Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 maart 2012, 12:57   #281
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Beetje een triestig figuur me dunkt.

Het scheldwoord nerd is al lang passe sinds dat de nerd de facto de wereld regeren....of denk je dat nerds zoals Zuckerberg en co zich ook maar iets aantrekken van lui zoals Descartes ?

PS: Als ik een nerd ben dan vraag ik me af wat de overgrote meerdeheid van mijn collegas zijn, aangezien ik vrouw en kind heb....ubersupernerds ?
Tuurlijk is dat een triestig figuur. Dat als schedlwoord gebruiken is dé personificatie van triestigheid .

Maar als hij daar beter door slaapt, why not.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2012, 13:04   #282
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Wie zegt dat we het naar boven moeten halen. Als er ooit weer mijnbouw opgestart wordt in de kempen zal het wel met moderne technieken zijn, zoals ondergronds vergassen.
Klopt en de studies zijn aan de gang. Allen lijkt het mij allemaal nogal lang te duren. Iemand op de hoogte ?
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2012, 13:15   #283
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Maar stookt U maar rustig verder op steenkool en afval.
Het is niet omdat de energietrend zich bottom-up keert in de richting van steenkool dat dit een goede evolutie is en geen onderwerp van discussie mag vormen. Men negeert hier een economische realiteit en schiet dus graag op de pianist.

BTW, 't is niet omdat de Belg zijn steenkoolmijnen liet dichtbetonneren (rara, met wat ?) dat steenkool- of wervelbedcentrales geen performant alternatief kunnen zijn. In Nederland en Duitsland trekt men niet zo snel zijn neus op voor de eigen energiebronnen. En via scheepvaart zijn we met héél Europa uitstekend verbonden. Ook de laatste segmenten richting Parijs zijn aan ontsluiting toe.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2012, 13:17   #284
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Klopt en de studies zijn aan de gang. Allen lijkt het mij allemaal nogal lang te duren. Iemand op de hoogte ?
Vandaag zijn wetenschappers bezig met het ophalen van energie uit het kwantumvacuüm, hier gaat het nog over steenkool. Iemand op de hoogte ?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2012, 13:35   #285
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Vandaag zijn wetenschappers bezig met het ophalen van energie uit het kwantumvacuüm, hier gaat het nog over steenkool. Iemand op de hoogte ?
De vraag naar steenkool komt van onderuit. En op de vraag wordt ingespeeld (zie LIDL, ALDI, Carrefour, ....) Dat valt niet te ontkennen.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2012, 13:37   #286
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Vandaag zijn wetenschappers bezig met het ophalen van energie uit het kwantumvacuüm,


Mja, er zijn er die dat nog echt geloven ook he.

Er zijn er ZELFS die hun huis verwarmen met de stelling van Pythagoras, stel je voor

In mijn geval verwarmen we ons huis zelfs gedeeltelijk met pleidooien van Circero, echt waar.

Laatst gewijzigd door patrickve : 12 maart 2012 om 13:39.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2012, 13:38   #287
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Mja, er zijn er die dat nog echt geloven ook he. Er zijn er ZELFS die hun huis verwarmen met de stelling van Pythagoras, stel je voor
"John Wheeler en Richard Feynman van de Princeton universiteit hebben deze nulpuntsenergie voor het eerst op waarde geschat. Zij berekenden dat een kopje nulpuntsenergie genoeg is om alle oceanen ter wereld tot het kookpunt te brengen. Het equivalent aan materie van nulpuntsenergie volgens Einstein’s beroemde formule E= m * c² is 10⁹⁴ gram/cm³! Dit is meer materie per kubieke centimeter dan de totale massa van het gehele universum bedraagt! In tegenstelling tot wat lang gedacht werd, is materie dus niet een verdichte maar juist een verdunde vorm van energie."
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2012, 13:43   #288
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht


Mja, er zijn er die dat nog echt geloven ook he.

Er zijn er ZELFS die hun huis verwarmen met de stelling van Pythagoras, stel je voor

In mijn geval verwarmen we ons huis zelfs gedeeltelijk met pleidooien van Circero, echt waar.
Schande!

Plato is efficiënter!
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2012, 13:48   #289
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
De vraag naar steenkool komt van onderuit. En op de vraag wordt ingespeeld (zie LIDL, ALDI, Carrefour, ....) Dat valt niet te ontkennen.
De vraag om langer te werken om een beetje schuld af te lossen, komt ook van onderuit. Dit wil zeggen dat men er nog niet over heeft nagedacht en gemakshalve de bevolking aanziet als handige dingen die makkelijk manipuleerbaar zijn. Het energieverlies is dan ook gigantisch, niet waar ?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2012, 13:55   #290
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
De vraag naar steenkool komt van onderuit. En op de vraag wordt ingespeeld (zie LIDL, ALDI, Carrefour, ....) Dat valt niet te ontkennen.
Van onderuit ?

