Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Geschiedenis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 oktober 2011, 19:17   #21
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Ik denk dat het vergelijken tussen het ene soort harnas en het andere nogal moeilijk is. Het hangt immers ook sterk af van de aard van de wapens en hun gebruik.

De harnassen van de Europeanen lijken mij wel effectief alleen zeer zwaar.

Ik heb nooit een yoroi van dichtbij gezien, maar lijkt me een goed compromis. Alhoewel de technieken natuurlijk werden aangepast om via de kleine openingen de tegenstander toch te doden.

Het is wel correct wat ervoor al gezegd werd dat de wapens waarschijnlijk aangepast waren aan de personen die ze moesten hanteren. Ik denk dat in die zin de Europeanen veel meer kracht hadden en dus zwaarder materieel konden gebruiken. De Jappen moesten het dus hebben van snelheid en techniek.

Het is wel ook zo dat de Europese zwaardvechtkunst niet al te best gedocumenteerd en overgeleverd werd. Het had ook niet zo'n mythische betekenis zoals dat in Japan had. Nadat vuurwapens ontwikkeld werd in de loop van de 15e eeuw denk ik dat het snel uitgerangeerd werd.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2011, 20:23   #22
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.356
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Net zoals U aanhaalde dat een gesimileerd gevecht tussen een Noorman en een Samourai een nipt voordeel voor de Samourai opleverde, hebben soortgelijke simulaties aangetoond dat top of the bill plaatharnas gebruikende tornooi-ridders quasi onkwetsbaar waren voor de vlijmscherpe Japanse zwaarden.(het verhaal is wel anders als we gaan denken aan een Tetsubo)
Het gewicht van het westerse pantser werd pas een nadeel als de eerste klappen al uitgewisseld waren.

Het zware westerse wapen daarentegenover had veel minder problemen met het lichtere, flexibele Japanse pantser, want doorboren was niet zo'n noodzaak, een arm werkt niet goed als die meer lijkt op een homp vlees met botsplinters.

Maar we zullen het nooit weten hoe zo'n gevecht tussen 2 wapentechnologiën op hun hoogtepunt (zit maar 200 jaar ofzo tussen) echt zou eindigen. Tenzij we 2 zelfmoordzuchtige mannen doorgetraind in sterk verouderde gevechtstechnieken kunnen sponsoren om hen in authentiek vervaardigde, op maat gemaakte uitrustingen kunnen heisen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2011, 21:08   #23
Mahalingam
Minister
 
Mahalingam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2007
Berichten: 3.402
Standaard

En dan de onverslaanbare zwaarden van 'profeet' Mohammed. Daar stond Allah zelf achter.



Die zien er niet zo uit als gedacht wordt vaak:

Hier een betere recente foto:
http://www.wehaitians.com/Prophet_Muhammad_Swords.jpg
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2011, 21:09   #24
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Net zoals U aanhaalde dat een gesimileerd gevecht tussen een Noorman en een Samourai een nipt voordeel voor de Samourai opleverde, hebben soortgelijke simulaties aangetoond dat top of the bill plaatharnas gebruikende tornooi-ridders quasi onkwetsbaar waren voor de vlijmscherpe Japanse zwaarden.(het verhaal is wel anders als we gaan denken aan een Tetsubo)
Het gewicht van het westerse pantser werd pas een nadeel als de eerste klappen al uitgewisseld waren.

Het zware westerse wapen daarentegenover had veel minder problemen met het lichtere, flexibele Japanse pantser, want doorboren was niet zo'n noodzaak, een arm werkt niet goed als die meer lijkt op een homp vlees met botsplinters.

Maar we zullen het nooit weten hoe zo'n gevecht tussen 2 wapentechnologiën op hun hoogtepunt (zit maar 200 jaar ofzo tussen) echt zou eindigen. Tenzij we 2 zelfmoordzuchtige mannen doorgetraind in sterk verouderde gevechtstechnieken kunnen sponsoren om hen in authentiek vervaardigde, op maat gemaakte uitrustingen kunnen heisen.
Er zijn zo van de plaatsen die je onmogelijk goed kan beschermen, zoals onder de oksels, de keel, de liesstreek, tussen de benen etc.

