Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 april 2004, 13:35   #1
Nathalieke
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5
Standaard

hoi, je hoort de laatste tijd af en toe deze term eens opduiken. Maar ik vroeg me eigenlijk af, welke middelen hanteert de overheid concreet om decentralisatie te bewerkstelligen, wat verklaart de opkomst van decentralisatie.

Is decentralisatie eigenlijk positief of nt? Ik denk dat het alles meer ingewikkeld maakt, en alles moeilijker maakt om te controleren, omdat meer mensen over kleine onderdelen beslissen..


wat denken jullie ervan??


mvg Nathalie
Nathalieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2004, 13:42   #2
Philips Inc.
Minister-President
 
Philips Inc.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 november 2003
Locatie: Op deze doorgedraaide wereldbol
Berichten: 4.314
Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nathalieke
hoi, je hoort de laatste tijd af en toe deze term eens opduiken. Maar ik vroeg me eigenlijk af, welke middelen hanteert de overheid concreet om decentralisatie te bewerkstelligen, wat verklaart de opkomst van decentralisatie.

Is decentralisatie eigenlijk positief of nt? Ik denk dat het alles meer ingewikkeld maakt, en alles moeilijker maakt om te controleren, omdat meer mensen over kleine onderdelen beslissen..


wat denken jullie ervan??


mvg Nathalie
Beste Nathalie,

Met decentralisatie bedoelt men: het verspreiden van een bevoegdheid, of de uitvoering van deze bevoegdheid over meerdere delen.

mvg

Philips
__________________
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2004, 13:47   #3
Philips Inc.
Minister-President
 
Philips Inc.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 november 2003
Locatie: Op deze doorgedraaide wereldbol
Berichten: 4.314
Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nathalieke
Is decentralisatie eigenlijk positief of nt? Ik denk dat het alles meer ingewikkeld maakt, en alles moeilijker maakt om te controleren, omdat meer mensen over kleine onderdelen beslissen..
Controleren is niet moeilijk, maar je moet er genoeg middelen en mensen voor vrijmaken.

Bij een centralistische politiek komt de macht in handen van 1 enkele centrale instantie. Bij decentralisatie is dit niet het geval. Het voordeel is dus dat de macht verdeelt is over meerdere mensen, en dus veel dichter bij de noden van de lokale situatie en bevolking staat, en hieraan aangepast kan worden in plaats van omgekeerd. Bij centralisatie isdie afstand veel groter, en moeilijker overbrugbaar.

Dit kan zowel op politiek vlak, of op socio-economisch vlak gebeuren.
__________________
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2004, 13:57   #4
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Een voordeel van decentralisatie is dat, als het misloopt, het hele systeem niet platligt. In plaats van 1 supergroot megacentrum, heb je bijvoorbeeld 10 grote (maar in vergelijking kleinere) centra.

Een ander voordeel is verdeling van macht, een primair beschermsysteem in onze democratie. Decentralisatie verspreidt deze macht, deze bevoegdheden, zodoende misbruiken minder gemakkelijk zijn.

Een derde voordeel is dat hoe dichter een regering bij het volk zit, hoe sneller het kan inspelen op de noden. Een gemeenteraad is in staat snel en efficiënt het dagelijkse leven in een stad te reglementeren en de naleving te controleren en zonodig aan te passen. Dit dichterbij brengen noemt men "decentralisatie". In de andere richting is ook mogelijk, dat noemt men centralisatie. Dan krijgt men echter van die toestanden zoals in Amerika en haar EPA (Environmental Protection Agency). De EPA is federaal, maar als ze ergens nodig zijn, bijvoorbeeld nadat men heeft vastgesteld dat er verontreiniging heeft plaatsgevonden langs een weg, duurt het altijd weken voordat ze terplaatse zijn.
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2004, 13:57   #5
villa politica
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 1
Standaard

ik denk dat Nathalieken eerder bedoeld hoe dit concreet gebeurt in België en meerbepaald of er dergelijke projecten lopen en in welke sectoren in België.
Mijn kennis reikt echter niet zover...
villa politica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2004, 14:15   #6
Dilbert
Parlementsvoorzitter
 
Dilbert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 februari 2004
Berichten: 2.206
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven
Een voordeel van decentralisatie is dat, als het misloopt, het hele systeem niet platligt. In plaats van 1 supergroot megacentrum, heb je bijvoorbeeld 10 grote (maar in vergelijking kleinere) centra.

