Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 november 2015, 18:57   #121
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Ontkent u dat de RKK een georganiseerde sekte is net zoals Scientology, Charles Manson- sekte, en nog zo'n aantal voorbeelden?
Natuurlijk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2015, 20:27   #122
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 16.984
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Natuurlijk.

Citaat:
de universele kerk of wereldkerk (zoals de Rooms-katholieke Kerk);
de nationale kerk of staatskerk (zoals de Church of England);
de denominatie - de op een bepaald deel van de bevolking gerichte kerk, het kerkgenootschap in een situatie van religieus pluralisme;
de gevestigde sekte - de zich langzamerhand tot denominatie ontwikkelende sekte (ontstaan van een duidelijke hiërarchie, verdwijnen van het persoonlijke charisma);
de sekte - een zich ten opzichte van de gevestigde kerk en de samenleving kritisch opstellende religieuze gemeenschap;
de cultus - een nauwelijks georganiseerde en weinig stabiele religieuze gemeenschap, zich kenmerkend door een persoonlijke betrokkenheid op een charismatische leider.

Sekten hebben verschillende wervingsmethoden. Vrijwel altijd wordt gestart met een onschuldig, vrijblijvend contact, waarna vroeger of later een uitnodiging volgt om naar de openbare ruimte of de gebedsruimte van de groep te komen. Het kan ook een clubavond, of dansavond, picknick of discussieavond zijn. In de meeste gevallen zullen de leden van de sekte sympathiek overkomen, vooral door de bijzonder vriendelijke bejegening van de introducée - ook wel "love bombing" genoemd - en het geïnteresseerde aspirant-lid zal met plezier naar de bijeenkomsten gaan.

De strategie van Jehova's getuigen is het vertellen van hun verhaal deur aan deur. Leden van deze sekte delen soms op markten traktaten uit of geven verouderde exemplaren van hun tijdschriften aan reizigers op treinstations. De Amerikaanse beweging Children of God (ook wel "The Family" genoemd) hanteerde het zogenoemde "Flirty Fishing": het opbouwen van vriendschappelijke contacten uit "toevallige ontmoetingen". Op een gegeven moment leidde dit zelfs tot het zich prostitueren door vrouwelijke leden, tot dit in 1987 verboden werd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sekte

Dus de RKK is begonnen als een sekte en je kan dat niet ontkennen.

