Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 november 2010, 21:15   #1
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.146
Standaard Trajectcontrole: 4000 rijden te snel, en toch geenongevallen ???

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20101107_056

Citaat:
Op het E17-viaduct in de Gentse deelgemeente Gentbrugge wordt het systeem al een tijd uitgetest op een traject van 1,9 kilometer. Door het ontbreken van het federale kb kon het systeem echter nog niet ingezet worden om hardrijders te beboeten. Nu dat probleem van de baan is, zou het systeem volgens minsiter Crevits in 'zes tot acht weken' in gebruik kunnen genomen worden.

De tests met het trajectcontrolesysteem wijzen uit dat er in Gentbrugge dagelijks zo’n 4.000 weggebruikers de snelheidslimieten niet volgen.
Dus 4000 mensen of zeg maar dik 5% zal dat zijn rijdt te hard ??

Zijn daar de laatste maand ongevallen gebeurd ???

Ik hoop dat ze niet vergeten, uit het handboek van statistiek, dat als je TWEE KEER meet je de AFWIJKING op de METING TWEE KEER MOET TELLEN...

dat zal wel weer wishfull thinking zijn.

Laatst gewijzigd door brother paul : 7 november 2010 om 21:17.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 21:29   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Daar is toch enkel 90 kmh gekomen wegens geluidsredenen, die 30 kmh lagere limiet heeft niets met verkeersveiligheid te doen.

Citaat:
http://www.standaard.be/Krant/Tekst/...elId=G5D12GN9K
90 km/u op viaduct

zaterdag 30 september 2006

Auteur: (belga) Gentbrugge — Vanaf 6 oktober mogen automobilisten op het viaduct van Gentbrugge niet sneller rijden dan 90 km/uur. Over het viaduct loopt de autosnelweg E17 Antwerpen-Gent, maar de geluidshinder is sinds de heraanleg van de brug zo erg, dat de regering besliste de snelheid te verlagen.

Aan het viaduct in kwestie is enkele jaren geleden gewerkt, maar sinds die werkzaamheden is de geluidsoverlast voor de omwonenden nog toegenomen.
(belga)
Citaat:
Vanaf 6 oktober niet sneller dan 90 km/uur op viaduct Gentbrugge

Vanaf 6 oktober mogen automobilisten op het viaduct van Gentbrugge niet sneller rijden dan 90 km/uur.

Over het viaduct loopt de autosnelweg E17 Antwerpen-Gent, maar de geluidshinder is sinds de heraanleg van de brug zo erg, dat de regering besliste de snelheid te verlagen.

Aan het viaduct in kwestie is enkele jaren geleden gewerkt, maar sinds die werken is de geluidsoverlast voor de omwonenden nog toegenomen.

Op voorstel van een aantal parlementairen besloot de Vlaamse regering een proefproject op te zetten om de snelheid op het E17-viaduct in Gentbrugge te beperken tot 90 km per uur voor alle voertuigen.

Vrijdag maakte minister van Openbare Werken Kris Peeters (CD&V) bekend dat hiertoe een aanvullend verkeersreglement is goedgekeurd dat van kracht wordt op 6 oktober.

Er komen borden om aan te geven waar de snelheidsbeperking start en eindigt: van kilometerpaal 52,450 tot kilometerpaal 54,300.

"Deze snelheidsverlaging komt overeen met een gemiddelde reductie van het geluidsniveau van 2 Db(A)", aldus de minister.

"Verwacht wordt ook dat vooral de klopgeluiden, veroorzaakt door de voegen in het brugdek, zullen afnemen".
Na drie maanden volgt een evaluatie van het project.
(belga/hln)
http://www.gentblogt.be/2009/10/19/f...eluidsoverlast
http://www.gentblogt.be/2007/01/11/n...op-e17-viaduct

Wel "plezant" die trajectcontrole als je de eerste helft gemiddeld 120 kmh rijdt moet je de tweede helft gemiddeld 60 kmh rijden om bij het gemiddelde van 90 te blijven. Natuurlijk serieus in de ijzers om naar die 60 te gaan...
Schijnt dat het beter voor de veiligheid is als plots afremmen voor flitspalen...


En tegen het geluid... ?