Ik ben er niet overtuigd dat dit zomaar in het nadeel zou vallen van de samurai en dat niet direct omdat ik deze aard van zwaardvechten volg.

http://www.youtube.com/watch?v=cFGPC...eature=related
http://www.youtube.com/watch?v=RyO46RQhYkQ
http://www.youtube.com/watch?v=fxYvwEnKRjA
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2011, 12:52   #25
Tashunka
Gouverneur
 
Tashunka's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 oktober 2006
Berichten: 1.286
Standaard

Niet vergeten dat in de middeleeuwen in Europa het zwaard steeds een secundair wapen is geweest.

Laatst gewijzigd door Tashunka : 26 oktober 2011 om 12:52.
Tashunka is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2011, 15:41   #26
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.356
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Er zijn zo van de plaatsen die je onmogelijk goed kan beschermen, zoals onder de oksels, de keel, de liesstreek, tussen de benen etc.

Ik ben er niet overtuigd dat dit zomaar in het nadeel zou vallen van de samurai en dat niet direct omdat ik deze aard van zwaardvechten volg.
Ik spreek wel over de top lijn van middeleeuws westerse harnassen.

Dingen zoals dit.

Dit harnas was zo goed, dat NASA de maan-ruimtepakken erop gebaseerd heeft.
Eneuh, onder de oksels zat zware chainmail bij deze rakker.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2011, 20:12   #27
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik spreek wel over de top lijn van middeleeuws westerse harnassen.

Dingen zoals dit.

Dit harnas was zo goed, dat NASA de maan-ruimtepakken erop gebaseerd heeft.
Eneuh, onder de oksels zat zware chainmail bij deze rakker.
Ik zou jou toch eens graag in zo'n harnas zetten en eens proberen het te "penetreren". Zou je dat risico willen nemen ?
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2011, 21:09   #28
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.356
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Ik zou jou toch eens graag in zo'n harnas zetten en eens proberen het te "penetreren". Zou je dat risico willen nemen ?
Da's een job voor een jongere kerel die meer in dit ding heeft rondgelopen dan ik.

Maar ik vermoed dat je er toch een zware kluif aan gaat hebben.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2011, 09:40   #29
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.857
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Ik denk dat het vergelijken tussen het ene soort harnas en het andere nogal moeilijk is. Het hangt immers ook sterk af van de aard van de wapens en hun gebruik.

De harnassen van de Europeanen lijken mij wel effectief alleen zeer zwaar.

Ik heb nooit een yoroi van dichtbij gezien, maar lijkt me een goed compromis. Alhoewel de technieken natuurlijk werden aangepast om via de kleine openingen de tegenstander toch te doden.

Het is wel correct wat ervoor al gezegd werd dat de wapens waarschijnlijk aangepast waren aan de personen die ze moesten hanteren. Ik denk dat in die zin de Europeanen veel meer kracht hadden en dus zwaarder materieel konden gebruiken. De Jappen moesten het dus hebben van snelheid en techniek.

Het is wel ook zo dat de Europese zwaardvechtkunst niet al te best gedocumenteerd en overgeleverd werd. Het had ook niet zo'n mythische betekenis zoals dat in Japan had. Nadat vuurwapens ontwikkeld werd in de loop van de 15e eeuw denk ik dat het snel uitgerangeerd werd.
Oorlogstaktieken verschilden nogal....

Europese veldheren in de late middelleeuwen gingen weer terug naar taktieken om een vijand met massieve blokken piekeniers "vast te zetten" en vervolgens te elimineren met vuurkracht (bogen,kruisbogen en meer en meer lontmusketten en bombarden)

De tijd van de "Normandische stijl" zware cavalerie was aan het aflopen..

In een woud van hellebaarden,vastgehouden door gedisciplineerde rijen piekeniers, zou zo een samourai niet lang overleven,als een kruisboogbout afgeschoten van tussen die rijen ,hem al niet eerder geveld zou hebben..


Omgekeerd,in de felle beweeglijke Aziatische vechtstijl zou een eenzame Europeaan een stilstaand doelwit geweest zijn.....


