Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 november 2017, 20:10   #141
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Die paar sukkelaars die niet werden verwittigd !?
Welke straffen zijn er uitgesproken tegen deze mensen?
Ze hebben alle ooit uitgekeerde fietsvergoeding moeten terugbetalen. Daar was niet te ontkomen, want het staat vermeld op hun aanvraag. Als ze ondertekenen, verklaren ze zich akkoord met die strafmaatregel. En dat is dan ook gebeurd.

Niemand werd trouwens verwittigd, want de controle gebeurde door een externe dienst. Zo werkt de provincie West-Vlaanderen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2017, 20:11   #142
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De kans dat je een oude, geroeste rammelbak hoort op een plaats waar een palenrammer aan het werk is, is inderdaad klein.
Een gegeven dat het waard is om op te slaan in uw brein. Die kennis gaat later nog van pas komen.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2017, 20:11   #143
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Goed idee - dat zal toch moeten gebeuren als ons gemotoriseerd verkeer even stil door het verkeer sluipt als uw ligfiets.
10 km per uur voor alles wat aan het verkeer deelneemt en geen geluid maakt!
Alles wat aan het verkeer deelneemt. Consequent zijn!

Dat is de mooiste promotie voor de fiets, beste, want de meeste mensen fietsen toch tamelijk traag. En dan rijden ze even snel als de wagen. Veel goedkoper, veel aangenamer, veel minder stress.

Prachtig, dat voorstel van u!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2017, 20:13   #144
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Niemand werd trouwens verwittigd, want de controle gebeurde door een externe dienst. Zo werkt de provincie West-Vlaanderen.
Vinden we van uw verhaal ergens een kleine aanwijzing dat het niet verzonnen is? Nooit door de media opgepikt of zo?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2017, 20:15   #145
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Vinden we van uw verhaal ergens een kleine aanwijzing dat het niet verzonnen is? Nooit door de media opgepikt of zo?
U zult dat inderdaad niet in de media vinden. Daar is ook geen ruchtbaarheid aan gegeven. Al zeker niet door de betrapte personeelsleden. U hoeft mij natuurlijk niet te geloven. Dat is ook mijn doel niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2017, 20:20   #146
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Alles wat aan het verkeer deelneemt. Consequent zijn!
Bij voertuigen waar het waarschuwende geluid nog aanwezig is mogen gerust aan het verkeer blijven deelnemen zoals ze al meer dan honderd jaar doen.
Die voertuigen vertegenwoordigen niet de geluidloze groep die in de nabije toekomst op ons en onze kinderen afkomt. Zonder waarschuwing ....KNAL...

Jantje met zijn stille ligfiets ... niet echt een massa doder.
Een stille mastodont van meer dan 2 ton... ander verhaal.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2017, 20:21   #147
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U hoeft mij natuurlijk niet te geloven. Dat is ook mijn doel niet.
Ik veronderstel dat dat geldt voor iedereen die uw post's lezen?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2017, 20:27   #148
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Met mijn ligfiets kan ik behoorlijk wat snelheid halen. Overal? Natuurlijk niet, als fietser hou je rekening met de omstandigheden.
Hoe gaat dit eigenlijk met hellingen met zo'n fiets. Ooit al mee in de Vlaamse Ardennen gereden? De muur op of zo?
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2017, 20:59   #149
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Bij voertuigen waar het waarschuwende geluid nog aanwezig is mogen gerust aan het verkeer blijven deelnemen zoals ze al meer dan honderd jaar doen.
Die voertuigen vertegenwoordigen niet de geluidloze groep die in de nabije toekomst op ons en onze kinderen afkomt. Zonder waarschuwing ....KNAL...

Jantje met zijn stille ligfiets ... niet echt een massa doder.
Een stille mastodont van meer dan 2 ton... ander verhaal.
U gaat er dus van uit dat we andere zintuigen niet moeten gebruiken wanneer we aan het verkeer deelnemen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2017, 21:04   #150
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U gaat er dus van uit dat we andere zintuigen niet moeten gebruiken wanneer we aan het verkeer deelnemen?
Ik begrijp Daelemans zijn redenering ook niet.