Citaat:
http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...&PostCode=9000

'Wij liggen te daveren in bed'

Flitscamera's op E17 in Gentbrugge doen niet veel aan geluidsoverlast
maandag 19 oktober 2009

Auteur: Frederik Velghe

GENT - De vele gezinnen in Gentbrugge die de E17 in hun achtertuin hebben lopen, zijn niet meteen gebaat bij de verplichte snelheid van 90 kilometer per uur op het viaduct. 'Geef ons nieuwe voegen en een kilometer of drie geluidsschermen', klinkt het bij de omwonenden.

De manier waarop de laatste maanden wordt gestreefd naar een verplichte snelheid van 90 kilometer per uur op de E17 ter hoogte van Gentbrugge, doet vermoeden dat het een merkelijk verschil zou moeten maken voor de omwonenden. Maar wie er zelf rijdt, merkt dat dit niet het geval is. Het gedaver over de slechte voegen blijft, alleen wordt de interval tussen het karakteristieke kedoenk-kedoenk groter. De gesofisticeerde flitspalen schieten dus hun doel voorbij.

Marcel Deronne (61) uit de Magerstraat woont naast de E17. 'Natuurlijk wisten we dat die E17 hier lag, je kan er moeilijk naast kijken. Maar in het begin was het hier goed te doen. Ik liet akoestisch glas steken en je hoorde bijna niet dat de autostrade er was. Maar toen kwamen er nieuwe geluidsschermen en werden de voegen veranderd. Sindsdien zitten we hier letterlijk met de daver op het lijf. Dat ze nu trager rijden, verandert er weinig aan. Het zijn de voegen die moeten vervangen worden. In Vilvoorde kunnen ze het wel, maar hier niet. Wij begrijpen dat niet.'

Marcel mag van geluk spreken dat hij geen lichte slaper is, want rond zijn huis is meer lawaai dan waar ook in Gent. De spoorweg raast vlakbij, de stelplaats voor de bussen zorgt van vijf uur 's morgens voor dieselgeronk en sinds kort lijkt ook Fabricom zijn intrek te hebben genomen onder de E17. Op de parking wordt nu blijkbaar grond gezuiverd. Dat laatste is misschien zelfs de grootste frustratie van Marcel.

'Daar kan snel iets aan gedaan worden. De autostrade blijft een probleem. Voor mijn part mogen ze daar 120 rijden, hoor. Maar dan wel zoals het vroeger was, met de oude voegen. Daar kan ik perfect mee leven.'

In andere buurten hebben ze zo mogelijk nog meer last dan Marcel. In de Jovastraat bijvoorbeeld, midden in een villawijk. Daar hebben ze de pech dat er voor hen blijkbaar geen geluidsschermen waren. 'Dat is ons probleem, inderdaad', zegt Yvan Desmet (61). 'Geef ons nieuwe voegen en een kilometer of drie schermen en we zijn eruit, denk ik. Die flitspalen helpen niet. Volgens mij werken ze zelfs niet. Trouwens, de vrachtwagens mogen sowieso maar 90 kilometer per uur rijden en net zij zijn de grootste lawaaimakers. Deze zomer was er alleszins geen verbetering merkbaar, rustig buiten zitten is er niet bij voor ons.'

Terug wat dichter bij de E17 vinden we André Delmeiren, in de Emiel Van Swedenlaan. Ook hij heeft vooral last omdat verderop geen geluidsschermen meer staan. 'Als de wind verkeerd zit, moet je er niet aan denken om in de tuin een babbeltje te slaan.'

André heeft recht van klagen want hij kwam er wonen in 1963, toen er nog geen sprake was van de E17. 'Toen was het hier zalig rustig en groen. Moest ik toen geweten hebben wat ik nu weet, ik had het nooit gekocht.'

Ook voor André is de nieuwe snelheidslimiet niet zaligmakend. 'Dat zou misschien een verbetering kunnen zijn, maar dan alleen als het in combinatie is met nieuwe voegen en schermen. En dan nog, de snelheidslimiet is nu vooral gericht op personenauto's, maar die maken bijna geen lawaai. Het zijn de vrachtwagens die over de voegen dokkeren die ons 's nachts wakker maken. Nu zouden ze opnieuw aan die voegen aan het werken zijn, maar ik hoop niet meer. Het zal wel voor de rest van mijn leven zijn, vrees ik', besluit de man.
En als er geen voegen waren, is het rolgeluid van 1 vrachtwagen aan 90 kmh al hoger als 5 auto´s aan 120 kmh, met die voegen kan dat mss ook 10 auto´s zijn...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 7 november 2010 om 21:54.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 22:37   #3
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Dus 4000 mensen of zeg maar dik 5% zal dat zijn rijdt te hard ??

