Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 december 2016, 10:22   #39621
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
waarom die moeite laten doen. Ik ben er voorstander van dat ze het krijgen. Dat ze maar naar het gemeentehuis gaan als ze afstand willen doen.
Mee eens!
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2016, 12:17   #39622
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
De Walen hebben zichzelf gediskwalificeerd en uitgesloten om Nederlander te mogen zijn, wat mij betreft is deze eer er alleen automatisch voor de Nederlands sprekende Vlamingen.
Ik ben wel een beetje gevleid dat ge u mijn eigen terminologie eigen maakt.

Maar Nederlanders zijn voor mij hetgeen de kaart van de 17 provinciën omvat. Al besef ik dat er slechts weinigen zijn die buiten het huidige Nederland wonen en zich daarmee nog identificeren. Maar goed, daar ligt dan een toekomstige marketingstaak verscholen.

De redenen dat ik een plaats zie voor de anderstalige Nederlanders binnen een drieledige konfederale herenigde Nederlanden kent ge, maar d?*?*r kan ik u nog niet van overtuigen:
1. Een buffer tegen de erf- en aartsvijand, volledig in de geest van het Kongres van Wenen, de Pragmatieke Sanctie van Keizer Karel, en de buitenlandse politiek van Jacob van Artevelde, één der eerste Nederlanders avant-la-lettre.
2. Ten allen prijzen moet vermeden worden dat diezelfde vijand geopolitiek wéér eens sterker wordt.
Gij gaat nu stellen: Maar dan beginnen de Franstalige terroristen weer te stoken. En dan benadruk ik weer dat het een zeer losse konfederale statenbond wordt waarin ze enkel maar de konfederatie kunnen, verlaten zonder Vlaanderen ditmaal mee te trekken want dat wordt samen met de noordelijke Nederlanden veiling verankerd in een Dietse éénheidsstaat.
Maar goed, ze zullen er niet eens willen deel van uitmaken.

Citaat:
Voor de Walen ben ik er voorstander van dat ze een taaltoets moeten doen mochten zij toch Nederlander wilen zijn. De taal is gans het volk!
Ge vergeet, of negeert de geschiedenis, dat de Nederlanden nu éénmaal een drievolkerenland zijn. Anderstalige Nederlanders het Nederlands willen opdringen komt dan overeen met de Turkse staat die van de Koerden wil Turken maken.

Citaat:
Ik ben er voorstander analoog aan Noord Ierse methodiek, de Vlamingen automatisch het Nederlanderschap aan te bieden.
Hoe gaat dat daar precies ?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Des meer Vlamingen Nederlander zijn in Vlaanderen des te sterker de krachten die naar hereniging gaan. En Frankrijk moet niet zeuren omdat er in Frankrijk een wet is die ongeveer dezelfde regel kent.
En hoe zit dat in Frankrijk ?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 25 december 2016 om 12:35.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2016, 13:56   #39623
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ik ben wel een beetje gevleid dat ge u mijn eigen terminologie eigen maakt.

Maar Nederlanders zijn voor mij hetgeen de kaart van de 17 provinciën omvat. Al besef ik dat er slechts weinigen zijn die buiten het huidige Nederland wonen en zich daarmee nog identificeren. Maar goed, daar ligt dan een toekomstige marketingstaak verscholen.

De redenen dat ik een plaats zie voor de anderstalige Nederlanders binnen een drieledige konfederale herenigde Nederlanden kent ge, maar d?*?*r kan ik u nog niet van overtuigen:
1. Een buffer tegen de erf- en aartsvijand, volledig in de geest van het Kongres van Wenen, de Pragmatieke Sanctie van Keizer Karel, en de buitenlandse politiek van Jacob van Artevelde, één der eerste Nederlanders avant-la-lettre.
2. Ten allen prijzen moet vermeden worden dat diezelfde vijand geopolitiek wéér eens sterker wordt.
Gij gaat nu stellen: Maar dan beginnen de Franstalige terroristen weer te stoken. En dan benadruk ik weer dat het een zeer losse konfederale statenbond wordt waarin ze enkel maar de konfederatie kunnen, verlaten zonder Vlaanderen ditmaal mee te trekken want dat wordt samen met de noordelijke Nederlanden veiling verankerd in een Dietse éénheidsstaat.
Maar goed, ze zullen er niet eens willen deel van uitmaken.

