Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 augustus 2020, 16:32   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard Truienaar eist dwangsom van 50.000 euro tegen maskerplicht

Het moest er ooit van komen, dat kon niet uitblijven...

Citaat:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20200808_...n-maskerplicht

Truienaar eist dwangsom van 50.000 euro tegen maskerplicht


Alexander Gilen (l.) werd op de Grote Markt van Sint-Truiden betrapt zonder mondmasker. Hij vindt de verplichting buiten proportie en vecht de maatregel via de rechtbank aan.
Foto: jcr


SINT-TRUIDEN - Truienaar Alexander Gilen wil geen boete betalen omdat hij op de Grote Markt geen mondmasker droeg. Meer nog, Gilen sleept het stadsbestuur voor de rechter en eist de onmiddellijke intrekking van de mondmaskerplicht. “Ik zal een dwangsom van 50.000 euro per dag eisen.”

Sinds zaterdag 25 juli heeft burgemeester Veerle Heeren (CD&V) beslist dat het dragen van een mondmasker verplicht is op het openbaar domein binnen de stadsvesten. Vrijdagnamiddag is Alexander Gilen staande gehouden voor niet dragen van mondkapje op de Grote Markt van Sint-Truiden. “Gezien deze maatregel veel te verregaand en totaal nutteloos is, zal ik niet ingaan op een minnelijke schikking en mijn argumenten voor de rechter brengen. Wegens deze dagelijkse inperking van de individuele vrijheid en het nodeloos schade berokkenen aan de economie, vraag ik via een procedure in kortgeding de onmiddellijke intrekking van deze maatregel. Ik zal een dwangsom van 50.000 euro per kalenderdag eisen tot deze maatregel wordt stopgezet,” maakt Gilen zich sterk.

Zorgvuldig bestuur

Volgens Gilen is hij niet tegen de algemene coronamaatregelen zoals social distancing en handen wassen. “Maar de mondmaskerplicht is onnodig en beperkt onze burgerlijke vrijheden. Indien het voor het belang van de volksgezondheid nodig is om verregaande maatregelen te treffen zoals een lockdown, voorziet de wet dat dit kan. De overheid moet ook in coronatijden zorgvuldig handelen en de burgemeester moet ook een goed gemotiveerd besluit nemen,” aldus Gilen.

Hij voelt zich gesteund door professor in het grondwettelijk recht Johan Vande Lanotte (sp.a) die stelt dat een aantal maatregelen disproportioneel en dus onwettig zijn. “In Sint-Truiden waren er voor de invoering van de verplichte mondmaskerdracht al weken amper nieuwe besmettingen en geen ziekenhuisopnames. Welk doel had deze maatregel dan?”, vraagt Alexander Gilen zich af. “Het lijkt eerder dat er een politiek opbod bezig was over wie de strafste maatregelen durfde nemen. Daardoor moeten de Truienaren vandaag bij deze tropische temperaturen en een nagenoeg lege covidafdeling in het ziekenhuis totaal nutteloos dat mondmasker dragen.”

Beschermen

“Als stad hebben wij de mondmaskerplicht ingevoerd op drukke plaatsen binnen onze vesten, waar onze drukke winkelstraten liggen, onze markten en kermissen en onze eigen publieke gebouwen”, reageert burgemeester Heeren. “Het zijn plaatsen waar heel veel mensen samenkomen en het risico op verspreiding van het virus vrij groot is. De mondmaskerplicht is er niet om de mensen te plagen maar om mensen te beschermen zodat de volksgezondheid gegarandeerd kan worden.”

LEES OOK. Houthalen-Helchteren herbekijkt mondmaskerplicht na oproep Steven Van Gucht

Laatst gewijzigd door Micele : 8 augustus 2020 om 16:34.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 16:35   #2
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Hij heeft gelijk natuurlijk maar hij zal waarschijnlijk geen gelijk krijgen van de handlangers van de regelneven, genaamd het gerecht.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 16:42   #3
sbe4kdr
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 april 2020
Berichten: 2.170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Het moest er ooit van komen, dat kon niet uitblijven...
Ik kan die politieman wel begrijpen, er loopt daar 50 meter verder toch wel een persoon rond.
Samen met hun tweeën is dat drie en dat zijn meer vingers dan er overblijven van zijn rechterhand dus duidelijk een drukke plaats zoals de burgemeester bedoelde.
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 16:45   #4
Walvader
Gouverneur
 
Geregistreerd: 22 juli 2020
Berichten: 1.442
Standaard

Hulde voor die man. Ik dacht vandaag ook net aan het feit dat die mondmaskerverplichting totaal disproportioneel is. Ik mag op een terras zitten praten zonder mondmasker maar als ik 2 meter van dat terras fiets, moet ik een mondmasker dragen. Totaal absurd ! En het haalt eigenlijk niets uit !
Walvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 16:56   #5
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Walvader Bekijk bericht
Hulde voor die man. Ik dacht vandaag ook net aan het feit dat die mondmaskerverplichting totaal disproportioneel is. Ik mag op een terras zitten praten zonder mondmasker maar als ik 2 meter van dat terras fiets, moet ik een mondmasker dragen. Totaal absurd ! En het haalt eigenlijk niets uit !
Het is niet alleen disproportioneel, het is gewoon totaal zinloos. Er gaat niet 1 (een) besmetting vermeden worden door mondmaskers buiten te dragen.

