Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 augustus 2019, 14:54   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.601
Standaard Rechter beslist: leerlinge mag hoofddoek dragen op school.

Rechter beslist: leerlinge mag hoofddoek dragen op school.

Citaat:
De rechtbank van eerste aanleg in Leuven heeft beslist dat een leerlinge in haar middelbare school uit het Gemeenschapsonderwijs een hoofddoek mag dragen. Eerder deden ook al rechters in Dendermonde en Tongeren een uitspraak in die zin.
Was er iemand die een andere uitspraak verwacht had?

Wat jaren geleden war er ook een draadje over het hoofddoekje en of het toegelaten- of verboden moest worden op school.

Stel ik mij, als vragensteller van dienst, de vraag: als er een andere leerling de klas binnenloopt en die heeft een baseball petje op met welk logo dan ook op de deur zal gewezen worden of niet?

Stel dat er ééntje deze opzet:



Dan gaan de 'poppen' aan het dansen en dat gaat vonken geven denk ik.

Dan ligt het volledig in het kamp van de leraar of lerares om daar een oplossing voor te vinden.

Wreed moeilijke situatie denk ik.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 27 augustus 2019 om 15:24.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2019, 15:27   #2
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.239
Standaard

Toen ik 15 was ging ik naar school met een tshirt waar een doodskop op stond. Het was 30 graden buiten en ik mocht van de directeur de hele dag met een wollen trui uit de verloren voorwerpen rondlopen. De dag erna had ik die tshirt niet meer aan...

Nu loopt men naar de rechtbank voor dergelijke onzin en men krijgt dan nog eens gelijk op de koop toen. En de rechters zijn dan verwonderd dat ze wereldvreemd genoemd worden.

Is het nu eigenlijk zoveel gevraagd om gewoon te doen wat de school vraagt? Staat het u niet aan, zoek een andere school.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2019, 15:43   #3
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.601
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Toen ik 15 was ging ik naar school met een tshirt waar een doodskop op stond. Het was 30 graden buiten en ik mocht van de directeur de hele dag met een wollen trui uit de verloren voorwerpen rondlopen. De dag erna had ik die tshirt niet meer aan...

Nu loopt men naar de rechtbank voor dergelijke onzin en men krijgt dan nog eens gelijk op de koop toen. En de rechters zijn dan verwonderd dat ze wereldvreemd genoemd worden.

Is het nu eigenlijk zoveel gevraagd om gewoon te doen wat de school vraagt? Staat het u niet aan, zoek een andere school.
Er is in het verleden in K&K eens een draadje over geweest en ik denk dat het ook de beste optie is om al die problemen met kleding en bepaalde godsdienstgerelateerde tekens de kop in te drukken en dat is uniformpje dragen op school zoals sommige andere landen het ons al voordoen.

En daar gaat men nog een stapje verder zelf.

Chinese schools are using ‘smart uniforms’ to track their students’ locations.

Niet eens met de kledingdracht op school: Buiten!
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2019, 15:58   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Naar mijn oordeel is de actuele Vlaamse cultuur op dit vlak :
- geen schooluniformen, dat is echt van de oude tijd
- geen hoofddoeken. Een hoofddoek is geen uiting van een godsdienst, voor een hele hoop van redenen, in de hoofden van de Vlamingen.

Het juridische zou de heersende cultuur moeten volgen. Niet omgekeerd.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2019, 16:05   #5
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.457
Standaard

De Vlaming heeft voor de islamieten gekozen, de Vlaming krijgt islamitische regeltjes. En nu slikken.
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2019, 16:32   #6
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.047
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Toen ik 15 was ging ik naar school met een tshirt waar een doodskop op stond. Het was 30 graden buiten en ik mocht van de directeur de hele dag met een wollen trui uit de verloren voorwerpen rondlopen. De dag erna had ik die tshirt niet meer aan...

Nu loopt men naar de rechtbank voor dergelijke onzin en men krijgt dan nog eens gelijk op de koop toen. En de rechters zijn dan verwonderd dat ze wereldvreemd genoemd worden.

Is het nu eigenlijk zoveel gevraagd om gewoon te doen wat de school vraagt? Staat het u niet aan, zoek een andere school.
en de hyper politiek correcte rechters spelen er gretig op in.
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2019, 16:35   #7
alberto
Minister-President
 
alberto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 december 2005
Locatie: Planeet Mars
Berichten: 4.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Toen ik 15 was ging ik naar school met een tshirt waar een doodskop op stond. Het was 30 graden buiten en ik mocht van de directeur de hele dag met een wollen trui uit de verloren voorwerpen rondlopen. De dag erna had ik die tshirt niet meer aan...

Nu loopt men naar de rechtbank voor dergelijke onzin en men krijgt dan nog eens gelijk op de koop toen. En de rechters zijn dan verwonderd dat ze wereldvreemd genoemd worden.

Is het nu eigenlijk zoveel gevraagd om gewoon te doen wat de school vraagt? Staat het u niet aan, zoek een andere school.
Geloven in onzichtbare sujetten is voor sommige mensen en rechters belangrijk.