Ge vergeet, of negeert de geschiedenis, dat de Nederlanden nu éénmaal een drievolkerenland zijn. Anderstalige Nederlanders het Nederlands willen opdringen komt dan overeen met de Turkse staat die van de Koerden wil Turken maken.

Hoe gaat dat daar precies ?
En hoe zit dat in Frankrijk ?
In de Nederlanden zal er één taal dominant moeten zijn, dat is dus Nederlands en geen Fries of Frans. Verder geldt dat nu ook al het juridisch gebruik van het Fries beperkt moet zijn tot de eigen regio, tenzij men de eed zal afleggen. Dus is het toch logisch te toetsen of men waarlijk de Nederlandse taal machtig is. Tenslotte zijn wij geen Europees parlement.

Verder Vlamingen zijn Nederlanders en dus geldt dat automatisch de juridische status van het Nederlanderschap zal worden gegeven. Vergelijk het met de "Oekraïnse" bewoners op de Krim, de Russische federatie schonk hun ook Russische paspoorten.
Over op welke manier dus het hoe en wat kan ik niet zeggen, lijkt mij vooral een uitvoeringskwestie, dus een detail.

Analoog aan Noord Ierland omdat er de regel geldt dat indien men voorouders heeft in de republiek ook een Iers document kan aanvragen, zeer actueel nu met de Brexit.

Over Frankrijk, in Frankrijk is er wetgeving dat inwoners van voormalige Franse gebieden het Franse staatsburgerschap kunnen aanvragen.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 25 december 2016 om 14:00.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2016, 14:14   #39624
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
In de Nederlanden zal er één taal dominant moeten zijn, dat is dus Nederlands en geen Fries of Frans.
De Nederlanden, ttz de 17 Provinciën, was wel een drievolkerenland. Het is volslagen onrealistisch en onhistorisch van dat anders te zien of te willen.

Citaat:
Verder geldt dat nu ook al het juridisch gebruik van het Fries beperkt moet zijn tot de eigen regio, tenzij men de eed zal afleggen.
Is dat nu niet het geval ? Het juridisch gebruik van het Fries IS toch beperkt tot Friesland, veronderstel ik.
Friesland zie ik, tussen haakjes, eventueel, als een vierde komponent in die konfederale staat.
Citaat:
Dus is het toch logisch te toetsen of men waarlijk de Nederlandse taal machtig is. Tenslotte zijn wij geen Europees parlement.
Toch ! Eigenlijk zie ik die Nederlandse konfederatie idd. ook als een "soort" Europeees parlement. Europa is in zekere zin ook een konfederatie.
Het is natuurlijk maar hoe ge "konfederatie" definieert.

Citaat:
Verder Vlamingen zijn Nederlanders en dus geldt dat automatisch de juridische status van het Nederlanderschap zal worden gegeven. Vergelijk het met de "Oekraïnse" bewoners op de Krim, de Russische federatie schonk hun ook Russische paspoorten.
Dat zou eingenlijk nu al moeten kunnen gebeuren. Dat dus Vlamingen automatisch zonder één enkele procedure de Nederlandse nationaliteit krijgen, (en dus een dubbele nationaliteit bezitten ) én Nederlanders uiteraard evenveel rechten in Vlaanderen dan Vlamingen zelf. (Blijft de vraag wie Vlaming is.)
Net zoals de Frans-Vlamingen de Belgische nationaliteit automatisch zouden moeten krijgen.

Citaat:
Analoog aan Noord Ierland omdat er de regel geldt dat indien men voorouders heeft in de republiek ook een Iers document kan aanvragen, zeer actueel nu met de Brexit.
Eh...? Een dokument ????
IK zou eerder denken in de richting dat katholieken uit Noord-Ierland automatisch door de Ierse Republiek de Ierse nationaliteit krijgen.
D?*t zou Ierse solidariteit zijn !

Citaat:
Over Frankrijk, in Frankrijk is er wetgeving dat inwoners van voormalige Franse gebieden het Franse staatsburgerschap kunnen aanvragen.
Zijn daarmee dan ook bedoeld, de Beneluxers, Rijnlanders en Noord-Duitsers ? Allen behoorden immers tot het Franse Keizerrijk. EN is dat staatsburgerschap dan ook kombineerbaar met het huidige, zodat men een dubbele nationaliteit bekomt, d?*t zou pas interessant zijn ?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 25 december 2016 om 14:41.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2016, 14:39   #39625
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
waarom die moeite laten doen. Ik ben er voorstander van dat ze het krijgen. Dat ze maar naar het gemeentehuis gaan als ze afstand willen doen.
Oei, maar dat betekent dan wel dat Vlamingen de (inderdaad verdomde ! ) Belgische nationaliteit verliezen, hegeen wél neerkomt op een verlies van rechten...
Zoiets kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Hetgeen zou hoeven is een dubbele nationaliteit, zonder nadeel.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 25 december 2016 om 14:44.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2016, 14:58   #39626
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
De Walen hebben zichzelf gediskwalificeerd en uitgesloten om Nederlander te mogen zijn, wat mij betreft is deze eer er alleen automatisch voor de Nederlands sprekende Vlamingen.

