Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 juni 2023, 08:35   #1
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.435
Standaard Hoe een financieel probleem oplossen

1/ Doe wat gespeeld melig en maak wat lawaai in de media waarin u uiteenzet over hoe verongelijkt u bent en hoe u o,rechtvaardig behandeld bent. Maak er vooral een karikatuur van.

2/ Start vervolgens ook een crowdfunding.

3/ Doe vooral niets aan de essentie van het probleem.

https://www.hln.be/sint-niklaas/jong...alen~a58d2198/

En hupsakee, probleem opgelost!

https://www.hln.be/sint-niklaas/hij-...iana~a93c47fc/
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2023, 08:45   #2
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.071
Standaard

1 euro per kwh voor gas. Kan toch niet anders dan een vergissing zijn? Ik heb er mijn laatste afrekening eens bijgenomen en ik zat aan 8 cent per Kwh met een verbruik van een 8500 kwh.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2023, 08:52   #3
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
1 euro per kwh voor gas. Kan toch niet anders dan een vergissing zijn? Ik heb er mijn laatste afrekening eens bijgenomen en ik zat aan 8 cent per Kwh met een verbruik van een 8500 kwh.
Ik weet niet hoe de vork juist in de steel zit, heb het enkel in het VTM nieuws gezien waar men er min of meer een karikatuur van maakte.

Er werd wel gezegd dat het verbruik in lijn lag met de vorige eigenaars / jaren, dus dat zegt wat mij betreft al genoeg.

Over welke verbruikers ze allemaal hebben, hoe ze leven, hoe groot hun huis is en hoe goed het geïsoleerd is wordt met geen woord gerept.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2023, 09:31   #4
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Ik weet niet hoe de vork juist in de steel zit, heb het enkel in het VTM nieuws gezien waar men er min of meer een karikatuur van maakte.

Er werd wel gezegd dat het verbruik in lijn lag met de vorige eigenaars / jaren, dus dat zegt wat mij betreft al genoeg.

Over welke verbruikers ze allemaal hebben, hoe ze leven, hoe groot hun huis is en hoe goed het geïsoleerd is wordt met geen woord gerept.
Het lijkt me inderdaad een vrij hoog verbruik te zijn, maar niet exuberant. Het probleem zijn de eenheidsprijzen die zowat 10 keer hoger liggen dan bij andere contracten. Hoe je zo een contract kiest is mij een raadsel.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2023, 10:16   #5
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Het lijkt me inderdaad een vrij hoog verbruik te zijn, maar niet exuberant. Het probleem zijn de eenheidsprijzen die zowat 10 keer hoger liggen dan bij andere contracten. Hoe je zo een contract kiest is mij een raadsel.
35000 kWh gas is hoog, maar niet abnormaal voor een groot slecht geisoleerd huis.
9800 kWh elektriciteit is ook hoog, maar met een elektrische auto best mogelijk.

Maar de eenheidsprijs ligt absurd hoog. Als ik de prijzen gebruik van mijn jongste afrekening kom ik op 8500€, dat is de helft van wat zij moeten betalen.
De enige verklaring die ik zie is dat zij een vast contract afgesloten hebben op het ogenblik dat de prijzen zeer hoog lagen.

In ieder geval: ze zouden beter iets aan hun verbruik doen of volgend jaar staan ze daar weer met een peperdure faktuur.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2023, 10:20   #6
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
35000 kWh gas is hoog, maar niet abnormaal voor een groot slecht geisoleerd huis.
9800 kWh elektriciteit is ook hoog, maar met een elektrische auto best mogelijk.

Maar de eenheidsprijs ligt absurd hoog. Als ik de prijzen gebruik van mijn jongste afrekening kom ik op 8500€, dat is de helft van wat zij moeten betalen.
De enige verklaring die ik zie is dat zij een vast contract afgesloten hebben op het ogenblik dat de prijzen zeer hoog lagen.

In ieder geval: ze zouden beter iets aan hun verbruik doen of volgend jaar staan ze daar weer met een peperdure faktuur.
Ik heb het over mijn gasverbruik van 9800 kwh hé. Dat is een kleine 900m3. Dat is niet veel. Met mijn prijzen en de subsidie van de federale overheid kwam ik op 500 euro voor een jaar uit... Hun afrekening is dus compleet van de pot gerukt voor een verbruik dat een kleine 4 keer hoger ligt.

Mijn elektriciteit met zwembadwarmtepomp, hybride wagen en elektrische wagen wil je niet weten
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 1 juni 2023 om 10:22.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2023, 11:22   #7
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Karel Martel B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 11.413
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
hupsakee, probleem opgelost!
Ik heb slecht nieuws voor Yannick en Tatiana.

