Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 augustus 2009, 07:08   #21
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Toch helemaal niet moeilijk te begrijpen als u het Frans spreekt of zeer goed kent :
http://www.youtube.com/watch?v=nzlZNZHWOXo
daarom dat ze het ondertittelen?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 08:37   #22
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
De Vlamingen, die pas in 1930 in hun moedertaal konden gaan studeren, hadden te kampen met grote achterstand. Zij beheersten de Nederlandse cultuurtaal onvoldoende. De dialecten hadden in Vlaanderen een zeer sterke positie. Het Frans zou nog tientallen jaren de cultuurtaal zijn van een belangrijk deel van de Vlaamse elite. De schrijftaal, die wemelde van de belgicismen en ook in heel Vlaanderen dienst deed als spreektaal bij formele aangelegenheden, zat de ontplooiing van het Algemeen Nederlands in de weg.
Met verwijzing naar deze link #1486
http://forum.politics.be/showthread....40#post4273640
denk ik dat dit hetgeen is wat WillemI voor ogen had in zijn strijd tegen de verfransing.en J Willems over schreef.
Verder verhelderende uitleg.
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 09:13   #23
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.883
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
daarom dat ze het ondertittelen?
De enige ondertiteling die u er zal vinden.......................is "Festival d'été de Québec". In andere woorden, "zomerfestival van Québec". Juist om te melden waar Garou optreedt. Ziet u ondertitelen tijdens de hele video? Helemaal niet, slimmeke!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 14:50   #24
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Met verwijzing naar deze link #1486
http://forum.politics.be/showthread....40#post4273640
denk ik dat dit hetgeen is wat WillemI voor ogen had in zijn strijd tegen de verfransing.en J Willems over schreef.
Verder verhelderende uitleg.
Bedankt, stropke. Ik heb even onderzoek hiernaar gedaan en alles in deze posting uitgewerkt. Willem I zag het in zijn tijd natuurlijk ook wel. Het moet toen nog erger zijn geweest.

De Belgen die in de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) als vluchteling naar Nederland kwamen - Nederland werd de Eerste Wereldoorlog bespaard omdat het neutraal was -, werden overal in Nederland gastvrij onthaald. De tegenstellingen tussen het Algemeen Nederlands en de dialecten van de Vlaamse vluchtelingen in die tijd waren erg groot.

Gelukkig hebben diverse factoren, zoals de Nederlandse Taalunie en de convergentie in het onderwijs in Nederland en Vlaanderen, alsmede de zegeningen van de hoogtechnologische multimediamaatschappij, ervoor gezorgd dat de Vlamingen zich het Algemeen Nederlands konden meester maken. De kleine verschillen - ik spreek liever over accenten in uitspraak en woordkeus ('stomerij' of 'droogkuis', 'zin' of 'goesting' e.d.) - bepalen eerder de rijkdom en de volheid van onze taal, die haar behoeden voor eenvormigheid en diepteloosheid of het gebrek aan stylistische accentuering en nuancering. Dat alles maakt Nederlands gewoon Nederlands!
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 15:57   #25
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 27.974
Standaard

"Is Nederlands een minderwaardige taal? "

De Nederlandse politiek heeft deze vraag alvast met een volmondig YES beantwoord.
Bijna 80 % van de lessen en colleges op de Hogescholen en Universiteiten in het Engels (2008). Need I say more? Voor Nederlanders door Nederlanders. Eigen taal was blijkbaar niet toereikend en is als instructietaal vervangen door een armetierig Engels.

Enige manier om er van af te komen? Stemmen op een Islamofoob: Wilders, die heeft gezegd met deze praktijk korte metten te maken.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 17 augustus 2009 om 15:57.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 16:11   #26
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard Nederlands in Nederland

Ik moet als Nederlander helaas volmondig toegeven dat Nederlanders hun taal zo vanzelfsprekend vinden dat zij het alleen maar de moeite waard vinden om buitenlandse emigranten ermee lastig te vallen. Voor het overige kan het Nederlands hun gestolen worden, vooral op Schiphol, in het bedrijfsleven en in het (hoger) onderwijs.