Oorlogvoering veranderde altijd snel als verschillende culturen botsten..Nuttigst zijn de lessen van de Hunnen en later de Mongolen geweest.De lessen hiervan hebben van Polen/Litouwers heel lange tijd serieuze tegenstanders gemaakt van de Turken,de Russen,de Duitsers......

Veel eerder nog in de geschiedenis heeft Alexander de Grote nooit te maken gehad met de legers van de Chinese Koninkrijken uit zijn tijd (hij stierf daarvoor te vroeg).....De Chinezen beheersten alle types wapens,taktieken en troepenbewegingen die Alexander gebruikte,maar dan veel beter....

Laatst gewijzigd door kelt : 31 oktober 2011 om 09:44.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2011, 11:49   #30
Mam
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 augustus 2011
Locatie: België
Berichten: 1.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht
Die zien er niet zo uit als gedacht wordt vaak:

Hier een betere recente foto:
http://www.wehaitians.com/Prophet_Muhammad_Swords.jpg
Prachtig, ik zou ze zo kussen.

Maar de zwaarden zitten in hun schede. Hoe weet jij dat ze er anders uitzagen dan op de vlag?

Laatst gewijzigd door Mam : 31 oktober 2011 om 11:50.
Mam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2011, 13:05   #31
smiley
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
smiley's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2004
Berichten: 10.199
Standaard

Tempelier zwaard





Het zwaard van Godfried van Bouillon



__________________
De kernoorzaak van alle terreurdaden zijn terroristische ideologieen. De kernoorzaak van het islamitisch terrorisme is de islamitische ideologie.
http://www.exmoslim.org/http://www.youtube.com/watch?v=jHnxdgk3P68

Laatst gewijzigd door smiley : 31 oktober 2011 om 13:17.
smiley is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2011, 13:39   #32
Ratatosk
Europees Commissaris
 
Ratatosk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 6.374
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mam Bekijk bericht
Prachtig, ik zou ze zo kussen.

Maar de zwaarden zitten in hun schede. Hoe weet jij dat ze er anders uitzagen dan op de vlag?
__________________
Het is allemaal de schuld van de Flair.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2011, 15:36   #33
Mam
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 augustus 2011
Locatie: België
Berichten: 1.878
Standaard

De Zulfikar heb ik ook altijd een fascinerend zwaard gevonden (vanwege de tweepuntigheid).


Laatst gewijzigd door Mam : 31 oktober 2011 om 15:37.
Mam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2011, 17:39   #34
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Oorlogstaktieken verschilden nogal....

Europese veldheren in de late middelleeuwen gingen weer terug naar taktieken om een vijand met massieve blokken piekeniers "vast te zetten" en vervolgens te elimineren met vuurkracht (bogen,kruisbogen en meer en meer lontmusketten en bombarden)

De tijd van de "Normandische stijl" zware cavalerie was aan het aflopen..

In een woud van hellebaarden,vastgehouden door gedisciplineerde rijen piekeniers, zou zo een samourai niet lang overleven,als een kruisboogbout afgeschoten van tussen die rijen ,hem al niet eerder geveld zou hebben..


Omgekeerd,in de felle beweeglijke Aziatische vechtstijl zou een eenzame Europeaan een stilstaand doelwit geweest zijn.....


Oorlogvoering veranderde altijd snel als verschillende culturen botsten..Nuttigst zijn de lessen van de Hunnen en later de Mongolen geweest.De lessen hiervan hebben van Polen/Litouwers heel lange tijd serieuze tegenstanders gemaakt van de Turken,de Russen,de Duitsers......

Veel eerder nog in de geschiedenis heeft Alexander de Grote nooit te maken gehad met de legers van de Chinese Koninkrijken uit zijn tijd (hij stierf daarvoor te vroeg).....De Chinezen beheersten alle types wapens,taktieken en troepenbewegingen die Alexander gebruikte,maar dan veel beter....
Je gaat van de veronderstelling dus uit dat men in Japan geen speren en ander gerei had ?
Je vergist je dus.

We zullen het inderdaad nooit weten...
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be