"Waar men ons toen echter NIET voor verwittigde is dat alle belastingen op de gewone burger zouden afgeweerd worden, er op staatsbestuurlijk niveau een totale verspilling van gelden zou komen en er een dergelijke verschil in bestedingspatroon zou komen tussen een Waalse en Vlaamse Electrabel en last but not least: dat onze begrotingen zouden ontsporen tegen 2010, dus nog voor de vergrijzing toeslaat. En voor u mij als Vlaming per definitie van racisme en fascisme beticht, misschien even aanvullen met deze informatie:

Ik heb mijn vader-kroonridder zelf nooit geloofd toen hij bij de Euro-omschakeling zei ..."
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2012, 14:04   #291
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
"John Wheeler en Richard Feynman van de Princeton universiteit hebben deze nulpuntsenergie voor het eerst op waarde geschat. Zij berekenden dat een kopje nulpuntsenergie genoeg is om alle oceanen ter wereld tot het kookpunt te brengen. Het equivalent aan materie van nulpuntsenergie volgens Einstein’s beroemde formule E= m * c² is 10⁹⁴ gram/cm³! Dit is meer materie per kubieke centimeter dan de totale massa van het gehele universum bedraagt! In tegenstelling tot wat lang gedacht werd, is materie dus niet een verdichte maar juist een verdunde vorm van energie."
Als fundamentele wetenschappers het over energie hebben, dan hebben ze het niet noodzakelijk over iets waarmee je je huis kan verwarmen...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2012, 14:16   #292
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Als fundamentele wetenschappers het over energie hebben, dan hebben ze het niet noodzakelijk over iets waarmee je je huis kan verwarmen...
Zal vroeger niet anders geweest zijn, wellicht een kwestie van tijd. Als politiek zich wel iets meer zou bezighouden met fundamentele zaken, dan zou er een pak minder energie verspild worden, niet waar ?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2012, 15:10   #293
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
"John Wheeler en Richard Feynman van de Princeton universiteit hebben deze nulpuntsenergie voor het eerst op waarde geschat. Zij berekenden dat een kopje nulpuntsenergie genoeg is om alle oceanen ter wereld tot het kookpunt te brengen. Het equivalent aan materie van nulpuntsenergie volgens Einstein’s beroemde formule E= m * c² is 10⁹⁴ gram/cm³! Dit is meer materie per kubieke centimeter dan de totale massa van het gehele universum bedraagt! In tegenstelling tot wat lang gedacht werd, is materie dus niet een verdichte maar juist een verdunde vorm van energie."
Kijk, dat is als gaan beweren dat vliegen de aarde omhoog doen gaan, omdat Archimedes gezegd had dat hij met het gewicht van een vlieg de aarde kon opheffen.

Als je de beeldspraak niet snapt, omdat je de achtergrond niet kent, dan ga je nogal veel dingen eigenaardig begrijpen.

Deze nulpuntsenergie is er zo eentje van. Ik weet toevallig precies waar die uitspraak op slaat, het is een probleem in kwantum velden theorie. Wat men in kwantum velden theorie doet op een zeker ogenblik, is de volgorde van operatoren veranderen, om de berekeningen "laten te kloppen". Blijkt dat die truuk goed werkt, maar dat die volgorde veranderen er eigenlijk op neer komt van een constante van uw energie af te trekken. Omdat er geen enkele goeie reden is om die volgorde te veranderen, behalve dan het feit dat als je het doet, je berekeningen "goed uitkomen", heeft Feynman voor de lol uitgerekend wat je krijgt als je dat NIET doet. Normaal krijg je dan zelfs "oneindig". Het is die "oneindig" die maakte dat de uitvinders van de kwantum velden theorie gezegd hebben: "eh, jonges, hier gaan we nu dus de volgorde veranderen, he". Als je dat doet, werkt alles. Maar er is geen enkele "fysische reden" om dat te doen. Het is een regel die uit de lucht is gegrepen om "oneindig" te vermijden. Men noemt die procedure "normal ordering".

Maar het is maar oneindig als je de berekening helemaal doorvoert tot op "afstand 0". Feynman had zich afgevraagd wat er gebeurt als je de berekening maar doorvoert tot aan een fysisch geschatte afstand waar het concept afstand zelf geen zin meer heeft. Volgens algemene relativiteit kan je niet zomaar over oneindig kleine afstanden spreken als je een gegeven energie hebt, want op den duur zit je in een soort van zwart gat. Maar algemene relativiteit zit niet in kwantum velden theorie. Dus houdt het daar geen rekening mee. Wat Feynman dus deed was een ruwe schatting waar kwantum velden theorie in elk geval de fout moet in gaan (waar algemene relativiteit te belangrijk wordt), en stopte bij die afstand.
En dan kom je niet uit op "oneindig" maar wel op een heel groot getal. Dat is waar hij het over heeft.

