Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 maart 2011, 02:01   #61
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.248
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
In vorige discussies met de forumkernlobby was het steeds dat slechts de Sovjets geen goed design hadden,
Neen, het RMBK reactorontwerp was gewoon dom. Maar goedkoop en ideaal voor plutoniumproductie. De Sovjet kerngeleerden en ingenieurs hebben perfect goeie ontwerpen op papier gezet. daar niet van.

Citaat:
maar in het westen was alles in orde hoor. Daar kon een meltdown nooooit gebeuren.
dat heb ik nooit beweerd. Wat ik, en een aantal anderen wel zeggen is dat de veiligheidsmaatregelen, actief en passief, zodanig uitgevoerd zijn dat het risico geminimaliseerd is.
Citaat:
Zelfs nu zegt met doodleuk dat 'alles onder controle' is, nog voor men weet zelfs wat er precies aan de hand is. Geloofwaardigheid bijzonder weinig, propagandagehalte hoog.
We zijn gebonden aan de media berichtgeving. maar als U mij een retourtje wil aanbieden, ga ik zelf wel poolshoogte nemen. Mare, ik denk dat ik de porblemen ga komen met de lokale instanties. Neemt U dat ook even op in het verlanglijstje? Hey japan, Ik stuur U maddox, de ramptoerist....
Citaat:
Dezelfde soort kerncentrales als in Japan staan ook in Duitsland las ik in der spiegel
Oh, en de aardbevingen kracht catastrofaal zijn hier orde aan de dag
Citaat:
.En wie weet België, centrales die men pas geleden besliste langer open te laten.
Neen, de 7 commerciele reactoren in Belgë zijn van het iets minder veilige PWR type. Daar ontploft er wel elke week eentje van (ter info, dit is het meest gebruikte type kernreactor.)
Een beetje achtergrondinformatie opzoeken voor U GreenPeace patriot 15 gaat spelen aub.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 02:15   #62
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Niks aan de hand dus...Ik zou u nog geen windmolen laten inspecteren.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 02:42   #63
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.248
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Niks aan de hand dus...Ik zou u nog geen windmolen laten inspecteren.
Grappig, da's nu een job die ik geestelijk nie kan. Hoogtevrees.

Daarentegenover, mogen we dan eens het liefelijke feitje verkondingen dat ik wel nucleaire inspecties heb gedaan? Oeh, en centrales die al ontploft zijn in mijn wake.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 03:02   #64
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Niks aan de hand dus...Ik zou u nog geen windmolen laten inspecteren.
Daar zullen migranten voor ingezet worden. Met alle gevolgen vandien.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 05:38   #65
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Possible meltdown at 2nd reactor reported as Japan's crisis grows.

Second nuclear meltdown likely under way in Japan, official says...


A partial meltdown is likely under way at second quake-stricken nuclear reactor, Japan's top government spokesman said Sunday.

Fuel rods were briefly exposed and radiation levels briefly rose above the legal limit at the nuclear plant where both reactors are located, said Chief Cabinet Secretary Yukio Edano.

A partial meltdown in the unit is "highly possible," he told reporters. "Because it's inside the reactor, we cannot directly check it but we are taking measures on the assumption of the possible partial meltdown."

His statement came after Japan's largest electric utility started releasing air Sunday at the second nuclear reactor while trying to stop a meltdown that began a day earlier in another.
...

msnbc
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER

Laatst gewijzigd door zonbron : 13 maart 2011 om 05:46.
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 05:42   #66
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.248
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Da's heel klootjes voor Japan. 2 TMI's op 11 reactoren in een gebied getroffen door een extreem zware aardbeving.

Nu nog nummer 3, en de 3 reactoren die aangegeven waren als "problemen met noodkoeling" gaan een dikke reparatie of decommissiekost dragen.

Mare, ik ben aan't wachten op de Tjernobyllekes en de babies met 2 hoofden.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 05:49   #67
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Ja, tis spijtig he...

Zoveel miserie, enkel vanwege die diesels...

Maar het zijn geen simpel mannen, ze zullen het wel binnen perken houden, als dat op enige wijze mogelijk is.

By the way, ik betwijfel of de aardbeving op zich grote schade heeft toegebracht, maar zonder twijfel de tsunami was de doodsteek...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER

Laatst gewijzigd door zonbron : 13 maart 2011 om 05:56.
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 05:56   #68
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.248
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Niet alleen vanwege die diesels.