Zijn daar de laatste maand ongevallen gebeurd ???
Daar gaat het niet over, Paul, dat is al eerder aangehaald, het gaat over geluidshinder

http://www.gentblogt.be/2006/09/30/90-kmu-op-viaduct

edit: ok, Micele schreef het ook al.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)

Laatst gewijzigd door Alboreto : 7 november 2010 om 22:39.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 23:04   #4
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Wel "plezant" die trajectcontrole als je de eerste helft gemiddeld 120 kmh rijdt moet je de tweede helft gemiddeld 60 kmh rijden om bij het gemiddelde van 90 te blijven. Natuurlijk serieus in de ijzers om naar die 60 te gaan...
Schijnt dat het beter voor de veiligheid is als plots afremmen voor flitspalen...


En tegen het geluid... ?
(...)
Staan er op Duitse autowegen trajectcontroles?
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 23:09   #5
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20101107_056



Dus 4000 mensen of zeg maar dik 5% zal dat zijn rijdt te hard ??

Zijn daar de laatste maand ongevallen gebeurd ???

Ik hoop dat ze niet vergeten, uit het handboek van statistiek, dat als je TWEE KEER meet je de AFWIJKING op de METING TWEE KEER MOET TELLEN...

dat zal wel weer wishfull thinking zijn.
Onze overheid heeft een nieuw speeltje. En dat wordt natuurlijk het wondermiddel tegen de verkeersonveiligheid. Ik zie geen enkele reden om dat te geloven.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 23:31   #6
Alfred
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 26 september 2010
Berichten: 91
Standaard

Weet niet of het waarheid is of een roddel: dat overdreven geluid van die voegen zou te wijten zijn aan een foutieve plaatsing door de aannemer. Iemand die daar meer over weet / deze roddel de wereld uit kan helpen?

In ieder geval is het belachelijk dat ze blijven kloppen op de 90 km/u als het blijkbaar nauwelijks wat uithaalt en zelfs de omwoners het bevestigen...
Alfred is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 23:41   #7
Alfred
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 26 september 2010
Berichten: 91
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Wel "plezant" die trajectcontrole als je de eerste helft gemiddeld 120 kmh rijdt moet je de tweede helft gemiddeld 60 kmh rijden om bij het gemiddelde van 90 te blijven. Natuurlijk serieus in de ijzers om naar die 60 te gaan...
Schijnt dat het beter voor de veiligheid is als plots afremmen voor flitspalen...
Als je al moet onderzoeken of het klopt dat wagens afremmen voor flitspalen en daarna weer versnellen, zegt dat niet genoeg over de intelligentie van onze beleidsmensen?
Alfred is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 23:46   #8
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alfred Bekijk bericht
Weet niet of het waarheid is of een roddel: dat overdreven geluid van die voegen zou te wijten zijn aan een foutieve plaatsing door de aannemer. Iemand die daar meer over weet / deze roddel de wereld uit kan helpen?

In ieder geval is het belachelijk dat ze blijven kloppen op de 90 km/u als het blijkbaar nauwelijks wat uithaalt en zelfs de omwoners het bevestigen...
zelfs als de aannemer gemist heeft zou het niet goedkoper zijn om daar nieuwe voegen in te stoppen ?
Nu als daar 4000 mensen 100euro boete gaan betalen, is dat 400.000 /dag > 140Miljoen euro... hopelijk kunnen ze dan met dat budget nieuwe voegen steken.

Laatst gewijzigd door brother paul : 7 november 2010 om 23:47.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 23:54   #9
Alfred
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 26 september 2010
Berichten: 91
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
zelfs als de aannemer gemist heeft zou het niet goedkoper zijn om daar nieuwe voegen in te stoppen ?
Nu als daar 4000 mensen 100euro boete gaan betalen, is dat 400.000 /dag > 140Miljoen euro... hopelijk kunnen ze dan met dat budget nieuwe voegen steken.
Als het de aannemer zijn fout is en dit kan bewezen worden, moet deze opdraaien voor de kosten, mijn gedacht. Roddel of waarheid, misschien weet iemand wat meer.