Ik ben er voorstander analoog aan Noord Ierse methodiek, de Vlamingen automatisch het Nederlanderschap aan te bieden.

Voor de Walen ben ik er voorstander van dat ze een taaltoets moeten doen mochten zij toch Nederlander wilen zijn. De taal is gans het volk!
Juridisch niet mogelijk, daarvoor dient de Belgische nationaliteit opgegeven te worden.
Ook een Vlaming zal een inburgeringscursus moeten doen, zoals ook een Nederlander wonend in het buitenland die z'n paspoort vergeten heeft te laten verlengen.

Taal is niet zo gemakkelijk als u stelt. Een allochtone Vlaming die het Nederlands onvoldoende tot nauwelijks beheerst zou zonder taaltoets de Nederlandse nationaliteit gemakkelijker kunnen verkrijgen dan een Waal

Daarnaast zouden Vlamingen als allochtone Nederlanders geregistreerd worden
Ook een kind met één Belgische ouder geldt momenteel als allochtone Nederlander
De PPV heeft een tijdje terug een voorstel ingediend dat dit uitgebreid zou moeten worden naar drie generaties

De vele aanscherpingen in het beleid in de 20e eeuw zijn o.a. ook mee terug te voeren op België
Zou moeten zoeken het in elkaar zat. In de jaren 30, meen dat België weigerde Nederlanders toe te laten. Ook Duitsland overigens.
De reactie daarop was aanscherping van het beleid. Vergeten de rede, vermoed werken (settelen?) in België?

Ergens rond 1830 á 1840 was de situatie nog zo dat een Nederlander z'n nationaliteit verloor als hij 5 jaar of langer in het buitenland had gewoond
Er werd destijds vanuit gegaan dat de banden zodanig verloren waren gegaan dat hij -/of zij niet meer als Nederlander kon worden gerekend.
Hij kon de taal dan wel spreken, maar cultureel gezien werd hij niet meer gerekend tot het Nederlandse volk.

- In de 18e eeuw gold iemand niet als Nederlander wanneer in het buitenland geboren.
Een NL diplomaat heeft destijds processen moeten voeren om z'n kinderen, geboren in het buitenland geboren, tot Nederlanders te laten verklaren
Alleen wanneer geboren in de republiek werd iemand als Nederlander beschouwd
- Gedurende de periode 1815-1830 werden ook Zuidelijke Nederlanders als Nederlanders gerekend
- Later in de 19e eeuw ging de bloedlijn spelen, een Nederlander moest geboren zijn uit twee Nederlandse ouders.

De geschiedenis nationaliteitvorming is bijzonder interessant vanaf 19e eeuw tot nu.
Taal is ook in vroegere eeuwen nooit een reden geweest voor een gezamenlijke identiteit of nationaliteit.
Als er al sprake van was, inwoners identificeerden zich met de stad waar ze geboren waren
Ingewikkeld, nu nog steeds, kunt er een studie aan wagen hoe het in elkaar zat en zit.

Ben er niet zeker van, maar meen dat alleen Estland in Europa een overwegend grote waarde hecht aan taal en nationaliteit?

Laatst gewijzigd door Adrian M : 25 december 2016 om 15:02.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2016, 16:09   #39627
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Juridisch niet mogelijk,
D?*?*rover gaat het natuurlijk nu nét niet bij de kenspreuk of leuze, de taal is gans het volk....
Anders was het natuurlijk geen leuze of politiek programma...

http://www.dbnl.org/tekst/_ons003198...01_01_0044.php

(En uw autistische trekje kennende gaat ge nu toch weer opwerpen dat het eigenlijk-feitenlijk juridisch niet kan.)
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 25 december 2016 om 16:24.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2016, 16:36   #39628
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Juridisch niet mogelijk, daarvoor dient de Belgische nationaliteit opgegeven te worden.
Ook een Vlaming zal een inburgeringscursus moeten doen, zoals ook een Nederlander wonend in het buitenland die z'n paspoort vergeten heeft te laten verlengen.

