Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 januari 2012, 02:16   #1
Klarekijk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
Standaard Van Hool

Wordt dit weer zo'n sociaal bloedbad met honderden arbeidsplaatsen die verloren gaan ?
Hoeveel bedrijven moeten er nog vertrekken en fait gaan voor de overheid en de Bonden snappen dat er een ander beleid nodig is om arbeidsplaatsen te behouden en te creeeren . Neen deze flutregeringen van de laatste 15 jaar zijn kampioen in het creeeren van nepjobs in de dienstverlening die uiteindelijk door de klein aan tal werkenden moet gedragen worden . als er Bij Van Hool nog 200 jobs sneuvelen is dat honderd paar schouders minder om de papieren postjes te financieren .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2012, 11:20   #2
Conscience
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 5 oktober 2006
Locatie: Istanbul & Flanders
Berichten: 2.966
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Wordt dit weer zo'n sociaal bloedbad met honderden arbeidsplaatsen die verloren gaan ?
Hoeveel bedrijven moeten er nog vertrekken en fait gaan voor de overheid en de Bonden snappen dat er een ander beleid nodig is om arbeidsplaatsen te behouden en te creeeren . Neen deze flutregeringen van de laatste 15 jaar zijn kampioen in het creeeren van nepjobs in de dienstverlening die uiteindelijk door de klein aan tal werkenden moet gedragen worden . als er Bij Van Hool nog 200 jobs sneuvelen is dat honderd paar schouders minder om de papieren postjes te financieren .
Tja, en wat denk je geeft dat voor signaal aan andere Belgische bedrijven die in dezelfde situatie zitten, of aan een buitenlandse investeerder als Mittal? Waarom denk je dat Opel in Antwerpen er eerder aangaat dan de Duitse vestigingen.

Het langzamerhand wegvallen van dit soort goed betaalde jobs kan je niet omkeren op enkele decennia. Eens jongeren dit beginnen te beseffen is een exodus van hen ook niet tegen te houden.
Ik ben er trouwens altijd over verbaasd geweest dat Van Hool en Picanol en enderen nog zo lang stand houden bij een sterke euro.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2012, 12:16   #3
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

So ?
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2012, 12:49   #4
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
So ?
We weten al langer dat uw credo "iedereen even arm en miserabel" is. Lang leve de rode vakbond !

Ik helaas, heb meer ambitie, en ik zal me mijn hele leven blijven verzetten tegen dit communisme.

(Mijn grootmoeder is er net na WOII voor gaan lopen, voordat de muur er stond. Ik hoop dat ik dat niet moet doen. Als je kijkt wat de ABVV graag wilt, en wat de SP in Nederland bvb wilt, dan begin ik toch schrik te krijgen dat ik ook maar de boot moet pakken naar de VS zoals mijn grootooms.)
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2012, 12:55   #5
Klarekijk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
We weten al langer dat uw credo "iedereen even arm en miserabel" is. Lang leve de rode vakbond !

Ik helaas, heb meer ambitie, en ik zal me mijn hele leven blijven verzetten tegen dit communisme.

(Mijn grootmoeder is er net na WOII voor gaan lopen, voordat de muur er stond. Ik hoop dat ik dat niet moet doen. Als je kijkt wat de ABVV graag wilt, en wat de SP in Nederland bvb wilt, dan begin ik toch schrik te krijgen dat ik ook maar de boot moet pakken naar de VS zoals mijn grootooms.)
Ik ben heel blij met uw standpunt . maar hoe kunnen we onze bedrijven en welvaart handhaven als je al ziet dat er in België zelf al een ruime % werknemers zijn die je als een blok lood moet vooruitslepen.
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2012, 16:01   #6
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Vergeet niet dat het hier niet om een verhuis naar Macedonië gaat, wel om een uitbreiding naar een nieuw marktsegment, nl. goedkope standaardbussen. Produceren in en lageloonland is daarvoor de enige oplossing. Ook in landen als Nederland, Duitsland e.d. had men deze bussen nooit rendabel kunnen bouwen.

Van Hool heeft heel lang de boot afgehouden, en daardoor voor wat standaardproducten betreft de laatste paar decennia steeds meer marktaandeel verloren. Ze hebben dat wel kunnen compenseren door steeds meer maatproducten te bouwen. Concurrenten zoals Evobus en Neoman hebben al een aantal jaren fabrieken in lageloonlanden.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2012, 16:25   #7
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
We weten al langer dat uw credo "iedereen even arm en miserabel" is. Lang leve de rode vakbond !

