnenwegen in streken waar die nog bestaan.

Laatst gewijzigd door Micele : 9 mei 2020 om 08:01.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2020, 08:23   #27
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Of Regent n° 1 uit Zweden. Voor (bescheiden) retrofans, en met wielnaafmotor, 20 PK. Duozit.

Wel maar kleine batterij 6 kWh, en weegt daardoor slechts 130 kg. Soit het is het eerste model, er is nog plaats het batterijpack te vergroten.

https://electrek.co/2019/06/24/regen...ic-motorcycle/




Vanaf 10.500 € volgens ADAC, zou deze maand mei uitkomen:
Citaat:
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...romotorraeder/


Retro-Design mit Touchscreen-Cockpit: Die Regent No.1 erinnert an die Yamaha SR500 © Regent Motorcycles

Schwedenstahl für Retro-Fans

Im Mai 2020 will die Firma Regent Motorcycles aus Schweden ihr erstes Elektromotorrad auf den Markt bringen. Die schlicht No.1 genannte Maschine ist ein optischer Leckerbissen und lehnt sich an das Design von Motorrädern wie der Yamaha SR 500 an. 18-Zoll-Speichenräder, verchromte Schutzbleche und der große Rundscheinwerfer sorgen für Retro-Optik, die Sitzbank taugt für zwei Personen.

Im Doppelschleifen-Rahmen der No.1 sitzt kein Motor, sondern ein Akku mit 80 Ah, der eine Reichweite von bis zu 150 Kilometern ermöglichen soll. Der Antrieb der No.1 hat 20 PS und sitzt als Radnabenmotor im Hinterrad. Gar nicht Retro sind die LED-Beleuchtung und das digitale Cockpit mit großem Touchscreen. Kostenpunkt der schönen Schwedin: knapp 10.500 Euro.
De Energica 21 kWh -of de Ferrari van de E-motos staat- ook in de ADAC link, prachtig ding. Moest ik nog jong zijn had ik er zeker 30k voor over.

Laatst gewijzigd door Micele : 9 mei 2020 om 08:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2020, 08:29   #28
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.808
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Hoeveel echte toer-rijders zijn er die 300km aan 1 stuk kunnen doorblazen op een Duitse Autobahn?
Da's toch al gauw anderhalf uur tot 2 uur, bij lage verkeersdrukte.
Maar dan kom je al gauw uit op de echt dikke machines, zoals de Gold Wing, die na 300 km aan die snelheden toch mag gaan tanken, als die al niet droog staat. (20 liter tank, 5.5 - 6.5L/100 km verbruik bij normale snelheden)

Ik moet toegeven, mijn veel kleinere en lichtere motorscooter is voor een 2wieler al zeer comfortabel, maar na een uur op de snelweg wil ik toch wel pauze, moet ik helemaal nog niet gaan tanken, daar niet van.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2020, 08:35   #29
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Hoeveel echte toer-rijders zijn er die 300km aan 1 stuk kunnen doorblazen op een Duitse Autobahn?
Heel zelden...

Ik rij regelmatig vrije Autobahn je ziet zelden een moto die 160 kmh aanhoudt, genre BMW of andere zware tourer met +20 l tank. Sneller ben je er echt niet mee als je maar een relatief kleine tank hebt.

Citaat:
Da's toch al gauw anderhalf uur tot 2 uur, bij lage verkeersdrukte.
Maar dan kom je al gauw uit op de echt dikke machines, zoals de Gold Wing, die na 300 km aan die snelheden toch mag gaan tanken, als die al niet droog staat. (20 liter tank, 5.5 - 6.5L/100 km verbruik bij normale snelheden)
Als die zware motos boven 130 kmh gaan gaan die toch beginnen zuipen. Tijd gaan ze er niet mee winnen. Ze gaan eerder sneller rijden op de snelweg wegens saaiheid?

Hier zowat de top van die zware tourers wel aerodynamisch prachtige machines, BMW 1250 RT, aan relatief hoge autobahnsnelheden, moet die om de 350 km gaan tanken, vebruik 7 liter. Heeft 25 liter tank....
Rustig rijden is 5 liter haalbaar. Dus relatief erg zuinige moto bij 280 kg leeggewicht...:
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...t-fahrbericht/

Kost ook ruim 20k met wat nuttige extras... richting 25k is geen probleem.