Verder heb je absoluut gelijk, die hele trajectcontrole en die 8 (denk ik toch?) flitspalen hebben ook al serieus wat gekost. Ongeveer 60.000 per flitspaal en 800.000 voor die trajectcontrole. 1.280.000 euro astublieft...
Alfred is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 23:58   #10
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alfred Bekijk bericht
Als het de aannemer zijn fout is en dit kan bewezen worden, moet deze opdraaien voor de kosten, mijn gedacht. Roddel of waarheid, misschien weet iemand wat meer.

Verder heb je absoluut gelijk, die hele trajectcontrole en die 8 (denk ik toch?) flitspalen hebben ook al serieus wat gekost. Ongeveer 60.000 per flitspaal en 800.000 voor die trajectcontrole. 1.280.000 euro astublieft...
rendement voor de overheid is wel verbluffend: 40000%
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2010, 07:01   #11
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Ik hoop dat ze niet vergeten, uit het handboek van statistiek, dat als je TWEE KEER meet je de AFWIJKING op de METING TWEE KEER MOET TELLEN...
Ik denk dat ge daar fout zit.

Net zoals bij de flitspalen wordt de tijd gemeten tussen 2 punten (lussen).
Gezien de afstand gekend is, is de snelheid gemakkelijk berekend.

Op grote afstand zal de nauwkeurigheid veel groter zijn dan bij de lussen.

De trajectcontrole zal vermoedelijk tot op een paar honderdsten van een km juist zijn.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2010, 07:58   #12
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Ik denk dat ge daar fout zit.

Net zoals bij de flitspalen wordt de tijd gemeten tussen 2 punten (lussen).
Gezien de afstand gekend is, is de snelheid gemakkelijk berekend.

Op grote afstand zal de nauwkeurigheid veel groter zijn dan bij de lussen.

De trajectcontrole zal vermoedelijk tot op een paar honderdsten van een km juist zijn.
he juist, maar de afwijking op de meting gaat over de afwijking die je hebt als bestuurder op uw auto.

Als je 100km+-5km rijdt is meting een nauwkeurig tussen 95 - 105km

als je 100km/u meet op de 2de meting dan heb je 95-105km voor de tweede meting

Dus ofwel rij je 2x 105 ofwel 2x 95 je kunt het als chauffeur niet zo nauwkeurig meten.

Dus uw fout op de meting is een getal met een afwijking van+-10km.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2010, 08:35   #13
Vito
Europees Commissaris
 
Vito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juli 2010
Berichten: 6.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Wel "plezant" die trajectcontrole als je de eerste helft gemiddeld 120 kmh rijdt moet je de tweede helft gemiddeld 60 kmh rijden om bij het gemiddelde van 90 te blijven. Natuurlijk serieus in de ijzers om naar die 60 te gaan...
Schijnt dat het beter voor de veiligheid is als plots afremmen voor flitspalen...
Ik heb hier twee bedenkingen bij.

1) meet men enkel het gemiddelde of wordt bij begin en einde ook de snelheid op dat moment geregistreerd?
2) wie 120 doet op het eerste deel, heeft die zin om 60 te doen op het tweede?
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2010, 10:09   #14
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Staan er op Duitse autowegen trajectcontroles?
Niet dat ik weet, maar de laatste keer ging dat toch vlotjes aan 160 a 170


daar is de regel dat ge u wel moet houden aan de snelheidslimieten want die zijn daar meestal wel degelijk nuttig.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2010, 10:10   #15
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
he juist, maar de afwijking op de meting gaat over de afwijking die je hebt als bestuurder op uw auto.

Als je 100km+-5km rijdt is meting een nauwkeurig tussen 95 - 105km

als je 100km/u meet op de 2de meting dan heb je 95-105km voor de tweede meting

Dus ofwel rij je 2x 105 ofwel 2x 95 je kunt het als chauffeur niet zo nauwkeurig meten.