De belastingen geloven niet in "weldoeners", dus ze zullen er van uit gaan dat dit witgewassen zwart geld is, dus ze mogen verwachten dat ze onder de loupe gaan gehouden worden.
__________________
"What terrifies me is if ISIS were to detonate a nuclear device and kill 50 million Americans. Imagine the backlash against peaceful Muslims?" - Norm McDonald
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2023, 15:05   #8
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
1/ Doe wat gespeeld melig en maak wat lawaai in de media waarin u uiteenzet over hoe verongelijkt u bent en hoe u o,rechtvaardig behandeld bent. Maak er vooral een karikatuur van.

2/ Start vervolgens ook een crowdfunding.

3/ Doe vooral niets aan de essentie van het probleem.

https://www.hln.be/sint-niklaas/jong...alen~a58d2198/

En hupsakee, probleem opgelost!

https://www.hln.be/sint-niklaas/hij-...iana~a93c47fc/
Tsja, wat moet je daar over zeggen?
Uit hetgeen ik te zien krijg van die artikels kan ik niet eens uitmaken of het over gas dan wel elektriciteit dan wel de twee samen was.

En als de meterstand blijkt te kloppen...

Ik zou in ieder geval niet te snel beginnen roepen: "Dat kan niet!!!" want zo'n dingen komen wel degelijk voor.
Een ex-collega van me kreeg een nagenoeg vergelijkbare rekening aan. Enkel voor elektriciteit. Meterstand klopte ook. Had ook geen idee waar het gigantische verbruik vandaan kwam.
Tot hij ontdekte dat zijn dochter het elektrische verwarmertje op haar kamer niet enkel opzette tijdens het huiswerk maken maar veelal heel de nacht vollen bak (2500W) liet opstaan. En pas 's ochtends, bij het opstaan, weer terug uitzette. Maandenlang. Niemand ooit iets van gemerkt.

In ieder geval: ik vind het eigenlijk onbegrijpelijk dat er de laatste 2 jaar blijkbaar nog altijd mensen zijn die nooit eens naar hun meterstand keken. Je werd langs alle kanten om de oren geslagen met (vaak overdreven, maar toch) doemberichten. Dan denk ik dat je, zeker als jong gezin, toch wel even de reflex hebt om af en toe de meterstand eens te controleren.
Zij blijkbaar niet.
__________________
It's just a ride.

Laatst gewijzigd door BigF : 1 juni 2023 om 15:06.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2023, 15:10   #9
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Tsja, wat moet je daar over zeggen?
Uit hetgeen ik te zien krijg van die artikels kan ik niet eens uitmaken of het over gas dan wel elektriciteit dan wel de twee samen was.

En als de meterstand blijkt te kloppen...

Ik zou in ieder geval niet te snel beginnen roepen: "Dat kan niet!!!" want zo'n dingen komen wel degelijk voor.
Een ex-collega van me kreeg een nagenoeg vergelijkbare rekening aan. Enkel voor elektriciteit. Meterstand klopte ook. Had ook geen idee waar het gigantische verbruik vandaan kwam.
Tot hij ontdekte dat zijn dochter het elektrische verwarmertje op haar kamer niet enkel opzette tijdens het huiswerk maken maar veelal heel de nacht vollen bak (2500W) liet opstaan. En pas 's ochtends, bij het opstaan, weer terug uitzette. Maandenlang. Niemand ooit iets van gemerkt.

In ieder geval: ik vind het eigenlijk onbegrijpelijk dat er de laatste 2 jaar blijkbaar nog altijd mensen zijn die nooit eens naar hun meterstand keken. Je werd langs alle kanten om de oren geslagen met (vaak overdreven, maar toch) doemberichten. Dan denk ik dat je, zeker als jong gezin, toch wel even de reflex hebt om af en toe de meterstand eens te controleren.
Zij blijkbaar niet.
De meterstanden klopten en het verbruik was hoog maar niet ongebruikelijk voor huizen van die periode. Wat me wel enorm verbaast is dat hun eenheidsprijs 10 keer hoger ligt dan die van mijn contract. Ten eerste heb je dan uiteraard als consument je werk zeer slecht gedaan en ten tweede vind ik dat energieleveranciers dergelijke woekerprijzen niet horen te vragen in de hoop een aantal domme mensen te kunnen strikken. Een beetje ethiek mag er ook wel eens zijn.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 1 juni 2023 om 15:11.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2023, 15:18   #10
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
De meterstanden klopten en het verbruik was hoog maar niet ongebruikelijk voor huizen van die periode. Wat me wel enorm verbaast is dat hun eenheidsprijs 10 keer hoger ligt dan die van mijn contract. Ten eerste heb je dan uiteraard als consument je werk zeer slecht gedaan en ten tweede vind ik dat energieleveranciers dergelijke woekerprijzen niet horen te vragen in de hoop een aantal domme mensen te kunnen strikken. Een beetje ethiek mag er ook wel eens zijn.
Het is geen x10 eerder x2.

Met mijn variabel contract betaalde ik voor elektriciteit 0,37€ per kWh en voor gas 0,14€ per kWh en dan kom ik voor hen op 8500€.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2023, 15:26   #11
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het is geen x10 eerder x2.

