Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 januari 2021, 23:09   #481
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Geert van Istendael zei vandaag exact hetzelfde over de Nederlanders in de Afspraak op Vrijdag.
Onafhankelijk van mij dan
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2021, 23:09   #482
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.073
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ik uit kritiek op iedereen als en wanneer ik die heb. En als ik onzin ruik zeg ik dat ook. Daarom haat ik geen Noorderlingen. De beste mensen die ik ken zijn Hollanders zelfs.

Het is me enkel opgevallen aan jou en Edwin dat er wel eens op een oneerlijke en bevooroordeelde manier wordt gekeken naar Belgen als collectief. Vaak ongegrond en van de pot gerukt.

Er zijn veel gradaties tussen blinde haat en blinde adoratie he?
Misschien ben ik te vaak in België geweest?
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2021, 23:12   #483
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.073
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ik zie het vaak door elkaar gebruikt worden, Belg of Vlaming. Ik kan inzien dat dat verwarrend kan worden op den duur. Zelf noem ik me ook vaak genoeg Belg, maar dat maakt me geen Belgicist. Vlaming of Belg zijn dan ook maar moderne termen die enkel bestaan dankzij de scheiding die ik onwenselijk acht.

Culturele verschillen zijn er sowieso en noch de Vlaming, noch de Nederlander is bij dezen homogeen.

Ben ook geen persoon die een vijandbeeld heeft jegens de Randstad, maar wanneer ik lees dat Belgen/Vlamingen de Nederlanders genaaid hebben wanneer niet, en ik ertegen uitspreek, dan ben ik beslist geen Hollanderhater noch iemand die geen kritiek van een Hollander kan dulden.

En indien Groot-Nederland ooit een feit zou worden hoeft dat evenmin te komen van louter hedendaagse Vlaams-nationalisten he.
Je hebt gelijk.
Overigens worden de aanduidingen Hollanders en Nederlanders ook vaak door elkaar gebruikt ,net als Vlamingen en Belgen.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2021, 23:14   #484
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.073
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Onafhankelijk van mij dan
Dat bedoeling ik , dat is dan ook een prototype van de Belg die ik hierboven beschreef.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2021, 23:18   #485
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Misschien ben ik te vaak in België geweest?
Misschien. Zelfs ik clash vaak genoeg met andere Belgen en Belgen begrijpen doorgaans hun eigen land slecht. Wie duidelijk niet vaak genoeg in België geweest is de man die de volgende woorden zong:

Citaat:
'k Heb getwijfeld over België
Omdat iedereen daar lacht
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2021, 23:26   #486
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Dat bedoeling ik , dat is dan ook een prototype van de Belg die ik hierboven beschreef.
Ik ben nu aan het luisteren naar wat Ke Nan net aanhield.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/Journaa...ak-op-vrijdag/
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2021, 23:26   #487
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter
 
Ke Nan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2004
Berichten: 8.032
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Onafhankelijk van mij dan
Gij schreef het vanmiddag en hij zei het vanavond. Misschien zit Geert wel op dit forum en heeft hij het van u.
__________________
Wet van Abu Bakr Al-Godwin: naarmate online-discussies langer worden, nadert de waarschijnlijkheid van een vergelijking met de moslims of Mohammed tot 1.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2021, 23:39   #488
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Gij schreef het vanmiddag en hij zei het vanavond. Misschien zit Geert wel op dit forum en heeft hij het van u.
Meer mensen dan we denken lezen dit forum wellicht, maar dat betwijfel ik. Ik denk dat het een erg vrij bekende eigenheid is van Nederland, de nadrukkelijkere aanwezigheid van een debatcultuur. Nederland is nog steeds een 'protestants' land waar België een 'katholiek' land is, ook al zijn we seculier/multiconfessioneel.

Cato noemt het Zuid-Europees versus Noord-Europees. Komt op hetzelfde neer eigenlijk. Al zou ik het niet té veralgemenen en we verschillen duidelijk nog steeds aanzienlijk van Latijns Europa (naar mijn mening). En het debat stimuleren bij ons is uiteraard nog steeds een goed idee.

