Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 oktober 2020, 18:45   #21
edwinp
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 april 2020
Berichten: 3.908
Standaard

de horeca sluiten bleek dus volledig nutteloos,dat staat intussen vast
edwinp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 18:46   #22
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 14.308
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwinp Bekijk bericht
de horeca sluiten bleek dus volledig nutteloos,dat staat intussen vast
Veel restaurants zijn dan ook niet gesloten.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 18:50   #23
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Ik mijd de plaatsen waar ik ze moet dragen, dat is alles.
Dat is UW keuze. Niet MIJN keuze, of van wie ook.
Waarom zeg je dan dat mondmaskers nutteloos zijn ?
Niet iedereen heet "Hoofdstraat".
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)

Laatst gewijzigd door Rudy : 30 oktober 2020 om 18:51.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 18:55   #24
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Hoeveel procent van de bevolking zou het mondmasker op een correcte manier gebruiken?

allez Van Ranst gaat nog gelijk krijgen dat hij zei dat er meer nadelen dan voordelen mee gingen zijn als het slecht wordt aangewend
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 18:57   #25
schietboog
Minister
 
schietboog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juli 2008
Berichten: 3.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
inderdaad. En zo zou het moeten zijn;
De klikmaatschappij.
Intriest.

Maar ik mag ervan uitgaan dat u in de toekomst maskers zal blijven dragen om de jaarlijkse griepdoden te helpen vermijden. Want zij zijn het toch even waard als coronadoden, niet ?
__________________
Governments don´t want a population capable of critical thinking, they want obedient workers, people just smart enough to run the machines and just dumb enough to passively accept their situation (George Carlin)
schietboog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 18:57   #26
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht

allez Van Ranst gaat nog gelijk krijgen dat hij zei dat er meer nadelen dan voordelen mee gingen zijn als het slecht wordt aangewend
Dat weet ik niet. Ik ben geen expert maar het is wel degelijk zo dat men altijd gezegd heeft dat een verkeerd gebruik van het mondmasker slechter is dan het niet gebruiken. Ik weet niet of dat waar is en ik weet ook niet hoeveel procent het verkeerd gebruikt.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 18:59   #27
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.420
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Het feit blijft dat er nu meer besmettingen zijn dan in de vorige piek toen er geen mondmaskers waren. Er zijn zelfs sterke aanwijzingen dat ze meer nadelen geven dan voordelen.

https://edition.cnn.com/2020/03/30/w...rnd/index.html

"There is no specific evidence to suggest that the wearing of masks by the mass population has any potential benefit. In fact, there's some evidence to suggest the opposite in the misuse of wearing a mask properly or fitting it properly," Dr. Mike Ryan, executive director of the WHO health emergencies program, said at a media briefing
Waar in die link staat dat mondmaskers nutteloos zouden zijn.
Naar aanleiding van het wereldwijde tekort in het begin van de coronatijden gaf de WHO richtlijnen voor efficient gebruik van het beschikbare aantal mondmaskers.

There also is the issue that we have a massive global shortage," Ryan said about masks and other medical supplies. "Right now the people most at risk from this virus are frontline health workers who are exposed to the virus every second of every day. The thought of them not having masks is horrific."
Dr. Maria Van Kerkhove, an infectious disease epidemiologist with the WHO, also said at Monday's briefing that it is important "we prioritize the use of masks for those who need it most," which would be frontline health care workers.

En zo fabuleert Vlaanderen zijn eigen waarheid bij elkaar en gaat dan zichzelf tot grote expert uitroepen en vooral verkondigen dat ze het beter weten dan experten.
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 19:11   #28
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Dat weet ik niet. Ik ben geen expert maar het is wel degelijk zo dat men altijd gezegd heeft dat een verkeerd gebruik van het mondmasker slechter is dan het niet gebruiken. Ik weet niet of dat waar is en ik weet ook niet hoeveel procent het verkeerd gebruikt.
Daar doel ik ook op
Van ranst zijn uitleg was destijds dat het niet extra veel voordelen ging opleveren maar dat hij bang was voor de extra nadelen van (slecht) gebruik :
vals veiligheidsgevoel met het gevolg dat de rest minder nauw werd genomen -> check
extra besmetting omdat ge blijvend met dat masker aan 't knoeien zijt met uw handen die ge dan weer elders gaat gebruiken
-> check
slecht opgezet en minder afstand
-> check
Het voorkomt wat dat ge iemand anders zou besmetten maar het voorkomt niet dat ge zelf niet besmet zou worden
-> check : nu is covid al wijd verspreid

