Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 oktober 2008, 19:09   #1
filosofisch verzet
Partijlid
 
Geregistreerd: 11 augustus 2008
Locatie: Brabant
Berichten: 248
Standaard Hebben we het ditmaal goed begrepen?

Voortaan mogen banken verlies maken, wij gaan die dan betalen. Wat als de banken winst maken ?
Voortaan gaat er heel veel toezicht zijn op o.a. de beursaktiviteiten van banken. Er zouden nochtans al een heel aantal regels en restrikties zijn volgens een blauwe professor van de univ in Leuven...toch werden die, deftig natuurlijk , met de voeten getreden in het verleden. Morgen beter ? We zullen zien, maar waar blijft eenvoudigweg het verbod op al die dubieuse beleggingen ? Hoe vertaalt deze krisis zich in de politieke stellingnamen van al wie met politiek bezig is.

Voor de nationalistische spreekbuizen is het simpel, de overheid en meer bepaald 'links' zou al sinds de vorige wereldoorlog verkeerd bezig zijn...jaja, en de de sociale zekerheid hebben we te danken aan het Verdinaso zeker ! De klassieke liberalen profileren zich links van de populistische liberalen en hebben het ineens over het verschil tussen liberalisme en kapitalisme...lang geleden dat we dat van hen gehoord hebben. Van in de tijd van madam Tatcher, moest alles toch worden geprivatiseerd dachten we. Zelfs de regeringsgebouwen werden aan de spekulanten verkocht, zodat de overheid nu veel meer dan vroeger huur betaalt voor de gebouwen die ze vroeger bezat.
Onze Belgische Post stuurde ons vandaag een soort uitnodiging om aan een soort smurfen-spelletje mee te doen. Bestaat de bank van de Post nog ...of is ze al geprivatiseerd ? Of al gehernationaliseerd ? Zonde, waar kan een mens zijn spaarcenten nog op een objektieve, niet spekulatieve manier parkeren ? Maar niet getreurd...er gaan weer stemmen op om de ASLK-publieke bank van vroeger terug op te richten. De linkerzijde van de SPA wil het roer omgooien binnen de SP en alvast een deel wat met medeplichtigheid van de sociaal-demokraten werd geprivatiseerd weer sociaal in gebruik nemen...veel hebben we er in de grote media niet van kunnen lezen, daarvoor moet je naar de site van spa-rood dan maar, waar er deze week een knap overzicht over de geschiedenis van ekonomie en politiek na de tweede wereldoorlog staat.
Ook de 'links' naar ' links van links 'volgen de evolutie van beurstijdbommen en recessie op de voet in binnen-en buitenland. 'Hoe openbaar de ekonomie in een nabije toekomst wel eens voor een stuk dreigt...of zou moeten worden' is het hot item all around. Als filosoof zou je dus de neiging hebben dat je op twee oren slapen mag en de rechtse theses wel door linkse anti-theses zullen worden gevolgd. Objektief gezien, zou je dus wel denken dat de eerst volgende verkiezingsuitslagen overal ter wereld meer naar de linkerkant gaan overhellen. Subjektief gezien reageren mensen echter vaak op dingen die niks met de grond van de zaak te maken hebben. “Heeft die of die kandidaat nu al of niet gezegd dat zijn tegenstander een terrorist of een varken is”,”Komt de oude judocoach met nieuwe dopingsschandalen in de sport, vlak voor de verkiezingen”. Of...is het partijapparaat binnen de sociaaldemokratie nog in staat om de linkerzijde van verkiesbare plaatsen op de lijsten af te houden ? Immers, een deel van de leden van elke gevestigde partij zijn schatplichtig aan de partijkaders. Wie heeft er niet eens niks in 't zwart gekocht of gedaan immers.
Of we nu in de richting van meer of minder ekonomische demokratie aan 't evolueren zijn of niet, we zullen ons nog een hele tijd aan de destruktieve race om 'de concurrentiestrijd toch maar te winnen' moeten aanpassen zeker ? Maar na de US-presidentsverkiezingen komen er nieuwe internationale vergaderingen...hopelijk om alle beursonzin en militaire onzin te verbieden en het geld dat men boven onze hoofden in rook doet opgaan, ditmaal in de echte goederen -en dienstenomloop te pompen...zoniet gaan we met zijn allen zeker weer protesteren als we over Madonna uitgeroddeld zijn.
octo http://filosofischverzet.skynetblogs.be
filosofisch verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2008, 19:59   #2
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.867
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosofisch verzet Bekijk bericht
Voortaan mogen banken verlies maken, wij gaan die dan betalen. Wat als de banken winst maken ?
Voortaan gaat er heel veel toezicht zijn op o.a. de beursaktiviteiten van banken. Er zouden nochtans al een heel aantal regels en restrikties zijn volgens een blauwe professor van de univ in Leuven...toch werden die, deftig natuurlijk , met de voeten getreden in het verleden. Morgen beter ? We zullen zien, maar waar blijft eenvoudigweg het verbod op al die dub.........................enz...enzoverder [/url]