Laatst gewijzigd door TV-verslaafde : 13 november 2015 om 20:32.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2015, 20:50   #123
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Dus de RKK is begonnen als een sekte en je kan dat niet ontkennen.
Ik denk dat u "sekte" blijkbaar verengd tot "kleine groep".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2015, 20:52   #124
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 16.984
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik denk dat u "sekte" blijkbaar verengd tot "kleine groep".
Kleine groep met charismatisch leider (Jezus). Geef jij dan eens een definitie van de RKK rond 10 na Christus? Sekte lijkt mij de gepaste benaming.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2015, 20:55   #125
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Kleine groep met charismatisch leider (Jezus). Geef jij dan eens een definitie van de RKK rond 10 na Christus? Sekte lijkt mij de gepaste benaming.
Ook toen de Kerk groot was, heeft het meerdere charismatische pausen gehad.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2015, 22:53   #126
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het verleden is het verleden, beste. Of gaan we het de Duitsers van 2015 ook de schuld voor WO II nog aanwrijven?
Er wordt nog steeds massaal veel dodelijk geweld gepleegd in naam van de godsdiensten, actueler dan ooit. Weliswaar nemen momenteel de fundamentalistische moslims veel van dat globale geweld voor hun rekening, maar ze hebben er zeker geen monopolie op. In sommige delen van de wereld vallen er ook nog doden in naam van het jodendom, het christendom, het hindoeïsme of zelfs het 'vreedzame' (?) boedhisme.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2015, 22:55   #127
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Jammer, maar ik kan het toch niet helpen dat u slechts vanuit uw onwetendheid redeneert. Bij de laatste interreligieuze bijeenkomst heeft de paus heel duidelijk religieus geïnspireerd geweld veroordeeld, net zoals hij en zijn voorgangers al meermaals hebben gedaan.
Zoals moslimleiders en joodse leiders ook doen, maar toch wordt er nog in naam van de godsdiensten massaal veel geweld gepleegd.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2015, 22:56   #128
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Helemaal niet. Als katholiek voel ik mij in niets gedwongen door de paus. De paus dwingt niet, maar nodigt uit, net als Jezus deed.
Och, zoals Hitler 'uitnodigde' om joden te vergassen en Pol Pot 'uitnodigde' om intellectuelen de kop in te slaan ? ... Belachelijk !!!
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2015, 02:15   #129
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ook toen de Kerk groot was, heeft het meerdere charismatische pausen gehad.
Ja natuurlijk, zo worden sektes groot
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2015, 02:17   #130
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Och, zoals Hitler 'uitnodigde' om joden te vergassen en Pol Pot 'uitnodigde' om intellectuelen de kop in te slaan ? ... Belachelijk !!!
Heb de paus nog nooit horen zeggen dat hij "uitnodigt" geen condooms te gebruiken, of tot de beperking van seks binnen een huwelijk, uiteraard afgesloten op " uitnodiging" van de kerk!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2015, 09:14   #131
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Er wordt nog steeds massaal veel dodelijk geweld gepleegd in naam van de godsdiensten, actueler dan ooit. Weliswaar nemen momenteel de fundamentalistische moslims veel van dat globale geweld voor hun rekening, maar ze hebben er zeker geen monopolie op. In sommige delen van de wereld vallen er ook nog doden in naam van het jodendom, het christendom, het hindoeïsme of zelfs het 'vreedzame' (?) boedhisme.
Al veel eerder is het gesteld: als iemand in naam van Allah geweld pleegt, kan dat gerust op basis van Mohammeds leven gerechtvaardigd worden. Een christen kan geen religieus geweld legitimeren, al zeker niet als je het leven van Jezus van naderbij bekijkt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2015, 09:16   #132
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Och, zoals Hitler 'uitnodigde' om joden te vergassen en Pol Pot 'uitnodigde' om intellectuelen de kop in te slaan ? ... Belachelijk !!!
Inderdaad, uw opmerking is ronduit belachelijk. Al die pauselijke treinen die vol ongehoorzame christenen zitten, recht naar een pauselijk concentratiekamp... Hi-la-risch.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2015, 09:22   #133
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Zoals moslimleiders en joodse leiders ook doen, maar toch wordt er nog in naam van de godsdiensten massaal veel geweld gepleegd.
Het ging over de katholieke Kerk, nietwaar? Wel, vertel mij eventjes waar en wanneer katholieken zich schuldig maken aan religieus geweld.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2015, 09:23   #134
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ja natuurlijk, zo worden sektes groot
Ik stel dus vast dat "sekte" voor jullie slechts betekent "kleine religieuze groep". Is dat dan negatief?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2015, 09:25   #135
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Heb de paus nog nooit horen zeggen dat hij "uitnodigt" geen condooms te gebruiken, of tot de beperking van seks binnen een huwelijk, uiteraard afgesloten op " uitnodiging" van de kerk!
Echt waar, alice? Hebt u ooit eens een pauselijke toespraak beluisterd waarin de paus het condoomgebruik becommentarieert? Welke was dat dan wel?

Ik denk dat u gewoonweg nog nooit iets gelezen hebt op dat vlak, maar uw informatie slechts haalt u de reguliere media, die, op dat vlak, vrij eenzijdig is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2015, 12:50   #136
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Echt waar, alice? Hebt u ooit eens een pauselijke toespraak beluisterd waarin de paus het condoomgebruik becommentarieert? Welke was dat dan wel?