Ik helaas, heb meer ambitie, en ik zal me mijn hele leven blijven verzetten tegen dit communisme.

(Mijn grootmoeder is er net na WOII voor gaan lopen, voordat de muur er stond. Ik hoop dat ik dat niet moet doen. Als je kijkt wat de ABVV graag wilt, en wat de SP in Nederland bvb wilt, dan begin ik toch schrik te krijgen dat ik ook maar de boot moet pakken naar de VS zoals mijn grootooms.)
en waaruit blijkt dat ik gezegd heb dat iedereen even arm moet zijn ? en waar heb ik iets gezegd over de rode vakbond ?

Laatst gewijzigd door Stingray : 30 januari 2012 om 16:25.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2012, 17:04   #8
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Wordt dit weer zo'n sociaal bloedbad met honderden arbeidsplaatsen die verloren gaan ?
Hoeveel bedrijven moeten er nog vertrekken en fait gaan voor de overheid en de Bonden snappen dat er een ander beleid nodig is om arbeidsplaatsen te behouden en te creeeren . Neen deze flutregeringen van de laatste 15 jaar zijn kampioen in het creeeren van nepjobs in de dienstverlening die uiteindelijk door de klein aan tal werkenden moet gedragen worden . als er Bij Van Hool nog 200 jobs sneuvelen is dat honderd paar schouders minder om de papieren postjes te financieren .
En dan zijn er mensen die zeggen dat een staking 'chantage' of gijzeling' zou zijn
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2012, 14:13   #9
kameleon
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2008
Berichten: 3.351
Standaard

Als ondernemen moeilijk wordt.....dan zoekt een ondernemer makkelijker oorden op. Zie ook Bekaert vandaag.


Ondernemen is creatief zijn, oppurtuniteiten vinden, tegen de markt ingaan en risico's nemen. Bert de Graeve is hier het tegengestelde van. Een bange kwezel, een dikke lafaard. Verleden jaar lekker meeprofiteren van de subsidies voor zonnepanelen, een recordomzet neerzetten en nu deze subsidies opgebruikt zijn gaat deze mislukkeling 1/4 van zijn personeelsbestand dat verleden jaar mee voor de enorme winsten heeft gezorgd, netjes afdanken. 2x aan de kassa gepasseerd dus.
__________________
I'm a barbie girl
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2012, 22:15   #10
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Als ondernemen moeilijk wordt.....dan zoekt een ondernemer makkelijker oorden op. Zie ook Bekaert vandaag.


Ondernemen is creatief zijn, oppurtuniteiten vinden, tegen de markt ingaan en risico's nemen. Bert de Graeve is hier het tegengestelde van. Een bange kwezel, een dikke lafaard. Verleden jaar lekker meeprofiteren van de subsidies voor zonnepanelen, een recordomzet neerzetten en nu deze subsidies opgebruikt zijn gaat deze mislukkeling 1/4 van zijn personeelsbestand dat verleden jaar mee voor de enorme winsten heeft gezorgd, netjes afdanken. 2x aan de kassa gepasseerd dus.
En zo leer je meteen dat je als werknemer altijd slechts een nr in de boekhouding zal zijn.
En dat vriendelijkheid op het werk er enkel maar is tot ze een dolk in uwe rug kunnen steken.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2012, 23:12   #11
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
En zo leer je meteen dat je als werknemer altijd slechts een nr in de boekhouding zal zijn.
En dat vriendelijkheid op het werk er enkel maar is tot ze een dolk in uwe rug kunnen steken.
Idd het vertrouwen is langs alle kanten zoek.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2012, 23:25   #12
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Idd het vertrouwen is langs alle kanten zoek.
Ja het is weg.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2012, 00:11   #13
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ja het is weg.
Eerlijk gezegd ik lig er niet meer wakker van. Dat de boel maar volledig crasht. En ik hoop dat ze daardoor in het Oosten tegelijk een serieuze patat krijgen. Zal mij worst wezen dat ze verhongeren. Heb mij intussen al wat beveiligd. Gelukkig.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2012, 00:13   #14
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Eerlijk gezegd ik lig er niet meer wakker van. Dat de boel maar volledig crasht. En ik hoop dat ze daardoor in het Oosten tegelijk een serieuze patat krijgen. Zal mij worst wezen dat ze verhongeren. Heb mij intussen al wat beveiligd. Gelukkig.
Yup ben van het zelfde idee geworden.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2012, 00:15   #15
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Wordt dit weer zo'n sociaal bloedbad met honderden arbeidsplaatsen die verloren gaan ?
Hoeveel bedrijven moeten er nog vertrekken en fait gaan voor de overheid en de Bonden snappen dat er een ander beleid nodig is om arbeidsplaatsen te behouden en te creeeren . Neen deze flutregeringen van de laatste 15 jaar zijn kampioen in het creeeren van nepjobs in de dienstverlening die uiteindelijk door de klein aan tal werkenden moet gedragen worden . als er Bij Van Hool nog 200 jobs sneuvelen is dat honderd paar schouders minder om de papieren postjes te financieren .
Van Hool incasseerde alle mogelijke premies en vermindering gedurende jaren en nu er bezuinigd wordt trekken ze'r onder uit, zoals Bekaert en GM en Boelwerf en Beliard. Deze citroen uitgeperst, next one.