Men zou even goed kunnen verplichten van een berenmuts op te zetten buiten, dat is identiek hetzelfde qua resultaat.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 16:57   #6
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.270
Standaard

Weer één met tijd en geld teveel die wat advocaten wil sponsoren.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 17:01   #7
HOUZEE !
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 oktober 2008
Berichten: 4.837
Standaard

Bravo. Als ik een boete (want ik heb of draag geen mondmasker) krijg dan doe ik hetzelfde.
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 17:08   #8
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.270
Standaard

Als hij wint en de gemeente moet een dwangsom betalen , dan betaalt hij die eigenlijk zelf als Truienaar.
Dat is wel grappig.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 17:11   #9
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Als hij wint en de gemeente moet een dwangsom betalen , dan betaalt hij die eigenlijk zelf als Truienaar.
Dat is wel grappig.


Nee, hij betaalt daar maar een fractie van, de andere Truienaars die een mandaat gegeven hebben aan die boerenkinkel van een burgemeester betalen het grootste deel.

Hij mag, als het ware, 50 000 Euro uit de gemeenschappelijke pot nemen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 17:13   #10
Walvader
Gouverneur
 
Geregistreerd: 22 juli 2020
Berichten: 1.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het is niet alleen disproportioneel, het is gewoon totaal zinloos. Er gaat niet 1 (een) besmetting vermeden worden door mondmaskers buiten te dragen.

Men zou even goed kunnen verplichten van een berenmuts op te zetten buiten, dat is identiek hetzelfde qua resultaat.
Dat weet ik wel, maar velen zijn blijkbaar zo geïndoctrineerd dat ze denken dat dat mondkapje iets uithaalt. Het enige dat je dan kunt doen is wijzen op de disproportionaliteit.

Je vergelijking met de berenmuts heb ik ook al gemaakt, maar dan met de ananas in de rechterhand. Maak de mensen wijs dat dat beschermt, verplicht het en leg een hoge boete op. Soms lijkt dit één groot experiment. Al die mensen met mondkapjes, allemaal ( vrijwillig ) gemuilkorfden.
Walvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 17:33   #11
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Walvader Bekijk bericht
Dat weet ik wel, maar velen zijn blijkbaar zo geïndoctrineerd dat ze denken dat dat mondkapje iets uithaalt. Het enige dat je dan kunt doen is wijzen op de disproportionaliteit.
.
De notie van disproportionaliteit is allang in de vuilbak sinds maart. Wij hebben altijd geweten dat deze ziekte ten hoogste 1% van de bevolking zou kunnen doden. Het is niet dat dat een "onbekende" was. Aanvankelijk spraken de Chinezen van een dodelijkheid van 2-3% van de "gevallen", maar natuurlijk ging niet iedereen ziek worden. Nu weten we dat het minder is dan 1%.

Wel, men heeft maatregelen genomen die dus 99% van de mensen die niet gingen sterven, zwaar het leven zuur gemaakt heeft voor 1%. Dat is op zich al disproportioneel.

1%, dat is veel minder dan de kiesdrempel. De kiesdrempel geeft normaal de fractie van de bevolking aan, waar we de belangen niet van beschouwen.

Als dusdanig is "de maatschappij verwoestende regels opleggen om 1% te redden" op zich disproportioneel.

Ik nam dus aan dat dat rechtsprincipe de vuilbak in ging.

Je kan dat een beetje begrijpen als een maatschappij een fobie heeft en alles wil opofferen om een doel te bereiken. Stel dat we de Joden willen uitroeien, omdat we maatschappelijk een fobie tegen Joden hebben. Na treinen en gaskamers hebben we het Jodenprobleem stevig onder controle, maar de schrik bestaat dat er nog Jodenopflakkeringen zouden zijn. Stel nu dat we weten dat we alle Joden boven de 15 jaar vergast hebben, en dat we de meeste Joodse kinderen ook afgeslacht hebben, maar dat er een paar aanwijzingen zijn dat er wat Joodse kinderen onder de 15 ontsnapt zijn aan de exterminatie politiek.

Is het dan "disproportioneel" om systematisch alle kinderen, Jood of niet, onder de 15 af te maken ?