Ik denk dat u gewoonweg nog nooit iets gelezen hebt op dat vlak, maar uw informatie slechts haalt u de reguliere media, die, op dat vlak, vrij eenzijdig is.
Wanneer ik een mening geeft, hoef ik geen lijst te geven wanneer ik een Pauselijke toespraak beluistert hebt, wanneer mijn mening niet juist zou zijn moet u weerlegen, ik neem er notie van dat u dit niet doet.
De kerk " nodigt" niet uit maar legt op, gelovigen moeten die richtlijnen volgen. Geen condooms en seks enkel binnen het huwelijk.
Die lijn volgt u ook u " nodigt " niet uit maar verdedigt de stellingen van de kerk.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2015, 12:52   #137
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Wanneer ik een mening geeft, hoef ik geen lijst te geven wanneer ik een Pauselijke toespraak beluistert hebt, wanneer mijn mening niet juist zou zijn moet u weerlegen, ik neem er notie van dat u dit niet doet.
De kerk " nodigt" niet uit maar legt op, gelovigen moeten die richtlijnen volgen. Geen condooms en seks enkel binnen het huwelijk.
Die lijn volgt u ook u " nodigt " niet uit maar verdedigt de stellingen van de kerk.
U stelt dus schaamteloos: "Wat de paus echt vertelt, interesseert me niet. Wel mijn eigen vooroordelen."
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2015, 12:57   #138
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U stelt dus schaamteloos: "Wat de paus echt vertelt, interesseert me niet. Wel mijn eigen vooroordelen."
Jan dit pakt niet meer. Geef eens antwoord , zegt de paus niet dat condooms niet mogen en enkel seks binnen een huwelijk mag? Of is dat vaag en " nodigt" hij enkel uit? Kortom is het een gebod of " uitnodiging met keuze"?
Dat getrol van je is echt vervelend! Je gaat nooit in op de inhoud maar blijft overloos rond de pot draaien .
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2015, 13:02   #139
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Jan dit pakt niet meer. Geef eens antwoord , zegt de paus niet dat condooms niet mogen en enkel seks binnen een huwelijk mag? Of is dat vaag en " nodigt" hij enkel uit? Kortom is het een gebod of " uitnodiging met keuze"?
Dat getrol van je is echt vervelend! Je gaat nooit in op de inhoud maar blijft overloos rond de pot draaien .
U beweert de boodschap van de paus te kennen. Wel, ik vroeg u om uw bewering eens aan te tonen met een pauselijke toespraak, catechese, document...

En toen, ja toen, werd het stil. Dat onhandig geneuzel van u doet gewoonweg vermoeden dat u nooit iets van de paus over dit onderwerp hebt gelezen. Dus, wat is dan uw intellectuele eerlijkheid: oordelen over iets waar u de primaire bronnen niet eens over gelezen hebt?!

En ja, dan zakt u af in de duisternis van uw eigen vooroordelen. Of dat nu "pakt" of niet, doet u er weinig toe. Stel u eens voor dat een student geschiedenis op die manier zou redeneren: "Ik zeg dat het zo is, maar ik doe niet de moeite om de primaire bronnen te onderzoeken". De examinator zou vlug zijn conclusies getrokken hebben.

Dus, alice, probeer voor een keer eerlijk te zijn. Met anderen en, vooral, met uzelf. Toon aan wat u beweert ook ondersteund is door de feiten.

Probeer het eens.

Kom.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2015, 15:04   #140
Maori
Minister-President
 
Maori's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2011
Berichten: 5.055
Standaard

Van den Berghe, stop met zowat ELKE draad te hijacken voor uw religieus gekakel!
Dit gaat te ver.

En durf mij niet te PMen zoals vorige keer; gedraag u gelijk een vent en hou u aan de regels, regels die ge constant zelf aanhaalt als iets u niet meezit.
__________________
“How dreadful are the curses which Mohammedanism (Islam) lays on its votaries! Besides the fanatical frenzy, which is as dangerous in a man as hydrophobia in a dog, there is this fearful fatalistic apathy.”
Maori is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be