Laatst gewijzigd door filosoof : 3 februari 2012 om 00:15.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2012, 00:23   #16
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Van Hool incasseerde alle mogelijke premies en vermindering gedurende jaren en nu er bezuinigd wordt trekken ze'r onder uit, zoals Bekaert en GM en Boelwerf en Beliard. Deze citroen uitgeperst, next one.
Yup keihard.
Hun energie certificaten brengen waarschijnlijk genoeg op dat ze hun arbeiders niet meer nodig hebben.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2012, 10:49   #17
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Van Hool incasseerde alle mogelijke premies en vermindering gedurende jaren en nu er bezuinigd wordt trekken ze'r onder uit, zoals Bekaert en GM en Boelwerf en Beliard. Deze citroen uitgeperst, next one.
1) Niemand 'trekt er uit': zoals ik eerder al zei: het gaat om een nieuw product, en echte 'serie-productie', iets wat Van Hool in België amper nog doet;
2) Stel eens een alternatief voor? Van Hool is voor dit contract voor de keuze gesteld door ABC: een goedkoper product leveren, of ze gingen met een Chinese fabrikant in zee. Dan is de keuze snel gemaakt lijkt me.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2012, 04:52   #18
Enter
Parlementslid
 
Enter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 oktober 2006
Berichten: 1.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
En zo leer je meteen dat je als werknemer altijd slechts een nr in de boekhouding zal zijn.
En dat vriendelijkheid op het werk er enkel maar is tot ze een dolk in uwe rug kunnen steken.
Een bedrijf heeft maar 1 functie en dat is winst maken. Dat zou je als werknemer ook moeten begrijpen.

Een werknemer heeft trouwens ook maar 1 functie: zijn werk zo goed mogelijk doen zodat het bedrijfsdoel wordt gehaald.

En de rest is bijzaak.
__________________
Dit profiel is gedeactiveerd.
Enter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2012, 05:38   #19
Robinus V
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 3 april 2010
Locatie: planeet aarde
Berichten: 7.276
Standaard

En wat is het concrete plan om dit tegen te gaan?


Er zijn drie mogelijkheden om te voorkomen dat bedrijven verhuizen/uitbreiden naar het buitenland ten koste van de lokale werkgelegenheid:

1) zorgen dat de loonkosten (niet enkel de belastingen op o.a. lonen, maar ook de lonen zelf) naar beneden gaan tot het niveau van de concurrent die de laagste lonen aanbiedt, of, indien mogelijk, nog lager.

2) bedrijven verbieden het land te verlaten

3) sociale globalisering


Het eerste is een totale ramp voor arbeiders, hoewel er wel iets inzit dat de loonkosten omlaag zouden moeten: de belasting op arbeid, niet de lonen zelf, en ter compensatie zouden de belastingen op vermogenswinst fors moeten stijgen.

Het tweede is uitgeprobeerd in de Sovjet-Unie, Cuba en Noord-Korea.

De derde keuze is de enige die niet uiteindelijk grootschalige armoede veroorzaakt. Hoe contradictorisch het ook mag lijken voor sommigen, hogere lonen in het buitenland is de beste keuze voor hoge welvaart aan de Belgische werknemers. Dat is dan ook mijn persoonlijke keuze.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2012, 14:46   #20
Astrodamos
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 december 2011
Locatie: Godsheide
Berichten: 1.103
Standaard

ze zijn daar ooit vergeten het personeel een attentie te geven,
vergeet dat niet, waardeer uw personeel
Astrodamos is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be