Een ander voordeel is verdeling van macht, een primair beschermsysteem in onze democratie. Decentralisatie verspreidt deze macht, deze bevoegdheden, zodoende misbruiken minder gemakkelijk zijn.

Een derde voordeel is dat hoe dichter een regering bij het volk zit, hoe sneller het kan inspelen op de noden. Een gemeenteraad is in staat snel en efficiënt het dagelijkse leven in een stad te reglementeren en de naleving te controleren en zonodig aan te passen. Dit dichterbij brengen noemt men "decentralisatie". In de andere richting is ook mogelijk, dat noemt men centralisatie. Dan krijgt men echter van die toestanden zoals in Amerika en haar EPA (Environmental Protection Agency). De EPA is federaal, maar als ze ergens nodig zijn, bijvoorbeeld nadat men heeft vastgesteld dat er verontreiniging heeft plaatsgevonden langs een weg, duurt het altijd weken voordat ze terplaatse zijn.
Ik denk dat de essentie van centralisatie of decentralisatie "goed bestuur" moet zijn. Bevoegdheden moeten liggen bij diegene die het best in staat zijn om de juiste beslissingen te nemen: dus de middelen hebben nodig voor de uitvoering, de verantwoordelijkheid dragen, over de kennis/informatie beschikken, enz.

Bevoegdheden "te hoog" plaatsen zorgt meestal voor slecht bestuur doordat de beslissingsmakers te ver van de realiteit staan, dus kennis, informatie missen of prioriteiten verkeerd inschatten.
Bevoegdheden "te laag" plaatsen zorgt voor slecht bestuur omdat er versnippering van middelen kan optreden, geen uniforme aanpak, etc.

In grote bedrijven werkt men veelal met "process re-engineering" technieken om het hoe/wie/wat/waar/wanneer van de managementsbevoegdheden te bepalen. Bij de overheid zijn het politieke machtsspelletjes die primeren. Met alle gevolgen vandien.
__________________
Rechtsstaat, geen machtsstaat.
Democratie, geen particratie.
Dilbert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2004, 21:34   #7
Spetsnaz
Europees Commissaris
 
Spetsnaz's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2003
Locatie: Merksem
Berichten: 6.016
Stuur een bericht via MSN naar Spetsnaz
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door villa politica
ik denk dat Nathalieken eerder bedoeld hoe dit concreet gebeurt in België en meerbepaald of er dergelijke projecten lopen en in welke sectoren in België.
Mijn kennis reikt echter niet zover...
Bijvoorbeeld de districten in Antwerpen om de politiek dichter bij de burger te brengen.
Spetsnaz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2019, 12:31   #8
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nathalieke Bekijk bericht
hoi, je hoort de laatste tijd af en toe deze term eens opduiken. Maar ik vroeg me eigenlijk af, welke middelen hanteert de overheid concreet om decentralisatie te bewerkstelligen, wat verklaart de opkomst van decentralisatie.

Is decentralisatie eigenlijk positief of nt? Ik denk dat het alles meer ingewikkeld maakt, en alles moeilijker maakt om te controleren, omdat meer mensen over kleine onderdelen beslissen..


wat denken jullie ervan??


mvg Nathalie
uiteraard is decentralisatie positief.
het verplicht politici zich bezig te houden met echte problemen op kleine schaal, dicht bij de mensen ... geen plaats voor grote ideologische zever.

PS en ook nog ne gelukkige!
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2019, 12:39   #9
fcal
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Berichten: 8.069
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
uiteraard is decentralisatie positief.
het verplicht politici zich bezig te houden met echte problemen op kleine schaal, dicht bij de mensen ... geen plaats voor grote ideologische zever.
PS en ook nog ne gelukkige!
Ik denk eerder net het omgekeerde. Er zijn bijlange niet genoeg politici om zich bezig te houden met de overtalrijke probleempjes op laag niveau. Een politieke bemoeial per gezin is daarbij een minimum. Daar bedanken de mensen voor.

Door verregaande decentralisatie lossen de mensen zelf in vrijheid deze probleempjes op. En laat de kleine groep politici maar leuteren over een of andere ideologische zever.
__________________
Het woord 'hond' heeft nooit iemand gebeten - Aristoteles
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be