Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 december 2018, 12:09   #21
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
De voorstelling is het beeld en het begrijpen is de abstracte gedachte.
Ik denk dat we de gedachte voorbij moeten... Het draait niet om denken; denken is het verstand en het verstand staat pas in zijn kinderschoenen in de menselijke ontwikkeling... het verstand uit zichzelf weet niets... het verstand komt altijd erna...

Maar instinctief, intuitief is alles al geweten... Het zijn wij die er niet meer bij kunnen...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2018, 13:07   #22
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Ik denk dat we de gedachte voorbij moeten... Het draait niet om denken; denken is het verstand en het verstand staat pas in zijn kinderschoenen in de menselijke ontwikkeling... het verstand uit zichzelf weet niets... het verstand komt altijd erna...
Het verstand is het hoogste wat er is.
In wezen bestaat alles uit gedachten.
En dat bewijst zich in de filosofie van mijn atoomtheorie.
Citaat:
Maar instinctief, intuitief is alles al geweten... Het zijn wij die er niet meer bij kunnen...
Instinct is van de dieren en die weten niet zoveel.
En de intuïtie heeft zijn functie tussen het gevoel en het weten van het denken.
Maar wat je intuïtief meent te weten zul je toch nog moeten bewijzen dat het zo is.
Intuïtie is nog half duister.
Het licht van het zuivere weten ligt in het logische denken van de filosofie en de wetenschap en de theologie van mijn atoomtheorie.

Alleen verstand is niet het juiste woord, want het verstand is slechts een oppervlakkig weten.
Het diepere verstand is het logische en redelijke denken.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2018, 19:01   #23
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Het verstand is het hoogste wat er is.
In wezen bestaat alles uit gedachten.
En dat bewijst zich in de filosofie van mijn atoomtheorie.
Instinct is van de dieren en die weten niet zoveel.
En de intuïtie heeft zijn functie tussen het gevoel en het weten van het denken.
Maar wat je intuïtief meent te weten zul je toch nog moeten bewijzen dat het zo is.
Intuïtie is nog half duister.
Het licht van het zuivere weten ligt in het logische denken van de filosofie en de wetenschap en de theologie van mijn atoomtheorie.

Alleen verstand is niet het juiste woord, want het verstand is slechts een oppervlakkig weten.
Het diepere verstand is het logische en redelijke denken.
Het diepere verstand vertrekt van het instinct en van de intuïtie en knobbelt dat, zoals u zegt uit door logisch en redelijk te denken...
Daar kan ik u in volgen, maar zuiver verstand staat nergens... want heeft geen voet om op te staan...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2018, 09:12   #24
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Het diepere verstand vertrekt van het instinct en van de intuïtie en knobbelt dat, zoals u zegt uit door logisch en redelijk te denken...
Daar kan ik u in volgen, maar zuiver verstand staat nergens... want heeft geen voet om op te staan...
Het zuivere verstand heeft zijn grondslag in de logica, en dat zit in het hoofd en niet in de voeten.

En dat is ontwikkeld door Hegel en verder in mijn atoomtheorie.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2018, 19:05   #25
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Het zuivere verstand heeft zijn grondslag in de logica, en dat zit in het hoofd en niet in de voeten.

En dat is ontwikkeld door Hegel en verder in mijn atoomtheorie.
Maar het is en blijft een werktuig, een heel goed werktuig als het inderdaad goed gebruikt wordt, maar slechts een werktuig en een mogelijk heel slecht werktuig als het slecht gebruikt wordt
Ik ben mijn verstand niet...
En juist daar hebben heel veel mensen hun eigenheid verloren... zij nemen zichzelf voor het verstandelijk beeld dat ze van zichzelf gemaakt hebben zonder in te zien dat ze dat niet zijn... zo zijn ze totaal vervreemd van zichzelf en van de echte realiteit...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2018, 10:03   #26
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Maar het is en blijft een werktuig, een heel goed werktuig als het inderdaad goed gebruikt wordt, maar slechts een werktuig en een mogelijk heel slecht werktuig als het slecht gebruikt wordt
Ik ben mijn verstand niet...
Het is geen werktuig, maar het is wat je bent.
Het is je eigen Geest.
Te beginnen met het begrip: IK.
Het is IK is een gedachte, het is de Geest die jij zelf bent.
Citaat:

En juist daar hebben heel veel mensen hun eigenheid verloren... zij nemen zichzelf voor het verstandelijk beeld dat ze van zichzelf gemaakt hebben zonder in te zien dat ze dat niet zijn... zo zijn ze totaal vervreemd van zichzelf en van de echte realiteit...
Toch is de mens het denken zelf in de eerste plaats.
De mens is een geestelijk wezen.
Hij is het denken.
En pas in de tweede plaats is hij ook zijn Ziel aan gevoelsleven.
Ook de dieren hebben een ziel, maar de mens onderscheidt zich door zijn denken.
Daardoor kan hij zichzelf en de wereld en God begrijpen.
Alles bestaat in wezen uit gedachten.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2018, 10:50   #27
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.641
Standaard

Het heelal wordt pas echt werkelijkheid door het bewustzijn.*

Wat zou het heelal zijn zonder ons? Slechts een levenloos, bewusteloos bestaan.
Je kunt je daar geen enkele voorstelling van maken, want elke voorstelling is immers aan de zintuiglijke waarneming gebonden en dus aan ons bewustzijn.
Anderzijds kunnen we ons moeilijk indenken dat het heelal buiten ons bewustzijn in het niets zou verdwijnen, maar in ieder geval zul je het waarschijnlijk wel met mij eens zijn dat een heelal zonder levende wezens niet veel meer is dan een abstract bestaan en dat een heelal met levende wezens heel wat meer is dan dat, want dan wordt het heelal ook waargenomen en heeft dan de werkelijkheid van het bewustzijn.
In het leven vindt het heelal zijn vervulling als bewustzijn.
Maar òns bewustzijn, met die van de dieren, is slechts piepklein in dat oneindige heelal. Het valt voor het allergrootste gedeelte helemaal buiten ons bewustzijn.**

*Onder bewustzijn versta ik: denken, voelen en de zintuiglijke waarnemingen. En voor zover de dieren nog bijzondere vermogens hebben qua waarneming, die de mens niet heeft.

**Hier even afgezien van het feit dat er andere levende wezens in het heelal kunnen zijn op andere planeten bij andere sterren, maar zelfs als dat het geval is zal het zo dun gezaaid zijn, dat ook dan het heelal grotendeels zonder bewustzijn is.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2018, 15:50   #28
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Het is geen werktuig, maar het is wat je bent.
Het is je eigen Geest.
Te beginnen met het begrip: IK.
Het is IK is een gedachte, het is de Geest die jij zelf bent.
Toch is de mens het denken zelf in de eerste plaats.
De mens is een geestelijk wezen.
Hij is het denken.
En pas in de tweede plaats is hij ook zijn Ziel aan gevoelsleven.
Ook de dieren hebben een ziel, maar de mens onderscheidt zich door zijn denken.
Daardoor kan hij zichzelf en de wereld en God begrijpen.
Alles bestaat in wezen uit gedachten.
Neen, het is een werktuig dat mij in staat kan stellen, mij bewust kan doen worden van mijn Geest... en inderdaad het begrip 'ik' staat centraal; maar zowel in de goede als in de slechte richting...

'ik ben' sluit tegelijker tijd alles in, maar als het niet echt gevoeld, geleefd, bewust is, is het de diepste afgrond waarin ons werktuig, het verstand zichzelf, onze ontkende geest inclusief, verzuipt...

Tuurlijk dat alles geest is, maar onze geest is veel meer dan ons verstand...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2018, 15:55   #29
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Het heelal wordt pas echt werkelijkheid door het bewustzijn.*

Wat zou het heelal zijn zonder ons? Slechts een levenloos, bewusteloos bestaan.
Je kunt je daar geen enkele voorstelling van maken, want elke voorstelling is immers aan de zintuiglijke waarneming gebonden en dus aan ons bewustzijn.
Anderzijds kunnen we ons moeilijk indenken dat het heelal buiten ons bewustzijn in het niets zou verdwijnen, maar in ieder geval zul je het waarschijnlijk wel met mij eens zijn dat een heelal zonder levende wezens niet veel meer is dan een abstract bestaan en dat een heelal met levende wezens heel wat meer is dan dat, want dan wordt het heelal ook waargenomen en heeft dan de werkelijkheid van het bewustzijn.
In het leven vindt het heelal zijn vervulling als bewustzijn.
Maar òns bewustzijn, met die van de dieren, is slechts piepklein in dat oneindige heelal. Het valt voor het allergrootste gedeelte helemaal buiten ons bewustzijn.**

*Onder bewustzijn versta ik: denken, voelen en de zintuiglijke waarnemingen. En voor zover de dieren nog bijzondere vermogens hebben qua waarneming, die de mens niet heeft.

