Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 maart 2019, 15:16   #21
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.284
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Meen jij het nu?
Heb jij enig idee waarom in Coo die installatie bestaat?
Ik wist niet eens dat er in Coo een installatie stond.

Maar zelfs ondanks die onwetenheid durf ik er geld op zetten dat wanneer die installatie werkt via het hierboven beschreven principe (water oppompen en dat later naar beneden laten lopen) er geen energie gewonnen wordt.

Maar soit; ik heb geen idee. Vertel me, waarom bestaat die installatie?
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2019, 15:53   #22
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ik wist niet eens dat er in Coo een installatie stond.

Maar zelfs ondanks die onwetenheid durf ik er geld op zetten dat wanneer die installatie werkt via het hierboven beschreven principe (water oppompen en dat later naar beneden laten lopen) er geen energie gewonnen wordt.

Maar soit; ik heb geen idee. Vertel me, waarom bestaat die installatie?
Dit is enkel voor energie opslag. Dit in Coo is ook daarvoor, niet om electriciteit te genereren zoals sommige waterkrachtcentrales.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2019, 16:09   #23
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.258
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ik wist niet eens dat er in Coo een installatie stond.
Ik verwijs er telkens naar als we het over elektriciteitsopslag hebben. Dat en de installatie bij La Rance.
Citaat:
Maar zelfs ondanks die onwetenheid durf ik er geld op zetten dat wanneer die installatie werkt via het hierboven beschreven principe (water oppompen en dat later naar beneden laten lopen) er geen energie gewonnen wordt.
Als iemand vind die daar geld op wil zetten tegen u, dan hebt u iemand gevonden die ook gelooft dat onze politici hun werk naar behoren doen.
Citaat:
Maar soit; ik heb geen idee. Vertel me, waarom bestaat die installatie?
Om winst te maken. Op nachttarief water omhoog pompen en bij piektarief elektriciteit te maken.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2019, 17:22   #24
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik verwijs er telkens naar als we het over elektriciteitsopslag hebben. Dat en de installatie bij La Rance.

Als iemand vind die daar geld op wil zetten tegen u, dan hebt u iemand gevonden die ook gelooft dat onze politici hun werk naar behoren doen.

Om winst te maken. Op nachttarief water omhoog pompen en bij piektarief elektriciteit te maken.
Rance is iets anders, dit is een getijdencentrale en wekt dus wel degelijk electriciteit op.

De electriciteit is er wanneer het eb is en anders niet, maw het is niet controleerbaar. Het is echter wel voorspelbaar op lange termijn, in tegenstelling tot wind en zonneenergie.

Ik denk niet dat het te gebruiken is voor opslag. Er is namelijk geen voordeel de centrale niet te gebruiken bij eb, als het dan vloed wordt is de potentiele energie toch weg.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2019, 17:25   #25
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.258
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Rance is iets anders, dit is een getijdencentrale en wekt dus wel degelijk electriciteit op.

De electriciteit is er wanneer het eb is en anders niet, maw het is niet controleerbaar. Het is echter wel voorspelbaar op lange termijn, in tegenstelling tot wind en zonneenergie.

Ik denk niet dat het te gebruiken is voor opslag. Er is namelijk geen voordeel de centrale niet te gebruiken bij eb, als het dan vloed wordt is de potentiele energie toch weg.
Ik wou dat gewoon aanhalen om mijn bronvermelding duidelijk te maken, niet vanwege de vergelijkbaarheid der installaties.

Sorry voor de onduidelijkheid.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2019, 18:04   #26
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.179
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
...
Om winst te maken. Op nachttarief water omhoog pompen en bij piektarief elektriciteit te maken.
Als hij het nu nog niet verstaan heeft, dan geef ik het op.

En dat hij ook niet door heeft dat dit net hetzelfde principe is als een batterij: je vult ze op, dat verbruikt energie. Later, als je energie nodig hebt, laat je ze terug leeglopen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2019, 20:05   #27
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.923
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
We hadden al eens een draad over een opslag van energie, kleinschalig genoeg dan, door een kranencomplex te bouwen, waar betonblokken omhoog getild worden wanneer er overschot is van groene energie; om de energie te recupereren ... bla bla ... zelfde principe van de waterkrachtcentrale van Coo.

Er was ook de zever over het energie-atol in zee. Veel te duur blijkt nu.

Ik wist ook niet dat er uitbreiding in Coo mogelijk was, maar dat de groensels tegen zijn.

En het feit dat naarmate de buurlanden hun kernenergie vervangen door zon en wind, wij niet bij hen gaan moeten aankloppen, als over gans West-Europa er weinig wind en zon is, maar wel een grote vraag naar elektriciteit.