Als ik een helm draag op de fiets hoor ik zowieso al een pak minder. Ik vertrouw vooral op wat ik zie en rij defensief.

Laatst gewijzigd door Tavek : 15 november 2017 om 21:04.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2017, 21:04   #151
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Hoe gaat dit eigenlijk met hellingen met zo'n fiets. Ooit al mee in de Vlaamse Ardennen gereden? De muur op of zo?
Ja, dat gaat prima. Onlangs nog meegedaan aan een rit in die streek. Met meerdere hellingen met pieken van 10% en meer. Ik hou wel niet van kasseien. Edelareberg ga ik met plezier op, maar ik zie op tegen de kasseien in Nokere. Om maar dat te noemen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2017, 21:13   #152
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik begrijp Daelemans zijn redenering ook niet.

Als ik een helm draag op de fiets hoor ik zowieso al een pak minder. Ik vertrouw vooral op wat ik zie en rij defensief.
Ik moet wel zeggen dat er onlangs iemand met zo'n aero trike passeerde, het ging licht bergaf en wij stonden vlak naast het fietspad. Het was wel even schrikken want die was er opeens en zoefde aan een ongelofelijke snelheid voorbij.

Zo'n zaken zijn toch wel gevaarlijk.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2017, 21:14   #153
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, dat gaat prima. Onlangs nog meegedaan aan een rit in die streek. Met meerdere hellingen met pieken van 10% en meer. Ik hou wel niet van kasseien. Edelareberg ga ik met plezier op, maar ik zie op tegen de kasseien in Nokere. Om maar dat te noemen.
Edelare valt nog mee, maar goed, als je ze niet echt zoekt kun je wel wegen vinden in de Vlaamse Ardennen waar je geen problemen mee hebt dus.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2017, 21:37   #154
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, dat gaat prima. Onlangs nog meegedaan aan een rit in die streek. Met meerdere hellingen met pieken van 10% en meer. Ik hou wel niet van kasseien. Edelareberg ga ik met plezier op, maar ik zie op tegen de kasseien in Nokere. Om maar dat te noemen.
En bergaf eigenlijk? Want de Edelare oprijden is één zaak maar ik heb eigenlijk meer schrik hem af te rijden aan volle snelheid, met zo'n ligfiets ga je toch serieus moeten remmen.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2017, 21:39   #155
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ik moet wel zeggen dat er onlangs iemand met zo'n aero trike passeerde, het ging licht bergaf en wij stonden vlak naast het fietspad. Het was wel even schrikken want die was er opeens en zoefde aan een ongelofelijke snelheid voorbij.

Zo'n zaken zijn toch wel gevaarlijk.
Zijn die "zaken" gevaarlijk, omdat u schrok? Ik snap niet goed wat er "gevaarlijk" is aan zo'n Greenspeed, hoor. Bijt die? Word je erdoor omver gereden?

Waarom staat u trouwens "vak naast het fietspad"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2017, 21:40   #156
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
En bergaf eigenlijk? Want de Edelare oprijden is één zaak maar ik heb eigenlijk meer schrik hem af te rijden aan volle snelheid, met zo'n ligfiets ga je toch serieus moeten remmen.
Ik ken ligfietsers die moeiteloos de Mount Ventoux opgaan, hoor. Bij het stijgen zijn ze soms wat trager, omdat je bij het klimmen natuurlijk niet je lichaamsgewicht kan gebruiken. Dat wordt dan weer ingehaald bij het dalen, want dan weegt de aerodynamica zwaar door.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2017, 21:50   #157
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
En bergaf eigenlijk? Want de Edelare oprijden is één zaak maar ik heb eigenlijk meer schrik hem af te rijden aan volle snelheid, met zo'n ligfiets ga je toch serieus moeten remmen.
Het is ook niet de bedoeling om Edelareberg zonder remmen af te rijden, niet?! Dan vlieg je gegarandeerd in het decor ter hoogte van de Mijttestraat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2017, 15:19   #158
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De zaken zijn heel duidelijk
Maar u verdraait de zaken - ondanks de "duidelijkheid".