**Hier even afgezien van het feit dat er andere levende wezens in het heelal kunnen zijn op andere planeten bij andere sterren, maar zelfs als dat het geval is zal het zo dun gezaaid zijn, dat ook dan het heelal grotendeels zonder bewustzijn is.
En voor zover de dieren nog bijzondere vermogens hebben qua waarneming, die de mens niet heeft.

Onderschat die niet... Dat waren waarschijnlijk vermogens die wij mensen, gedeeltelijk toch ook bezaten, maar die wij bij onszelf zo goed als uitgeroeid hebben onder invloed van het almachtige dwaze verstand.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2018, 17:39   #30
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
En voor zover de dieren nog bijzondere vermogens hebben qua waarneming, die de mens niet heeft.

Onderschat die niet... Dat waren waarschijnlijk vermogens die wij mensen, gedeeltelijk toch ook bezaten, maar die wij bij onszelf zo goed als uitgeroeid hebben onder invloed van het almachtige dwaze verstand.
En de energie investeren in het verstand bleek beter dan het in één of andere waarnemingscapaciteit te investeren.

Trouwens, dank zij ons verstand is ons waarnemingsvermogen een serieuze factor hoger dan dit van dieren. Enig idee welk dier het hoort waaien op Mars?
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2018, 19:04   #31
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
En de energie investeren in het verstand bleek beter dan het in één of andere waarnemingscapaciteit te investeren.

Trouwens, dank zij ons verstand is ons waarnemingsvermogen een serieuze factor hoger dan dit van dieren. Enig idee welk dier het hoort waaien op Mars?
Het verstand heeft zo zijn voor en nadelen denk ik.

'Ik zie het niet meer zitten, ik pleeg zelfmoord', is iets dat eigen is aan onze soort denk ik.
Voor zover ik weet doen dieren daar niet aan mee (Lemmingen is een andere oorzaak).
Stel dat het verstand erachter komt dat uit het leven stappen een toegang naar een beter oord oplevert zou het nog enigszins te begrijpen zijn.
Maar mocht dat het geval zijn (zekerheid hebben dat ...) dan zou iedereen daar voor kiezen?
Doorgaans is de meerderheid echter van oordeel dat er verstandelijk iets mis is met mensen die zelfmoord plegen.

Toch lijkt het dat verstand te zijn (hetgene dat ons wat onderscheidt van de dieren) dat ons er toe aanzet.

Als je de handeling van zelfmoord als iets negatief beschouwd, zou je kunnen stellen dat het verstand op z'n minst voor een deel ons leven vertroebelt.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2018, 19:15   #32
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
En de energie investeren in het verstand bleek beter dan het in één of andere waarnemingscapaciteit te investeren.

Trouwens, dank zij ons verstand is ons waarnemingsvermogen een serieuze factor hoger dan dit van dieren. Enig idee welk dier het hoort waaien op Mars?
Kan jij mij zeggen welk het voordeel is van het mensenras om het te horen waaien op Mars???
Zie je, het verstand bedenkt de dwaaste drochtredenen om je bezig mee te houden...
En ondertussen verscheuren wij elkaar nog gelijk de wilde beesten... of niet, wij doen het op een beschaafde en geniepige wijze...

Wij doen inderdaad allerlei goede uitvindingen, maar meestal gaan die uitvindingen, op zichzelf, hun eigen weg en die weg heeft meestal niets meer van doen met ons innerlijke zijn en zo, in plaats van meer en meer mens te worden, vervreemden wij in de praktijk meer en meer van ons zelf...