Inderdaad: beschamend!
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 17 augustus 2009 om 16:12.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 16:17   #27
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.805
Standaard

Het Nederlands is zeker geen "minderwaardige taal". Overigens, wat is "minderwaardig"? Als ermee bedoeld wordt dat die taal op planetair vlak minder belangrijk is, dan kan ik daar inkomen. Hoewel...te oordelen naar het aantal sprekers is het Nederlands belangrijker dan alle scandinavische talen. Laten we stellen dat het Nederlands een van de belangrijkste is onder de kleinere talen. Net zoals het Frans weliswaar tot de "grotere" talen wordt gerekend, maar in vergelijking met het Chinees, het Engels en het Spaans, toch maar een bescheiden plaats inneemt. Je kunt een taal ook gaan beoordelen in functie van het gebruik ervan in diverse culturele domeinen, in het heden, maar evenzeer in het verleden. En dan begin je natuurlijk aan een oeverloze discussie. Want, achter elke taal staat een literatuur. Welke literatuur is de meest prestigieuze? Een antwoord valt daar niet op te geven. In elke taal is er wel iemand te vinden die als een literair monument kan worden bestempeld. Het prestige van een taal is ook wel historisch gebonden. Zo bv. was in de 18e eeuw het Italiaans een must voor elke Europese componist van opera's, óók niet-Italianen, bv. Georg-Friedrich Händel en Wolfgang-Amadeus Mozart hebben allebei een Italiaans repertorium. Terwijl de Fransen liever zouden doodgevallen hebben dan het Italiaans te gebruiken.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 16:21   #28
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
'Vlamingen zijn schizofreen', schrijft de jonge Vlaamse auteur Tom Lanoye. 'Zij kijken tegen Nederlanders op en haten hen tegelijk hartgrondig.'
Extrapoleert Tom Lanoye hier geen persoonlijk minderwaardigheidscomplex naar een hele bevolkingsgroep? Mij komt het alleszins als 'zever' over.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 17 augustus 2009 om 16:22.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 16:25   #29
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Het Nederlands is de taal van de verlichting. En dit is wel waar, itt wat de Fransen over hun taal beweren.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 16:26   #30
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
"Is Nederlands een minderwaardige taal? "

De Nederlandse politiek heeft deze vraag alvast met een volmondig YES beantwoord.
Bijna 80 % van de lessen en colleges op de Hogescholen en Universiteiten in het Engels (2008). Need I say more? Voor Nederlanders door Nederlanders. Eigen taal was blijkbaar niet toereikend en is als instructietaal vervangen door een armetierig Engels.
Ik heb ook de indruk dat de Nederlanders minder 'taalfier' zijn dan de Vlamingen, aangezien ze iets dan in het Nederlands kan worden uitgedrukt dikwijls liever in het Engels willen zeggen. In die zin zijn het eerder de Nederlanders dan de Vlamingen die het Nederlands een minderwaardige taal vinden.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 16:33   #31
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Extrapoleert Tom Lanoye hier geen persoonlijk minderwaardigheidscomplex naar een hele bevolkingsgroep? Mij komt het alleszins als 'zever' over.
Uiteindelijk beziet ook Tom Lanoye de wereld vanuit zijn Vlaamse visie ...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 16:44   #32
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Uiteindelijk beziet ook Tom Lanoye de wereld vanuit zijn Vlaamse visie ...
Ik ben 'in theorie' ook een vlaming, en toch komt het me als zever over. Ik kijk hoogstens letterlijk op naar de Nederlanders, maar figuurlijk vind ik dat gegeven ook niet iets om naar op te kijken. En de Nederlanders 'haten'? Dat is iets voor 'onderhonden'.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 17 augustus 2009 om 16:45.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 18:48   #33
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Wie spreekt er nu nog Latijn? Ja, op zondag in de hoogmis zekrs...
Niet ter zake doende reactie.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 19:30   #34
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ik ben 'in theorie' ook een vlaming, en toch komt het me als zever over. Ik kijk hoogstens letterlijk op naar de Nederlanders, maar figuurlijk vind ik dat gegeven ook niet iets om naar op te kijken. En de Nederlanders 'haten'? Dat is iets voor 'onderhonden'.
In mijn posting over de positie van het Nederlands in Vlaanderen, waarvan ik wat werk had gemaakt, dat mag u best geloven, trof ik het voor deze posting relevante citaat van Tom Lanoye. Ik dacht het te kunnen gebruiken, aangezien een aantal Vlamingen - uiteraard impliceert zulks geenszins het feit dat u u aangesproken moet voelen, integendeel zelfs - in weerwil van de gewijzigde constellatie van het geheel van de Nederlandse taal in Vlaanderen hardnekkig blijven vasthouden aan hun oubollige preoccupaties ten aanzien van Nederlanders en het Noord-Nederlands. Tom Lanoye heeft getracht deze gespleten visie van de Vlamingen gesimplificeerd en wellicht ietwat gechargeerd neer te zetten. Het maakt dus wel degelijk de tongen los in deze draad en dat is ook wat ik ermee poogde te bereiken.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 17 augustus 2009 om 19:32.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 19:53   #35
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 27.974
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
aangezien een aantal Vlamingen ... in weerwil van de gewijzigde constellatie van het geheel van de Nederlandse taal in Vlaanderen hardnekkig blijven vasthouden aan hun oubollige preoccupaties ten aanzien van Nederlanders en het Noord-Nederlands.
Het opkijken tegen Nederlanders, en ook het (oa) daaruit volgende minderwaardigheidscomplex van een behoorlijk deel van de Vlamingen, vindt vrijwel geheel plaats in het onderbewuste van diezelfde Vlaamse individu.