Nu komt er een oude man, die blijft studeren, met iets anders op de proppen. Why not ?

http://www.standaard.be/cnt/dmf20190303_04224982


Interview

Jan Huynen Energiedeskundige

Jan Huynen promoveerde tot doctor in de Geowetenschappen met een plan om overtollige windenergie op te slaan in de Limburgse ondergrond.
‘Wind en zon hebben we niet in de hand’
Dat is niet nieuw, er is al eens een draad hierover geweest, en naast batterijen is dat inderdaad een viabele optie.
Zeer duur uiteraard, maarnuttig.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2019, 20:09   #28
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ik wist niet eens dat er in Coo een installatie stond.

Maar zelfs ondanks die onwetenheid durf ik er geld op zetten dat wanneer die installatie werkt via het hierboven beschreven principe (water oppompen en dat later naar beneden laten lopen) er geen energie gewonnen wordt.

Maar soit; ik heb geen idee. Vertel me, waarom bestaat die installatie?
Uiteraard niet.

De eerste hoofdwet verbiedt dat.

Omgezet of opgeslagen worden wel.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2019, 20:51   #29
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.923
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ik wist niet eens dat er in Coo een installatie stond.

Maar zelfs ondanks die onwetenheid durf ik er geld op zetten dat wanneer die installatie werkt via het hierboven beschreven principe (water oppompen en dat later naar beneden laten lopen) er geen energie gewonnen wordt.

Maar soit; ik heb geen idee. Vertel me, waarom bestaat die installatie?
Coo is een piekcentrale: kan in minuten opgestart worden als er een elektriciteitstekort is.

Het principe is ook bruikbaar voor buffering.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2019, 06:47   #30
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.284
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als hij het nu nog niet verstaan heeft, dan geef ik het op.

En dat hij ook niet door heeft dat dit net hetzelfde principe is als een batterij: je vult ze op, dat verbruikt energie. Later, als je energie nodig hebt, laat je ze terug leeglopen.
Lezen wat er staat kan helpen hoor Schoof.

Ik gaf al van in mijn eerste post aan dat ik het 'verstaan' had:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF
Is dit niet een beetje een heel omslachtige en ingrijpende manier van energie-opslag?
Want meer dan energie opslag is dit niet eh?
...
Beetje een raar voorstel om een soort van batterij te bouwen volgens mij...
Mijn vraag of er werkelijk mensen bestaan die geloven dat je op die manier energie kan winnen was een reactie op Anna's post:

Citaat:
we lezen nu haast dagelijks grote inventieve doorbraken die ons wijsmaken dat niet alleen een perpetuum mobile werd uitgevonden, maar ook nog eens dat we er energie van kunnen winnen ...
Dus ja Schoof, ik heb wel degelijk door dat het volgens het principe van een batterij werkt.

Als je dat nu nog niet verstaan hebt geef ik het op...
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2019, 07:21   #31
Eyjafjallajökull
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 23.526
Standaard

Een omslachtige methode voor energieopslag inderdaad.

Kan dat niet eenvoudiger ? Dacht dat die technici allemaal zo'n knappe koppen waren die de wereld gingen redden en zo...
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2019, 07:39   #32
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Een omslachtige methode voor energieopslag inderdaad.

Kan dat niet eenvoudiger ? Dacht dat die technici allemaal zo'n knappe koppen waren die de wereld gingen redden en zo...
onbegrijpelijkerwijze is, wie dacht dat het klimaatprobleem op p.be snel even opgelost zou worden, er aan voor de moeite.
er zijn er hier een hoop die af en toe een beetje met spek durven schieten.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2019, 07:45   #33
Eyjafjallajökull
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 23.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
onbegrijpelijkerwijze is, wie dacht dat het klimaatprobleem op p.be snel even opgelost zou worden, er aan voor de moeite.
er zijn er hier een hoop die af en toe een beetje met spek durven schieten.
Yep, luister naar de wetenschappers wordt er dan gezegd.

Kan het cynischer ?
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2019, 07:47   #34
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Yep, luister naar de wetenschappers wordt er dan gezegd.

Kan het cynischer ?
het wordt tijd dat men die ingenieurs helemaal vanachter schuift in de rij 'mensen om naar te luisteren' ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2019, 09:12   #35
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
het wordt tijd dat men die ingenieurs helemaal vanachter schuift in de rij 'mensen om naar te luisteren' ...
Ingenieurs handelen enkel in dienst van mensen die oplossingen vragen voor hun problemen.

Er werd gevraagd middelen te voorzien om voedsel te produceren, zich snel te verplaatsen, goederen op een betaalbare manier te produceren enz...

Dit heeft inderdaad het CO2 probleem veroorzaakt. Nu wordt er gevraagd de CO2 uitstoot terug te dringen met minimaal verlies aan comfort en daar is men mee bezig.