Waarom? Omdat wij het verstand houden voor ons innerlijke zijn en dat is het verstand niet... Het verstand is enkel een werktuig, geen meester... Maar wij hebben ons ondergeschikt gemaakt aan hem; wij zijn werkelijk zijn slaven ipv van zijn meester...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2018, 19:16   #33
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Het verstand heeft zo zijn voor en nadelen denk ik.

'Ik zie het niet meer zitten, ik pleeg zelfmoord', is iets dat eigen is aan onze soort denk ik.
Voor zover ik weet doen dieren daar niet aan mee (Lemmingen is een andere oorzaak).
Stel dat het verstand erachter komt dat uit het leven stappen een toegang naar een beter oord oplevert zou het nog enigszins te begrijpen zijn.
Maar mocht dat het geval zijn (zekerheid hebben dat ...) dan zou iedereen daar voor kiezen?
Doorgaans is de meerderheid echter van oordeel dat er verstandelijk iets mis is met mensen die zelfmoord plegen.

Toch lijkt het dat verstand te zijn (hetgene dat ons wat onderscheidt van de dieren) dat ons er toe aanzet.

Als je de handeling van zelfmoord als iets negatief beschouwd, zou je kunnen stellen dat het verstand op z'n minst voor een deel ons leven vertroebelt.
Dat is duidelijk.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2018, 09:43   #34
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Neen, het is een werktuig dat mij in staat kan stellen, mij bewust kan doen worden van mijn Geest... en inderdaad het begrip 'ik' staat centraal; maar zowel in de goede als in de slechte richting...
Het denken is geen werktuig, maar is de Geest zelf.
De Geest is het denken en wel specifiek als persoon, dus IK in de eerste plaats.
En dat het IK ook een slechte kant heeft, met name als egoïsme, dat is de verdere ontwikkeling daarvan, namelijk van het Ik naar het JIJ tot het WIJ.
Het JIJ is zelf ook IK voor zichzelf.
WIJ zijn allemaal IK voor ons zelf.
Citaat:
'ik ben' sluit tegelijker tijd alles in, maar als het niet echt gevoeld, geleefd, bewust is, is het de diepste afgrond waarin ons werktuig, het verstand zichzelf, onze ontkende geest inclusief, verzuipt...
Daar heb je dan gelijk in, maar dat is dan het verschil tussen het abstracte IK dat alleen maar IK is, en dat is dan helemaal leeg, en het IK dat volledig ontwikkeld is, en dat is de oneindige, alles omvattende Geest als God.
Maar het denken is hierin toch de grondslag.
Het is de ontwikkeling van IK naar JIJ naar WIJ naar God.
Citaat:
Tuurlijk dat alles geest is, maar onze geest is veel meer dan ons verstand...
Dat is zo, dat de Geest meer is dan alleen maar verstand en ook het gevoelsleven omvat als Ziel, en daarbij ook nog de zintuiglijke waarneming bezit.
Wat je ook zelf zegt in:
Ik denk.
Ik voel.
Ik zie.
Maar in alle drie is het IK de grondslag, en dat is de konkrete Geest in denken en voelen en waarnemen.
Maar het denken is hierin het hoogste.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2018, 10:02   #35
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
En voor zover de dieren nog bijzondere vermogens hebben qua waarneming, die de mens niet heeft.

Onderschat die niet... Dat waren waarschijnlijk vermogens die wij mensen, gedeeltelijk toch ook bezaten, maar die wij bij onszelf zo goed als uitgeroeid hebben onder invloed van het almachtige dwaze verstand.
Dat verstand is zo dwaas nog niet en heeft veel meer bereikt dan de dieren.
Mocht een uil en poes betere ogen hebben dan de mens, de mens heeft de telescoop uitgevonden om het heelal te verkennen.
Mocht een vis beter zwemmen, de mens heeft de duikboot uitgevonden.
Enzovoort.

Om van Hegels filosofie en mijn atoomtheorie nog maar te zwijgen.
Welk varken, hond of aap heeft dat voor elkaar gekregen?....

De mens gaat de dieren te boven omdat hij het heelal kan begrijpen in wetenschap en filosofie.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2018, 13:04   #36
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Dat verstand is zo dwaas nog niet en heeft veel meer bereikt dan de dieren.
Mocht een uil en poes betere ogen hebben dan de mens, de mens heeft de telescoop uitgevonden om het heelal te verkennen.
Mocht een vis beter zwemmen, de mens heeft de duikboot uitgevonden.
Enzovoort.

