Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 oktober 2020, 14:42   #1
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.169
Standaard Zijn het niet gewoon de scholen?

Winkels dicht, sportclubs dicht, alleen winkelen, horeca toe, thuis blijven, telewerk,.... en noem het allemaal maar op. Gaat volgens mij niet veel uithalen.

Mij lijkt het overduidelijk dat de grote motor achter de massale besmettingen de scholen zijn. En ik wil niet met de vinger wijzen maar scholen (toch zeker lagere en kleuterscholen) zijn zowat de enige resterende plekken waar de afstandsregels en de mondmaskerplicht praktisch niet haalbaar zijn.

Ik hoor op het nieuws altijd maar gezeur over horeca, winkels,... ed. maar nooit over scholen of het moet zijn dat "die open moeten blijven".
Ik weet ook dat die dicht doen niet direct een simpele oplossing is maar ik ben er wel van overtuigd dat dat de enige oplossing is.

Kijk naar de grafieken: heel de zomer lang zie je praktisch geen enkele invloed van eender welke maatregel, de curve dobbert rustig verder.
Maar we zijn nog maar amper enkele weken na 1 september en de curve schiet loodrecht omhoog.

Beetje logisch verstand is toch genoeg om te snappen dat scholen de ideale bron voor een virus zijn? Onderling contact met hopen door kinderen, die zelf nagenoeg geen last hebben van een besmetting. Maar wel de ideale verspreiders zijn.

Waarom durft er blijkbaar niemand dat eens in vraag stellen? Van de week hoorde ik wederom allerlei maatregelen aangekondigd (met veel poeha en dramatiek) waarna men op het einde nog droogjes meegaf dat "de scholen natuurlijk open blijven".

Ik begrijp dat niet. Dat de economie verzuipt, ons sociale leven om zeep wordt geholpen is allemaal normaal. Maar eens kijken hoe we een verloren schooljaar op kunnen vangen is blijkbaar on-mo-ge-lijk.

Of is het enkel omdat de ouders "geen opvang kunnen vinden"?
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2020, 14:52   #2
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Kijk naar de grafieken: heel de zomer lang zie je praktisch geen enkele invloed van eender welke maatregel, de curve dobbert rustig verder.
Maar we zijn nog maar amper enkele weken na 1 september en de curve schiet loodrecht omhoog.
Nee hoor.
Het is vanaf einde juni beginnen stijgen, kijk naar de relatieve stijgingscurves (die dus een mate zijn van besmettingen, je kan die waarden zien als R - 1 grosso modo).

In Belgie zwalpt het enorm, maar je ziet dat na een daling tot einde april en een vlakke maand mei het vanaf juni terug is gaan toenemen en dat we een piek in besmettelijkheid hebben bereikt in Belgie begin augustus, en in Frankrijk einde augustus.

In Frankrijk is het in september zelfs aanvankelijk gaan dalen. Maar einde september is het terug omhoog geschoten.

Sinds midden juli hebben we echter nooit geen serieuze afname meer gekend: de verhouding van de nieuwe week op de vorige was altijd boven 0% (behalve een klein stukje ergens einde augustus).

We hebben gewoon dat de epidemie propageert. Ze propageert wat minder hard in de zomer dan in de winter.

Enkel een lockdown doet het serieus dalen, en misschien ook het begin van de zomer. Zoniet propageert het (stijgt het aantal besmettingen met de tijd).

Nochtans waren de scholen zowel in Frankrijk als in Belgie dicht (ze waren einde juni wel open maar niemand stuurde zijn kinderen erheen).

Er is gewoon niks aan te doen, en men moet ophouden met schuldigen te zoeken: een epidemie propageert. Je kan dat wat moduleren, maar enkel met een lockdown hou je dat tegen. Dus heb je de keuze: lockdown voorgoed (eventueel afwisselen: lockdown - feesten - lockdown - feesten - lockdown) oftewel aanvaard je dat er een epidemie is die moet uitzweren.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  coronavirus-data-explorer(3).png‎
Bekeken: 31
Grootte:  403,6 KB
ID: 113255  


Laatst gewijzigd door patrickve : 29 oktober 2020 om 14:54.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2020, 14:53   #3
Eyjafjallajökull
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 23.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Winkels dicht, sportclubs dicht, alleen winkelen, horeca toe, thuis blijven, telewerk,.... en noem het allemaal maar op. Gaat volgens mij niet veel uithalen.