Er zijn echter enorm veel ideeën en initiatieven en de beste zullen uiteindelijk als mainstream uit de bus komen. Het is daarom vooral belangrijk een marktmechanisme in het leven te roepen die de goede initiatieven een kans geeft, vandaag bestaan dit marktmechanisme niet.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2019, 09:14   #36
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ingenieurs handelen enkel in dienst van mensen die oplossingen vragen voor hun problemen.

Er werd gevraagd middelen te voorzien om voedsel te produceren, zich snel te verplaatsen, goederen op een betaalbare manier te produceren enz...

Dit heeft inderdaad het CO2 probleem veroorzaakt. Nu wordt er gevraagd de CO2 uitstoot terug te dringen met minimaal verlies aan comfort en daar is men mee bezig.

Er zijn echter enorm veel ideeën en initiatieven en de beste zullen uiteindelijk als mainstream uit de bus komen. Het is daarom vooral belangrijk een marktmechanisme in het leven te roepen die de goede initiatieven een kans geeft, vandaag bestaan dit marktmechanisme niet.
we zullen dat er in t vervolg bijzeggen als we nog eens een oplossing vragen aan de ingenieurs ... o ja, PS uw oplossing mag de planeet niet verwoesten. (onthou dat maar al nu ge heel t wagenpark op batterijen aan t zetten zijt)
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2019, 09:54   #37
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.179
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ingenieurs handelen enkel in dienst van mensen die oplossingen vragen voor hun problemen.

Er werd gevraagd middelen te voorzien om voedsel te produceren, zich snel te verplaatsen, goederen op een betaalbare manier te produceren enz...

Dit heeft inderdaad het CO2 probleem veroorzaakt. Nu wordt er gevraagd de CO2 uitstoot terug te dringen met minimaal verlies aan comfort en daar is men mee bezig.

Er zijn echter enorm veel ideeën en initiatieven en de beste zullen uiteindelijk als mainstream uit de bus komen. Het is daarom vooral belangrijk een marktmechanisme in het leven te roepen die de goede initiatieven een kans geeft, vandaag bestaan dit marktmechanisme niet.
Dat marktmechanisme, zelfs positief bijgestuurd met belastingsgeld, bestaat wel degelijk.
Soms wordt het meesterlijk mismeesterd (vb. de Freya-factuur), maar draait het of keert het: als je vergelijkt met 30 jaar terug toen er quasi geen enkel zonnepanneel of windmolen stond ...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2019, 10:09   #38
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
we zullen dat er in t vervolg bijzeggen als we nog eens een oplossing vragen aan de ingenieurs ... o ja, PS uw oplossing mag de planeet niet verwoesten. (onthou dat maar al nu ge heel t wagenpark op batterijen aan t zetten zijt)
Als een ingenieur zich al moet bezig houden met al die details zou er niet veel verwezenlijk worden want elk voordeel heb zijn nadeel.

Niemand heeft indertijd gesteld dat een pikdorser, een auto, .... geen CO2 mag uitstoten. Als het niet in de specs staat houdt de ingenieur er dan ook geen rekening mee.

De fout zit dus bij de opdrachtgever en niet bij de ingenieur.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2019, 10:14   #39
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat marktmechanisme, zelfs positief bijgestuurd met belastingsgeld, bestaat wel degelijk.
Soms wordt het meesterlijk mismeesterd (vb. de Freya-factuur), maar draait het of keert het: als je vergelijkt met 30 jaar terug toen er quasi geen enkel zonnepanneel of windmolen stond ...
Niet echt hé. Aan verbruikerszijde wordt nog veel gratis weggegeven. Men produceert stroom op momenten dat die goedkoop is om er te verbruiken op momenten dat die duur is.

Dit maakt dat er geen mark is langs verbruikerskant en er dus geen incentive is om bijvoorbeeld batterijen te plaatsen of bepaalde huishoudelijke toestellen (wasmachine, droogkast) te laten draaien wanneer de stroom goedkoop is.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2019, 10:14   #40
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Als een ingenieur zich al moet bezig houden met al die details zou er niet veel verwezenlijk worden want elk voordeel heb zijn nadeel.

Niemand heeft indertijd gesteld dat een pikdorser, een auto, .... geen CO2 mag uitstoten. Als het niet in de specs staat houdt de ingenieur er dan ook geen rekening mee.

De fout zit dus bij de opdrachtgever en niet bij de ingenieur.
dus ingenieurs zijn geen autonoom denkende intelligente wezens? dat is toch wat je zegt, niet?

als je aan een ir vraagt om iets te doen aan de mug in je slaapkamer, moet je er dus bij vertellen dat je t zelf wel wil overleven, anders krijg je mss gewoon een kg semtex als oplossing?

ik denk dat jij er zo maar van uit gaat dat elke Ir een autist is, maar ik vermoed dat dit een veralgemening is.

Laatst gewijzigd door Anna List : 6 maart 2019 om 10:15.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be