In alle geval, als de uitbater met zeewater begint te koelen wat in't beste geval een Enorme reparatiekost met zich meebrengt, zijn ze echt aan de laatste trukken bezig.
Voor zulke wanhoopsdaden is het verslag over de Windscale reactorbrand een goeie leidraad

Eneuh, denk je dat die miserie zoveel meer problemen gaat opleveren voor het getroffen gebied?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 06:04   #69
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Niet alleen vanwege die diesels.

In alle geval, als de uitbater met zeewater begint te koelen wat in't beste geval een Enorme reparatiekost met zich meebrengt, zijn ze echt aan de laatste trukken bezig.
Voor zulke wanhoopsdaden is het verslag over de Windscale reactorbrand een goeie leidraad

Eneuh, denk je dat die miserie zoveel meer problemen gaat opleveren voor het getroffen gebied?
Als het 'echt' uit de hand loopt, naar mijn mening wel.
Als ze de core kunnen blijven koelen en de primaire casing dichtblijft veronderstel ik dat het weinig verschil maakt. Nadien maar betoneren die boel. Dat zeewater roest...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 06:13   #70
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Maar of men een stommiteit heeft begaan is wel moeilijk te zeggen. Welk is de constructie juist (centrale is al 40 jaar oud, dus ontwerp uit de zestiger jaren), waren alle meetinstrumenten nog intakt, waren alle bedieningen nog intakt, stonden de nooddiesels nog op hun plaats... Het is geen tmi of Tsernobyl accident, toch een accident als gevolg van een zeer ernstige aardbeving.
't is uiteindelijk niet het confinement (containment) gebouw dat ontploft is, maar de machinekamer als ik het goed begrepen heb. Dat is al heel wat redelijker. Ik kon niet snappen dat men het containment zou laten ontploffen door te hoge druk, dat zou een dikke stommiteit geweest zijn.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 06:18   #71
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Welk verband zie jij tussen de Windscale toestand en Fukushima ?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 06:19   #72
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.248
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
't is uiteindelijk niet het confinement (containment) gebouw dat ontploft is, maar de machinekamer als ik het goed begrepen heb. Dat is al heel wat redelijker. Ik kon niet snappen dat men het containment zou laten ontploffen door te hoge druk, dat zou een dikke stommiteit geweest zijn.
Het lijkt erop dat de Japanners hun lay out helemaal anders hebben gedaan dan onze centrales hier in België. Hier staat de reactorkoepel los van't turbinegebouw met de " Bunker" ertussen. De bunker is het zwaar gewapend betonnen gebouw wat tegen de reactorkoepel aanstaat, en waar alle stoom en nutsleidingen doorlopen, richting turbinegebouw/machinekamer.

Ginder lijkt het erop om ruimte te sparen dat ze alles in 1 gebouw hebben gepropt.

En dan is het niet verwonderlijk dat er een stuk van de buitenkant uiteenvalt. Het is niet nucleair, dus niet zo stevig uitgevoerd.
Met een aardbeving van die kracht , eigenlijk verbazingwekkend dat de reactorgebouwen niet schots en scheef over het landschap staan.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 06:21   #73
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
't is uiteindelijk niet het confinement (containment) gebouw dat ontploft is, maar de machinekamer als ik het goed begrepen heb. Dat is al heel wat redelijker. Ik kon niet snappen dat men het containment zou laten ontploffen door te hoge druk, dat zou een dikke stommiteit geweest zijn.
Dat is goed nieuws. Ik had ook begrepen dat er iets met de pompen was gebeurd,

Dus het containment is intact ?

Men leest zoveel onzin...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 06:25   #74
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.248
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
Welk verband zie jij tussen de Windscale toestand en Fukushima ?
Dat in Windscale de metaaluranium brand niet te blussen was met CO2 of stikstof, en dat ze in een wanhoopspoging HEEL VEEL water hebben gebruikt, waar velen bang voor waren. brandend grafiet en Uranium tesamen met hitte en water geeft zuurstof en waterstof, in een ideaal stochiometrisch mengsel in de kern van een razend vuur. Voor dezelfde moeite hadden ze daar een Mayak. Ze hebben het gewaagd, en gewonnen.

Nu, het is eenzelfde soort van beslissing van de kapitalistische uitbaters van die reactoren om er massal zeewater in te spuiten om de boel te koelen.

De zeewater gespoelde centrales zijn om zeep. Of onherstelbaar of op zijn minst zeer duur om te herstellen.

We kunnen alleen hopen dat het BWR concept beter blijkt dan het RMBK principe.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 06:31   #75
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Het lijkt erop dat de Japanners hun lay out helemaal anders hebben gedaan dan onze centrales hier in België. Hier staat de reactorkoepel los van't turbinegebouw met de " Bunker" ertussen. De bunker is het zwaar gewapend betonnen gebouw wat tegen de reactorkoepel aanstaat, en waar alle stoom en nutsleidingen doorlopen, richting turbinegebouw/machinekamer.

