Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Kathleen Van Brempt (sp.a) - 31 mei tot 6 juni
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Kathleen Van Brempt (sp.a) - 31 mei tot 6 juni "Antwerpse politica. Naast gemeenteraadslid is zij momenteel staatssecretaris voor Arbeidsorganisatie en Welzijn op het werk. Politieke babe en stemmenkanon op de lijsten van sp.a-spirit. Voorheen ook Europarlementslid. Neemt zij haar functie op na

 
 
Discussietools
Oud 31 mei 2004, 23:47   #1
ray
Partijlid
 
Geregistreerd: 13 mei 2004
Berichten: 219
Standaard

Geachte Mevr. Van Brempt,

deze vraag wou ik in feite aan inge vervotte stellen, maar ik zou best eens willen weten wat uw antwoord hierop zou zijn:

het feit dat ik elke keer weer schrijnend moet toezien dat het vlaams blok terrein wint doet mij walgen. Ik ben zeker niet de enige natuurlijk. Ik heb al veel gehoord dat mensen vooral stemmen op het blok als proteststem, maar ook (wat nog het meest in de hoofden speelt vd gemiddelde VB-kiezer) vanwege hun standpunt tov migranten. Het feit dat het blok zo'n hoge score haalt, wilt toch wel zeggen dat de gemiddelde vlaming van die problemen een prioriteit maakt.

Ik veronderstel dat jullie het ook niet graag zien dat het VB zo een opmars beleeft, dus vraag ik mij af of jullie echte agendapunten hebben op vlak van de migrantenproblematiek. Ook al bent u progressief links, er moet toch iets gedaan worden aan het migrantentenprobleem. We kunnen dit niet blijven ontkennen. Ook al ben ik links, toch vind ik ook wel dat allochtonen zich hier eerst moeten integreren door op z'n minst de taal te leren, en als ze hier de onnozelaar komen uithangen, mogen ze v mij part daar een serieuze sanctie op kleven.

Uit de "doe de stemtest" bleek dus dat bijna alle vlamingen voorstander waren voor een inburgeringscursus. Hebben jullie dan plannen om daarvoor speciaal geld opzij te leggen?

Het is immers vijf voor twaalf, en er moeten dringend enkele duidelijke maatregelen komen. Ik ondervind persoonlijk geen migrantenprobleem (ik ben zelf van oostere afkomst), maar ik wil dat dit 1 vd prioriteiten wordt in de toekomst van de democratische partijen zodat het blok eens wordt teruggeschroefd.

Ik ben er zeker van dat de partij dat dit probleem op een deftige manier gaat aankaarten, dat die zeker wordt beloond. Ik ben zelf links, en ik hoop dat ik dat nog lang kan blijven.
ray is offline  
Oud 1 juni 2004, 10:48   #2
pope
Gouverneur
 
pope's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 januari 2004
Locatie: Brugge
Berichten: 1.005
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ray
...dat het vlaams blok terrein wint doet mij walgen. Ik ben zeker niet de enige natuurlijk. Ik heb al veel gehoord dat mensen vooral stemmen op het blok als proteststem, maar ook (wat nog het meest in de hoofden speelt vd gemiddelde VB-kiezer) vanwege hun standpunt tov migranten.

...Ook al ben ik links, toch vind ik ook wel dat allochtonen zich hier eerst moeten integreren door op z'n minst de taal te leren, en als ze hier de onnozelaar komen uithangen, mogen ze v mij part daar een serieuze sanctie op kleven. .
Met andere woorden: u walgt van zichzelf! Aangezien je eigenlijk dezelfde mening van het Vlaams Blok toegedaan bent.
__________________
De enige plaats waar ik de Belgische driekleur nog kan verteren is in die oerdegelijke ouderwetse dweilen.

A patriot must always be ready to defend his country against his government.
---Edward Abbey---
pope is offline  
Oud 1 juni 2004, 11:16   #3
ray
Partijlid
 
Geregistreerd: 13 mei 2004
Berichten: 219
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pope
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ray
...dat het vlaams blok terrein wint doet mij walgen. Ik ben zeker niet de enige natuurlijk. Ik heb al veel gehoord dat mensen vooral stemmen op het blok als proteststem, maar ook (wat nog het meest in de hoofden speelt vd gemiddelde VB-kiezer) vanwege hun standpunt tov migranten.

