Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 mei 2012, 12:37   #1
poekieJ
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2010
Berichten: 2.164
Standaard Zwitserse Frank of Noorse Kroon?

Aangezien ik de euro toch niet helemaal (meer) vertrouw, zit ik er over te denken om een deel euro's om te zetten in een andere munteenheid. Risico's spreiden lijkt me immers toch altijd verstandig.

Is het op zich een goed idee om andere munten in te slaan (mss is goud/zilver beter)? En welke is dan de beste keuze?
poekieJ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2012, 13:17   #2
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
Aangezien ik de euro toch niet helemaal (meer) vertrouw, zit ik er over te denken om een deel euro's om te zetten in een andere munteenheid. Risico's spreiden lijkt me immers toch altijd verstandig.

Is het op zich een goed idee om andere munten in te slaan (mss is goud/zilver beter)? En welke is dan de beste keuze?
Mmm, ik heb hier weinig verstand van, maar als je kiest voor veiligheid is edelmetaal niet slecht - hoewel ik vrees dat je teveel gaat betalen. In de VS ziet de toestand er niet slecht uit. Wanneer die motor nog beter op gang komt, en er zelfs crisis in de EU blijft, zal goud een beetje dalen. En dan ben je gescheten.

Ik zou beleggen in cacao, koffie en sojabonen. Maar ik ben dan ook geen belegger.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2012, 16:52   #3
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
Aangezien ik de euro toch niet helemaal (meer) vertrouw, zit ik er over te denken om een deel euro's om te zetten in een andere munteenheid. Risico's spreiden lijkt me immers toch altijd verstandig.

Is het op zich een goed idee om andere munten in te slaan (mss is goud/zilver beter)? En welke is dan de beste keuze?
Risico's spreiden is altijd verstandig.

En igv de euro zou ik het eerder als absoluut onverstandig zien om dat niet te doen.

Persoonlijk diversifieer ik vooral naar edelmetalen. Mijn vertrouwen in andere fiatmunten is beperkt. In die zin is het als particulier een belangrijke overweging voor mij dat je op goud geen en op zilver wel btw betaald.

Hou er wel rekening mee dat ook van goud en zilver de koersen zeker op korte termijn volatiel zijn en behoorlijk gemanipuleerd worden. I.e. het is imo geen korte termijn belegging.

Goud en zilver zijn vooral een hedge tegen 'politieke idiotie'. In tegenstelling tot met fiatgeld kunnen ze niet zomaar worden bijgedrukt. (En ze hebben doorheen de geschiedenis altijd waarde gehad. Bedenk maar hoever je nog komt met een postzegel van 20 milliard Reichsmark ...)

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 17 mei 2012 om 16:54.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2012, 19:15   #4
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Risico's spreiden is altijd verstandig.

En igv de euro zou ik het eerder als absoluut onverstandig zien om dat niet te doen.

Persoonlijk diversifieer ik vooral naar edelmetalen. Mijn vertrouwen in andere fiatmunten is beperkt. In die zin is het als particulier een belangrijke overweging voor mij dat je op goud geen en op zilver wel btw betaald.

Hou er wel rekening mee dat ook van goud en zilver de koersen zeker op korte termijn volatiel zijn en behoorlijk gemanipuleerd worden. I.e. het is imo geen korte termijn belegging.

Goud en zilver zijn vooral een hedge tegen 'politieke idiotie'. In tegenstelling tot met fiatgeld kunnen ze niet zomaar worden bijgedrukt. (En ze hebben doorheen de geschiedenis altijd waarde gehad. Bedenk maar hoever je nog komt met een postzegel van 20 milliard Reichsmark ...)
De waarde van goud (gouden munten) is al 4 opeenvolgende dagen aan het dalen.
Inderdaad: op goud betaal je geen BTW maar het verschil tussen de aankoop- en verkoopprijs is nogal groot.