Laatst gewijzigd door praha : 30 oktober 2020 om 19:12.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 19:11   #29
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schietboog Bekijk bericht
Maar ik mag ervan uitgaan dat u in de toekomst maskers zal blijven dragen om de jaarlijkse griepdoden te helpen vermijden. Want zij zijn het toch even waard als coronadoden, niet ?
Als het wordt geadviseerd zal ik dat ook doen.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 19:13   #30
schietboog
Minister
 
schietboog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juli 2008
Berichten: 3.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Als het wordt geadviseerd zal ik dat ook doen.
Ah, uit eigen beweging vindt u het de moeite niet om het te doen...
__________________
Governments don´t want a population capable of critical thinking, they want obedient workers, people just smart enough to run the machines and just dumb enough to passively accept their situation (George Carlin)
schietboog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 19:17   #31
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schietboog Bekijk bericht
De klikmaatschappij.
Intriest.
Van respect wordt verondersteld dat het wederzijds is.
Ik zal nooit verdragen dat iemand het leven van een ander in gevaar brengt.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 19:19   #32
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schietboog Bekijk bericht
Ah, uit eigen beweging vindt u het de moeite niet om het te doen...
Adviserend !! != verplichting
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 19:29   #33
schietboog
Minister
 
schietboog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juli 2008
Berichten: 3.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Van respect wordt verondersteld dat het wederzijds is.
Ik zal nooit verdragen dat iemand het leven van een ander in gevaar brengt.
Toch wel, want alweer : u hebt NOOIT een masker gedragen om de griepdoden te vermijden.
Sterker nog, u hebt op dit forum NOOIT maar één maatregel voorgesteld om die griepdoden te vermijden.
Terwijl die allemaal ook ergens besmet zijn geraakt. Wie weet hoeveel u er op uw geweten hebt. Maar daar hebt u nooit uw slaap voor gelaten.
__________________
Governments don´t want a population capable of critical thinking, they want obedient workers, people just smart enough to run the machines and just dumb enough to passively accept their situation (George Carlin)

Laatst gewijzigd door schietboog : 30 oktober 2020 om 19:29.
schietboog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 19:32   #34
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.002
Standaard

https://forum.politics.be/showpost.p...27&postcount=1

Het ligt niet aan de beschikbaarheid van de mondkapjes.

Dat kunnen we nu wel stellen. Er zijn er genoeg beschikbaar en toch zitten we in even grote shit.

Dus Van Ranst en co. zouden wel eens gelijk kunnen hebben: slecht gebruik en vals gevoel van veiligheid.

Werpen we wegwerpmaskers wel weg?
Hoe lang dragen mensen stoffen mondmaskers zonder ontsmetten?
Dragen ze mondmaskers op de juiste plaatsen?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 19:35   #35
IJsboer
Europees Commissaris
 
IJsboer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2009
Berichten: 7.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Met mondmaskerplicht hebben we zwaardere cijfers, misschien wakkeren ze het zelfs aan.

Tijd om ze af te schaffen.
Je hebt gelijk.

En ook geen gelijk.


Mondmaskers zijn in sommige situaties enorm nuttig en reduceren besmettingen.
In andere situaties wakkeren ze besmettingen juist aan.
__________________
Het probleem met de wereld is dat de lompe mensen vol zelfzekerheid zitten en de slimme mensen vol twijfels.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 19:39   #36
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.002
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
Je hebt gelijk.

En ook geen gelijk.


Mondmaskers zijn in sommige situaties enorm nuttig en reduceren besmettingen.
In andere situaties wakkeren ze besmettingen juist aan.
Mondmasker (verkeerd) dragen en dan met 5 in een auto met gesloten venster gaan zitten.