Taal is niet zo gemakkelijk als u stelt. Een allochtone Vlaming die het Nederlands onvoldoende tot nauwelijks beheerst zou zonder taaltoets de Nederlandse nationaliteit gemakkelijker kunnen verkrijgen dan een Waal

Daarnaast zouden Vlamingen als allochtone Nederlanders geregistreerd worden
Ook een kind met één Belgische ouder geldt momenteel als allochtone Nederlander
De PPV heeft een tijdje terug een voorstel ingediend dat dit uitgebreid zou moeten worden naar drie generaties

De vele aanscherpingen in het beleid in de 20e eeuw zijn o.a. ook mee terug te voeren op België
Zou moeten zoeken het in elkaar zat. In de jaren 30, meen dat België weigerde Nederlanders toe te laten. Ook Duitsland overigens.
De reactie daarop was aanscherping van het beleid. Vergeten de rede, vermoed werken (settelen?) in België?

Ergens rond 1830 á 1840 was de situatie nog zo dat een Nederlander z'n nationaliteit verloor als hij 5 jaar of langer in het buitenland had gewoond
Er werd destijds vanuit gegaan dat de banden zodanig verloren waren gegaan dat hij -/of zij niet meer als Nederlander kon worden gerekend.
Hij kon de taal dan wel spreken, maar cultureel gezien werd hij niet meer gerekend tot het Nederlandse volk.

- In de 18e eeuw gold iemand niet als Nederlander wanneer in het buitenland geboren.
Een NL diplomaat heeft destijds processen moeten voeren om z'n kinderen, geboren in het buitenland geboren, tot Nederlanders te laten verklaren
Alleen wanneer geboren in de republiek werd iemand als Nederlander beschouwd
- Gedurende de periode 1815-1830 werden ook Zuidelijke Nederlanders als Nederlanders gerekend
- Later in de 19e eeuw ging de bloedlijn spelen, een Nederlander moest geboren zijn uit twee Nederlandse ouders.

De geschiedenis nationaliteitvorming is bijzonder interessant vanaf 19e eeuw tot nu.
Taal is ook in vroegere eeuwen nooit een reden geweest voor een gezamenlijke identiteit of nationaliteit.
Als er al sprake van was, inwoners identificeerden zich met de stad waar ze geboren waren
Ingewikkeld, nu nog steeds, kunt er een studie aan wagen hoe het in elkaar zat en zit.

Ben er niet zeker van, maar meen dat alleen Estland in Europa een overwegend grote waarde hecht aan taal en nationaliteit?
Uiteraard moeten er wetsaanpassingen komen, maar dat is een uitvoeringsprobleempje.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2016, 16:49   #39629
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
D?*?*rover gaat het natuurlijk nu nét niet bij de kenspreuk of leuze, de taal is gans het volk....
Anders was het natuurlijk geen leuze of poliek programma...

http://www.dbnl.org/tekst/_ons003198...01_01_0044.php
Helaas voor u, dit speelt al eeuwen. Taal is nooit als zodanig van invloed geweest.
Als taal bepalend is dan behoren ook Surinamers in Suriname eveneens tot het ganse volk.
In dat geval kan ook in Suriname de inwoners de Nederlandse nationaliteit toegewezen worden.
Ken een politieke partij die er faliekant tegen zou zijn
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2016, 17:26   #39630
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Uiteraard moeten er wetsaanpassingen komen, maar dat is een uitvoeringsprobleempje.
Bijzonder ingewikkeld, laat het verloop de afgelopen twee eeuwen zien
Wat aanvankelijk simpel lijkt doemen er opeens problemen waardoor het uiterst ingewikkeld wordt

- Ingeval vergelijkbaar met Vlaanderen ontstaat, hoe dan met bijv. Suriname?
- Eén paspoort, de grote problematiek met Nederlanders die in het buitenland wonen.
Voor Nederlanders die bijv. een jaar of zes zich in het buitenland vestigen kan het praktisch zijn,
gedurende die tijd, tevens de nationaliteit van het land in kwestie te hebben

Tal van Nederlanders is het overkomen dat ze hun nationaliteit verloren waren zonder dat ze ervan op de hoogte waren.
Bij verlengen paspoort bleek dat ze uitgeschreven waren
Terug in Nederland de gehele santemekraam om weer Nederlander te kunnen worden.
Plus een inkomenseis zich in Nederland te mogen vestigen, als wel inburgeren

