Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 oktober 2012, 11:48   #1
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard Structureel probleem en bewijs

Citaat:
Het is nu wetenschappelijk bewezen dat er effectief een structureel probleem is. De theorie waarop het bewijs gebaseerd is, is misschien verrassend voor de economische en financiële wereld, maar niet voor wetenschappers die vertrouwd zijn met natuurlijke ecosystemen,thermodynamica, complexiteit of informatietheorie. De wetenschap die deze vraag verklaart, baseert zich op een thermodynamische benadering met historische wortels in de economie.

In die visie worden complexe systemen, zoals ecosystemen, levende organismen en economie,gezien als materie-, energie- en informatiestroomsystemen. De bekende voedselketen bijvoorbeeld, is een materie/energie kringloopnetwerk bestaande uit complexe relaties tussenorganismen. Planten vangen zonne-energie op via fotosynthese; dieren eten planten; de ene soort eet de andere op in een serie die ons tot het hoofdroofdier brengt, opdat uiteindelijk alle organismen sterven, ontbinden en hun energie/materie door bacteriën herverwerkt wordt. Economie is op dezelfde manier een netwerk waarin miljoenen ondernemingen en miljardenklanten circuleren die verschillende producten en diensten ruilen, die, in zijn geheel beschouwd,de noden van alle deelnemers lenigen. Kortom, de kern van de zaak is niet dat economiemetaforisch gezien lijkt op of functioneert als ecosystemen. Onze bevindingen impliceren dat zowel de economie als ecosystemen een dynamiek volgen die we in alle complexe cyclische systemen vaststellen. We gebruiken duurzame ecosystemen als referentie omdat ze de eerste cyclische systemen zijn die ons harde data konden verschaffen om de nodige testen te doen op de wetmatigheden die alle cyclische systemen gemeen hebben. Dankzij deze gegevens kunnen we nu kwantitatieve metingen doen op deze dynamica, en kunnen ze ook toepassen op netwerken die mensen hebben gecreëerd, zoals distributiewerken van elektriciteit, of onze financiële systemen. De wiskundige details van deze systemische benadering zijn elders beschreven, we beperken ons hier tot een korte en gesimplificeerde samenvatting. Wie het volledig, technisch en wiskundig bewijs wil lezen, zie Ulanowicz et al., 2009.

http://www.scribd.com/doc/31908155/O...-Sally-Goerner
Het vermoeden wordt bevestigd, gelukkig maar.

Laatst gewijzigd door MIS : 1 oktober 2012 om 11:49.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2012, 08:15   #2
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Het vermoeden wordt bevestigd, gelukkig maar.
Welk vermoeden? Dat jij niet de enige bent met een postmoderne text generator?

Dat wist ik al hoor.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2012, 08:37   #3
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Welk vermoeden? Dat jij niet de enige bent met een postmoderne text generator?

Dat wist ik al hoor.
Wetenschappers onderzoeken het probleem iets diepgaander, dit staat in schril contrast tot de oppervlakkigheid van het monopolyspel dat men de naam 'economie' heeft gegeven. De verwarring hiertussen induceert dan ook de chaos zoals we het nu maatschappelijk kunnen waarnemen.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2012, 10:33   #4
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Welk vermoeden? Dat jij niet de enige bent met een postmoderne text generator?

Dat wist ik al hoor.
hehehe, ik had dezelfde bedenking en wou alweer de link posten.

voor de liefhebbers: http://www.elsewhere.org/pomo/

(het blijft echt schitterend! )
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2012, 11:25   #5
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
hehehe, ik had dezelfde bedenking en wou alweer de link posten.

voor de liefhebbers: http://www.elsewhere.org/pomo/

(het blijft echt schitterend! )
Inhoudelijk sterk wel
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2012, 12:18   #6
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Inhoudelijk sterk wel
Was gewoon even off topic. Don't have a cow man...
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2012, 12:26   #7
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Was gewoon even off topic. Don't have a cow man...
Waar gaat dit over?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2012, 12:33   #8
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Waar gaat dit over?
ah, ik dacht dat je een sarcastische opmerking maakte ten aanzien van mij, gezien ik niet echt on topic reageerde (dus niet "inhoudelijk sterk").

Ik ben wat in de war nu, hoe bedoelde gij uw opmerking misschien?...
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2012, 12:37   #9
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
ah, ik dacht dat je een sarcastische opmerking maakte ten aanzien van mij, gezien ik niet echt on topic reageerde (dus niet "inhoudelijk sterk"). Ik ben wat in de war nu, hoe bedoelde gij uw opmerking misschien?...
Over die site, maar inderdaad niet echt on topic, het ging over wetenschap die tot ontnuchterende vaststellingen komt omtrent heel die monetaire affaire die niet arbitrair 'absurd' mag genoemd worden. Sommigen ontgaat dit blijkbaar met alle gevolgen van dien.

Laatst gewijzigd door MIS : 2 oktober 2012 om 12:37.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2012, 12:39   #10
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Over die site, maar inderdaad niet echt on topic, het ging over wetenschap die tot ontnuchterende vaststellingen komt omtrent heel die monetaire affaire die niet arbitrair 'absurd' mag genoemd worden. Sommigen ontgaat dit blijkbaar met alle gevolgen van dien.
hmmm, ik zou die website precies toch nog eens goed bestuderen MIS...

__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2012, 13:12   #11
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
hmmm, ik zou die website precies toch nog eens goed bestuderen MIS...