...Ook al ben ik links, toch vind ik ook wel dat allochtonen zich hier eerst moeten integreren door op z'n minst de taal te leren, en als ze hier de onnozelaar komen uithangen, mogen ze v mij part daar een serieuze sanctie op kleven. .
Met andere woorden: u walgt van zichzelf! Aangezien je eigenlijk dezelfde mening van het Vlaams Blok toegedaan bent.
waarom zou ik van mijn eigen walgen? Ik ben totaal geen VB stemmer, en ik heb ook nooit gezegd dat ik walg van de VB-kiezers. Bijna alle vlamingen vinden dat het normaal is dat allochtonen NL moeten kunnen als ze hier komen wonen, zijn daarom alle vlamingen vb voorstanders/kiezers? Het is toch normaal dat er van de zovele standpunten toch wel hier en daar eentje gaat zijn waarmee ge het eens gaat zijn, ook al sta je niet achter die partij?

nogmaals iemand dat denkt dat het VB enkel en alleen staat voor mijn bovenstaande mening. Nee hoor, de VB kopstukken bestaan uit fascisten, maar dat weet je natuurlijk niet, of wil je niet weten. De ideologie van de fascsisten zal u wellicht wel gekend zijn (hoop ik?)
ray is offline  
Oud 1 juni 2004, 13:39   #4
pope
Gouverneur
 
pope's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 januari 2004
Locatie: Brugge
Berichten: 1.005
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ray
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pope

Met andere woorden: u walgt van zichzelf! Aangezien je eigenlijk dezelfde mening van het Vlaams Blok toegedaan bent.
waarom zou ik van mijn eigen walgen? Ik ben totaal geen VB stemmer, en ik heb ook nooit gezegd dat ik walg van de VB-kiezers. Bijna alle vlamingen vinden dat het normaal is dat allochtonen NL moeten kunnen als ze hier komen wonen, zijn daarom alle vlamingen vb voorstanders/kiezers? Het is toch normaal dat er van de zovele standpunten toch wel hier en daar eentje gaat zijn waarmee ge het eens gaat zijn, ook al sta je niet achter die partij?

nogmaals iemand dat denkt dat het VB enkel en alleen staat voor mijn bovenstaande mening. Nee hoor, de VB kopstukken bestaan uit fascisten, maar dat weet je natuurlijk niet, of wil je niet weten. De ideologie van de fascsisten zal u wellicht wel gekend zijn (hoop ik?)
Toch wel, en juist daarom stem ik niet op de Sp.A. Maar u zult mij nooit horen zeggen dat ik van hen walg. Dergelijke minachting voor andersdenkenden laat ik aan fundamentalistische groeperingen over.

Doe eens de moeite het Vlaams Blok objectief te bekijken. Stap eens een secretariaat binnen en documenteer u.
Heb ik ook gedaan en alhoewel ik het met sommige VB-standpunten niet eens ben, is het toch gebleken dat het VB momenteel de beste keuze is voor mensen zoals ik: eerlijke hardwerkende Vlamingen die een veilige samenleving met een gezonde economie willen.
Misschien bakken ze er ook niets van, maar ik wil ze in ieder geval de kans geven.
__________________
De enige plaats waar ik de Belgische driekleur nog kan verteren is in die oerdegelijke ouderwetse dweilen.

A patriot must always be ready to defend his country against his government.
---Edward Abbey---
pope is offline  
Oud 1 juni 2004, 14:31   #5
ray
Partijlid
 
Geregistreerd: 13 mei 2004
Berichten: 219
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pope
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ray

waarom zou ik van mijn eigen walgen? Ik ben totaal geen VB stemmer, en ik heb ook nooit gezegd dat ik walg van de VB-kiezers. Bijna alle vlamingen vinden dat het normaal is dat allochtonen NL moeten kunnen als ze hier komen wonen, zijn daarom alle vlamingen vb voorstanders/kiezers? Het is toch normaal dat er van de zovele standpunten toch wel hier en daar eentje gaat zijn waarmee ge het eens gaat zijn, ook al sta je niet achter die partij?

nogmaals iemand dat denkt dat het VB enkel en alleen staat voor mijn bovenstaande mening. Nee hoor, de VB kopstukken bestaan uit fascisten, maar dat weet je natuurlijk niet, of wil je niet weten. De ideologie van de fascsisten zal u wellicht wel gekend zijn (hoop ik?)
Toch wel, en juist daarom stem ik niet op de Sp.A. Maar u zult mij nooit horen zeggen dat ik van hen walg. Dergelijke minachting voor andersdenkenden laat ik aan fundamentalistische groeperingen over.