Met mijn variabel contract betaalde ik voor elektriciteit 0,37€ per kWh en voor gas 0,14€ per kWh en dan kom ik voor hen op 8500€.
Neen. 26.000 kwh aan gas komt niet uit op 8500 euro met een tarief van 0.14€.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2023, 15:31   #12
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Neen. 26.000 kwh aan gas komt niet uit op 8500 euro met een tarief van 0.14€.
35000x0.14 + 9800x0.37=8526€

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230531_96040965

Citaat:
Het was schrikken toen Tatiana Ysewyn de e-mail met de energieafrekening van Luminus opende en een bedrag van maar liefst 16.934,95 euro zag staan. Samen met haar partner Yannick en hun zoontje zou het drietal de afgelopen negen maanden zo’n 9.800 kilowattuur elektriciteit hebben verbruikt, bijna vier keer meer dan een gemiddeld gezin. Voor gas verbruikten ze met 35.000 kWh ruim dubbel zoveel als het gemiddelde.


Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 1 juni 2023 om 15:33.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2023, 15:33   #13
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
35000x0.14 + 9800x0.37=8526€
Er wordt gewag gemaakt van 26000 kwh gas en jij maakt er 35000 van en dan sleur je er ook nog ergens 9800 kwh aan elektriciteit bij. Tjah.

Edit: mijn excuses. Ik had het filmpje niet bekeken. Je hebt gelijk. 9800 kwh aan elektriciteit is serieus van de pot gerukt als je verwarmt op gas en geen elentrieken voiture hebt.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 1 juni 2023 om 15:36.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2023, 15:34   #14
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Er wordt gewag gemaakt van 26000 kwh gas en jij maakt er 35000 van en dan sleur je er ook nog ergens 9800 kwh aan elektriciteit bij. Tjah.
Altijd prijs...
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2023, 15:34   #15
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Er wordt gewag gemaakt van 26000 kwh gas en jij maakt er 35000 van en dan sleur je er ook nog ergens 9800 kwh aan elektriciteit bij. Tjah.
Ik heb zojuist de link erbijgezet.
https://forum.politics.be/showpost.p...1&postcount=12

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 1 juni 2023 om 15:36.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2023, 15:37   #16
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Had mijn post al aangepast. Excuses

Er is eigenlijk geen excuus voor die mensen. Kom zeg, 9800 kwh aan elektriciteit verbruiken. Check toch je meterstanden hé, dan zie je zo dat er iets niet klopt. je hebt toch echt wel dommekloten op de wereld.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2023, 15:40   #17
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.169
Standaard

Ze verbruikten 35000kwh aan gas en beweren dan doodleuk dat ze "heel de winter in de kou gezeten hebben"???

Euh, dan is't volgens mij 't één of 't ander. Ofwel heb je dat daadwerkelijk verbruikt maar dan heb je niet 'in de kou gezeten' ofwel heb je wel degelijk in de kou gezeten maar dan heb je geen 35000kwh verbruikt.

Ik krijg meer en meer de indruk dat dat koppel het gewoon een jaar lang 'heeft laten hangen' en nu dan maar de grote sukkelaars uit gaan hangen.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2023, 15:43   #18
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Had mijn post al aangepast. Excuses

Er is eigenlijk geen excuus voor die mensen. Kom zeg, 9800 kwh aan elektriciteit verbruiken. Check toch je meterstanden hé, dan zie je zo dat er iets niet klopt. je hebt toch echt wel dommekloten op de wereld.
Inderdaad. Een heel jaar om de oren geslagen worden met de duurste energieprijzen aller tijden maar geen enkele keer je meter checken?

Dan heb je er niet echt van wakker gelegen ook niet.
En dat is hun goed recht maar dan moeten ze nu niet zo maar beginnen dat hun rekening 'niet klopt'.

Ik kan niet bewijzen dat hun rekening wel klopt maar zij volgens mij ook niet dat ze niet klopt. Anders hadden ze dat al wel gedaan.
Nu gaan ze er precies vanuit: "Onze rekening is zo absurd hoog dat er wel iets fout gegaan MOET zijn."
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2023, 15:59   #19
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Had mijn post al aangepast. Excuses

Er is eigenlijk geen excuus voor die mensen. Kom zeg, 9800 kwh aan elektriciteit verbruiken. Check toch je meterstanden hé, dan zie je zo dat er iets niet klopt. je hebt toch echt wel dommekloten op de wereld.
Ja, dat was het eerste dat ik deed: het verbruik opvolgen. En ik wist al ongeveer hoeveel het normaal was, maar toch.

Zij kwamen in een nieuw huis in volle energiecrisis en deden niet eens de moeite om de meters eens af te lezen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2023, 16:01   #20
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Ik heb slecht nieuws voor Yannick en Tatiana.

De belastingen geloven niet in "weldoeners", dus ze zullen er van uit gaan dat dit witgewassen zwart geld is, dus ze mogen verwachten dat ze onder de loupe gaan gehouden worden.
Ze zullen ook het vak ‘diverse inkomsten’ mogen invullen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be