Er staat wellicht iets in over diepte en breedte, en de pathologische scheeftrekkingen die zich in tijd en ruimte kunnen manifesteren, maar enkel daarin, niet daarbuiten, niet? Dit was in de eerste alinea al duidelijk en ook logisch. Iets verderop staat dat het postmodernisme (te) vaak en eenzijdig vertaald wordt binnen het zuivere empirisme waardoor men hervalt in regressie, een terugkeer naar het naturalisme waardoor op zich de geambieerde overstijging en integratie gefnuikt wordt. In het verlengde hiervan en door een gebrek aan differentiatie en/of grondiger studie zie je dan ook de verticale tegenstrijdigheden, pijnlijke dissociaties en bijhorende afweermechanismen. Ik weet echter niet of dit laatste de verantwoording gaf om het schitterend te vinden, wat het uiteraard wel is, hoe tragisch de grap ook moge zijn.

Laatst gewijzigd door MIS : 2 oktober 2012 om 13:16.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2012, 13:18   #12
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
hmmm, ik zou die website precies toch nog eens goed bestuderen MIS...

Maar misschien ben ik nu in de war, over welke website heb je het, die van het topic of die andere?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2012, 13:32   #13
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Maar misschien ben ik nu in de war, over welke website heb je het, die van het topic of die andere?
http://www.elsewhere.org/pomo/
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2012, 13:40   #14
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Er staat wellicht iets in over diepte en breedte, en de pathologische scheeftrekkingen die zich in tijd en ruimte kunnen manifesteren, maar enkel daarin, niet daarbuiten, niet? Dit was in de eerste alinea al duidelijk en ook logisch. Iets verderop staat dat het postmodernisme (te) vaak en eenzijdig vertaald wordt binnen het zuivere empirisme waardoor men hervalt in regressie, een terugkeer naar het naturalisme waardoor op zich de geambieerde overstijging en integratie gefnuikt wordt. In het verlengde hiervan en door een gebrek aan differentiatie en/of grondiger studie zie je dan ook de verticale tegenstrijdigheden, pijnlijke dissociaties en bijhorende afweermechanismen. Ik weet echter niet of dit laatste de verantwoording gaf om het schitterend te vinden, wat het uiteraard wel is, hoe tragisch de grap ook moge zijn.

Ik moet zeggen, dit is bijna poëzie.

Nu nog voor inhoud zorgen...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2012, 14:03   #15
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Ik moet zeggen, dit is bijna poëzie.

Nu nog voor inhoud zorgen...
Staat in de eerste post, waar het over zou gaan
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2012, 14:04   #16
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Dan toch niet on topic ?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2012, 16:22   #17
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Dan toch niet on topic ?
awel nee
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2012, 16:47   #18
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
awel nee
Herstel is altijd mogelijk
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2012, 12:21   #19
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Terug naar het begin

Citaat:
De komende tien tot twintig jaar zal veel onderzoek binnen de economische theorie onder drie brede noemers te vangen zijn, te weten begrensde rationaliteit, toegepaste theorie en de verdere inzet van numerieke methoden en technieken.

Begrensde rationaliteit

Ten eerste zal het uitgangspunt van onbegrensde rationaliteit verder onder druk komen te staan. Het gewenste alternatief is een goed uitgewerkt en breed toepasbaar model van begrensde rationaliteit. Ofschoon er de afgelopen jaren reeds veel werk verzet is - denk hierbij aan evolutionaire modellen, modellen van leergedrag, of het expliciet modelleren van afwijkingen van rationeel gedrag op basis van de experimentele economie en de psychologische literatuur - is er nog lang geen sprake van een geloofwaardig alternatief voor de standaard aanname van onbegrensde rationaliteit van economische agenten.

Een tweede ontwikkeling is de verdere toename van het toepassen van het in de afgelopen jaren in de economische theorie ontwikkelde gereedschap. Economen zullen verder gaan dan voorheen in het begrijpen en ontwikkelen van instituties als antwoord op het bestaan van marktimperfecties. De hieruit voortvloeiende impuls aan het mededingingsbeleid in de jaren negentig van de vorige eeuw is evident.

Ten derde zal ook in de economische theorie meer en meer gebruik worden gemaakt van numerieke methoden en technieken ter ondersteuning van de analyse. Een soortgelijke ontwikkeling heeft eerder plaatsgevonden in de natuurkunde en lijkt ook binnen de economische wetenschap onvermijdelijk. Modelspecificaties gebaseerd op analytische traceerbaarheid in plaats van empirische realiteit zullen in steeds mindere mate acceptabel worden geacht. Voeg daarbij de explosief toegenomen rekenkracht van moderne computers en de hier beschreven ontwikkeling is een feit.

http://esbonline.sdu.nl/esb/images/8...445-239650.pdf
De 'begrensde rationaliteit' laat zich ook vertalen door de term 'vast in de eigen logica'. Op zichzelf is dit een verwijzing naar de eenzijdigheid van het geconditioneerde denken, hierdoor leidt het aanhouden van een inflatoire economievorm ook tot psychische inflatie. Het probleem is dat deze 'vastgeroestheid' geen flexibiliteit meer toelaat van waaruit de term 'ziek in het eigen bedje' z'n geboorte kent, niet onterecht op die manier benoemd. Een minder semantische en wetenschappelijker term is de 'auto immuun ziekte', door de onbewustheid hiervan wordt onze leefwereld steeds verder uitgehold tot het finale breekpunt bereikt is.

Laatst gewijzigd door MIS : 4 oktober 2012 om 12:22.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be