‘Is toch ok, ik heb een mondmasker’. Domheid kent geen grenzen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 19:43   #37
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schietboog Bekijk bericht
Toch wel, want alweer : u hebt NOOIT een masker gedragen om de griepdoden te vermijden.
Sterker nog, u hebt op dit forum NOOIT maar één maatregel voorgesteld om die griepdoden te vermijden.
Terwijl die allemaal ook ergens besmet zijn geraakt. Wie weet hoeveel u er op uw geweten hebt. Maar daar hebt u nooit uw slaap voor gelaten.
Logisch. Als het om de seizoensgriep gaat werd er aan mondmaskers ook nooit één woord verspild. Ook niet omtrent afstand houden, laat staan handen ontsmetten.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 19:47   #38
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Nee, helemaal niet. Ik vraag het mij alleen af want als zou blijken dat de meerderheid het slecht gebruikt door het bijvoorbeeld in broekzakken te bewaren, vaak te hergebruiken en veel het aangezicht aan te raken, dan kunnen we wel degelijk vraagtekens plaatsen bij de mondmaskerplicht.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik het niet correct gebruik. Vaak zit zo een ding in mijn broekzak en zo.
Ik ook, maar ik denk dat dat "correct gebruik" totaal overroepen wordt, omdat de mondmaskers voor het publiek een andere functie hebben dan in een ziekenhuis.

In het publiek is het eerder in principe HEEL ZELDZAAM dat het mondmasker een virus moet tegenhouden. Normaal gezien is 99.9% van de maskers gedragen door gezonde mensen (nu niet, gezien 5% van de bevolking op dit ogenblik ziek is ).

Met andere woorden, 99% van de tijd zitten er geen virussen op uw mondmasker (toch gene corona). Of je dat nu in je broekzak steekt, aan frunnikt of dergelijke meer speelt dus geen rol.

Het is voor die ene ontmoeting waar je anders zou besmet zijn, die uitzonderlijke ontmoeting, dat dat masker 1 keer nuttig moet zijn. Ik zou denken dat als de virale belasting door die ene ontmoeting op uw masker zodanig groot is dat je daar dan door indirecte contacten toch nog mee besmet geraakt, je TOCH al besmet bent want zo goed beschermt dat masker nu ook weer niet. Maw, het dient enkel om een wat lagere virale belasting die U misschien zonder masker net had besmet, 1 keer te helpen vermijden, meer niet. Zo een voorval is waarschijnlijk maar 1 keer per week of zo het geval. Zoniet zou je allang besmet zijn denk ik.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 19:50   #39
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Logisch. Als het om de seizoensgriep gaat werd er aan mondmaskers ook nooit één woord verspild. Ook niet omtrent afstand houden, laat staan handen ontsmetten.
Hij bedoelde: door griep door te geven was je een even grote moordenaar als door covid door te geven, want griep heb je misschien al 10 keer doorgegeven. Zelfs al zou griep 10 keer minder dodelijk zijn, door dat 10 keer te doen, heb je evenveel doden op je geweten.

Toch kraaide daar nooit een haan naar. Toen was "een ziekte waar je tegen kon, doorgeven aan iemand anders die ertegen kon" niet gezien als een moordenaarsdaad, en werden mensen die ertegen konden, niet opgesloten om het via via via niet eens door te geven aan ene die eraan dood ging.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 20:03   #40
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Hij bedoelde: door griep door te geven was je een even grote moordenaar als door covid door te geven, want griep heb je misschien al 10 keer doorgegeven. Zelfs al zou griep 10 keer minder dodelijk zijn, door dat 10 keer te doen, heb je evenveel doden op je geweten.

Toch kraaide daar nooit een haan naar. Toen was "een ziekte waar je tegen kon, doorgeven aan iemand anders die ertegen kon" niet gezien als een moordenaarsdaad, en werden mensen die ertegen konden, niet opgesloten om het via via via niet eens door te geven aan ene die eraan dood ging.
Dat had ik wel begrepen.
Het enige wat tot nu werd aangeraden was dat je elk jaar een prikje laat zetten. Niet meer en niet minder.
De vraag naar die jaarlijkse prikjes is momenteel groter dan het aanbod.
Mondmaskers: Ik ben bijna 60, nooit een woord over mondmaskers gehoord, laat staan een advies, enkel gezien. Integendeel, als kind keken we verbaasd naar de Chinezen en Jappen met hun maskertje op in de Steenstraat in Brugge.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be