Laatst gewijzigd door Weyland : 29 januari 2021 om 23:43.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2021, 11:21   #489
siegfried1648
Provinciaal Gedeputeerde
 
siegfried1648's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2020
Berichten: 827
Standaard

Leuke woordjes:

http://users.skynet.be/gvg/atestuzelf.htm
siegfried1648 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2021, 17:28   #490
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Ga deze vraag nu nog eens stellen bij de Limburgers .
Zelden kom ik mensen tegen die bij België willen.
Hoe zou dat komen?
Wel, hebt ge mijn algemene uitleg daarvoor in mijn vorige posts dan niet gelezen ?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 30 januari 2021 om 17:34.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2021, 17:29   #491
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door siegfried1648 Bekijk bericht
We leven in 2021, wat de situatie was in de negentiende eeuw inzake Nederlands-Limburg doet niet meer terzake.
Haha, dat zegt dan uitgerekend diegene die (zeker niet betekenisloos) refereert naar het verleden van 1648......
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 30 januari 2021 om 17:36.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2021, 16:03   #492
siegfried1648
Provinciaal Gedeputeerde
 
siegfried1648's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2020
Berichten: 827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Haha, dat zegt dan uitgerekend diegene die (zeker niet betekenisloos) refereert naar het verleden van 1648......
wat een vergelijking zeg...

Nederlands-Limburg bij ''België'' voegen aleen omdat er België er aanspraak opmaakte gedurende de Belgische Putsch in 1830...Zot!
Alsof Limburg geroofd grondgebied zou zijn.. Maastricht, venlo, roermond hoorden gewoon bij de Republiek, als erkend in 1648.
Geen Limburger van Maastricht tot de Mookerheide wil bij België horen. Indien Vlaanderen aka Zuidelijke Nederlanden met Nederland een federatie zou gaan vormen is een hereniging van beide Limburgen en serieuze optie, maar we geven geen grondgebied af aan een staat dat op z'n einde loopt.

Van 1648 in mijn naam; dat refereert naar het jaar 1648, de vrede van Münster waar de Noordelijke Nederlanden een officiële erkende republiek werd na 80 jaar goddienstoorlog, eveneens refereert het naar het einde van een andere krankzinnige goddienstoorlog op Europese bodem; de dertigjarige oorlog werd ook te Münster definitief beeindigd. Opdat Katholieken en protestanten in de Nederlanden en daarbuiten elkaar nooit meer een kopje kleiner zullen maken..
siegfried1648 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2021, 01:21   #493
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Hoe vlug toch niet een misverstand kan rijzen....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door siegfried1648 Bekijk bericht
Nederlands-Limburg bij ''België'' voegen aleen omdat er België er aanspraak opmaakte gedurende de Belgische Putsch in 1830...Zot!
Zot, moet ge diegene noemen die dat beweert.....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door siegfried1648 Bekijk bericht
Van 1648 in mijn naam; dat refereert naar het jaar 1648, de vrede van Münster waar de Noordelijke Nederlanden een officiële erkende republiek werd na 80 jaar goddienstoorlog, eveneens refereert het naar het einde van een andere krankzinnige goddienstoorlog op Europese bodem; de dertigjarige oorlog werd ook te Münster definitief beeindigd. Opdat Katholieken en protestanten in de Nederlanden en daarbuiten elkaar nooit meer een kopje kleiner zullen maken..
O maar dat weet ik wel, hoor...

Waarop regeerde ik dan wel ? Ik uitte er mijn verwondering over dat iemand die kennis van het verleden in zijn naam voert, desondanks stelt: "We leven in 2021, wat de situatie was in de negentiende eeuw .../... doet niet meer terzake."

Citaat:
Indien Vlaanderen aka Zuidelijke Nederlanden met Nederland een federatie zou gaan vormen....
Er was inderdaad een tijd dat men de ganse Zuidelijke Nederlanden (Vlaanderen, Wallonie, Luxemburg én die huidige gebieden die door Pruisen en vooral Frankrijk werden geannexeerd, Vlaanderen werden genoemd.
Al betwijfel ik dat het datgene is wat ge hebt bedoeld....