Mij lijkt het overduidelijk dat de grote motor achter de massale besmettingen de scholen zijn. En ik wil niet met de vinger wijzen maar scholen (toch zeker lagere en kleuterscholen) zijn zowat de enige resterende plekken waar de afstandsregels en de mondmaskerplicht praktisch niet haalbaar zijn.

Ik hoor op het nieuws altijd maar gezeur over horeca, winkels,... ed. maar nooit over scholen of het moet zijn dat "die open moeten blijven".
Ik weet ook dat die dicht doen niet direct een simpele oplossing is maar ik ben er wel van overtuigd dat dat de enige oplossing is.

Kijk naar de grafieken: heel de zomer lang zie je praktisch geen enkele invloed van eender welke maatregel, de curve dobbert rustig verder.
Maar we zijn nog maar amper enkele weken na 1 september en de curve schiet loodrecht omhoog.

Beetje logisch verstand is toch genoeg om te snappen dat scholen de ideale bron voor een virus zijn? Onderling contact met hopen door kinderen, die zelf nagenoeg geen last hebben van een besmetting. Maar wel de ideale verspreiders zijn.

Waarom durft er blijkbaar niemand dat eens in vraag stellen? Van de week hoorde ik wederom allerlei maatregelen aangekondigd (met veel poeha en dramatiek) waarna men op het einde nog droogjes meegaf dat "de scholen natuurlijk open blijven".

Ik begrijp dat niet. Dat de economie verzuipt, ons sociale leven om zeep wordt geholpen is allemaal normaal. Maar eens kijken hoe we een verloren schooljaar op kunnen vangen is blijkbaar on-mo-ge-lijk.

Of is het enkel omdat de ouders "geen opvang kunnen vinden"?
Heb je vooreerst een bron dat kinderen de ideale verspreiders zouden zijn ?
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2020, 14:59   #4
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Heb je vooreerst een bron dat kinderen de ideale verspreiders zouden zijn ?
Voor zover ik weet krijgen kinderen ook Corona maar hebben ze er 'geen last' van.
Op school loopt en ravot dat door elkaar en in de klas zit dat naast elkaar.

En thuis zijn de contacten tussen ouders en kinderen vanzelfsprekend 'knuffelcontacten'.

Lijkt mij dat je niet te lang na moet denken over waarom kinderen ideale verspreiders zijn...
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2020, 15:02   #5
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Voor zover ik weet krijgen kinderen ook Corona maar hebben ze er 'geen last' van.
Op school loopt en ravot dat door elkaar en in de klas zit dat naast elkaar.

En thuis zijn de contacten tussen ouders en kinderen vanzelfsprekend 'knuffelcontacten'.

Lijkt mij dat je niet te lang na moet denken over waarom kinderen ideale verspreiders zijn...
Ouders van ravottende kinderen zijn meestal ook nog niet zo in gevaar met covid he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2020, 15:02   #6
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nee hoor.
Het is vanaf einde juni beginnen stijgen, kijk naar de relatieve stijgingscurves (die dus een mate zijn van besmettingen, je kan die waarden zien als R - 1 grosso modo).

In Belgie zwalpt het enorm, maar je ziet dat na een daling tot einde april en een vlakke maand mei het vanaf juni terug is gaan toenemen en dat we een piek in besmettelijkheid hebben bereikt in Belgie begin augustus, en in Frankrijk einde augustus.

In Frankrijk is het in september zelfs aanvankelijk gaan dalen. Maar einde september is het terug omhoog geschoten.

Sinds midden juli hebben we echter nooit geen serieuze afname meer gekend: de verhouding van de nieuwe week op de vorige was altijd boven 0% (behalve een klein stukje ergens einde augustus).

We hebben gewoon dat de epidemie propageert. Ze propageert wat minder hard in de zomer dan in de winter.

Enkel een lockdown doet het serieus dalen, en misschien ook het begin van de zomer. Zoniet propageert het (stijgt het aantal besmettingen met de tijd).

