Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 juli 2019, 16:12   #541
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Daarin ligt de hoop op vrede. Jammer genoeg slechts daarin en niet op een of ander rechtvaardigheidsprincipe.
Dat bestaat dan ook niet he. Rechtvaardigheid is een illusie, een onbestaande notie die enkel maar zin lijkt te hebben als je er niet teveel over nadenkt. Zoals de meeste "idealen".
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2019, 16:15   #542
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.494
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat bestaat dan ook niet he. Rechtvaardigheid is een illusie, een onbestaande notie die enkel maar zin lijkt te hebben als je er niet teveel over nadenkt. Zoals de meeste "idealen".
Je kan rechtvaardigheid van mijn part zien als een pragmatisch iets gebaseerd op historische lessen of als iets moreels. Dat maakt eigenlijk geen verschil.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2019, 14:01   #543
atmosphere
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
atmosphere's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2009
Berichten: 19.333
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Ik zou de menselijke dwaasheid niet onderschatten. Een oorlog is gemakkelijk te beginnen maar men beseft te weinig dat er een reël gevaar voor escalatie bestaat waar uiteindelijk zelfs de vernietiging van de ander prioritair kan worden op het voortbestaan van het eigen leven. Gegeven die menselijke 'aard' zou ik niet durven beweren dat atoomwapens geen verschil maken.
maar dat bedoel ik ook niet . Ze kunnen hem niet inzetten

Citaat:
We zien trouwens een vervaging van de grens tussen atoomwapens en conventionele wapens. Mini atoomwapens, 'verrijkte' munitie... Die vervaging zorgt ervoor dat bij een in naam 'conventionele' oorlog toch atoomwapens zullen kunnen worden ingezet zonder de morele verontwaardiging te creëren die deze wapens verdienen. Gevaarlijke evolutie.

Als je Noord Korea bekijkt dat zou je denken dat atoomwapens inderdaad dienen als afschrikking. Maakt Iran zich niet juist kwetsbaar door er geen te willen?
zeker weten ! kijk naar Irak . Daar was het probleem niet de massavernietigings wapens maar de afwezigheid er van, daardoor is het aangevallen .


Citaat:

Wat nodig is is een globaal akkoord over de controle van atoomwapens zonder voorrechten . Internationale controle op al die wapens waar ook gelegen. Anders vraagt men in feite om verdere proliferatie. De machtsverhoudingen in de wereld zijn zo dat de bevoorrechten zo'n echt nonproliferatie verdrag niet willen.

Maar nogmaals. De VS en Israël schieten de JCPOA af niet omdat ze bezorgd zijn om Iraanse atoomwapens maar juist omdat ze er niet bezorgd om zijn. Daarom kunnen ze zich permitteren het verdrag op te blazen en gaan voor hun meer megalomane plannen.

Denken ze. Alhoewel ik denk dat ze ook wel weten dat Iran niet van plan is zich naar de slachtbank te laten leiden. Daarin ligt de hoop op vrede. Jammer genoeg slechts daarin en niet op een of ander rechtvaardigheidsprincipe.
Reden voor het gedrag van Israel : Israel wil niet gewoon overleven, maar
wil regionale hegemonie ! Iran moet op achterstand blijven . Deze reden is echter moeilijk te verkopen dus gebruiken ze onder andere het kernwapen verhaal.
De sancties zijn precies wat ze willen.
__________________
“It's only terrorism if they do it to us. When we do much worse to them, it's not terrorism.”
atmosphere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2019, 14:03   #544
atmosphere
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
atmosphere's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2009
Berichten: 19.333
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat bestaat dan ook niet he. Rechtvaardigheid is een illusie, een onbestaande notie die enkel maar zin lijkt te hebben als je er niet teveel over nadenkt. Zoals de meeste "idealen".
Toch denk ik dat wij hier meer rechtvaardigheid kennen als in vele andere landen.
__________________
“It's only terrorism if they do it to us. When we do much worse to them, it's not terrorism.”
atmosphere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2019, 14:30   #545
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.493
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Toch denk ik dat wij hier meer rechtvaardigheid kennen als in vele andere landen.
Rechtvaardig is niet gelijk aan gelijkheid, ongelovigen doden is voor velen ook rechtvaardig bv
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2019, 15:52   #546
atmosphere
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
atmosphere's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2009
Berichten: 19.333
Standaard

Dat het er veel zijn die dat willen betwijfel ik .
Persoonlijk vind ik gelijkheid wel rechtvaardig.
__________________
“It's only terrorism if they do it to us. When we do much worse to them, it's not terrorism.”
atmosphere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2019, 15:55   #547
atmosphere
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
atmosphere's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2009
Berichten: 19.333
Standaard

Iran is overigens altijd een warm voorstander geweest van een kernwapenvrij Midden oosten !!

Israël heeft geen enkel verdrag ondertekend , en laat al helemaal geen wapeninspecteurs toe.
__________________
“It's only terrorism if they do it to us. When we do much worse to them, it's not terrorism.”
atmosphere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2019, 19:27   #548
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Iran is overigens altijd een warm voorstander geweest van een kernwapenvrij Midden oosten !!