Om van Hegels filosofie en mijn atoomtheorie nog maar te zwijgen.
Welk varken, hond of aap heeft dat voor elkaar gekregen?....

De mens gaat de dieren te boven omdat hij het heelal kan begrijpen in wetenschap en filosofie.
Jaja, dat zal ons kat worst wezen. Lekker slapen in't zonneke en wat eten vangen als ze honger heeft.
Ondertussen moet een groot deel van het volk naar de psychiater omdat ze hun gedachten niet kunnen beheersen of er slaaf van zijn.
Om nog te zwijgen over het kapot maken van ons en ieder ander schepsel hun habitat.
Nee, ik geniet van het bewustzijn, maar de cognitieve revolutie was een vergissing.
__________________
Disclaimer: de hierboven geschreven mening strookt niet altijd met de werkelijke gedachtengang van zijn auteur. Sjans.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2018, 17:00   #37
^_^
Gouverneur
 
Geregistreerd: 4 juni 2014
Berichten: 1.487
Standaard

Nucleofiele atomen reageren met electrofiele atomen
^_^ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2018, 19:23   #38
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Het denken is geen werktuig, maar is de Geest zelf.
De Geest is het denken en wel specifiek als persoon, dus IK in de eerste plaats.
En dat het IK ook een slechte kant heeft, met name als egoïsme, dat is de verdere ontwikkeling daarvan, namelijk van het Ik naar het JIJ tot het WIJ.
Het JIJ is zelf ook IK voor zichzelf.
WIJ zijn allemaal IK voor ons zelf.
Daar heb je dan gelijk in, maar dat is dan het verschil tussen het abstracte IK dat alleen maar IK is, en dat is dan helemaal leeg, en het IK dat volledig ontwikkeld is, en dat is de oneindige, alles omvattende Geest als God.
Maar het denken is hierin toch de grondslag.
Het is de ontwikkeling van IK naar JIJ naar WIJ naar God.
Dat is zo, dat de Geest meer is dan alleen maar verstand en ook het gevoelsleven omvat als Ziel, en daarbij ook nog de zintuiglijke waarneming bezit.
Wat je ook zelf zegt in:
Ik denk.
Ik voel.
Ik zie.
Maar in alle drie is het IK de grondslag, en dat is de konkrete Geest in denken en voelen en waarnemen.
Maar het denken is hierin het hoogste.
Het echte 'ik' weet dat 'goed' en 'slecht' gewoon hetzelfde is... maar ons verstandelijk 'ik' wil ons iets anders wijs maken en wij, dwaze verstandelijke mensen, zijn meer en meer de weg kwijt...

Ken jij vliegtuigen die, zonder de minste voorbereiding, op hun instinct, de weg kennen van hun winterplaatsen naar hun zomerplaatsen???
Ken jij robots die vanaf hun geboorte kunnen lopen, hun voedsel kunnen vinden, zichzelf kunnen beschermen...
Oh de mens kan veel en leert elke dag bij, maar of hij daardoor dichter bij de kern van zijn eigen zijn komt of eerder verder en verder ervan verwijderd wordt???
Er wordt eeuwen geleden al voorspeld dat wij voor heel moeilijke tijden staan, en elke dag laat de waarschijnlijkheid van die voorspellingen meer en meer zichtbaar worden...
en zoals in het verleden, loopt de mens er in al zijn dwaasheid met zijn ogen wijd open, maar ziende blind, er regelrecht in...