Ginder lijkt het erop om ruimte te sparen dat ze alles in 1 gebouw hebben gepropt.

En dan is het niet verwonderlijk dat er een stuk van de buitenkant uiteenvalt. Het is niet nucleair, dus niet zo stevig uitgevoerd.
Met een aardbeving van die kracht , eigenlijk verbazingwekkend dat de reactorgebouwen niet schots en scheef over het landschap staan.
Het mag nog harder beven, goede constructies weerstaan dat zonder al teveel problemen.

Die tsunami, dat was een belangrijker probleem.

En idd, het lijkt uiterst compact die site.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 06:45   #76
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dat in Windscale de metaaluranium brand niet te blussen was met CO2 of stikstof, en dat ze in een wanhoopspoging HEEL VEEL water hebben gebruikt, waar velen bang voor waren. brandend grafiet en Uranium tesamen met hitte en water geeft zuurstof en waterstof, in een ideaal stochiometrisch mengsel in de kern van een razend vuur. Voor dezelfde moeite hadden ze daar een Mayak. Ze hebben het gewaagd, en gewonnen.

Nu, het is eenzelfde soort van beslissing van de kapitalistische uitbaters van die reactoren om er massal zeewater in te spuiten om de boel te koelen.

De zeewater gespoelde centrales zijn om zeep. Of onherstelbaar of op zijn minst zeer duur om te herstellen.

We kunnen alleen hopen dat het BWR concept beter blijkt dan het RMBK principe.

Windscale had een gasgekoelde reactor dacht ik.
Of het gebruik van zeewater hetzelfde brandgevaar als toen teweegbrengt in Japan is me niet direct duidelijk.

In elk geval, in denk niet dat ze die centrale(s) nadien nog in gebruik gaan nemen. Na al dat zeewater gaan ze dat niet meer herstellen, trouwens wie weet hoeveel straling er is vrijgekomen in de centrale zelf. Jumpers gaan dat niet terug opbouwen.

Anyhow, we zullen vlug weten of BWR beter is...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER

Laatst gewijzigd door zonbron : 13 maart 2011 om 06:50.
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 06:55   #77
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.248
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
Windscale had een gasgekoelde reactor dacht ik.
Goed gedacht, grafietgemodereerde (zoals Tjernobyl dus) metaaluranium(brandbaar dus) lucht gekoelde, open end reactoren.
Citaat:
Of het gebruik van zeewater hetzelfde brandgevaar als toen teweegbrengt in Japan is me niet direct duidelijk.
Langs geen meter, maar de beslissing ligt in dezelfde lijn. Is het nog te redden, of is het erop of eronder?

Citaat:
In elk geval, in denk niet dat ze die centrale(s) nadien nog in gebruik gaan nemen. Na al dat zeewater gaan ze dat niet meer herstellen, trouwens wie weet hoeveel straling er is vrijgekomen in de centrale zelf. Jumpers gaan dat niet terug opbouwen.
Volgens mij, zoals ik geschreven heb is de beste oplossing, indien het dit scenario is, de radiactieve rommel opruimen, recycleren, en de onbruikbare restanten terug in't gebouw stoppen, volgieten met beton , zand erover parkje erop met windmolen en een plakaat " Niet Graven".
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 13 maart 2011 om 06:55.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 07:10   #78
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Press Release (Mar 13,2011)
Occurrence of a Specific Incident Stipulated in Article 15, Clause 1 of the Act on Special Measures Concerning Nuclear Emergency Preparedness (Extraordinary increase of radiation dose at site boundary)


At 2:48PM on March 11th, turbines and reactors of Tokyo Electric Power
Company's Fukushima Daiichi Nuclear Power Station Unit 1 (Boiling Water
Reactor, rated output 460 Megawatts) and Units 2 and 3 (Boiling Water
Reactor, Rated Output 784 Megawatts) that had been operating at rated
power automatically shutdown due to the Miyagiken-oki Earthquake.

After the shut down, the values of radioactive materials (iodine, etc)
measured by the monitoring car have been increasing. Increase in the
measured value has also been recognized in one of the monitoring posts.

Furthermore, at 3:29PM, Mar 12, radiation dose measured at site boundary
has exceeded the limiting value. Therefore, at 4:17PM, Mar 12, it was
determined that a specific incident stipulated in article 15, clause 1
has occurred.