Doe eens de moeite het Vlaams Blok objectief te bekijken. Stap eens een secretariaat binnen en documenteer u.
Heb ik ook gedaan en alhoewel ik het met sommige VB-standpunten niet eens ben, is het toch gebleken dat het VB momenteel de beste keuze is voor mensen zoals ik: eerlijke hardwerkende Vlamingen die een veilige samenleving met een gezonde economie willen.
Misschien bakken ze er ook niets van, maar ik wil ze in ieder geval de kans geven.
och, mijn excuses dat ik een bepaalde mening heb over een ideologie van een partij is dat niet normaal? Extreem rechts is vuil, en daarmee uit. Ik doe de moeite om het blok objectief te bekijken, dat heb ik al héél lang geleden gedaan, en daaruit is mijn mening gegroeid. Het feit dat de kopstukken daar banden hebben met extreem-rechtse groeperingen, en de holocaust durven ontkennen zegt al genoeg. Dit laatste staat wel degelijk op papier, kom dus niet af dat ik aant liegen ben
ray is offline  
Oud 1 juni 2004, 20:49   #6
Kathleen Van Brempt
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 30 mei 2004
Berichten: 33
Standaard

Ik ben het met je eens. Mensen die hier wonen moeten de taal leren. En de overheid moet in eerste instantie zorgen voor dat er voldoende Nederlands cursussen zijn (en daar zijn veel wachtlijsten). En zijn extra middelen vrijgemaakt. Dit zal de voolgende legislatuur moeten versterkt worden.

Maar het migrantenprobleem bestaat niet. Er zijn de problemen in het onderwijs: de concentratiescholen. Er zijn de problemen van vooral jonge mannelijke allochtonenen in een aantal wijken. Er zijn de problemen op de arbeidsmarkt. Aanpassen of opkrassen klinkt misschien wel logisch voor sommigen maar lost de bovenstaande problemen niet op. Kliklijnen intalleren al evenmin vrees ik. Vanuit de democratische partijen zal je steeds een genuanceerd antwoord horen.

Dit is trouwens iets wat niet alleen de overheid kan oplossen. Samenlevingsproblemen (want daar gaat het ook over) moeten de mensen ook onder elkaar oplossen. Het middenveld werkt daar ook heel actief aan mee. En het zal een werk van lange adem zijn.
Kathleen Van Brempt is offline  
Oud 1 juni 2004, 21:16   #7
Cynicus
Banneling
 
 
Cynicus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 oktober 2003
Berichten: 3.399
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ray
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pope

Met andere woorden: u walgt van zichzelf! Aangezien je eigenlijk dezelfde mening van het Vlaams Blok toegedaan bent.
waarom zou ik van mijn eigen walgen? Ik ben totaal geen VB stemmer, en ik heb ook nooit gezegd dat ik walg van de VB-kiezers. Bijna alle vlamingen vinden dat het normaal is dat allochtonen NL moeten kunnen als ze hier komen wonen, zijn daarom alle vlamingen vb voorstanders/kiezers? Het is toch normaal dat er van de zovele standpunten toch wel hier en daar eentje gaat zijn waarmee ge het eens gaat zijn, ook al sta je niet achter die partij?
Het zou misschien een goede zaak indien de SP.a eens met het Vlaams Blok zou regeren, waarbij de SP.a zich voluit kan bezighouden met het sociaal beleid, en het Vlaams Blok met het vreemdelingenbeleid. Een dergelijke coalitie zou, puur electoraal bekeken, voor beide partijen wel eens een win-winsituatie kunnen zijn.
Cynicus is offline  
Oud 2 juni 2004, 20:36   #8
rainman
Provinciaal Statenlid
 
rainman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kathleen Van Brempt
Maar het migrantenprobleem bestaat niet. Er zijn de problemen in het onderwijs: de concentratiescholen. Er zijn de problemen van vooral jonge mannelijke allochtonenen in een aantal wijken. Er zijn de problemen op de arbeidsmarkt. Aanpassen of opkrassen klinkt misschien wel logisch voor sommigen maar lost de bovenstaande problemen niet op. Kliklijnen intalleren al evenmin vrees ik. Vanuit de democratische partijen zal je steeds een genuanceerd antwoord horen.
Spreekt u zichzelf niet tegen? Herlees uw eigen post nog eens want al wat u opsomt valt onder de noemer "migrantenprobleem".

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kathleen Van Brempt
Dit is trouwens iets wat niet alleen de overheid kan oplossen. Samenlevingsproblemen (want daar gaat het ook over) moeten de mensen ook onder elkaar oplossen. Het middenveld werkt daar ook heel actief aan mee. En het zal een werk van lange adem zijn.
En denkt u dat u door uw handen in onschuld te wassen en de verantwoordelijkheid van zich af te schuiven de "samenlevingsproblemen" gaat oplossen?