In de loop der geschiedenis kende Vlaanderen 4 verschillende betekenissen en dus drie betekenisverschuivingen:
1 Het graafschap.
2 De ganse Nederlanden (noord en zuid). Bijvb. https://nl.wikipedia.org/wiki/Leger_van_Vlaanderen
3 De ganse zuidelijke Nederlanden. Bijvb. wat men in de kunstwereld de Vlaamse School noemt, dat is uiteraard met inbegrip van o.a. Wallonië.
4 Het huidige gewest.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 februari 2021 om 01:50.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2021, 00:45   #494
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.073
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Zot, moet ge diegene noemen die dat beweert.....

O maar dat weet ik wel, hoor...

Waarop regeerde ik dan wel ? Ik uitte er mijn verwondering over dat iemand die kennis van het verleden in zijn naam voert, desondanks stelt: "We leven in 2021, wat de situatie was in de negentiende eeuw .../... doet niet meer terzake."


Er was inderdaad een tijd dat men de ganse Zuidelijke Nederlanden (Vlaanderen, Wallonie, Luxemburg én die huidige gebieden die door Pruisen en vooral Frankrijk werden geannexeerd, Vlaanderen werden genoemd.
Al betwijfel ik dat het datgene is wat ge hebt bedoeld....

In de loop der geschiedenis kende Vlaanderen 4 verschillende betekenissen en dus drie betekenisverschuivingen:
1 Het graafschap.
2 De ganse Nederlanden (noord en zuid). Bijvb. https://nl.wikipedia.org/wiki/Leger_van_Vlaanderen
3 De ganse zuidelijke Nederlanden. Bijvb. wat men in de kunstwereld de Vlaamse School noemt, dat is uiteraard met inbegrip van o.a. Wallonië.
4 Het huidige gewest.
Vlaanderen betekent oorspronkelijk " Het vlakke land "
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2021, 10:31   #495
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ik uit kritiek op iedereen als en wanneer ik die heb. En als ik onzin ruik zeg ik dat ook. Daarom haat ik geen Noorderlingen. De beste mensen die ik ken zijn Hollanders zelfs.

Het is me enkel opgevallen aan jou en Edwin dat er wel eens op een oneerlijke en bevooroordeelde manier wordt gekeken naar Belgen als collectief. Vaak ongegrond en van de pot gerukt.

Er zijn veel gradaties tussen blinde haat en blinde adoratie he?
Denk dat respect de basis zou moeten zijn voor een goede samenwerking. En dat gaat ook best wel goed nu, maar soms loopt het net even mis. Verder beschouw ik mijn zuiderburen als familie, mijn voorouders komen dan ook gedeeltelijk uit wat nu België is. Ben nog steeds van mening dat ondanks de grote cultuurverschillen samen verder gaan in welke vorm dan ook niet verkeerd is.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2021, 16:04   #496
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.073
Standaard

Kun je het Nederlands Creools ook al dialect beschouwen?

citaat Meertens Instituut:
Nederlandse creooltaal toegankelijk voor Maagdeneilanders

Het Virgin Islands Dutch Creole is een van de weinige Nederlandse creooltalen, die tot in de jaren 1980 gesproken werd op de Maagdeneilanden. Taalkundige Cefas van Rossem, gastonderzoeker aan het Meertens Instituut, doet er al jarenlang onderzoek naar. Met een pas verkregen beurs gaat hij de taal toegankelijk maken voor de eilandbewoners zelf.

Taalwetenschapper Cefas van Rossem, die zijn baan als leraar Nederlands combineert met onderzoek aan het Meertens Instituut, bracht een deel van zijn jeugd door in Suriname. Zijn vader was er hoofd van een school en in die tijd groeide zijn liefde voor de Surinaamse taal en cultuur. Het Sranan, een veelgebruikte creooltaal in Suriname, durfde hij niet te spreken omdat hij geen ‘native’ was. Tijdens zijn studie Nederlands in Nijmegen ging hij zich verdiepen in een andere creooltaal: het Negerhollands, dat inmiddels bekend is onder de naam Virgin Islands Dutch Creole.