Naarmate de maatschappij echt tot de Eindoplossing van het Jodenprobleem zou willen gaan, is dat waarschijnlijk niet gezien als disproportioneel. Omdat het de finale oplossing kan leveren van DE prioriteit van de "natie'.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 17:46   #12
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Het moest er ooit van komen, dat kon niet uitblijven...
Ich hoop dat die gelijk krijgt en daarbij ook corona.
Hij mag voor mijn part dan creperen.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 18:20   #13
Koenaard Depuydt
Staatssecretaris
 
Koenaard Depuydt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2020
Locatie: niet Herstapel, Luik, Kortrijk, Antwerpen of Vilvoorde
Berichten: 2.844
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ich hoop dat die gelijk krijgt en daarbij ook corona.
Hij mag voor mijn part dan creperen.
Beste invaller

Waarom wenst u die man de Kroonziekte toe? Dit kan u toch niet menen!
Het wordt hoogtijd dat onze overheid en het blauw gevaar op de vingers wordt getikt wegens hun belachelijke, vernederende, schadelijke, onnodige en vrijheid berovende handelingen. Daarmee wenst K.D. hen die ziekte alleszins niet toe. De Kroonziekte dient terug naar het land van afkomst gestuurd te worden. Dit rijk mag al hun andere zaken ook houden. Hopelijk krimpt dit rijk terug tot zijn ware grote. Vrijheid voor de Mantsjoes, Mongolen, Oeigoeren, Tibetanen, enz.
__________________
Een goede Vlaming draagt geen muilband. Hij rookt, besproeit, sluikstort of gokt nooit en heeft geen hond of poes. Hij begeeft zich te voet of met het rijwiel en onthoudt zich van geurwater, geestrijke of zoete dranken en andere verslavende middelen. Hij is gespierd en streeft dus een gezond lichaamsgewicht na. Hij beschermt zijn wondermooie Nederlandse taal en zijn schitterend Vlaams land tegen vreemde smetten. Hij laat zijn leven niet door een wijf vergallen.
Koenaard Depuydt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 18:49   #14
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenaard Depuydt Bekijk bericht
Beste invaller

Waarom wenst u die man de Kroonziekte toe? Dit kan u toch niet menen!
Het wordt hoogtijd dat onze overheid en het blauw gevaar op de vingers wordt getikt wegens hun belachelijke, vernederende, schadelijke, onnodige en vrijheid berovende handelingen. Daarmee wenst K.D. hen die ziekte alleszins niet toe. De Kroonziekte dient terug naar het land van afkomst gestuurd te worden. Dit rijk mag al hun andere zaken ook houden. Hopelijk krimpt dit rijk terug tot zijn ware grote. Vrijheid voor de Mantsjoes, Mongolen, Oeigoeren, Tibetanen, enz.
Zo'n mensen bemoeilijken het werk van de agenten.
Opruimen die types.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 19:16   #15
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ich hoop dat die gelijk krijgt en daarbij ook corona.
Hij mag voor mijn part dan creperen.
Iemand klaagt een totaal waanzinnige en nutteloze maatregel, waar hij voor beboet wordt, aan, en jij wenst hem problemen toe ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 19:38   #16
sbe4kdr
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 april 2020
Berichten: 2.170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht


Nee, hij betaalt daar maar een fractie van, de andere Truienaars die een mandaat gegeven hebben aan die boerenkinkel van een burgemeester betalen het grootste deel.

Hij mag, als het ware, 50 000 Euro uit de gemeenschappelijke pot nemen.
Nou, deze burgemeester haar man was een vroege corona patient die op de IC gelegen heeft dus enige begrip kan je hier wel voor opbrengen.
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 19:48   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Dat lawaaierige plastisch chirurgijntje heeft al eens iets corona-achtig geprobeerd voor de rechtbank.
En ik vond dat vonnis nogal beledigend voor die praatvaar. Iets van 'een bedroevend laag intellectueel niveau'.

Er zullen er nog wel volgen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 20:13   #18
sbe4kdr
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 april 2020
Berichten: 2.170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat lawaaierige plastisch chirurgijntje heeft al eens iets corona-achtig geprobeerd voor de rechtbank.
En ik vond dat vonnis nogal beledigend voor die praatvaar. Iets van 'een bedroevend laag intellectueel niveau'.

Er zullen er nog wel volgen.
Dit was meer kenmerkend voor de rechter die ofwel de documenten niet begreep of moedwillig de documenten niet onpartijdig heeft onderzocht.
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 20:15   #19
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.757
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Zo'n mensen bemoeilijken het werk van de agenten.
Opruimen die types.
Stomme wetten bemoeilijken het werk van de agenten.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 20:25   #20
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sbe4kdr Bekijk bericht
Nou, deze burgemeester haar man was een vroege corona patient die op de IC gelegen heeft dus enige begrip kan je hier wel voor opbrengen.
Niet echt. Als haar man het al gehad heeft, dan zou ze het toch normaal vinden dat hij niet de enige sukkelaar is he, en dat iedereen dat eens mag meemaken ?

Mocht ik corona opdoen, dan zou ik wensen dat iedereen het opdoet he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 8 augustus 2020 om 20:26.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be