Maar het is maar een getal op papier. Het is het getal dat vermeden wordt als je die procedure "normal ordering" toepast, maar geen kat weet WAAROM we dat moeten doen.


EDIT: voor een beetje lectuur:
http://en.wikipedia.org/wiki/Normal_order
http://www.ua.es/cuantica/docencia/otros/cc/node14.html
http://www.scholarpedia.org/article/...ield_operators

http://books.google.fr/books?id=VvBA...energy&f=false

Laatst gewijzigd door patrickve : 12 maart 2012 om 15:21.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2012, 15:18   #294
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Kijk, dat is als gaan beweren dat vliegen de aarde omhoog doen gaan, omdat Archimedes gezegd had dat hij met het gewicht van een vlieg de aarde kon opheffen.

Als je de beeldspraak niet snapt, omdat je de achtergrond niet kent, dan ga je nogal veel dingen eigenaardig begrijpen.

Deze nulpuntsenergie is er zo eentje van. Ik weet toevallig precies waar die uitspraak op slaat, het is een probleem in kwantum velden theorie. Wat men in kwantum velden theorie doet op een zeker ogenblik, is de volgorde van operatoren veranderen, om de berekeningen "laten te kloppen". Blijkt dat die truuk goed werkt, maar dat die volgorde veranderen er eigenlijk op neer komt van een constante van uw energie af te trekken. Omdat er geen enkele goeie reden is om die volgorde te veranderen, behalve dan het feit dat als je het doet, je berekeningen "goed uitkomen", heeft Feynman voor de lol uitgerekend wat je krijgt als je dat NIET doet. Normaal krijg je dan zelfs "oneindig". Het is die "oneindig" die maakte dat de uitvinders van de kwantum velden theorie gezegd hebben: "eh, jonges, hier gaan we nu dus de volgorde veranderen, he". Als je dat doet, werkt alles. Maar er is geen enkele "fysische reden" om dat te doen. Het is een regel die uit de lucht is gegrepen om "oneindig" te vermijden. Men noemt die procedure "normal ordering".

Maar het is maar oneindig als je de berekening helemaal doorvoert tot op "afstand 0". Feynman had zich afgevraagd wat er gebeurt als je de berekening maar doorvoert tot aan een fysisch geschatte afstand waar het concept afstand zelf geen zin meer heeft. Volgens algemene relativiteit kan je niet zomaar over oneindig kleine afstanden spreken als je een gegeven energie hebt, want op den duur zit je in een soort van zwart gat. Maar algemene relativiteit zit niet in kwantum velden theorie. Dus houdt het daar geen rekening mee. Wat Feynman dus deed was een ruwe schatting waar kwantum velden theorie in elk geval de fout moet in gaan (waar algemene relativiteit te belangrijk wordt), en stopte bij die afstand.
En dan kom je niet uit op "oneindig" maar wel op een heel groot getal. Dat is waar hij het over heeft.

Maar het is maar een getal op papier. Het is het getal dat vermeden wordt als je die procedure "normal ordering" toepast, maar geen kat weet WAAROM we dat moeten doen.
Zit iets in, Einstein zei ook dat de mensheid z'n problemen niet opgelost krijgt binnen hetzelfde denken dan waarin ze gecreëerd worden. Ik stel voor dat je dat even met Feynman overlegt, 00 001 444 66 33 12

Laatst gewijzigd door MIS : 12 maart 2012 om 15:22.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2012, 15:23   #295
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Zit iets in, Einstein zei ook dat de mensheid z'n problemen niet opgelost krijgt binnen hetzelfde denken dan waarin ze gecreëerd worden. Ik stel voor dat je dat even met Feynman overlegt, 00 001 444 66 33 12
http://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Feynman

Necrofilie is niet mijn ding...
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2012, 15:25   #296
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
http://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Feynman

Necrofilie is niet mijn ding...
Een duurzame economie is te duur, zullen dus moeten wachten tot er terug geld is.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2012, 16:14   #297
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Ik stel voor dat je dat even met Feynman overlegt, 00 001 444 66 33 12
Dat nummer werkt niet...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2012, 16:18   #298
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Dat nummer werkt niet...
Ik weet het, we geven altijd eerst een foutief nummer om te zien of het bericht gelezen wordt.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2012, 15:39   #299
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Ik weet het, we geven altijd eerst een foutief nummer om te zien of het bericht gelezen wordt.
Om echte vast te stellen dat het nummer niet werkt heb ik het niet moeten uitproberen...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2012, 20:08   #300
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Om echte vast te stellen dat het nummer niet werkt heb ik het niet moeten uitproberen...
Hoefde ook niet
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be