Creooltalen ontstonden in de koloniale tijd als contacttalen tussen tot slaaf gemaakten, die afkomstig waren uit verschillende delen van Afrika, en de Europese kolonisten. Hoewel ook Nederland veel koloniën had, zijn er maar weinig op het Nederlands gebaseerde creooltalen. Voor zover bekend zijn er drie: het Virgin Islands Dutch Creole, het Berbice Dutch Creole en het Skepi Dutch Creole (de laatste twee kwamen voor op Guyana). Het zijn alle drie talen die niet meer gesproken worden. Wat het Virgin Islands Dutch Creole uniek maakt, is dat er heel vroege handschriften van zijn overgeleverd. De vroegste bron is uit 1739, vertelt Cefas van Rossem. Hij doet al sinds de jaren 1990 onderzoek naar de schriftelijke bronnen die inmiddels in het beheer zijn van het Meertens Instituut.

Het geschreven materiaal in het Virgin Islands Dutch Creole bestaat voor een groot deel uit Bijbelteksten. Ze zijn geschreven door Duitse zendelingen, die in de achttiende eeuw het woord van God verspreidden op de Maagdeneilanden. Ze werden samen met een aantal slavenbrieven in de jaren 1980 ontdekt in een Duits archief door onderzoeker Pieter Stein. Cefas van Rossem was een van de Nederlandse onderzoekers die het corpus uitvoerig onderzocht, en concludeerde dat deze bronnen dan wel vertalingen door zendelingen zijn, maar dat ze toch de oorspronkelijke taal laten zien. In de jaren 1960 ontdekte Maagdeneilander Gilbert Sprauve dat er nog sprekers rondliepen van de creooltaal. Hij legde de taal van deze laatste sprekers vast in artikelen en liet zijn studenten hiermee kennismaken.

Nu het Virgin Islands Dutch Creole helemaal verdrongen is door het Engels en het Virgin Islands English Creole, bundelen de onderzoekers hun krachten. Ze willen de grote hoeveelheid geschreven teksten en de kleinere hoeveelheid opnames beschikbaar maken voor een breed publiek. Daarvoor hebben ze onlangs een beurs ontvangen van de Community Foundation of the Virgin Islands. “Inwoners van de Maagdeneilanden doen er nu helemaal niets mee”, zegt Van Rossem. “Sommigen weten niet eens dat het bestaan heeft. Het Virgin Islands English Creole kennen ze wel, maar wat niet veel mensen weten is dat die taal veel woorden en zinsconstructies bevat uit het Virgin Islands Dutch Creole.”

Zeeuwse en Vlaamse achternamen

De Nederlandse creooltaal ontstond aan het einde van de zeventiende eeuw. Op dat moment woonden op de noordelijke Maagdeneilanden St Thomas en St John alleen nog indianen. Toen in 1672 de Tweede Engelse oorlog uitbrak, vluchtten veel Nederlanders die woonachtig waren in het Caribisch gebied naar St Thomas, dat in die tijd in handen was van Deense kolonisten, maar ook neutraal gebied.

De kolonisten die zich in die tijd vestigden op St Thomas lijken op het eerste gezicht voor het merendeel Deens. Maar aan de hand van genealogisch onderzoek aan de eerste volkstellingen, kon Van Rossem aantonen dat dat niet zo was. "Veel van deze mensen zijn weliswaar geboren in het Caribisch gebied, maar hun achternamen verraden hun afkomst uit Zeeland en West-Vlaanderen. En ook als je kijkt naar de vroegst geschreven teksten is het opvallend hoeveel Vlaamse en Zeeuwse woorden je tegenkomt. Dat heb ik onderzocht toen ik tussen 1993 en 1995 aan het Meertens Instituut werkte. Roenkertje bijvoorbeeld, dat ‘kolibrie’ betekent, komt zowel voor in het Zeeuws als het West-Vlaams.”


https://www.meertens.knaw.nl/cms/nl/...agdeneilanders

Laatst gewijzigd door cato : 31 mei 2021 om 16:05.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2023, 10:56   #497
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.073
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Zot, moet ge diegene noemen die dat beweert.....

O maar dat weet ik wel, hoor...

Waarop regeerde ik dan wel ? Ik uitte er mijn verwondering over dat iemand die kennis van het verleden in zijn naam voert, desondanks stelt: "We leven in 2021, wat de situatie was in de negentiende eeuw .../... doet niet meer terzake."


Er was inderdaad een tijd dat men de ganse Zuidelijke Nederlanden (Vlaanderen, Wallonie, Luxemburg én die huidige gebieden die door Pruisen en vooral Frankrijk werden geannexeerd, Vlaanderen werden genoemd.
Al betwijfel ik dat het datgene is wat ge hebt bedoeld....