Overigens ook voor Britten een probleem. Een Britse in Japan, geeft partime les aan de universiteit en gehuwd met een Japanner.
Een aantal jaren in de UK wonen, opvoeding kinderen, is onmogelijk
Haar partner kan een groot inkomen hebben, maar geldt niet om een aantal jaren in de UK te mogen vestigen

Zoals het er mogelijk uitziet, na de Brexit, zal een Brit met een laag inkomen, gehuwd met bijv een Nederlandse of
een Belgisch niet terug mogen keren naar de UK om zich te vestigen
Zijn vrouw zal waarschijnlijk slechts een tijdelijke verblijfsvergunning kunnen krijgen.
Dat kost dan wel elke twee jaar 800 pond (volgens een Nieuw Zeelander die in de UK woont)

Laatst gewijzigd door Adrian M : 25 december 2016 om 17:29.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2016, 20:30   #39631
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
De Nederlanden, ttz de 17 Provinciën, was wel een drievolkerenland. Het is volslagen onrealistisch en onhistorisch van dat anders te zien of te willen.

Is dat nu niet het geval ? Het juridisch gebruik van het Fries IS toch beperkt tot Friesland, veronderstel ik.
Friesland zie ik, tussen haakjes, eventueel, als een vierde komponent in die konfederale staat.

Toch ! Eigenlijk zie ik die Nederlandse konfederatie idd. ook als een "soort" Europeees parlement. Europa is in zekere zin ook een konfederatie.
Het is natuurlijk maar hoe ge "konfederatie" definieert.

Dat zou eingenlijk nu al moeten kunnen gebeuren. Dat dus Vlamingen automatisch zonder één enkele procedure de Nederlandse nationaliteit krijgen, (en dus een dubbele nationaliteit bezitten ) én Nederlanders uiteraard evenveel rechten in Vlaanderen dan Vlamingen zelf. (Blijft de vraag wie Vlaming is.)
Net zoals de Frans-Vlamingen de Belgische nationaliteit automatisch zouden moeten krijgen.

Eh...? Een dokument ????
IK zou eerder denken in de richting dat katholieken uit Noord-Ierland automatisch door de Ierse Republiek de Ierse nationaliteit krijgen.
D?*t zou Ierse solidariteit zijn !

Zijn daarmee dan ook bedoeld, de Beneluxers, Rijnlanders en Noord-Duitsers ? Allen behoorden immers tot het Franse Keizerrijk. EN is dat staatsburgerschap dan ook kombineerbaar met het huidige, zodat men een dubbele nationaliteit bekomt, d?*t zou pas interessant zijn ?
Het Fries is beperkt tot Friesland, enkel in de Staten-Generaal mag men de eed zweren in het Fries.

Verder de Ierse kwestie geldt voor Noord Ieren die een Europees paspoort krijgen van de Ierse republiek.

Het klopt dat de Franse gebieden alle gebieden zijn welke onder Keizer Napoleon stonden en zijn famille, dus ook gedeelten van Duitsland, grappig hè?
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2016, 20:37   #39632
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Oei, maar dat betekent dan wel dat Vlamingen de (inderdaad verdomde ! ) Belgische nationaliteit verliezen, hegeen wél neerkomt op een verlies van rechten...
Zoiets kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Hetgeen zou hoeven is een dubbele nationaliteit, zonder nadeel.
Hoeft voor mij niet het opgeven van de Belgiekske nationaliteit omdat de bewustwording toe zal nemen en ook het Grootnederlandse gedachtengoed en invloed.

Misschien kunnen we dan ook daarna een extra Vlaams schaduwparlement in Noord- Nederland creëren voor op de achtergrond? Zomaar een gedachte hoor?
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 25 december 2016 om 20:40.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2016, 20:47   #39633
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Helaas voor u, dit speelt al eeuwen. Taal is nooit als zodanig van invloed geweest.
Als taal bepalend is dan behoren ook Surinamers in Suriname eveneens tot het ganse volk.
In dat geval kan ook in Suriname de inwoners de Nederlandse nationaliteit toegewezen worden.
Ken een politieke partij die er faliekant tegen zou zijn
Nederland, Suriname en die andere Nederlandse bananeneilanden zijn geografisch niet aanéénsluitend met ons, dus niet relevant. Ik hoop ook dat die corrupte bananeneilanden snel zelfstandig worden, we hebben ze al genoeg volgestopt met transfergelden. Grappig, ze zijn bijna ons Wallonië.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2016, 23:14   #39634
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Helaas voor u, dit speelt al eeuwen. Taal is nooit als zodanig van invloed geweest.
Vergis u maar niet !