Nochtans waren de scholen zowel in Frankrijk als in Belgie dicht (ze waren einde juni wel open maar niemand stuurde zijn kinderen erheen).

Er is gewoon niks aan te doen, en men moet ophouden met schuldigen te zoeken: een epidemie propageert. Je kan dat wat moduleren, maar enkel met een lockdown hou je dat tegen. Dus heb je de keuze: lockdown voorgoed (eventueel afwisselen: lockdown - feesten - lockdown - feesten - lockdown) oftewel aanvaard je dat er een epidemie is die moet uitzweren.
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Schermafbeelding 2020-10-29 om 15.00.25.png
Bekeken: 65
Grootte:  48,6 KB
ID: 113256

Deze grafiek. Pakweg 2 weken na de opening van de scholen is het prijs.
En daarvoor vanaf april (scholen dicht en vakantie) zie je die curve amper fluctureren.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2020, 15:03   #7
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ouders van ravottende kinderen zijn meestal ook nog niet zo in gevaar met covid he.
Nee, in gevaar niet nee, maar wil dat ook zeggen dat ze het niet kunnen verspreiden?
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2020, 15:05   #8
Eyjafjallajökull
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 23.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Voor zover ik weet krijgen kinderen ook Corona maar hebben ze er 'geen last' van.
Op school loopt en ravot dat door elkaar en in de klas zit dat naast elkaar.

En thuis zijn de contacten tussen ouders en kinderen vanzelfsprekend 'knuffelcontacten'.

Lijkt mij dat je niet te lang na moet denken over waarom kinderen ideale verspreiders zijn...
Voor zover ik weet is niet goedgekeurd als bron.
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2020, 15:09   #9
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Bijlage 113256

Deze grafiek. Pakweg 2 weken na de opening van de scholen is het prijs.
En daarvoor vanaf april (scholen dicht en vakantie) zie je die curve amper fluctureren.
Omdat dat de dagelijkse verandering is ALS VERSCHIL, terwijl je de wekelijkse VERHOUDING moet bekijken zoals ik postte.


Als ik van 10 naar 20 stijg heb ik een verdubbeling. De verandering is 10.

Als ik van 1000 naar 1100 stijg, heb ik 10% erbij. De verandering is 100.

Het eerste betekent gigantisch harde besmettingen, het tweede heel lichte besmetting. Het eerste is R = 2, het tweede R = 1.1.

Als 10 mensen 20 mensen besmetten, is dat heel erg besmettelijk. Als 1000 mensen 1100 besmetten, is het bijna onder controle.

Laatst gewijzigd door patrickve : 29 oktober 2020 om 15:10.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2020, 15:12   #10
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Nee, in gevaar niet nee, maar wil dat ook zeggen dat ze het niet kunnen verspreiden?
Maar mensen die het verspreiden aan anderen die niet in gevaar zijn, is geen enkel probleem.

Het is het besmetten van mensen die zwaar ziek gaan worden met grote kans, dat problematisch is.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2020, 15:14   #11
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Hoezo? Volgens Van Ranst waren het in september toch de toeristen?
Of nee, het waren met zekerheid de migranten die zich niet aan de regels hielden.
Of toch de studenten in Louvain-la-Neuve?

... of zouden we beter stoppen om elkaar met de vinger te wijzen zonder enig bewijs?
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2020, 15:17   #12
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Hoezo? Volgens Van Ranst waren het in september toch de toeristen?
Of nee, het waren met zekerheid de migranten die zich niet aan de regels hielden.
Of toch de studenten in Louvain-la-Neuve?

... of zouden we beter stoppen om elkaar met de vinger te wijzen zonder enig bewijs?
Amen. Een epidemie propageert. Dat epidemiologen dat niet weten is verbazend. Of ze nemen zich voor goden die denken dat ze het evidente kunnen bezweren.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2020, 15:28   #13
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.072
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Voor zover ik weet krijgen kinderen ook Corona maar hebben ze er 'geen last' van.
Op school loopt en ravot dat door elkaar en in de klas zit dat naast elkaar.

En thuis zijn de contacten tussen ouders en kinderen vanzelfsprekend 'knuffelcontacten'.