In de loop der geschiedenis kende Vlaanderen 4 verschillende betekenissen en dus drie betekenisverschuivingen:
1 Het graafschap.
2 De ganse Nederlanden (noord en zuid). Bijvb. https://nl.wikipedia.org/wiki/Leger_van_Vlaanderen
3 De ganse zuidelijke Nederlanden. Bijvb. wat men in de kunstwereld de Vlaamse School noemt, dat is uiteraard met inbegrip van o.a. Wallonië.
4 Het huidige gewest.
En het Saterland hoorde hier ook bij ,neem ik aan?

citaat NRC

Vlak over de grens wordt het kleinste taaltje van Europa gesproken: het Saterfries
Taalkunde Net over de grens bij Groningen wordt een piepkleine taal gesproken. Het taaleilandje is ontstaan in de Middeleeuwen.

De kleinste taal van Europa wordt gesproken in Duitsland, op slechts dertig kilometer van de grens met Groningen. In vier dorpen, die samen het Saterland vormen, spreken tussen de duizend en tweeduizend mensen Saterfries. Of, zoals ze zelf zeggen: Seeltersk. Volgens in het Fries gespecialiseerde taalkundigen is het een op zichzelf staande Friese taal, dus een zusje van het Nederlandse Fries. De Nederlandse taalkundige Henk Wolf is sinds een paar jaar de ‘wietenskuppelk Beapdraagde foar’t Seeltersk’, zoals je dat in die taal zelf zegt: degene die het Saterfries wetenschappelijk begeleidt.

Zo’n klein taaleilandje, is dat bijzonder? Ja en nee, vindt Henk Wolf. Ja, want je komt het in Europa nauwelijks tegen. Nee, want buiten Europa zijn er heel veel talen met maar een paar duizend sprekers, bijvoorbeeld in Noord- en Zuid-Amerika en Australië. „En verder is het Saterfries natuurlijk gewoon een van de vele minderheidstalen in West-Europa. In dat opzicht is het net zo bijzonder of gewoon als bijvoorbeeld het Nederduits, het Limburgs of het Twents.”

Hoe is dit taaleilandje ontstaan? Wolf: „In de Middeleeuwen, toen het Friese taalgebied nog veel groter was, is een groep Friestaligen die verder in het noorden woonde, waarschijnlijk vanwege overstromingen een stukje naar het zuiden afgezakt en hier terechtgekomen. Ze hebben de taal meegenomen en bewaard, terwijl die in dat noordelijke gebied – Groningen en een daaraan grenzend deel van Noord-Duitsland – helemaal is verdwenen. Dus dat is bijzonder. Maar dat vonden die mensen zelf lange tijd helemaal niet zo bijzonder. Tot er eind negentiende, begin twintigste eeuw mensen van buiten kwamen, vaak uit de Nederlandse provincie Friesland, die tegen hen zeiden: ja, maar wat jullie spreken, is ook een soort Fries. Daar waren ze zich helemaal niet bewust van.”

Als je nu met de auto langs die vier dorpen rijdt zie je niet meer dat dit ooit een heel geïsoleerd gebied was. De dorpen liggen op een smalle zandrug, die vroeger midden in een groot moerassig veengebied lag. Je kon er alleen maar via een riviertje komen, met een boot. Pas in de twintigste eeuw is het gebied echt ontsloten. De veengebieden werden ontgonnen, er kwam een spoorwegverbinding en daarna een weg. Dat vroegere isolement heeft ervoor gezorgd dat het Saterfries eeuwenlang zijn eigen ontwikkeling doormaakte, waardoor het nu dus een op zichzelf staande taal is.

Sinds 1999 wordt het Saterfries officieel beschermd. De sprekers willen hun taal ook graag behouden voor toekomstige generaties. Maar hoe reëel is dat? Wolf: „Deze mensen zijn redelijk honkvast volgens mij. Het is geen gemeente vol hoogopgeleide globetrotters, het zijn voor


https://www.nrc.nl/nieuws/2023/07/13...023/07/15/#130

Laatst gewijzigd door cato : 15 juli 2023 om 10:57.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be