Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Cedric Vloemans (UNIE) - 19 tot 25 februari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Cedric Vloemans (UNIE) - 19 tot 25 februari Unie is een centrumpartij voor de Belgische Unie. Dit kartel bestaat uit drie unitaristische/Belgisch gezinde politieke groeperingen: BEB-n , de Liberale Alliantie en Unie.

 
 
Discussietools
Oud 24 februari 2007, 20:33   #1
jOOSt
Minister-President
 
jOOSt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2004
Berichten: 5.047
Standaard Monarchie?

Beste Cedric,
U zegt in een andere discussie:"Ik leef niet in 1830, ik leef vandaag."
Daarom vraag ik u, wordt het geen tijd om middeleeuwse folclore zoals monarchie en adel af te schaffen en te streven voor een moderne Belgische staat?
jOOSt is offline  
Oud 24 februari 2007, 20:37   #2
Cedric Vloemans
 
 
Cedric Vloemans's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2007
Berichten: 76
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt Bekijk bericht
Beste Cedric,
U zegt in een andere discussie:"Ik leef niet in 1830, ik leef vandaag."
Daarom vraag ik u, wordt het geen tijd om middeleeuwse folclore zoals monarchie en adel af te schaffen en te streven voor een moderne Belgische staat?
Beste Joost,

Ik wachtte al een tijdje op de discussie omtrent de monarchie, en ik ben vragende partij om een referendum uit te voeren rond de monarchie. Indien een meerderheid van de Belgen zich hiertegen uitspreekt, mag de monarchie verdwijnen.

Zelf ben ik voorstander van het instituut monarchie, omwille van onder meer de continuiteit dat een monarchie met zich meebrengt.

Ik hoop dat dit een duidelijk antwoord is?
Cedric Vloemans is offline  
Oud 24 februari 2007, 20:51   #3
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Voor de volledigheid, dat was hier :
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cedric Vloemans Bekijk bericht
Ik leef niet in 1830, ik leef vandaag.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cedric Vloemans Bekijk bericht
Beste Joost,

Ik wachtte al een tijdje op de discussie omtrent de monarchie, en ik ben vragende partij om een referendum uit te voeren rond de monarchie. Indien een meerderheid van de Belgen zich hiertegen uitspreekt, mag de monarchie verdwijnen.

Zelf ben ik voorstander van het instituut monarchie, omwille van onder meer de continuiteit dat een monarchie met zich meebrengt.

Ik hoop dat dit een duidelijk antwoord is?
En wat als de meerderheid der Vlamingen zich ertegen uitspreekt, wat dan?

Trouwens, wat vindt u van mijn voorstel : voor elk lid van het koningshuis, minderjarigen meegeteld, hangt de dotatie jaarlijks af van een taaltest, en de kennis van elke taal bepaalt hoeveel geld ze krijgen van elk van de drie gemeenschappen?
Zou dat niet goed zijn om het koningshuis te motiveren om goed talen te leren?
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline  
Oud 24 februari 2007, 21:22   #4
jOOSt
Minister-President
 
jOOSt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2004
Berichten: 5.047
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cedric Vloemans Bekijk bericht
Beste Joost,

Ik wachtte al een tijdje op de discussie omtrent de monarchie, en ik ben vragende partij om een referendum uit te voeren rond de monarchie. Indien een meerderheid van de Belgen zich hiertegen uitspreekt, mag de monarchie verdwijnen.

Zelf ben ik voorstander van het instituut monarchie, omwille van onder meer de continuiteit dat een monarchie met zich meebrengt.

Ik hoop dat dit een duidelijk antwoord is?
Het is net vooral die continuiteit die ik niet samengaan vind met de moderne maatschappij, maar goed, een referendum hierover is toch alle een mooie stap.
jOOSt is offline  
Oud 25 februari 2007, 06:28   #5
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cedric Vloemans Bekijk bericht
Zelf ben ik voorstander van het instituut monarchie, omwille van onder meer de continuiteit dat een monarchie met zich meebrengt.
Dit lijkt me een volkomen drogreden. Immers, een staat wordt bestuurd door de regering, het parlement, kortom de democratische instellingen. Deze worden op geregelde tijdstippen hernieuwd.

Als ik uw redenering even hier op toepas, moet in uw ogen deze variabiliteit van het systeem iets slechts zijn.

Daarnaast zie ik niet in wat de monarchie kan bijbrengen aan "continuïteit" voor de staat, de werking van de democratie en het economisch beleid. Dat "continue" zit gewoon in het feit dat daar een bepaalde persoon zo lang op de troon kan zitten en opgevolgd zal worden door iemand van dezelfde familie. Wat heeft dit echter voor concrete meerwaarde?

Indien dat inderdaad zo was, dan hadden de meeste staten in hun eigen belang weer een monarchie ingesteld.
Jan van den Berghe is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be