Dus uw fout op de meting is een getal met een afwijking van+-10km.
Op de autostrade A1 in Noord-Italie hebben ze ook zo een systeem ik zet gewoon de cruise controle vast op iets onder de 130 (max snelheid is 130) en dan zijt ge zeker dat ze u niet pakken.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2010, 10:42   #16
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Op de autostrade A1 in Noord-Italie hebben ze ook zo een systeem ik zet gewoon de cruise controle vast op iets onder de 130 (max snelheid is 130) en dan zijt ge zeker dat ze u niet pakken.
Tuurlijk, je hebt gelijk, maar als je 130km/u nu een afwijking heeft van 5km, dan rij je meestal te traag, maar kom, stel dat je nu eens te grote banden hebt gelegd en je rijdt te snel... dan kom je uit dat je 135km/u rijdt ipv 130km/u...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2010, 10:44   #17
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Ik heb hier twee bedenkingen bij.

1) meet men enkel het gemiddelde of wordt bij begin en einde ook de snelheid op dat moment geregistreerd?
2) wie 120 doet op het eerste deel, heeft die zin om 60 te doen op het tweede?
nee, je meet de snelheid over een traject. Dus je ziet plaatnummer xxx-xxx passeren aan tijd1 en je ziet hem passeren aan lus twee aan tijd2 en je rekent over een grote afstand zijn snelheid uit.

Dus in feite inderdaad heb je daar 120km/u en 90km/u gemengd. Dus inderdaad als je voorbijvlamt aan 120, kun je u dan eens goed op de remmen gaan en uw tijd vergroten door 60km/u te rijden.

Nu zo'n franse drugcourier zal gewoon 140 voorbijvlammen en toch niet betalen. Dat ze daar eens iets aan doen, er staan tussen Nederland en Frankrijk op de E17 als 4tal flitspalen ( Ring van antwerpen, Kennedy tunnel, gent , deinze, nog eentje naar kortrijk toe... en dan eentje over kortrijk) En nu nog trajectcontrole ? Waarom geen trajectcontrole dan over gans de lengte, en automatisch een belasting in de brievenbus van 200euro om ons wegennet te gebruiken.

Laatst gewijzigd door brother paul : 8 november 2010 om 10:45.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2010, 14:51   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Staan er op Duitse autowegen trajectcontroles?
Ik ken ze van Oostenrijk op de A10 tussen Gmünd en Villach.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2010, 15:05   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Ik heb hier twee bedenkingen bij.

1) meet men enkel het gemiddelde of wordt bij begin en einde ook de snelheid op dat moment geregistreerd?
2) wie 120 doet op het eerste deel, heeft die zin om 60 te doen op het tweede?
Trajectcontrole: men meet - door detectielussen - enkel de gemiddelde snelheid over die *1,9 km tussen die portalen (geval viaduct Gentbrugge*) ; de boel moet getest en gecalibreerd worden, en natuurlijk moeten er camera´s en... erin komen.

Uitleg staat ook in Wiki:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Trajectcontrole

Hier een mooie link met gedetailleerde uitleg, foto´s en tekening:
Citaat:
http://www.gentblogt.be/2009/10/22/p...van-gentbrugge


Gentblogt

donderdag 22 oktober 2009 14u45 | Michel Vuijlsteke

Op het Verkeerstechnologiecongres in Brussel kondigde Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits aan dat op het viaduct in Gentbrugge een proefproject start met trajectcontrole. Het is een systeem om de snelheid van voertuigen over een volledig traject te controleren en zo een maximum snelheid af te dwingen over die bepaalde afstand. De gemiddelde snelheid waarmee een voertuig het hele traject aflegt, kan dan gelden als selectiecriterium om al dan niet over te gaan tot verbalisatie. Vanaf nu wordt er getest, maar er worden nog geen boetes uitgeschreven. Indien de resultaten van de proefopstelling gunstig zijn, wil minister Hilde Crevits dit systeem uitbreiden naar andere knelpunten op de autosnelweg.

Tot voor kort werd de snelheid van voertuigen in Vlaanderen vooral gecontroleerd door onbemande camera’s. Indien de snelheidslimiet ter hoogte van de camera is overschreden, wordt er geverbaliseerd. Bij dit controlesysteem werd vastgesteld dat bestuurders bruusk afremmen ter hoogte van de flitspaal om daarna opnieuw te versnellen.

[+]
[+] Links: camera & infraroodflits; rechts: portiek met camera’s en rijstrook per foto

Om de verkeersveiligheid op een volledig traject te verhogen, heeft minister Hilde Crevits een proefproject van trajectcontrole voorgesteld. Hierbij werd als locatie gekozen voor het viaduct van Gentbrugge (E17) rijrichting Kortrijk (tussen kilometerpunt 54,3 en 52,4) waar de maximum snelheid beperkt is tot 90km/u. Na een grondige test- en evaluatieperiode én nadat het wetgevend kader in orde is gebracht, zal op deze site effectief geverbaliseerd kunnen worden.