Laatst gewijzigd door Boduo : 17 mei 2012 om 19:15.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2012, 19:21   #5
HOUZEE !
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 oktober 2008
Berichten: 4.837
Standaard

Er zijn alternatieven genoeg om geld te beleggen. Er is maar één gouden regel : als iedereen het doet, blijf er van af.
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2012, 19:29   #6
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
De waarde van goud (gouden munten) is al 4 opeenvolgende dagen aan het dalen.
Inderdaad: op goud betaal je geen BTW maar het verschil tussen de aankoop- en verkoopprijs is nogal groot.

'4 opeenvolgende dagen'? Als dat je tijdshorizon is dan spreek je niet over beleggen maar over 'gokken en speculeren'. Daarvoor is goud ook niet geschikt imo.

Hier een link met de prestaties van goud over iets langere termijn.

http://www.zerohedge.com/news/guest-...ld-tells-truth
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2012, 19:31   #7
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
Er zijn alternatieven genoeg om geld te beleggen. Er is maar één gouden regel : als iedereen het doet, blijf er van af.
Grappig dat je over de 'gouden' regel begint. Het geeft maar aan hoe diep het in onze cultuur zit om goud als iets waardevols en begerenswaardig te zien.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2012, 20:17   #8
poekieJ
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2010
Berichten: 2.164
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
Er zijn alternatieven genoeg om geld te beleggen. Er is maar één gouden regel : als iedereen het doet, blijf er van af.
Ik hoef er zelfs niet noodzakelijk winst op te maken. Ik wil gewoon een deel 'veilig stellen' op een andere manier dan in euro's en op de bank. Beide beschouw ik, zeker nu, als allesbehalve veilig.

De vraag is maar hoe andere munten (kronen, Franken, etc.) door de euro beïnvloed worden. Maar het lijkt me dat ze het hoe dan ook veel beter zullen blijven doen dan de euro. Slechter dan een munt in ontbinding kan dan ook niet.

Laatst gewijzigd door poekieJ : 17 mei 2012 om 20:17.
poekieJ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2012, 22:31   #9
Klarekijk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
Standaard

men spreekt over Griekenland , en ik ben het helemaal niet eens met de politiek van een land waar leiders en zijn burgers geen dicipline hebben en hun eigen overheidaparaad niet kunnen financieren . Maar ik ben het eveneens niet eens met Engeland en of Zwitserland dat zich zelf wil moeien met EU maar profiteerd uit door de eigen munt te behouden .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2012, 00:21   #10
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
Ik hoef er zelfs niet noodzakelijk winst op te maken. Ik wil gewoon een deel 'veilig stellen' op een andere manier dan in euro's en op de bank. Beide beschouw ik, zeker nu, als allesbehalve veilig.

De vraag is maar hoe andere munten (kronen, Franken, etc.) door de euro beïnvloed worden. Maar het lijkt me dat ze het hoe dan ook veel beter zullen blijven doen dan de euro. Slechter dan een munt in ontbinding kan dan ook niet.
Als je dat denkt en je doelstelling is waarom zou je dan nog een andere fiat munt boven pm's verkiezen?
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2012, 00:26   #11
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
men spreekt over Griekenland , en ik ben het helemaal niet eens met de politiek van een land waar leiders en zijn burgers geen dicipline hebben en hun eigen overheidaparaad niet kunnen financieren . Maar ik ben het eveneens niet eens met Engeland en of Zwitserland dat zich zelf wil moeien met EU maar profiteerd uit door de eigen munt te behouden .
Zwitserland zou niet liever dan gerust gelaten worden door de EU. Als er al sprake is van bemoeienis dan is het wel van de EU met Zwitserland...

Mbt Engeland is uw standpunt al iets waarachtiger - Engeland is lid van en als dusdanig 'bemoeit' het zich met de EU maar geen lid van de Eurozone.

Nu er zijn nog een hoop landen lid van de EU maar niet van de eurozone.

Met name: Bulgaria, the Czech Republic, Denmark, Hungary, Latvia, Lithuania, Poland, Romania, Sweden.

Hebt u eenzelfde aversie tegen die landen?