Ik verwijs daarbij bijvb. naar het taalgemengde graafschap Vlaanderen, waar :
- ten tijde van het "zelfstandige" graafschap, de Rekenkamer van Rijsel werd gesplitst, en er een Dietse kamer werd opgericht te Oudenaarde, en dat een half millennium voor de splitsing van het arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde.
- ten tijde van de Bourgondiërs, er regelmatig taaleisen werden geformuleerd door de Dietsers aan de hertogen, en dat in gans het hertogdom.
- ten tijde van de 17 provinciën het Dietse Vlaanderen en het Waalse Vlaanderen elke een eigen vertegenwoordiging hadden in de Staten-Generaal te Brussel en dat bijna een half millennium voor de splitsing van de Belgische provincie Brabant !

Ik verwijs bijvb. ook naar het taalgemengde prinsbisdom Luik (bestaande uit het Dietse graafschap Loon en het eigenlijke Waalse prinsbisdom Luik ) waar de taalspanningen niet uit de lucht waren, mijn beste Pajoske.

Het zou interessant zijn van eens een studie te maken over de "kommunautaire kwestie" door de eeuwen heen.
Citaat:
Als taal bepalend is dan behoren ook Surinamers in Suriname eveneens tot het ganse volk.
In dat geval kan ook in Suriname de inwoners de Nederlandse nationaliteit toegewezen worden.
Ik ben daarin zeer konsekwent en antwoord daar volmondig ja op verwijzende naar de definitie van het volksnationalisme: "Een volk wordt door volksnationalisten omschreven als een groep mensen met een gemeenschappelijke taal, cultuur en geschiedenis. Hieruit volgt dus niet noodzakelijkerwijs dat ook de etniciteit of de religie, godsdienst of levensbeschouwing dezelfde moeten zijn, ...."

IK ben echter zeer huiverig over het gebruik van het konseptuele begrip volk. Dat is een oeverloze diskussie zonder begin en zonder einde, die bovendien kontraproduktief is en integendeel slechts kan uitdraaien op een punt voor onze kulturele tegenstander.
Merk in dat verband op: Het Front Des Francophones versus Nieuwe Vlaamse Alliantie en het Vlaams Belang. Helaas Vlaams, en dat ipv van het Belang der Nederlandstaligen of een Nederlandstalige Alliantie.
IK fokus op een taalgemeenschap hetgeen een konkreet gegeven is, en we zouden beter terzake iets leren van dat FDF, dat we nu enkel maar voeding geven om ons te beschuldigen van racisme.
Citaat:
Ken een politieke partij die er faliekant tegen zou zijn
IK heb dan ook in een post hierboven reeds enige reserve geuit tegen Wilders.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 25 december 2016 om 23:37.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2016, 23:31   #39635
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Nederland, Suriname en die andere Nederlandse bananeneilanden zijn geografisch niet aanéénsluitend met ons, dus niet relevant. Ik hoop ook dat die corrupte bananeneilanden snel zelfstandig worden, we hebben ze al genoeg volgestopt met transfergelden. Grappig, ze zijn bijna ons Wallonië.
Er is echter één wezenlijk verschil......?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 25 december 2016 om 23:32.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2016, 23:33   #39636
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Het klopt dat de Franse gebieden alle gebieden zijn welke onder Keizer Napoleon stonden en zijn famille, dus ook gedeelten van Duitsland, grappig hè?
Mijn vraag terzake was tweeledig ....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2016, 00:33   #39637
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Nederland, Suriname en die andere Nederlandse bananeneilanden zijn geografisch niet aanéénsluitend met ons, dus niet relevant. Ik hoop ook dat die corrupte bananeneilanden snel zelfstandig worden, we hebben ze al genoeg volgestopt met transfergelden. Grappig, ze zijn bijna ons Wallonië.
Tegenstrijdig aan uw stelling aangaande het belang dat u primair hecht aan taal
Als u taal primair stelt geldt dit voor alle landen waar Nederlands de voertaal is, niet de één wel en de ander niet