Minister Hilde Crevits: “Om de verkeersveiligheid te verhogen, is het belangrijk dat snelheidsbeperkingen worden gerespecteerd. Klassieke camera’s nemen slechts een momentopname van een voorbij rijdend voertuig. Met trajectcontrole wordt de gemiddelde snelheid over een langere afstand gecontroleerd. Weggebruikers krijgen zo een rustiger verkeersbeeld, doordat de onderlinge snelheidsverschillen kleiner worden. Een constantere rijsnelheid moet leiden tot een betere doorstroming en een grotere verkeersveiligheid.”

Hoe werkt het systeem?
Trajectcontrole werkt op basis van detectielussen. Van zodra een voertuig over de lussen rijdt, wordt een signaal naar de camera gestuurd die op zijn beurt een foto neemt van het voertuig. Dit gebeurt zowel aan het begin als op het einde van het traject. Van ieder voorbijkomend voertuig worden dus twee foto’s genomen. Aan de hand van software voor nummerplaatherkenning gebeurt dan een matching waarbij nummerplaten met elkaar worden vergeleken. Uit beide gegevens van eenzelfde nummerplaat wordt berekend hoelang het voertuig gereden heeft over het volledige traject. Indien daaruit blijkt dat de gemiddelde snelheid van het voertuig op het traject (1,9 km) hoger ligt dan de toegelaten snelheid (90km/h) worden alle gegevens van de overtreding overgemaakt aan de federale politie voor eventuele beboeting. In het ander geval worden de gegevens van het bewuste voertuig gewist.

[+]
Naast het bepalen van de gemiddelde snelheid van een voertuig kan het systeem ook geseinde voertuigen en pechstrookrijders detecteren. De nummerplaatherkenningssoftware kan niet alleen Belgische nummerplaten maar ook nummerplaten van andere landen herkennen.

Hoeveel kost het?
Het proefproject te Gentbrugge werd uitgewerkt en gefinancierd door de Vlaamse overheid. De levering en installatie van de trajectcontrole, met systeem voor lusdetectie en de nodige camera’s, bedraagt 663.000 euro. De levering en installatie van portieken en aansluiting van het systeem op het netwerk kost om en bij de 140.000 euro.

Bron: Persbericht Minister van Mobiliteit en Openbare Werken
Dat is dus enkel in theorie... natuurlijk gaan diegene die wat verstrooid zijn en met hun monotone 110-120 kmh de eerste portalen voorbijrijden ... en als hun frank dan ergens valt dat ze de iedereen inhalen tja dan wordt het wat rekenen en alleszins te fel vertragen om onder de #97 kmh# te blijven...


Wie dus gemiddeld de 90 kmh +6 kmh marge = 96,9999... kmh niet overschrijdt wordt niet geflitst, ttz vanf 97,0000001 kmh wel.

#berekening#: http://www.wegcode.be/index.php?opti...178&Itemid=311

#COL 11/2006# waar de marge bepaald wordt, page 11 vind je de tabel:
Citaat:
■ COL 11/2006
Strafrechtelijk beleid inzake de opsporing van snelheidsovertredingen en de richting te geven aan de vervolging ervan : snelheid.

http://www.wegcode.be/pdf/COL/COL11-2006.pdf
Volgens de Standaard zou het pas vanaf 1 jan 2011 "boetes uitdelen".
Citaat:
http://www.standaard.be/krant/tekst/...cleid=FD31QGDP

maandag 08 november 2010
Auteur:rr

De Vlaamse minister van Mobiliteit, Hilde Crevits (CD&V), zegt dat de trajectcontrole op het E17-viaduct in Gentbrugge vanaf Nieuwjaar boetes zal kunnen uitdelen. Het systeem heeft lange tijd proefgedraaid en is positief geëvalueerd. Trajectcontrole meet de gemiddelde snelheid van een voertuig tussen twee flitspalen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 8 november 2010 om 15:34.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2010, 15:51   #20
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.146
Standaard

ik ga ne keer zoals in Jamesbondfilmkes mijn nummerplaat verwisselbaar maken, eens kijken of hij daar mee wegkan.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be