Een kleine bedenking waar ik tot nu toe vanuit het linkse kamp geen duidelijke verklaring voor gekregen heb, misschien dat het u lukt:
Waarom zijn het enkel de arabieren die te kampen krijgen met discriminatie en vooroordelen? Andere groepen binnen de migranten zijn er blijkbaar toch in geslaagd om zich te integreren in onze maatschappij? Waarom lukt het hen niet terwijl ze toch dezelfde kansen en evenveel tijd hebben gekregen als alle anderen?
rainman is offline  
Oud 3 juni 2004, 18:42   #9
eddy devliegere
Burger
 
Geregistreerd: 23 december 2003
Berichten: 110
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rainman
Een kleine bedenking waar ik tot nu toe vanuit het linkse kamp geen duidelijke verklaring voor gekregen heb, misschien dat het u lukt:
Waarom zijn het enkel de arabieren die te kampen krijgen met discriminatie en vooroordelen? Andere groepen binnen de migranten zijn er blijkbaar toch in geslaagd om zich te integreren in onze maatschappij? Waarom lukt het hen niet terwijl ze toch dezelfde kansen en evenveel tijd hebben gekregen als alle anderen?
ik denk dat dit vooral met cultuur en geloof te maken heeft
niet moslim-migranten nemen gemakkelijker onze cultuur en onze taal over
voor moslims zijn hun taal en de uiterlijke tekenen van hun geloof een teken van hun eigenheid,een teken dat ze hun geloof niet willen kwijtraken door zich aan te passen aan onze cultuur
moslims zijn fier te tonen dat ze moslim zijn
een andere huidskleur wordt hier dus kennelijk beter aanvaard dan andere gewoontes hebben

en terwijl de grootste angst van de blok kiezer is dat die zijn gewoontes zal moeten aanpassen aan de multicultuur eist datzelfde blok dat de migrant zijn volledige cultuur opgeeft

wat betreft de taal denk ik wel dat we mogen eisen dat iedere migrant de taal van de streek leert
als we willen samenleven gaan we tenslotte moeten kunnen comuniceren
__________________
VIVANT=MEER vrijheid en jobs
MINDER lasten,regels en armoede
BETER leefmilieu
eddy devliegere is offline  
Oud 3 juni 2004, 19:32   #10
jorisjeroen
Burgemeester
 
jorisjeroen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 538
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rainman
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kathleen Van Brempt
Maar het migrantenprobleem bestaat niet. Er zijn de problemen in het onderwijs: de concentratiescholen. Er zijn de problemen van vooral jonge mannelijke allochtonenen in een aantal wijken. Er zijn de problemen op de arbeidsmarkt. Aanpassen of opkrassen klinkt misschien wel logisch voor sommigen maar lost de bovenstaande problemen niet op. Kliklijnen intalleren al evenmin vrees ik. Vanuit de democratische partijen zal je steeds een genuanceerd antwoord horen.
Spreekt u zichzelf niet tegen? Herlees uw eigen post nog eens want al wat u opsomt valt onder de noemer "migrantenprobleem".

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kathleen Van Brempt
Dit is trouwens iets wat niet alleen de overheid kan oplossen. Samenlevingsproblemen (want daar gaat het ook over) moeten de mensen ook onder elkaar oplossen. Het middenveld werkt daar ook heel actief aan mee. En het zal een werk van lange adem zijn.
En denkt u dat u door uw handen in onschuld te wassen en de verantwoordelijkheid van zich af te schuiven de "samenlevingsproblemen" gaat oplossen?

Een kleine bedenking waar ik tot nu toe vanuit het linkse kamp geen duidelijke verklaring voor gekregen heb, misschien dat het u lukt:
Waarom zijn het enkel de arabieren die te kampen krijgen met discriminatie en vooroordelen? Andere groepen binnen de migranten zijn er blijkbaar toch in geslaagd om zich te integreren in onze maatschappij? Waarom lukt het hen niet terwijl ze toch dezelfde kansen en evenveel tijd hebben gekregen als alle anderen?
1) Hét migrantenprobleem bestaat niet: er zijn er meer.
2)Ze wil haar handen niet in onschuld wassen, ze wijst ook op de taken van de samenleving: als de politiek oplossingen aanbiedt, moeten die ook toegepast worden.
3)Dat alleen arabieren problemen hebben is onzin. Ik woon in Antwerpen, anderen krijgen ook te maken met racisme en dergelijke meer.
__________________
Bertrand Russel:
"The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt"
jorisjeroen is offline  
Oud 3 juni 2004, 19:48   #11
rainman
Provinciaal Statenlid
 
