Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 juli 2019, 13:04   #61
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.752
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
In Duitsland had je vroeger ook zo'n Amerikaanse basis waar - zo vertelde men ons, kernwapens lagen. Het was in Buren of in Duren, een van de twee, ben het vergeten. Belgische eenheden gingen daar dan elk om beurt zes weken wacht kloppen.

Nu, mijn eenheid stond blijkbaar op de rol om wacht te gaan kloppen dus ik werd bij de CSM geroepen die me vertelde dat mijn aangevraagd verlof geweigerd was - alhoewel het al maanden ervoor goedgekeurd was, omdat we, als bataljon, daar wacht gingen kloppen.

Ik, toen nog als opstandige jongeling, zei, neen, ik ga daar geen wacht kloppen.
De CSM, die dacht dat hij het voor het zeggen had, die zei me, ja, je gaat daar wel wacht kloppen. Het ging nog even verder in die trant, nee, ja, nee, ja, dus, verlof afgekeurd.
Op zekere morgen klommen we met zijn allen in de MAN's en we vertrokken naar de Amerikaanse kazerne. Daar aangekomen sprak ik de eerste de beste Amerikaanse militair aan en vertelde hem dat ik verschoot dat men zo laks was met de veiligheid. Die keek me enigszins verbijsterd aan en vroeg me iets meer uitleg.

Ik zei hem dat het me verbaasde dat ik, met mijn familie aan vaders kant in het Oostblok, hier binnen mocht terwijl het toch enigszins gevoelig materiaal was.

Twee minuten later werd ik door Amerikaanse MP's terug naar mijn kazerne gebracht, ik mocht dan toch geen wacht lopen.
De CSM zijn muts vloog af van het verschieten toen hij me in de kazerne zag rondlopen, twee dagen later vertrok ik, zoals gepland, op verlof.
Boeiend verhaal. Het was waarschijnlijk in Büchel. Degene die niet onder wapens gelegen hebben kunnen zich er moeilijker in inleven.

Hoe was de sfeer in jouw kazerne met de rest van jouw peloton ? Zoals in alle pelotons waren er altijd die uitschoten door minder uniform bevelen te gehoorzamen.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2019, 13:14   #62
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.752
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
En ze oefenen regelmatig!
De paraatheid is hoger tijdens de Navo-oefeningen. Gezien er geen acute dreiging is die nucleaire paraatheid vraagt gaan ze kernkoppen uit Kleine Brochel niet binnen 24 uur gemonteerd zijn aan de F16's. Bovendien zijn dergelijke oefeningen passé-composé met de nieuwe kernkoppen en de vernieuwde F16's of nieuwe straaljagers.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2019, 13:21   #63
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.752
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ha lol
toen ik mijn legerdienst deed zat ik al een maand of acht in een veiligheidsfunctie ... Boudewijn overlijdt en iedereen wordt opgevorderd voor de begrafenis ... waar ik geen zin in had.
ik naar de kolonel ... heb je mijn veiligheid wel echt gecheckt, zou je dat toch niet nog eens opvragen bij de staatsveiligheid? ... een paar uur later kwam hij mij zeggen dat ik mocht thuisblijven.

ge moest die beroepsmilitairen echt alles voorkauwen, als je wilde dat iets goed gedaan werd.
Bij jouw lichting was de legerdienst in afschaffing. Had je geen mogelijkheid om ergens te studeren om er onder uit te raken ?
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2019, 14:53   #64
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Boeiend verhaal. Het was waarschijnlijk in Büchel. Degene die niet onder wapens gelegen hebben kunnen zich er moeilijker in inleven.

Hoe was de sfeer in jouw kazerne met de rest van jouw peloton ? Zoals in alle pelotons waren er altijd die uitschoten door minder uniform bevelen te gehoorzamen.
Ik meen dat het in Buren was, maar het is zo'n veertig jaar geleden, dus ik durf er niet op zweren.

Alleszins, in de kazerne, ik kwam altijd in situaties terecht waarin je toch niet kon winnen, dus ik veegde overal vierkant 'mijn klak' aan.

Toen ik op de schietstand werkte, toen moest ik van de adjudant daar om 07.30h aanwezig zijn op de schietstand. Nu, in de kazerne hadden we de CSM die 's morgens het appel deed op 07.30h, waar ik volgens hem aanwezig moest zijn.

Was ik op tijd op de schietstand, dan kreeg ik in de kazerne een verslag, omdat ik niet op het appel in de kazerne was.
Was ik om 07.30h op het appel in de kazerne, dan kreeg ik op de schietstand een verslag omdat ik niet op tijd op mijn dienst was.
Dus sowieso had ik het gedaan. Mijn oplossing toendertijd, de deur van mijn kamer op slot en gewoon uitslapen. Daarna, tegen de middag, naar de schietstand.

Dat heeft zo enkele maanden en honderden verslagen geduurd, voordat het dan eindelijk bij de compagnie-commandant begon te dagen dat ik niet op twee plaatsen op het zelfde uur tegelijk kon zijn.

Ik heb twee jaar en een half doorgebracht bij het leger, ik zou er een boek kunnen overschrijven dat van pagina 1 tot en met de laatste pagina vol zou staan met echt gebeurde feiten, die niemand hier zou geloven.

In die tijd, als men volk nodig had ergens om te kuisen of den afwas of wat dan ook dan deed de compagnie-commandant de venster open en wie daar toevallig passeerde die kreeg enkele dagen straf- zomaar, en je kon vertrekken naar 'uw straf'. Geen beroep mogelijk.
Dat ging werkelijk zo, je hoorde iemand "Xenophon" brullen, je keek, en daar hing de compagniecommandant uit de venster en hij stak zijn hand op, "vijf dagen" riep hij dan, hop en je was 5 dagen gestraft zonder dat je zelfs maar wist waarom.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2019, 21:45   #65
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter
 
lamenielachen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 9.398
Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik was beroepsmilitair, geen milicien.

Verder, uw woorden deden me denken aan wat Luitenant De Boel, als pelotonscommandant van de mortieren toen, over me zei.
"Xenophon, in oorlogstijd zou het een goede zijn, in vredestijd kan je er niets mee aanvangen".
Dat zij mijn sergeant majoor ook over mij als ik enkele dagen extra na mijn lichting afzwaaide .....?
Hij voegde er nog aan toe dat ik vanaf nu thuis bij zelfstandige ouders wel wat meer mocht werken dan bij het leger ........
Toch was het een mooie tijd die veel jongens wat dicipline en mannelijkheid bijbracht.
__________________
België is een politiek kippenhok met steeds meer kakelende kippen die alsmaar meer vreten maar geen eieren leggen.
lamenielachen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2019, 21:55   #66
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter
 
lamenielachen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 9.398
Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
In ieder geval: die Europese opslagplaatsen zijn 'dummy targets'. Als daar een kernbom op valt dan weet de US dat het dan dattum is.
Of het nu van dit of van dat is sterven doen we allemaal.
Maar als België of de EU geen militaire macht die naam waardig willen uitbouwen kunnen ze maar best bij een grootmacht aansluiten.
Met België alleenstaand ziet het er niet goed uit als de Chinezen of de Russen eens niezen zijn we van de kaart.
__________________
België is een politiek kippenhok met steeds meer kakelende kippen die alsmaar meer vreten maar geen eieren leggen.
lamenielachen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be