Het enige dat de rest van de wereld bij een dergelijk individu te zien krijgt is de daaruit volgende overcompensatie.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 17 augustus 2009 om 20:12.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 20:04   #36
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Het opkijken tegen Nederlanders, en ook het (oa) daaruit volgende minderwaardigheidscomplex van een behoorlijk deel van de Vlamingen, vindt vrijwel geheel plaats in het onderbewuste van diezelfde Vlaamse individu.

Het enige dat de rest van de wereld bij een dergelijk individu te zien krijgt is de daaruit volgende overcompensatie.
Ik zeg het gewoon in het plat-hollands: waarom zou je als vlaming zijnde opkijken naar nederlanders. wat een gelul!
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 20:18   #37
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ik zeg het gewoon in het plat-hollands: waarom zou je als vlaming zijnde opkijken naar nederlanders. wat een gelul!
Dat is ook hetgeen ik tracht te bereiken, namelijk het definitief afbreken van muren (en 'Vlaamse kerktorens') om het uitzicht op het grotere geheel (Nederland-Vlaanderen) op te bouwen ...

Uiteindelijk zijn wij allen Nederlanders!
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 17 augustus 2009 om 20:20. Reden: Vlamingen zijn Nederlanders.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 20:38   #38
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
De Vlamingen, die pas in 1930 in hun moedertaal konden gaan studeren, hadden te kampen met grote achterstand. Zij beheersten de Nederlandse cultuurtaal onvoldoende. De dialecten hadden in Vlaanderen een zeer sterke positie. Het Frans zou nog tientallen jaren de cultuurtaal zijn van een belangrijk deel van de Vlaamse elite. De schrijftaal, die wemelde van de belgicismen en ook in heel Vlaanderen dienst deed als spreektaal bij formele aangelegenheden, zat de ontplooiing van het Algemeen Nederlands in de weg.

'Vlamingen zijn schizofreen', schrijft de jonge Vlaamse auteur Tom Lanoye. 'Zij kijken tegen Nederlanders op en haten hen tegelijk hartgrondig.' Die twijfel tussen aantrekken en afstoten kenmerkt ook de waardering van de Noord-Nederlandse taal: behoefte aan ontlening uit het noorden enerzijds en angst voor verhollandsing anderzijds leidden tot een beweging naar het noorden toe en een van het noorden weg.

Een uiting van de beweging naar het noorden toe is de officiële taalpolitiek van culturele organisaties en regeringsinstanties die verantwoordelijk zijn voor cultuur en onderwijs. De druk van deze beweging wordt aanvaard, omdat de algemene opvatting is dat de invloed van het Frans alleen gestuit kan worden door de wal van een algemene Nederlandse cultuurtaal; een onsamenhangende verzameling dialecten en zelfs een Vlaamse cultuurtaal zijn voor dat doel te zwak. Die algemene taal speelde lange tijd een geringe rol in Vlaanderen, maar hoe meer men de eenheid met het noorden benadrukte, hoe meer die eenheid ook daadwerkelijk ontstond.

Voor zover het integrationisme politiek gemotiveerd is, verklaart het ook de tegenovergestelde houding van velen die betwijfelen of het wel juist is een deel van de eigenheid op te geven in ruil voor politiek gewin. De tegenbeweging van het noorden weg wordt bovendien gevoed door de frustratie van hen die niet erin slagen de officiële standaardtaal in alle opzichten (jij of gij, spelling, zinsbouw) naar behoren te gebruiken.