rainman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eddy devliegere
ik denk dat dit vooral met cultuur en geloof te maken heeft
niet moslim-migranten nemen gemakkelijker onze cultuur en onze taal over
voor moslims zijn hun taal en de uiterlijke tekenen van hun geloof een teken van hun eigenheid,een teken dat ze hun geloof niet willen kwijtraken door zich aan te passen aan onze cultuur
moslims zijn fier te tonen dat ze moslim zijn
een andere huidskleur wordt hier dus kennelijk beter aanvaard dan andere gewoontes hebben

en terwijl de grootste angst van de blok kiezer is dat die zijn gewoontes zal moeten aanpassen aan de multicultuur eist datzelfde blok dat de migrant zijn volledige cultuur opgeeft

wat betreft de taal denk ik wel dat we mogen eisen dat iedere migrant de taal van de streek leert
als we willen samenleven gaan we tenslotte moeten kunnen comuniceren
Eddy, je zegt nu zelf dat moslims zich niet willen aanpassen aan onze cultuur en daar zelfs een afkeer voor hebben omdat het ingaat tegen hun geloof. Geef me dan eens 1 goede reden waarom een moslim dan nog in de westerse wereld wil blijven? Waarom vertrekken ze dan niet uit vrije wil massaal naar de moslimlanden? Wat houdt hen nog hier als ze toch zo'n afkeer hebben van onze westerse samenleving?
Je aanvaart van hen dat ze fier zijn op hun arabische cultuur en geloof en tegelijkertijd werp je onze cultuur en eigenheid in de vuilbak door steeds maar toegevingen te doen om tegen de wil van de meerderheid der Vlamingen toch de multikul-samenleving op te dringen. Als het dan verkiezingen zijn, staan alle aanhangers van de "democratische" partijen nog met tranen in de ogen omdat het Vlaams Blok weer vooruitgang heeft geboekt.
rainman is offline  
Oud 3 juni 2004, 20:00   #12
rainman
Provinciaal Statenlid
 
rainman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jorisjeroen
1) Hét migrantenprobleem bestaat niet: er zijn er meer.
Volledig mee eens.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jorisjeroen
2)Ze wil haar handen niet in onschuld wassen, ze wijst ook op de taken van de samenleving: als de politiek oplossingen aanbiedt, moeten die ook toegepast worden.
Door problemen te negeren en de verantwoordelijkheid af te schuiven op de samenleving, was je je handen in onschuld. Trouwens met alle respect maar ik had graag een antwoord van M. Van Brempt zelf gehad. Ik denk dat ze wel in staat is om zichzelf te verdedigen. Als hier geen reactie op komt van haar, zal ik mijn conclusies wel trekken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jorisjeroen
3)Dat alleen arabieren problemen hebben is onzin. Ik woon in Antwerpen, anderen krijgen ook te maken met racisme en dergelijke meer.
Tiens, het zijn toch alleen de moslims die je regelmatig ziet keet maken om daarna met het excuus boven te komen dat ze overal gediscrimineerd worden. Ik heb nog nooit iets gehoord van rellen in de Chinese, Joodse, ... wijken. Raar.
rainman is offline  
Oud 3 juni 2004, 23:38   #13
jorisjeroen
Burgemeester
 