Lijkt mij dat je niet te lang na moet denken over waarom kinderen ideale verspreiders zijn...
De vraag blijft wel waarom jullie de mensen die er geen last van hebben het hardst willen treffen? Is dat omdat jullie jaloers zijn dat ze geen last hebben van het virus dat jullie hen op zoveel mogelijk andere manieren willen raken?

Verstoken van hobbys, van vrienden, hen opzadelen met een schuldenberg en nu zouden we hen ook nog eens een opleiding ontzeggen. De manier waarop virologen en politici omgaan met de generatie die nog geen stem heeft, is misselijkmakend en ronduit crimineel.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2020, 15:34   #14
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Voor zover ik weet is niet goedgekeurd als bron.
Dus als ik een idee of vermoeden heb moet ik daar over zwijgen tot ik een wetenschappelijke bron heb die mijn vermoeden bevestigt?
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2020, 15:35   #15
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Hoezo? Volgens Van Ranst waren het in september toch de toeristen?
Of nee, het waren met zekerheid de migranten die zich niet aan de regels hielden.
Of toch de studenten in Louvain-la-Neuve?

... of zouden we beter stoppen om elkaar met de vinger te wijzen zonder enig bewijs?
Ik wijs niemand met de vinger, ik stel alleen maar een vraag.
Voor mij moeten er geen scholen dicht. Voor mijn part doet ieder wat hij wil.
Ik kijk alleen, constateer en stel een vraag.
Dat is nog heel iets anders dan met de vinger wijzen.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2020, 15:37   #16
Eyjafjallajökull
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 23.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Dus als ik een idee of vermoeden heb moet ik daar over zwijgen tot ik een wetenschappelijke bron heb die mijn vermoeden bevestigt?
Neen.

Maar als je basispremisse er één is van voor zover ik weet dreigt je ganse theorie een hoog k&k gehalte te krijgen.
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2020, 15:38   #17
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
De vraag blijft wel waarom jullie de mensen die er geen last van hebben het hardst willen treffen? Is dat omdat jullie jaloers zijn dat ze geen last hebben van het virus dat jullie hen op zoveel mogelijk andere manieren willen raken?

Verstoken van hobbys, van vrienden, hen opzadelen met een schuldenberg en nu zouden we hen ook nog eens een opleiding ontzeggen. De manier waarop virologen en politici omgaan met de generatie die nog geen stem heeft, is misselijkmakend en ronduit crimineel.
Als dit op mij bedoeld is gaat deze draad snel een no-go zone worden voor mij.

Ik stel hier een vraag en binnen de tien minuten zit ik mensen met de vinger te wijzen, jaloers te zijn, wil ik mensen treffen, hun opleiding ontzeggen...

Shit seg, over snel geraakt gesproken...
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2020, 15:41   #18
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Neen.

Maar als je basispremisse er één is van voor zover ik weet dreigt je ganse theorie een hoog k&k gehalte te krijgen.
Weerleg mijn 'voor zover ik weet' dan eens even. Of moet jou reactie ook naar K&K?


Citaat:
Voor zover ik weet krijgen kinderen ook Corona maar hebben ze er 'geen last' van.
Trouwens; als de mods het nodig vinden mag deze discussie voor mijn part gerust naar K&K.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2020, 15:41   #19
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.072
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Als dit op mij bedoeld is gaat deze draad snel een no-go zone worden voor mij.

Ik stel hier een vraag en binnen de tien minuten zit ik mensen met de vinger te wijzen, jaloers te zijn, wil ik mensen treffen, hun opleiding ontzeggen...

Shit seg, over snel geraakt gesproken...
Ik had eerst we gezet. Probleem is dat ik het er niet mee eens ben, dus dat ging al niet. Dan heb ik maar jullie genomen. Als je niet akkoord gaat met de huidige maatregelen dan hoef je je helemaal niet aangesproken voelen hoor. Mijn excuses.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2020, 15:48   #20
Eyjafjallajökull
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 23.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Weerleg mijn 'voor zover ik weet' dan eens even. Of moet jou reactie ook naar K&K?




Trouwens; als de mods het nodig vinden mag deze discussie voor mijn part gerust naar K&K.
Bewijslast omkeren ? Je gaat echt alle klassiekers bovenhalen ?
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be