Laatst gewijzigd door alberto : 27 augustus 2019 om 16:37.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2019, 16:36   #8
Boa
Schepen
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 498
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
De Vlaming heeft voor de islamieten gekozen, de Vlaming krijgt islamitische regeltjes. En nu slikken.
Yup. Al 50 jaar.

Dus moet men nu niet komen bleiten.
Boa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2019, 16:36   #9
Boa
Schepen
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 498
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
en de hyper politiek correcte rechters spelen er gretig op in.
Nee, die volgen gewoon de wet. Ga klagen bij de politiek en de mensen die er jaar na jaar blijven op stemmen.
Boa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2019, 16:41   #10
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boa Bekijk bericht
Nee, die volgen gewoon de wet. Ga klagen bij de politiek en de mensen die er jaar na jaar blijven op stemmen.
Vertel eens welke wet ze volgen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2019, 16:42   #11
Boa
Schepen
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 498
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Vertel eens welke wet ze volgen.
Volgens de advocate van het meisje kadert het dragen van de hoofddoek binnen de vrijheid van godsdienst die ingeschreven staat in de Belgische grondwet en in het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens



En de rechter is het daar mee eens.
Boa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2019, 16:47   #12
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boa Bekijk bericht
Volgens de advocate van het meisje kadert het dragen van de hoofddoek binnen de vrijheid van godsdienst die ingeschreven staat in de Belgische grondwet en in het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens



En de rechter is het daar mee eens.
Waarom maakt hij het dragen van een hoofddoek dan niet algemeen toegelaten op school?
Blijkbaar geldt dat alleen voor dat meisje.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2019, 16:51   #13
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.047
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boa Bekijk bericht
Volgens de advocate van het meisje kadert het dragen van de hoofddoek binnen de vrijheid van godsdienst die ingeschreven staat in de Belgische grondwet en in het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens



En de rechter is het daar mee eens.
En waar staat gestipuleerd dat moslima's ten allen tijde een hoofddoek moeten dragen ???
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2019, 17:13   #14
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.047
Standaard

Hoog tijd dat rechters en procureurs om de zoveel jaar verkozen worden, ipv via bevriende politici levenslang benoemd worden.
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2019, 17:17   #15
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boa Bekijk bericht
Volgens de advocate van het meisje kadert het dragen van de hoofddoek binnen de vrijheid van godsdienst die ingeschreven staat in de Belgische grondwet en in het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens



En de rechter is het daar mee eens.
Het is de interpretatie van 1 rechter.

Maar het is een interessante zaak. Gaat best tot het Europees Hof. Ik ben benieuwd wat er dan over de ‘vrije’ scholen uit de bus komt.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2019, 17:24   #16
IJsboer
Europees Commissaris
 
IJsboer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2009
Berichten: 7.240
Standaard

Denk even kritisch. Het probleem is niet dat ze een hoofddoek draagt. Het probleem is dat er met twee maten en twee gewichten wordt gewerkt omdat er geen duidelijk decreet is.


Ik ben ook voorstander van schooluniformen trouwens.

__________________
Het probleem met de wereld is dat de lompe mensen vol zelfzekerheid zitten en de slimme mensen vol twijfels.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2019, 17:28   #17
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boa Bekijk bericht
Nee, die volgen gewoon de wet. Ga klagen bij de politiek en de mensen die er jaar na jaar blijven op stemmen.
In de wet staat dat man en vrouw gelijkwaardig zijn??? De kopvod drukt uit dat de vrouw ondergeschikt is aan de man... Dus is de kopvod in strijd met de wet en een regelrechte aanslag op de gelijkwaardigheid man-vrouw...

Laatst gewijzigd door marie daenen : 27 augustus 2019 om 17:28.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2019, 17:30   #18
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boa Bekijk bericht
Volgens de advocate van het meisje kadert het dragen van de hoofddoek binnen de vrijheid van godsdienst die ingeschreven staat in de Belgische grondwet en in het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens



En de rechter is het daar mee eens.
Dit heeft niets, maar dan ook niets met vrijheid van godsdienst te maken... maar alles met het degraderen van de vrouw en dat is verboden bij wet... Godsdienst staat niet boven de elementaire rechten van de mens, in tegendeel zelf...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2019, 17:39   #19
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Zo gaat dat hier in Belgique: er mag een algemeen hoofddoekenverbod zijn, zijn altijd wel advocaten die dit aanvechten en er is altijd wel een rechter te vinden die dit doodleuk naast zich neerlegt.

En zo worden onze normen en waarden almaar meer in een hoekje geschopt en voeren moslims hier het hoge woord.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2019, 17:51   #20
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Zo gaat dat hier in Belgique: er mag een algemeen hoofddoekenverbod zijn, zijn altijd wel advocaten die dit aanvechten en er is altijd wel een rechter te vinden die dit doodleuk naast zich neerlegt.

En zo worden onze normen en waarden almaar meer in een hoekje geschopt en voeren moslims hier het hoge woord.
Ik zou eerder zeggen dat de linkse ratten (want een andere ter zake doende benaming kan ik voor hen niet meer vinden) hier voorlopig nog (tot wanneer de islam hen onderschijt) het hoge woord voert...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be