Onderzoek bevestigt de innerlijke strijd waarbij goede voornemens wedijveren met praktische moeilijkheden. Nieuwe Noord-Nederlandse zinsconstructies blijken in Vlaanderen onbekend en als moeilijk ervaren te worden. Toen aan Vlamingen werd gevraagd een oordeel uit te spreken over het taalgebruik van Vlaamse en Nederlandse deelnemers aan een bekende quiz die in Noord en Zuid werd uitgezonden, reageerden zij dubbelzinnig en wat ontredderd. Zij waren zeker niet enthousiast over het taalgebruiik van hun landgenoten, maar vonden dat van de Nederlanders geen passend alternatief. De Vlamingen pleitten voor een derde weg, die er niet was, niet is en hoogstwaarschijnlijk ook nooit zal komen.

Telkens weer blijken Vlamingen op twee gedachten te hinken. Aan de ene kant vinden zij dat Vlaanderen het noorden niet slaafs hoeft na te volgen, aan de andere kant dat Vlamingen veel van hun noorderburen kunnen leren. Het overnemen van de noordelijke norm zou bovendien beter te verteren zijn, als iets ertegenover stond. Maar in de praktijk worden de Vlaamse frustraties nog eens versterkt door de - terechte - indruk dat zuidelijke vernieuwingen in het noorden geen schijn van kans maken, ondanks schaarse 'leenwoorden' als afzien, nipt en uitbater en incidentele pleidooien van minnaars van het zuidelijke Nederlands. Hans Rombouts, die Nederlanders 'Vlaams' leert in zijn boek Vloeiend Vlaams (1990), vindt nefast (fataal), resem (reeks) en valavond (vooravond) prachtwoorden. Benno Barnard, een Nederlander die jarenlang als auteur en redacteur in Brussel werkte, beveelt schabouwelijk (jammerlijk, ellendig) aan en zielbraken (zieltogen, zich gruwelijk vervelen). En Geert Van Istendael vraagt zich af: "Hoe kun je mooier zeggen dat een man geil naar een prachtige, onbereikbare moordgriet staat te kijken dan: 'Ik stond daar met mijn broek vol goesting'?"

De Vlamingen hebben geen sterke onderhandelingspositie, omdat taalpolitieke overwegingen hen dwingen de noordelijke norm te aanvaarden, terwijl niets de Nederlanders noopt het oor te luisteren te leggen in het zuiden. De Vlaamse gespletenheid verklaart ook waarom de Vlamingen die afstand willen bewaren tot het Nederlands, toch zo veel uit het noorden overnemen, nauwelijks minder dan de voorstanders van taaleenheid.

De toekomst van het Nederlands in Vlaanderen is zonneklaar. Het VRT-Nederlands, dat Vlamingen als zeer beschaafd en correct beschouwen, wordt de algemeen aanvaarde standaardtaal. Vlamingen kiezen dus voor een Algemeen Nederlands met een paar zuidelijke kenmerken, niet zozeer omdat zij dat willen - velen willen het ook - maar omdat Vlaandferen door zijn perifere positie geen andere keuze heeft. Dat de noordelijke norm in veel gevallen wel wordt aanvaard, maar nog niet gehoorzaamd, verandert niets aan de richting waarin de ontwikkeling zich zal voltrekken. Noord blijft Noord en Zuid blijft Zuid, maar zij ontmoeten elkaar in de Algemene Nederlandse taal.
Ik zou Tom Lanoye nu toch niet tezeer als richtlijn nemen. En zo jong is hij nu ook niet meer.


Ik kan het daar mee eens zijn, op voorwaarde dat u de 'Algemene Nederlandse Taal' maar niet verwart met het 'Algemene Noord-Nederlands'.

Laatst gewijzigd door system : 17 augustus 2009 om 20:58.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 20:53   #39
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik zou Tom Lanoye nu toch niet tezeer als richtlijn nemen. En zo jong is hij nu ook niet meer.


Ik kan het daar mee eens zijn, op voorwaarde als u de 'Algemene Nederlandse Taal' maar niet verwart met het 'Algemene Noord-Nederlands'.
Ik ga dus ondubbelzinnig uit van de Algemene Nederlandse Taal in het Gehele Europese Nederlandse Taalgebied (GENT).

Wat Tom Lanoye betreft, zijn uitspraak was relevant voor mijn posting. Meer niet.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 21:25   #40
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 27.974
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Ik ga dus ondubbelzinnig uit van de Algemene Nederlandse Taal in het Gehele Europese Nederlandse Taalgebied (GENT).

Wat Tom Lanoye betreft, zijn uitspraak was relevant voor mijn posting. Meer niet.
Aha,

Het Nederlands Surinaams dus niet.....scheelt weer 600.000 sprekers.

Dan zijn de Fransen toch een stukje slimmer.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 17 augustus 2009 om 21:26.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be