Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 mei 2013, 19:04   #1
ilimano
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 12 mei 2013
Berichten: 2
Standaard Lening 0% ?

Dag allemaal

Ik ben een leerling in het 2de jaar van de 2de graad Economie (secundair onderwijs). Ik moet dinsdag een paper indienen over de staatsschuld in Europa.
Daarbij heb ik ergens gelezen dat vroeger Frankrijk geld van haar nationale bank kon lenen, en zonder rente terug betalen. Is dit ooit ook het geval geweest voor België ? En zo ja, waarom is men dan overgegaan naar de tegenwoordige situatie ?

Dank u
ilimano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2013, 21:38   #2
Vito
Europees Commissaris
 
Vito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juli 2010
Berichten: 6.423
Standaard

Je wil dat wij je paper schrijven?
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2013, 22:00   #3
ilimano
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 12 mei 2013
Berichten: 2
Standaard

Beste meneer Depardieu

Mijn antwoord is neen, ik verwacht niet van u dat u mijn paper schrijf. Ik stel gewoon een vraag, met de hoop dat iemand er een antwoord op zou kunnen geven. Ik ben gewoon een leerling die op zoek is naar antwoorden, die hij niet kan vinden op het internet.

Toch bedankt
ilimano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2013, 04:15   #4
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilimano Bekijk bericht
Dag allemaal

Ik ben een leerling in het 2de jaar van de 2de graad Economie (secundair onderwijs). Ik moet dinsdag een paper indienen over de staatsschuld in Europa.
Daarbij heb ik ergens gelezen dat vroeger Frankrijk geld van haar nationale bank kon lenen, en zonder rente terug betalen. Is dit ooit ook het geval geweest voor België ? En zo ja, waarom is men dan overgegaan naar de tegenwoordige situatie ?

Dank u
Waarom wil iemand geen renteloze lening geven? Omdat hij elk jaar verliest aan koopkracht door stijgende prijzen veroorzaakt door het uitlenen>consumeren van hun spaargeld?
Hetzelfde gaat op voor banken. Als die geld van spaarders renteloos uitlenen dan lijden spaarders elk jaar verlies aan koopkracht even groot als prijsstijgingen. Die hebben dat niet graag, en hoe hoger de prijsstijgingen, hoe minder, en hoe groter de kans dat ze hun geld afhalen.
Idem voor nationale banken. Die maken geld bij, maar uiteindelijk met hetzelfde gevolg van prijsstijgingen en het gevaar dat alle klanten van alle banken hun geld afhalen.
Dus als u antwoord wilt op de vraag waarom ze renteloze leningen afschaften, wel, gewoon om te vermijden dat spaarders stoppen met nog een bank te gebruiken daarvoor, en dat doen in cash of in andere producten, alzo de prijsstijgingen nog versterkende.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand

Laatst gewijzigd door Erw : 13 mei 2013 om 04:16.
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2013, 18:03   #5
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilimano Bekijk bericht
Dag allemaal

Ik ben een leerling in het 2de jaar van de 2de graad Economie (secundair onderwijs). Ik moet dinsdag een paper indienen over de staatsschuld in Europa.
Daarbij heb ik ergens gelezen dat vroeger Frankrijk geld van haar nationale bank kon lenen, en zonder rente terug betalen. Is dit ooit ook het geval geweest voor België ? En zo ja, waarom is men dan overgegaan naar de tegenwoordige situatie ?

Dank u
Ik heb geen weet van een periode waarin de leningen voor de Belgische staat renteloos waren. Het zou trouwens geen goed toestand zijn want het zou een waardevermindering van de munt met zich meebrengen.

De staat haalt zijn geld niet van de nationale bank maar van banken of (zoals tegenwoordig meestal) rechtstreeks van de burgers.

Het is wel zo dat de Belgische staat voor bepaalde leningen momenteel een negatieve rent heeft. Ze krijgen maw geld voor het geld dat ze lenen.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2013, 19:36   #6
vrijevlaming
Banneling
 
 
vrijevlaming's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 7.535
Standaard

renteloos lenen? Bij de jappen hé. En dan investeren in nieuw zeelandse dollars. Hmmm, hoe heette dat ook al weer? Aja, de carry trade!
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be