Israël heeft geen enkel verdrag ondertekend , en laat al helemaal geen wapeninspecteurs toe.
De grap van de dag of sarcasme?

Democraten willen Trump beletten Iran aan te vallen.

Persoonlijk was ik er groot fan van, wijlen Generaal Norman Schwarzkopf jr.

Tijdens de golf oorlog, dat was Irak, haalde hij eens aan: Van voor naar achter doorrijden en niets meer laten rechtstaan anders staan we hier volgend jaar terug.

Men heeft de brave man op een andere dienst gezet daarna.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 13 juli 2019 om 19:28.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2019, 20:25   #549
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Toch denk ik dat wij hier meer rechtvaardigheid kennen als in vele andere landen.
Dat denkt iedereen overal altijd.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2019, 20:27   #550
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Je kan rechtvaardigheid van mijn part zien als een pragmatisch iets gebaseerd op historische lessen of als iets moreels. Dat maakt eigenlijk geen verschil.
Dan is het dus rechtvaardig om ambetanterikken die uw ambities in de weg staan, uit de weg te ruimen. Dat is tenminste wat de geschiedenis ons leert he ! Want het zijn altijd de overwinnaars die "rechtvaardig" bezig waren, of het nu vrijheidsstrijders waren, of heldhaftige patriotten. De rechtvaardigheid staat altijd aan de kant van de winnaar.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2019, 20:40   #551
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 16.984
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dan is het dus rechtvaardig om ambetanterikken die uw ambities in de weg staan, uit de weg te ruimen. Dat is tenminste wat de geschiedenis ons leert he ! Want het zijn altijd de overwinnaars die "rechtvaardig" bezig waren, of het nu vrijheidsstrijders waren, of heldhaftige patriotten. De rechtvaardigheid staat altijd aan de kant van de winnaar.
Kijk naar "Death Note"....

Iemand vind een boekje waar je namen kan inschrijven en die sterven ter plekke.

Hij schreef gelijk de hele gevangenispopulatie op en ander tuig in de naam van rechtvaardigheid, God, winnen.

Werd daar ook nog voor aanbeden.

En je wilt precies mind games spelen... -lol-

Heb je wel door...
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2019, 21:02   #552
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.494
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dan is het dus rechtvaardig om ambetanterikken die uw ambities in de weg staan, uit de weg te ruimen. Dat is tenminste wat de geschiedenis ons leert he ! Want het zijn altijd de overwinnaars die "rechtvaardig" bezig waren, of het nu vrijheidsstrijders waren, of heldhaftige patriotten. De rechtvaardigheid staat altijd aan de kant van de winnaar.
De pen van de geschiedschrijver wordt gehanteerd door de winnaar. En die heeft de behoefte om zijn ware motivaties te verbergen achter nobele doelstellingen. Sle HTS als het er niet meer toe doet durven we de ware geschiedenis schrijven. Maar daar kunnen soms zelfs eeuwen over heen gaan.

Waarom zou de overwinnaar laten noteren dat hij een land binnen viel om een volk te redden van een dictator (hoe nobel toch) en niet simpelweg zeggen dat hij uit is op buit. Lees de oude geschiedenis en het is een en al buit wat de mens motiveert de ander de kop in te slaan. Zouden we plots zo veel veranderd zijn?

Nee dus. Niet erg veel zijn we veranderd. Als ik zeg dat ik u bevrijdt heb kan ik u gemakkelijker controleren dan als ik hardop zeg dat ge nu mijn slaaf zijt. Die leugen werkt tot op de dag van vandaag. Ik durf zelfs te beweren dat dat niet veel anders was in het geval van de invasie in Normandië.

Rechtvaardigheid gaat over iets anders. Het is dat wat 'het leven' bevorderd. Een persoonlijke definite, toegegeven. Tussen mensen is het dat wat ons harmonieus doet samenleven. Bijvoorbeeld door gelijke rechten voor mensen pogen te verwezenlijken. Want het omgekeerde is een instabiele situatie die leidt tot ....wel ...de dood.

Laatst gewijzigd door Bach : 13 juli 2019 om 21:07.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2019, 21:09   #553
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.494
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Rechtvaardig is niet gelijk aan gelijkheid, ongelovigen doden is voor velen ook rechtvaardig bv
Gelijke rechten tussen degene die gelijkwaardig geacht worden. Wie is dan je naaste? Dat is de vraag.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2019, 07:56   #554
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Kijk naar "Death Note"....

Iemand vind een boekje waar je namen kan inschrijven en die sterven ter plekke.

Hij schreef gelijk de hele gevangenispopulatie op en ander tuig in de naam van rechtvaardigheid, God, winnen.

Werd daar ook nog voor aanbeden.

En je wilt precies mind games spelen... -lol-

Heb je wel door...
Er zijn verschillende Asian movies waar het onderwerp is: een telefoon die afgaat en de persoon die het bericht aanpakt vrij snel te overlijden komt daarna.