(as per the previous press release)

After that, the radiation dose at the monitoring post decreased once.
Today, the measured value revamped and the radiation dose measured at
site boundary exceeded the limiting value again. As such, at 8:56AM,
today, it was determined that a specific incident stipulated in article
15, clause 1 occurred.

We will endeavor to secure the safety and alongside, continue monitoring
the environment of the site periphery.

TEPCO 13/3/2011
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 07:21   #79
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Sunday, March 13, 2011
Kan Tells Toshiba Chief To Take 'Firm Action' In Reactor Crisis

TOKYO (Nikkei)--Prime Minister Naoto Kan on Sunday told Toshiba Corp. (6502) President Norio Sasaki to take "firm action" in dealing with the possible meltdown at the Fukushima No. 1 nuclear plant.

Toshiba constructed the facility for Tokyo Electric Power Co. (9501).

Nikkei
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2011, 08:46   #80
Vlaamse Leeuwin
Minister-President
 
Vlaamse Leeuwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 juni 2010
Locatie: in Lalaland
Berichten: 4.298
Standaard

Citaat:
Nieuwe explosie mogelijk in kerncentrale Fukushima

In het gebouw van de derde reactor van de Japanse kerncentrale Fukushima I is een explosie mogelijk. Volgens een woordvoerder zou het wel om een zeldzaam scenario gaan. Door problemen met de energievoorziening heeft de kern van de reactor enige tijd niet onder water gestaan. Daardoor is de kern deels vervormd en is er veel waterstof vrijgekomen. Inmiddels staat er weer voldoende water in de reactor.


Het waterstof zou eventueel nog voor een explosie kunnen zorgen, zoals gisteren in de eerste reactor gebeurde. Grote verschil met de gebeurtenissen van een dag eerder is dat in het derde gebouw de ventilatie werkt.

Mocht er toch een ontploffing plaatsvinden, dan verwacht de overheid geen schade aan de kernreactor. De waterstof bevindt zich in het gebouw, maar buiten de beschermende huls rond de kern. Dat is eenzelfde situatie als bij de explosie gisteren, toen de kernreactor ook niet beschadigd raakte.

Meltdown
De exploitant van Fukushima laat ook de derde reactor vollopen met zeewater. Op die manier is het makkelijker om de kern koel te houden. Oververhitting zou kunnen leiden tot een meltdown, waardoor veel radioactieve straling vrij kan komen. Dat is een rampscenario.

Volgens de regeringswoordvoerder kwam op het hoogtepunt van de problemen in de derde reactor straling vrij, ter waarde van ongeveer drie röntgenfoto's. Later daalde het stralingsniveau. Extra maatregelen zijn volgens hem niet nodig, de bestaande evaluatiezone van 20 kilometer rond de installatie is voldoende.

Radioactieve besmetting
Tests wezen ondertussen uit dat negen mensen waarschijnlijk radioactief besmet zijn. De lokale autoriteiten schatten dat het totale aantal besmettingen mogelijk tussen de 70 en 160 uitkomt. De autoriteiten treffen voorbereidingen om jodiumpillen uit te delen aan de lokale bevolking. De pillen moeten bescherming bieden tegen schildklierkanker door blootstelling aan radioactieve straling. Na de grote ramp in Tsjernobyl in 1986 in Oekraïne kregen duizenden mensen die aandoening.

Straling neemt toe
Het stralingsniveau heeft op de site het wettelijke niveau overschreden. "De radioactiviteit was 's nachts afgenomen, maar is vanmorgen opnieuw gestegen en heeft intussen de door de overheid vastgelegde drempel overschreden", aldus een woordvoerder van de operator. "We hebben de autoriteiten ingelicht en hen een spoedrapport gestuurd."

140.000 evacuaties
De Japanse autoriteiten maakten bekend dat tot nu toe 140.000 mensen geëvacueerd zijn rondom twee kerncentrales die in de problemen kwamen. In een straal van 20 kilometer rondom Fukushima I bij de stad Okuma, waar zaterdag de explosie plaatsvond, moesten 110.000 mensen hun huis verlaten. Ruim tien kilometer verderop, rondom Fukushima II bij de stad Nahara, zijn 30.000 mensen geëvacueerd. (anp/kve/gb)
http://www.hln.be/hln/nl/9736/Aardbe...ukushima.dhtml
__________________
Dwarsliggers zijn nodig.....ze houden de sporen recht .

Live! Laugh! Love! If that doesn't work... ...LOAD! AIM! SHOOT! (repeat if you missed)
Vlaamse Leeuwin is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be