jorisjeroen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 538
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rainman
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jorisjeroen
1) Hét migrantenprobleem bestaat niet: er zijn er meer.
Volledig mee eens.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jorisjeroen
2)Ze wil haar handen niet in onschuld wassen, ze wijst ook op de taken van de samenleving: als de politiek oplossingen aanbiedt, moeten die ook toegepast worden.
Door problemen te negeren en de verantwoordelijkheid af te schuiven op de samenleving, was je je handen in onschuld. Trouwens met alle respect maar ik had graag een antwoord van M. Van Brempt zelf gehad. Ik denk dat ze wel in staat is om zichzelf te verdedigen. Als hier geen reactie op komt van haar, zal ik mijn conclusies wel trekken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jorisjeroen
3)Dat alleen arabieren problemen hebben is onzin. Ik woon in Antwerpen, anderen krijgen ook te maken met racisme en dergelijke meer.
Tiens, het zijn toch alleen de moslims die je regelmatig ziet keet maken om daarna met het excuus boven te komen dat ze overal gediscrimineerd worden. Ik heb nog nooit iets gehoord van rellen in de Chinese, Joodse, ... wijken. Raar.
1) dat bedoelde ze dus, daarom ook verschillende oplossingen
2)ze schuift niet de gehele schuld op de samenleving, ze vraagt gewoon om samenwerking (als je er zo negatief tegenoverstaat als jij nu komen we er niet). Dat ze dit niet meer leest kan ook toevallig zijn. Bovendien was haar antwoord duidelijk, het enige wat ontbrak was het accentje op 'hét'
3)Ooit al gehoord van Russen, Albanezen, Senegalezen, Ecuadorianen,...?
Zij worden echt wel gediscrimineerd. Joden leven in hun eigen wereld, zij hebben een job,... mensen die geen job hebben vragen om aandacht.
__________________
Bertrand Russel:
"The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt"
jorisjeroen is offline  
Oud 4 juni 2004, 14:18   #14
Lili
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Berichten: 4
Standaard

Probleem hier in België is dat er geen cultuur is waar de vreemdeling zich kan aanpassen, aan wat moet hij zich aanpassen? aan cafebezoek, aan frieten eten, aan bier drinken, aan drugs, aan associaal zijn met zijn medemens, aan de stomme dialecten wat niemand verstaat???

Please zeg me eerlijk, is er cultuur in België?
Lili is offline  
Oud 4 juni 2004, 17:29   #15
colharmo
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: Opwijk
Berichten: 2
Standaard

Er is wel degelijk cultuur in Vlaanderen! De Nederlandse taal is daar een element van, maar wij beschikken over een cultureel-historisch verleden om U tegen te zeggen. Vandaag hebben we een zeer uitgebreid verenigingsleven (orkesten, toneelgroepen,...) en ook op professioneel-cultureel vlak tellen we mee. Ik denk bijvoorbeeld aan La petite Bande van Sigiswald Kuijken, Aan Paul Van Nevel, an Philippe Herreweghe,... Ik denk aan Zornik, Hooverphonic, K's Choice, ... Ik denk aan De Vlaams-Belgische keuken die wereldwijd aanprezen wordt (NY heeft zelfs een heel succesvol Belgisch restaurant).... En wat betreft de bieren: daar mogen we best trots op zijn.
Als u dus beweerd dat er geen cultuur is in België, dan moet ik dit tegenspreken.

__________________
Voor een efficiënt werkend Vlaanderen
colharmo is offline  
Oud 4 juni 2004, 23:09   #16
rainman
Provinciaal Statenlid
 
rainman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 730
Standaard

Nogmaals, met alle respect voor jou en je mening maar in feite was mijn vraag gericht aan Mvr. Van Brempt. Om je een laatste maal te plezieren zal ik nog is reageren maar dan is het ook gedaan.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jorisjeroen
1) dat bedoelde ze dus, daarom ook verschillende oplossingen
Lees de quote hieronder nog is.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kathleen Van Brempt
Maar het migrantenprobleem bestaat niet.
Als ze iets anders bedoelt, dat ze het dan ook schrijft. Trouwens, wie ben jij om in haar naam te spreken?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jorisjeroen
2)ze schuift niet de gehele schuld op de samenleving, ze vraagt gewoon om samenwerking (als je er zo negatief tegenoverstaat als jij nu komen we er niet). Dat ze dit niet meer leest kan ook toevallig zijn. Bovendien was haar antwoord duidelijk, het enige wat ontbrak was het accentje op 'hét'
Het antwoord op deze opmerking bestaat uit meerdere delen:
2.1 Waarom moeten wij als meerderheid van Vlamingen constant toegevingen doen aan de minderheid van moslims (die per slot van rekening een openlijke afkeer hebben van onze westerse levenswijze)?
2.2 Het feit dat ik zo negatief ben komt door persoonlijke ervaringen en wordt bevestigd door statistieken.
2.3 Als Mevr. Van Brempt geen tijd heeft om de onderwerpen op te volgen, waarom heeft zij dan toegezegd om op dit forum te verschijnen?
2.4 De geschreven taal kan moeillijk voor interpretatie vatbaar zijn, de klemtonen kunnen niet verkeerd gelegd worden. Als Mevr. Van Brempt zich verkeerd heeft uitgedrukt, zal zij dit wel komen rechtzetten.
2.5 Nogmaals: wie bent u om in haar naam correcties uit te voeren op haar vorige berichten?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jorisjeroen
3)Ooit al gehoord van Russen, Albanezen, Senegalezen, Ecuadorianen,...?
Zij worden echt wel gediscrimineerd. Joden leven in hun eigen wereld, zij hebben een job,... mensen die geen job hebben vragen om aandacht.
Al zeker gehoord van deze groepen. Ik kom er dagelijks mee in contact (net zoals met de moslims), maar zij hebben tenminste niet de pretentie om na elke misstap zich te verschuilen achter hun godsdienst. Ze verwerpen ook openlijk elke misdaad die gepleegd wordt door landgenoten (iets dat van moslims niet gezegd kan worden).
Als moslims geen job vinden schuiven ze de schuld af op de gemeenschap zonder eerst naar hun persoonlijke gebreken te kijken.
rainman is offline  
Oud 5 juni 2004, 09:42   #17
MC
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 21 mei 2004
Berichten: 18
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kathleen Van Brempt
Ik ben het met je eens. Mensen die hier wonen moeten de taal leren. En de overheid moet in eerste instantie zorgen voor dat er voldoende Nederlands cursussen zijn (en daar zijn veel wachtlijsten). En zijn extra middelen vrijgemaakt. Dit zal de voolgende legislatuur moeten versterkt worden.