Pon
Phone
One Missed Call (1&2)
End Call
...
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2019, 20:05   #555
atmosphere
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
atmosphere's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2009
Berichten: 19.333
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat denkt iedereen overal altijd.
Is dat zo?
__________________
“It's only terrorism if they do it to us. When we do much worse to them, it's not terrorism.”
atmosphere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2019, 14:42   #556
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
De pen van de geschiedschrijver wordt gehanteerd door de winnaar. En die heeft de behoefte om zijn ware motivaties te verbergen achter nobele doelstellingen. Sle HTS als het er niet meer toe doet durven we de ware geschiedenis schrijven. Maar daar kunnen soms zelfs eeuwen over heen gaan.

Waarom zou de overwinnaar laten noteren dat hij een land binnen viel om een volk te redden van een dictator (hoe nobel toch) en niet simpelweg zeggen dat hij uit is op buit. Lees de oude geschiedenis en het is een en al buit wat de mens motiveert de ander de kop in te slaan. Zouden we plots zo veel veranderd zijn?

Nee dus. Niet erg veel zijn we veranderd. Als ik zeg dat ik u bevrijdt heb kan ik u gemakkelijker controleren dan als ik hardop zeg dat ge nu mijn slaaf zijt. Die leugen werkt tot op de dag van vandaag. Ik durf zelfs te beweren dat dat niet veel anders was in het geval van de invasie in Normandië.
Voila. Een eeuwenoud recept, dat nog altijd werkt.

Citaat:
Rechtvaardigheid gaat over iets anders. Het is dat wat 'het leven' bevorderd. Een persoonlijke definite, toegegeven. Tussen mensen is het dat wat ons harmonieus doet samenleven. Bijvoorbeeld door gelijke rechten voor mensen pogen te verwezenlijken. Want het omgekeerde is een instabiele situatie die leidt tot ....wel ...de dood.
Je komt net uit te leggen dat het omgekeerde altijd goed gepresteerd heeft.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2019, 14:47   #557
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Is dat zo?
Meestal wel, ja. De Soviet burgers dachten in het algemeen dat ze een betere maatschappij hadden dan het corrupte kapitalistische westen. Wij dachten dat we een betere maatschappij hadden dan de Russen. De Middeleeuwers dachten in het algemeen dat ze in de juiste godsvrezende maatschappij leefden. En ga zo maar door.
In het algemeen is het zo dat als het gros van een volk vindt dat het niet in "de betere" maatschappij leeft, die maatschappij op haar laatste benen loopt. Want staat en macht zijn grotendeels gebaseerd op geloof in staat en macht. Stuikt dat geloof ineen, dan verdwijnt de (ingebeelde) macht meteen ook.

De generaal heeft macht omdat de kolonels geloven dat hij macht heeft. De kolonels hebben macht omdat de majoors denken dat zij macht hebben. De majoors hebben macht omdat de kapiteins denken dat zij macht hebben. En zo voort. En helemaal beneden weet de soldaat dat zijn sergeant macht heeft.

Als kolonels denken dat de generaal de pot op kan, en de majoors denken dat de kolonels de pot op kunnen en .... en de soldaten denken dat de sergeant de pot op kan, dan is al die macht foetsie. Het is enkel het collectieve geloof in de macht van de machtigen, die aan die machtigen ook macht toekent.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2019, 14:50   #558
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.494
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Voila. Een eeuwenoud recept, dat nog altijd werkt.



Je komt net uit te leggen dat het omgekeerde altijd goed gepresteerd heeft.
Hangt ervan af of je tevreden bent met de huidige gang van zaken.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2020, 01:01   #559
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.131
Standaard

EU Defies US Sanctions – Sends Medical Supplies To Iran
31 mrt 2020
The United Kingdom, Germany and France
sent a consignment of medical supplies to Iran,
one of the most affected countries in the world,
against the backdrop of the global pandemic
of the new type of coronavirus (Covid-19).
The European troika, which retains its participation
in the Joint Comprehensive Action Plan (JCPOA,
Iran’s nuclear program agreement of 2015)
after the United States withdraws from it,
first used the trade mechanism (INSTEX),
created to circumvent US sanctions against Tehran.

European countries delivered medicine to Iran
as part of the first INSTEX transaction
designed to circumvent US sanctions against Tehran,
the German Foreign Ministry said today, March 31. (...)
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2020, 07:02   #560
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.710
Standaard

Iran en de Verenigde Staten zitten in merkwaardig gelijkaardige situatie dankzij dat virusje.

Beide naties investeerden ,op hun manier,in een kleiner wordende bovenlaag van de bevolking, in de strijdkrachten,en in ruziemaken tot desnoods ver buiten de grenzen...

En beide naties worden nu zwaar in de flank getroffen door een virusje,waarbij de bevolking "ontdekt" dat de staat,na jarenlang bluffen hoe sterk-,welk model-,ze wel zijn , eigenlijk niet kan zorgen voor zijn burgers...en LIEGT....constant!

Laatst gewijzigd door kelt : 1 april 2020 om 07:02.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be