Citaat:
Viele edle Extras – zum Extrapreis

Und jetzt zur Kasse: Wer sich eine BMW R 1250 RT mit reichlich Touren-Sonderausstattung gönnt, treibt den Preis seines Motorrad locker auf über 20.000 Euro – mit der 1700 Euro teuren und außergewöhnlichen Lackierung "Option 719 Blueplanet metallic" unseres Testmotorrads und weiteren Extras auch spielend leicht in Richtung der 25.000-Euro-Marke. Überhaupt bietet die neue "Option 719" viele Möglichkeiten, eine einzigartige RT zusammenzustellen – dazu gehören z.B. edle Alu-Frästeile (für stolze 1750 Euro) oder die braune beheizte Sitzbank der Testmaschine, deren Aufpreis (205 Euro) fast schon gnädig erscheint.

Fazit: Die jüngste RT ist ein extrem komfortabler Autobahn-Tourer und zugleich ein überraschend agiler Landstraßenflitzer – für gutes Geld erhält der Kunde das Beste aus zwei Welten.

Laatst gewijzigd door Micele : 9 mei 2020 om 08:54.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2020, 09:49   #30
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Het is een onhandig lomp zwaar duur ding .

Rap leeg.
Veel te zwaar en slechte gewichtsverdeling.
Lomp men moet er zelfs een achteruit op steken wegens onhandelbaar.
Continu afhankelijk van een stroomleveraar die zijn goodwill moet tonen voor uw gierigheid.
Niet geschikt om veel buiten te staan.
Lange perioden van inactiviteit continu blijven opladen of hij is om zeep.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2020, 12:44   #31
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Daarnet 43 km met de gewone fiets gereden met de vrouw mee.
"Fietsen door de bomen" ook eens meegedaan (Eksel, Bosland).

Op de terugweg moest vrouwlief even binnenspringen bij de Sparwinkel onderweg.

Stond daar een sjieke zwarte Honda Goldwing 6-boxer 1800 cc met alles erop en eraan*?, op de parking waar ik stond te wachten.

Stoere eigenaar kwam eraan en smeet het beetje koopwaar in een van zijn klapboxen.
Hij was gekleed (open helm, gewone jeans en schoenen) of hij van hetzelfde dorp kwam en hooguit 5 km zou rijden.

Heerlijk zacht geroffel wel die 6-boxer na starten. Zeker als je even voordien nog twee mazoutstoven op de parking gehoord hebt...

Het was toch een *klassieke bepakte Goldwing (ca. € 32k) zie ik na nachecken en de topversie heb je vanaf € 36k, prijzen 2018...:
https://www.motoren-toerisme.be/nieu...bekend-gemaakt

2020 prijzen zijn iets meer vanaf 26k tot 36,4k:
https://motorcycleconfigurator.nl.ho...ng/goldwing/#/

Laatst gewijzigd door Micele : 9 mei 2020 om 13:02.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2020, 18:27   #32
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.808
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het is een onhandig lomp zwaar duur ding .
Duur voor wat het levert, in aankoop wel ja. Onhandig, niet echt. Zwaar, hangt er van af. Je kan niet met een lege tank rekenen.

Citaat:
Rap leeg.
Ook weer puur afhankelijk van gebruik, maar niet veel sneller dan een met te zware hand gehanteerde speed-demon.
Citaat:
Veel te zwaar en slechte gewichtsverdeling.
Dat zwaar, je herhaalt uwzelf. En slechte gewichtverdeling, Da's een kwestie van ontwerp, je moet alvast geen rekening houden met 8-25l benzine die wel of niet rondklotst in een tank. De accu blijft even zwaar.
Citaat:
Lomp men moet er zelfs een achteruit op steken wegens onhandelbaar.
Ik ken geen enkele elektro-motorfiets met een achteruit (en dat technisch helemaal niet moeilijk). De zwaarste ICE toermachines, die hebben wel zo iets.
Citaat:
Continu afhankelijk van een stroomleveraar die zijn goodwill moet tonen voor uw gierigheid.
Da's dan hetzelfde als de brandstofleveranciers en de overheid. Een Electro-motorfiets kan je laden met uw zonnepanelen of windmolen thuis. Voor een ICE is dat een heel ander verhaal.
Citaat:
Niet geschikt om veel buiten te staan.
Ah, waarom niet? Bang voor een duivenstront?
Citaat:
Lange perioden van inactiviteit continu blijven opladen of hij is om zeep.
Als men over lege loodaccu's spreekt, ja, maar LiPo is een pak minder gevoelig. Ik heb hier een test-pack van onze oudere robots, dat is na 12 jaar nog steeds 85% capabel.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be