Het voorbehoud geografisch aanéénsluitend zijn houdt dus in uw visie in dat het alleen zou gelden voor continentaal gelegen landen?
Slaat nergens op
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2016, 01:36   #39638
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Tegenstrijdig aan uw stelling aangaande het belang dat u primair hecht aan taal
Als u taal primair stelt geldt dit voor alle landen waar Nederlands de voertaal is, niet de één wel en de ander niet

Het voorbehoud geografisch aanéénsluitend zijn houdt dus in uw visie in dat het alleen zou gelden voor continentaal gelegen landen?
Slaat nergens op
Ge gaat voorbij aan een wezenlijk verschil, nml. dat de Nederlanden eens een pro-natiestaat waren met een proces van pro-natievorming, en die staat werd nadien gescheiden. En dat het nu gaat om een hereniging van wat eens één geheel was.
Suriname daarentegen was een kolonie en werd nadien tot 1975 opgenomen in het Koninkrijk der Nederlanden. Na een proces van dekolonisatie werd het een onafhankelijke republiek. Moet de klok nu teruggedraaid worden ?

Vanuit het principe dat de taal gans het volk is, beschouw ik iedereen die dezelfde moedertaal heeft als ik als een "volksgenoot". Maar dat betekent niet per sé dat ze de Nederlandse nationaliteit moeten terugkrijgen.
Belangrijk echter is dat ze binnen de schoot der Nederlandstaligheid blijven.
Waarom bestaat er ter bestendiging daarvan geen Nederlands Gemenebest naar het voorbeeld van het Britse Gemenebest (Commonwealth of Nations) en l'Organisation internationale de la Francophonie.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 26 december 2016 om 02:03.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2016, 03:05   #39639
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Hoeft voor mij niet het opgeven van de Belgiekske nationaliteit omdat de bewustwording toe zal nemen en ook het Grootnederlandse gedachtengoed en invloed.

Misschien kunnen we dan ook daarna een extra Vlaams schaduwparlement in Noord- Nederland creëren voor op de achtergrond? Zomaar een gedachte hoor?
Als u kijkt naar de lange ontwikkeling vanaf WOI naar nu en uiteindelijk nog slechts één nationaliteit mogen hebben
kan het nog heel lang duren dat dit de andere kant opgaat.
Met name daar het buitengewoon complexe materie is, duren zulke processen lang.
Het heeft met tal van zaken te maken tot aan erfeniskwesties, recht op AOW, stemrecht etc aan toe.

Bijv. een Amerikaan kan een dubbele nationaliteit hebben en in het buitenland wonen, maar dient eveneens belasting af te dragen aan de US.
Dit overkwam Boris Johnson, hij bleek een enorme grote belastingschuld te hebben.

Er zijn welliswaar voorstanders, maar in de huidige tijd is er geen grond voor dat een dubbele nationaliteit een schijn van kans zou maken
Gezien de toename aan (ongezond) nationalisme en patriotisme beweegt het zich eerder de andere kant op
Met name niet daar Marokkanen, Turken en ook Israeliers met een dubbele nationaliteit ook voor hen één nationaliteit zou behoren gelden
Juridisch niet mogelijk daar ze geen afstand van hun nationaliteit kunnen doen.
Overigens geldt dit ook voor koningin Maxima, Argentijnen kunnen geen afstand doen van hun nationaliteit

De enige optie zou zijn dat België invoert dat Vlamingen geen afstand kunnen doen van hun Belgische nationaliteit.
Dit botst echter weer met het Nederlandse beleid dat een burger afstand moet doen van zijn nationaliteit, tenzij onmogelijk is.

Of Vlamingen er behoefte aan zouden hebben?
Vrees dat een groot deel van de Vlamingen er niet om staan te springen.
Terecht of onterecht, de antipathie tegen Nederlanders (Hollanders) zit vaak diep geworteld.

Benesam is het toonbeeld van samenwerking toch?
Moet u maar eens gaan zoeken wat u een enkele keer aantreft van gewone Vlaamse marinemensen.
Dat is heel wat minder positief over de Hollander dan door beide Defensies wordt gepromoot.
Een Vlaamse Marine officier gaf in een studie aan dat de invloed cultuurverschil niet of nauwelijks onderzocht is, maar eigenlijk wel zou moeten gebeuren

O.a. de directheid van een Hollander blijft vaak een heikel punt. Een goede eigenschap in de ogen van een Hollander, maar niet vanuit de visie in tal van andere landen
Uit artikelen van Defensie blijkt dit minder een punt te zijn met de Scandinavische landen
Omgekeerd werd dit eveneens zo ervaren bij de Zweden tijdens een plaatsing van Zweden aan boord van een LPD. Zweden zijn vrijwel even direct als een Hollander