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
ook al omdat een speedelec een conformiteitsbewijs moet hebben.
Type-certifiëring en gelijkvormigheid is Europese materie. Een speed pedelec valt onder de klasse L1e-B en of die trapondersteund is of niet - dat maakt geen verschil uit voor de type-certifiëring. Type-certifiëring maakt geen onderschied tussen bromfietsen (cat. B) en speed pedelecs.

De vertaling naar de wegcode in België is dan ook afwijkend en definieert speed pedelecs:"...met een hulpaandrijving met als hoofddoel trapondersteuning...", wat onder hoofddoel wordt begrepen is niet verder gespecificeerd, is dit autonoom tot 6, 18, of waarom niet 45 km/u ? de wet geeft hier geen uitsluitsel.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als het om een zuivere speedelec gaat, dan moet je geen verzekering afsluiten. Gaat om een versie waarbij er een garageknop is tot 5 km/u, dan maakt men ook geen probleem (ervan uitgaand dat Peeters zijn woord ook zal omzetten in wetgevend werk)
Daar zegt u het zelf. Die 'garageknop'-uitzondering is nu nog geen wet en het staat iedere verzekeringsmaatschappij of politierechter vrij om nu brandhout te maken van dit argument.

Trouwens, als u aandacht had gehad voor het nieuws, zou u wel moeten weten dat Peters van plan is om de maximale snelheid voor autonoom rijden te leggen op 22.5 km/u en niet 5 km/u...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Gaat het autonoom rijden aan een hogere snelheid, dan valt die eigenlijk onder de wetgeving van de e-bike.
Een 'e-bike' is niet gedefinieerd in de Wegcode, enkel cat. B bromfiets en speed pedelec, zie bovenstaand.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Of u als Belg die ook gedomicilieerd is in België, een aparte verzekering moet afsluiten om in bijvoorbeeld Nederland met een speedelec rond te rijden, is nog niet uitgeklaard.
Mag iemand die in Duitsland gedomicilieerd is hier onbeperkt snel rijden op de snelweg ?
Mag iemand die in Ethopië gedomicilieerd is hier met 2 promille wel achter het stuur kruipen ?

U dient zich te houden aan de wetten van het land. Onverzekerd rondrijden met een speed pedelec in het buitenland (waar wel BA-verzekeringsplicht geldt) is strafbaar.

En bij gemaakte schade in het buitenland (na uiteraard een boete op onverzekerd rijden), gaat de familiale naar alle waarschijnlijkheid niet tussenkomen: een familiale verzekering dekt de extra-contractuele wettelijke aansprakelijkheid conform de wetten in België EN het buitenland.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2017, 20:26   #159
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U gaat er dus van uit dat we andere zintuigen niet moeten gebruiken wanneer we aan het verkeer deelnemen?
Het enige zintuig dat zich niet laat om de tuin leiden door obstakels, mist, duisternis, enz. is het gehoor. Neem dat weg en er blijft bitter weinig over.
Uw zicht kan beperkt worden door obstakels en bij mijn weten zie je enkel iets in de richting waarnaar je neus wijst. Welke zintuigen vind je nog zoal nuttig in het verkeer? Geur .... gevoel ....
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2017, 20:34   #160
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik begrijp Daelemans zijn redenering ook niet.

Als ik een helm draag op de fiets hoor ik zowieso al een pak minder. Ik vertrouw vooral op wat ik zie en rij defensief.
Nochtans niet moeilijk.
Mensen die zichzelf een beperking van hun gehoor opleggen doen dat meestal met hun volle verstand en houden daar dan ook rekening mee.

De vraag is nu, mag je van kinderen en volwassenen verwachten dat ze constant rekening houden met de onhoorbare gevaren die het toekomstig verkeer voor ons in petto heeft en daar hun handelingen naar aanpassen?

Nu heb ik ook even gezocht naar een fietshelm die het gehoor van de fietser volgens jou beperkt. Ik heb er geen gevonden. Bij alle fietshelmen zijn de oren vrij. Welke fietshelm gebruik jij eigenlijk?

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 16 november 2017 om 20:38.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be