Maar het migrantenprobleem bestaat niet. Er zijn de problemen in het onderwijs: de concentratiescholen. Er zijn de problemen van vooral jonge mannelijke allochtonenen in een aantal wijken. Er zijn de problemen op de arbeidsmarkt. Aanpassen of opkrassen klinkt misschien wel logisch voor sommigen maar lost de bovenstaande problemen niet op. Kliklijnen intalleren al evenmin vrees ik. Vanuit de democratische partijen zal je steeds een genuanceerd antwoord horen.

Dit is trouwens iets wat niet alleen de overheid kan oplossen. Samenlevingsproblemen (want daar gaat het ook over) moeten de mensen ook onder elkaar oplossen. Het middenveld werkt daar ook heel actief aan mee. En het zal een werk van lange adem zijn.
Denkt u doordat u hen stemrecht geeft dat de situatie gaat opgelost worden? Ze krijgen dan nog meer inspraak op het beleid.

Het is door jullie partij dat die vreemdelinge stroom naar hier gekomen is. Ze maken onze scholen achterlijk, ze creëren onverdraagzaamheid bij de bevolking onderling. En dit allemaal omdat ze zomaar in ons land mogen komen wonen, zonder de taal te kennen of zich aan te passen.

Besluit: Deze vreemdelingen hadden nooit naar hier mogen komen
MC is offline  
Oud 5 juni 2004, 10:08   #18
jorisjeroen
Burgemeester
 