Vanuit Defensie wordt wel aangegeven dat militairen zich daarin aan moeten passen in samenwerking met andere landen, maar krijg dat er maar eens uit.
Een ander punt is dat een NL militair zaken topdown niet zondermeer accepteert, dit wordt zelfs gepromoot om initiatief en inbreng te vertonen


Een niet onbelangrijke kwestie wanneer en waar moet iemand verplicht in militaire dienst? De dienstplicht is niet opgeheven.
Hypothetisch, de Indiëkwestie destijds. Een Vlaming met ook de Nederlandse nationaliteit zou geen stap in Nederland hebben kunnen zetten of
hij zou opgepakt zijn. Zou hij vervolgens dienst geweigerd hebben, vier of vijf jaar in Nieuwersluis zijn beland.

De Belgische staat zou er niets tegen hebben kunnen doen vanwege de ook Nederlandse nationaliteit.
Dit overkwam ook de zoon van soldaat van Oranje, destijds Vietnam. Met veel geluk en pijn en moeite heeft hij de Amerikaanse dienstplicht ontlopen.
Andere Nederlanders lukte dit niet en belanden in Vietnam of zullen mogelijk naar Canada gevlucht zijn, dan wel naar Nederland.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2016, 03:57   #39640
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ge gaat voorbij aan een wezenlijk verschil, nml. dat de Nederlanden eens een pro-natiestaat waren met een proces van pro-natievorming, en die staat werd nadien gescheiden. En dat het nu gaat om een hereniging van wat eens één geheel was.
Suriname daarentegen was een kolonie en werd nadien tot 1975 opgenomen in het Koninkrijk der Nederlanden. Na een proces van dekolonisatie werd het een onafhankelijke republiek. Moet de klok nu teruggedraaid worden ?

Vanuit het principe dat de taal gans het volk is, beschouw ik iedereen die dezelfde moedertaal heeft als ik als een "volksgenoot". Maar dat betekent niet per sé dat ze de Nederlandse nationaliteit moeten terugkrijgen.
Belangrijk echter is dat ze binnen de schoot der Nederlandstaligheid blijven.
Waarom bestaat er ter bestendiging daarvan geen Nederlands Gemenebest naar het voorbeeld van het Britse Gemenebest (Commonwealth of Nations) en l'Organisation internationale de la Francophonie.
Als aangeven wordt dat taal primair de randvoorwaarde zou behoren zijn voor toekenning een dubbele nationaliteit valt Suriname niet uit te sluiten

In die tijd was er bij lange na nog geen sprake van natievorming, laat staan een identiteitsgevoel.
Ook de verenigde republiek destijds was bij lange na nog geen werkelijke natie. Het vormde meer een soort EEG en Nato met de gezamenlijke republieken
Ook een republiek was niet meer dan een verzameling steden, feitelijk stadstaten, waarin binnen de Staten Generaal, de belangrijkste stad de grootste macht had.
In werkelijkheid bestond nog steeds het feodale systeem waarin de steden bepalend waren. Iedereen van buiten de stad werd ervaren als een vreemdeling.

Niet alleen een Vlaamse vluchteling, evengoed een inwoner uit de overige republieken werd beschouwd als een vreemdeling
Ze waren vrijwel rechteloos en kregen nauwelijks toegang tot functies
Integratie? Gemiddeld duurde het 50 jaar voordat een groep inwoners uit bijv de Zuidelijke Nederlanden geïntegreerd was geraakt.

Dit werkte door zelfs door tot in de 19e/20e eeuw o.a. aangaande bestuur
Het nationaliteitsbeginsel, gevoel werd door de overheid er onder grote druk ingeramd.
Wanneer inwoners van steden hun identiteit niet meer ontleenden aan de steden hielp dit de macht van de steden breken

Het huidige identiteitstijdsgevoel is pas ontstaan in de 19e eeuw en begon pas werkelijk z'n beslag te krijgen vanaf ongeveer 1918.
Daarvoor was hij Zeeuw, Hollander of wat dan ook. Maar slechts in beperkte mate, hij ontleende z'n identiteit bovenal aan de stad waar hij woonde dan wel geboren was.
Zelfs Fransen hadden begin 19e eeuw nog geen daadwerkelijk identiteitstijdsgevoel
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be