Persoonlijk zou ik veel liever helemaal géén EU hebben dan het bureaucratisch monster dan er nu is.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2012, 00:36   #12
Klarekijk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Zwitserland zou niet liever dan gerust gelaten worden door de EU. Als er al sprake is van bemoeienis dan is het wel van de EU met Zwitserland...

Mbt Engeland is uw standpunt al iets waarachtiger - Engeland is lid van en als dusdanig 'bemoeit' het zich met de EU maar geen lid van de Eurozone.

Nu er zijn nog een hoop landen lid van de EU maar niet van de eurozone.

Met name: Bulgaria, the Czech Republic, Denmark, Hungary, Latvia, Lithuania, Poland, Romania, Sweden.

Hebt u eenzelfde aversie tegen die landen?

Persoonlijk zou ik veel liever helemaal géén EU hebben dan het bureaucratisch monster dan er nu is.
Van de landen die U aanhaald zijn er wel enorme verschillen

mogen we stellen dat Zweden en Denemarken geen verzwakking voor de Euromunt zou betekenen , Zwitserland en Groot Bretanië zou ook een stabilere factor zijn . Hongarije en Roemenia is dan weer een ander paar mouwen , maar toch kunnen deze landen met hun cultuursteden best wel tellen , al is hun land financieel en economisch nog niet de vereiste stabiliteit om mee te draaien .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2012, 07:55   #13
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Zwitserland en Groot Bretanië zou ook een stabilere factor zijn .
Je beseft dat Groot-Brittannië een schuld van 83% heeft en een begrotingstekort van 8,5%? En dat ze het Europees begrotingspakt geweigerd hebben? Op basis van die cijfers doen ze het dus slechter dan Spanje...
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2012, 15:22   #14
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Van de landen die U aanhaald zijn er wel enorme verschillen

mogen we stellen dat Zweden en Denemarken geen verzwakking voor de Euromunt zou betekenen , Zwitserland en Groot Bretanië zou ook een stabilere factor zijn . .
Het zou een ramp zijn voor alle pigs als landen als zwitserland zouden meedoen aan de Euro.

De meeste europese landen kunnen helemaal geen sterke munt aan. Dat veronderstelt namelijk dat je uitgaven en inkomsten min of meer in balans zijn.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2012, 11:51   #15
poekieJ
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2010
Berichten: 2.164
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Als je dat denkt en je doelstelling is waarom zou je dan nog een andere fiat munt boven pm's verkiezen?
Pm's?
poekieJ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2012, 14:14   #16
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter
 
Kodo Kodo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 8.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
Pm's?
precious metals: edelmetalen of edele metalen.
__________________
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible"
Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.”
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2012, 14:42   #17
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.433
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
Aangezien ik de euro toch niet helemaal (meer) vertrouw, zit ik er over te denken om een deel euro's om te zetten in een andere munteenheid. Risico's spreiden lijkt me immers toch altijd verstandig.

Is het op zich een goed idee om andere munten in te slaan (mss is goud/zilver beter)? En welke is dan de beste keuze?
1) Koop alles wat je nu al kan kopen voor de toekomst. Geld is maar een tussenstap naar wat je echt wilde dus waarom zou je het risico lopen als je het kan vermijden?
2) Koop zilvermunten onder $30 (zoals nu). Laat je niet lokken tot verkopen (niet aan $40 en niet aan $20) of tot kopen aan $32+. Koop in Duitsland, btw is 7%. Doe het op legale wijze, zodat je kan bewijzen dat het van jou is en op legale wijze verkregen. Alternatief is Nederland, 12% btw. Sommige Nederlandse dealers geven speciale prijzen op sommige munten. Vergelijk en koop geen munten met hoge premiums, de EU Wiener Philharmoniker munt is hier de goedkoopste. Het premium gaat grotendeels verloren bij doorverkoop aan particulier en volledig bij doorverkoop aan dealer.
Dat is mijn advies en geloof niks zomaar van wat ik noch anderen zeggen. Ga het na. De beste financiele les is deze die je jezelf leert. Dat is wat ik ook deed.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand

Laatst gewijzigd door Erw : 19 mei 2012 om 14:43.
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be