jorisjeroen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 538
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rainman
Nogmaals, met alle respect voor jou en je mening maar in feite was mijn vraag gericht aan Mvr. Van Brempt. Om je een laatste maal te plezieren zal ik nog is reageren maar dan is het ook gedaan.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jorisjeroen
1) dat bedoelde ze dus, daarom ook verschillende oplossingen
Lees de quote hieronder nog is.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kathleen Van Brempt
Maar het migrantenprobleem bestaat niet.
Als ze iets anders bedoelt, dat ze het dan ook schrijft. Trouwens, wie ben jij om in haar naam te spreken?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jorisjeroen
2)ze schuift niet de gehele schuld op de samenleving, ze vraagt gewoon om samenwerking (als je er zo negatief tegenoverstaat als jij nu komen we er niet). Dat ze dit niet meer leest kan ook toevallig zijn. Bovendien was haar antwoord duidelijk, het enige wat ontbrak was het accentje op 'hét'
Het antwoord op deze opmerking bestaat uit meerdere delen:
2.1 Waarom moeten wij als meerderheid van Vlamingen constant toegevingen doen aan de minderheid van moslims (die per slot van rekening een openlijke afkeer hebben van onze westerse levenswijze)?
2.2 Het feit dat ik zo negatief ben komt door persoonlijke ervaringen en wordt bevestigd door statistieken.
2.3 Als Mevr. Van Brempt geen tijd heeft om de onderwerpen op te volgen, waarom heeft zij dan toegezegd om op dit forum te verschijnen?
2.4 De geschreven taal kan moeillijk voor interpretatie vatbaar zijn, de klemtonen kunnen niet verkeerd gelegd worden. Als Mevr. Van Brempt zich verkeerd heeft uitgedrukt, zal zij dit wel komen rechtzetten.
2.5 Nogmaals: wie bent u om in haar naam correcties uit te voeren op haar vorige berichten?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jorisjeroen
3)Ooit al gehoord van Russen, Albanezen, Senegalezen, Ecuadorianen,...?
Zij worden echt wel gediscrimineerd. Joden leven in hun eigen wereld, zij hebben een job,... mensen die geen job hebben vragen om aandacht.
Al zeker gehoord van deze groepen. Ik kom er dagelijks mee in contact (net zoals met de moslims), maar zij hebben tenminste niet de pretentie om na elke misstap zich te verschuilen achter hun godsdienst. Ze verwerpen ook openlijk elke misdaad die gepleegd wordt door landgenoten (iets dat van moslims niet gezegd kan worden).
Als moslims geen job vinden schuiven ze de schuld af op de gemeenschap zonder eerst naar hun persoonlijke gebreken te kijken.
1)Ik lees wat ze schrijft: Hét migrantenprobleem bestaat niet, en daarna ligt ze toe dat er op verschillende plaatsen problemen zijn.
2.1)Het is beter een beetje mee te werken (migranten zijn er nu eenmaal en er zullen er alleen maar bijkomen, zij het in beperkte mate) dan hardnekkig enige dialoog te weigeren en andere bevolkingsgroepen systematisch te beschuldigen van al het kwaad dat er in onze maatschappij gebeurt. Daarom doet zij moeite én vraagt zij een beetje medewerking.
2.2)Ik ook, toch blijf ik positief.
2.3)Ze heeft toch geantwoord? ik licht alleen toe, want blijkbaar heb je haar antwoord niet begrepen.
2.4)Blijkbaar snap je toch nog steeds niet goed dat het accent op "hét" veel kan verklaren. "Hét migrantenprobleem bestaat niet, er zijn er meer, nl in het onderwijs,..." Snap je het nu?
2.5) ik maak dus geen correcties, ik zeg wat ik lees.
3)Ze gebruiken het niet als excuus, maar ik kan me inbeelden dat dit wel zo overkomt. Daarom moeten we er dus aan werken, hen er op wijzen dat iedereen fouten maakt,... helaas is dit niet zo eenvoudig. De communicatie loopt wat stroef, en daarom is het belangrijk dat je er positief tegenover staat: als je ze buiten wil gooien, is het normaal dat ze kwaad worden, niet?
__________________
Bertrand Russel:
"The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt"
jorisjeroen is offline  
Oud 12 mei 2005, 15:02   #19
jjohanvdb
Gouverneur
 
jjohanvdb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 februari 2005
Berichten: 1.311
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kathleen Van Brempt
Ik ben het met je eens. Mensen die hier wonen moeten de taal leren. En de overheid moet in eerste instantie zorgen voor dat er voldoende Nederlands cursussen zijn (en daar zijn veel wachtlijsten). En zijn extra middelen vrijgemaakt. Dit zal de voolgende legislatuur moeten versterkt worden.

Maar het migrantenprobleem bestaat niet. Er zijn de problemen in het onderwijs: de concentratiescholen. Er zijn de problemen van vooral jonge mannelijke allochtonenen in een aantal wijken. Er zijn de problemen op de arbeidsmarkt. Aanpassen of opkrassen klinkt misschien wel logisch voor sommigen maar lost de bovenstaande problemen niet op. Kliklijnen intalleren al evenmin vrees ik. Vanuit de democratische partijen zal je steeds een genuanceerd antwoord horen.

Dit is trouwens iets wat niet alleen de overheid kan oplossen. Samenlevingsproblemen (want daar gaat het ook over) moeten de mensen ook onder elkaar oplossen. Het middenveld werkt daar ook heel actief aan mee. En het zal een werk van lange adem zijn.
Inderdaad, deze wijze woorden zou ook graag op alle muren in Vlaanderen schrijven. Er zijn geen eenvoudige oplossingen voor complexe problemen. Dat is de hele moeilijkheid, en dat is een boodschap die zich heel moeilijk laat overbrengen in de media. Voor een zinnetje als "aanpassen of opkrassen" heeft men twee seconden nodig, voor een genuanceerd betoog veel meer tijd.

Als men dan geconfronteerd wordt met bepaalde TV-journalisten (ik noem geen namen) die alles zo simplistisch mogelijk moeten voorstellen, is het hek van de dam. Eén ding vraag ik me toch af: hoe komt het dat de VRT zo mals is voor het VB, hen positief in de verf zet tijdens debatten en anti-VB-reportages weert? Waar is de tijd dat de VRT nog een rood bastion was?
jjohanvdb is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be