Oké, daarna zal hij weten dat het verstand de zoveelste grote verdwazing was en waarschijnlijk dat daarna hij ook dat werktuig zal weten te gebruiken zoals het hoort; maar vandaag de dag kan ik alleen maar mijn hart vasthouden bij zoveel achterlijkheid...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 10:16   #39
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Jaja, dat zal ons kat worst wezen. Lekker slapen in't zonneke en wat eten vangen als ze honger heeft.
Ondertussen moet een groot deel van het volk naar de psychiater omdat ze hun gedachten niet kunnen beheersen of er slaaf van zijn.
Om nog te zwijgen over het kapot maken van ons en ieder ander schepsel hun habitat.
Nee, ik geniet van het bewustzijn, maar de cognitieve revolutie was een vergissing.
Hoe meer licht, hoe meer schaduw.
En zeker heeft onze cultuur ook zeer grote schaduwkanten.
En is ons leven niet zo simpel als die van de kat.
Hoewel de kat in het wikl honger kan hebben en een hevige strijd moet leveren om te kunnen overleveren.
Nog simpeler zou het dan zijn om een steen te wezen, die helemaal geen bewustzijn bezit en dus ook helemaal geen problemen.

Problemen zijn er om opgelost te worden, en dat is de ontwikkeling van ons bewustzijn en onze cultuur.
En heeft de psychiatrie tenminste ook wat te doen.
Ben je het daar niet mee eens, ik zou zeggen: ga terug naar de natuur en probeer of je weer als een aap kunt leven.
En om bescheiden te beginnen zou je je computer weg kunnen doen en je huis en als een zwerver op straat gaan leven.
Succes toegewenst.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 10:49   #40
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Het echte 'ik' weet dat 'goed' en 'slecht' gewoon hetzelfde is... maar ons verstandelijk 'ik' wil ons iets anders wijs maken en wij, dwaze verstandelijke mensen, zijn meer en meer de weg kwijt...
Goed en slecht zijn niet hetzelfde.
Zou dat zo zijn dan zou je alle rechtbanken op moeten heffen en zou de hele maatschappij instorten.
Elke maatschappij heeft regels nodig en ook jij.
Ook de logica bestaat uit regels, dat is de dialectiek van Zijn en Niets, als positief en negatief en ook als goed en kwaad.
Wel vormen goed en kwaad een eenheid, zo dat in het goede ook altijd wel iets kwaads schuilt en omgekeerd en het ene in het andere verandert.
Citaat:
Ken jij vliegtuigen die, zonder de minste voorbereiding, op hun instinct, de weg kennen van hun winterplaatsen naar hun zomerplaatsen???
Vliegtuigen hebben helemaal geen instinct.
Citaat:
Ken jij robots die vanaf hun geboorte kunnen lopen, hun voedsel kunnen vinden, zichzelf kunnen beschermen...
ik ken ze niet.
Citaat:
Oh de mens kan veel en leert elke dag bij, maar of hij daardoor dichter bij de kern van zijn eigen zijn komt of eerder verder en verder ervan verwijderd wordt???
Het Zijn van de Mens is zowel heel dichtbij als IK en WIJ en ook heel ver weg als oneindig.
En als oneindig één met God te zijn.
Alleen maar dichtbij te zijn is niet de waarheid van de Mens.
Hoewel ik dan aan het microwezentjes kan denken die zeer dichtbij in ons zitten als onze kern.
Heel dichtbij en toch ook heel ver weg, dwz veel verder ontwikkeld dan wij.
Citaat:

Er wordt eeuwen geleden al voorspeld dat wij voor heel moeilijke tijden staan, en elke dag laat de waarschijnlijkheid van die voorspellingen meer en meer zichtbaar worden...
en zoals in het verleden, loopt de mens er in al zijn dwaasheid met zijn ogen wijd open, maar ziende blind, er regelrecht in...
Zo is het, de moderne mens is ziende blind, niet alleen qua milieu vervuiling en kapitalisme, maar ook voor mijn atoomtheorie.
Daar wil de mens al helemaal niks van weten.
Maar op de lange duur worden de problemen opgelost en komt de mens steeds beter tot verstand.
Zo niet wij dan andere planeten in het heelal.
Citaat:
Oké, daarna zal hij weten dat het verstand de zoveelste grote verdwazing was en waarschijnlijk dat daarna hij ook dat werktuig zal weten te gebruiken zoals het hoort; maar vandaag de dag kan ik alleen maar mijn hart vasthouden bij zoveel achterlijkheid...
Toch zal het verstand zijn eigen problemen op moeten lossen.
Met het hart alleen kom je er niet.
Het hart kan bloed door het lichaam pompen, maar verder niet.
En behalve het wetenschappelijke verstand is er ook nog het hogere denken van mijn atoomtheorie.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be