Het is U ontgaan blijkbaar hoe de regerings-interventies met genadeloze hakmessen het "speculatieve"- van het "spaargeld"gedeelte van de banken aan het scheiden zijn.......

Die garantie van 100000€ op SPAARgelden(direct traceerbaar naar individuele mensen en gemakkelijk belastbaar),en de fanatieke verdediging van de spaarbank- en binnenlandse kredietafdelingen door de regeringen zijn de duidelijkste waarschuwing ooit....

De rest kan de pot op,tenslotte zijn ze amper te belasten !

tevreden?

Laatst gewijzigd door kelt : 20 oktober 2008 om 20:01.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2008, 20:36   #3
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Ja weg met de belastingsontduikingsparadijzen. Eindelijk. Fuck het grootkapitaal.
Als wij 100euro overschrijven voor een goed doel in Cambodja pikt de bank daar 20 % van en zelf verschuiven ze geld gratis van eiland naar eiland om belastingen te ontduiken en te doen enzo.
Het wordt tijd dat dat op wereldvlak eens wordt aangepakt. Als het dat is wat ze gaan doen is dat goed. Heb er wel geen goed oog in. Zijn niet echt de meest vertrouwenswaardige personen : Bush, Sarkozy (cia) en Barbarossa (havik)
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2008, 20:59   #4
LastMohican
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2008
Locatie: Republiek Vlaanderen
Berichten: 1.524
Standaard

Ik ben er zeker van dat alle linkse, sociaal voelende, tegen het kapitalisme foeterende mensen op dit forum de eersten zijn om hun bank binnen te gaan en te zeggen dat die rente op hun spaarboekje voor hen niet moet, vermits winst uit kapitaal halen toch verfoeilijk is.

Zeer edelmoedig van hen.
LastMohican is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2008, 21:22   #5
straddle
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 maart 2004
Berichten: 6.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Ja weg met de belastingsontduikingsparadijzen. Eindelijk. Fuck het grootkapitaal.
Als wij 100euro overschrijven voor een goed doel in Cambodja pikt de bank daar 20 % van en zelf verschuiven ze geld gratis van eiland naar eiland om belastingen te ontduiken en te doen enzo.
Het wordt tijd dat dat op wereldvlak eens wordt aangepakt. Als het dat is wat ze gaan doen is dat goed. Heb er wel geen goed oog in. Zijn niet echt de meest vertrouwenswaardige personen : Bush, Sarkozy (cia) en Barbarossa (havik)
Vergeet het maar. De kleine man zal altijd slachtoffer zijn en blijven. En zij die de macht hebben zullen altijd wel iets nieuw bedenken en "regelen" om zichzelf te verrijken en veilig te stellen.
__________________
6666. Closing off.
straddle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2008, 21:32   #6
De_Laatste_Belg
Minister
 
De_Laatste_Belg's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 juli 2008
Locatie: Ex cathedra
Berichten: 2.926
Standaard

Citaat:
Ik ben er zeker van dat alle linkse, sociaal voelende, tegen het kapitalisme foeterende mensen op dit forum de eersten zijn om hun bank binnen te gaan en te zeggen dat die rente op hun spaarboekje voor hen niet moet, vermits winst uit kapitaal halen toch verfoeilijk is.

Zeer edelmoedig van hen.
Maar nee. Zij hebben een edelmoedig argument om dat niet te doen. Want.

Als ze de rente niet zelf nemen, dan neemt de bank ze.
En dat is verfoeilijk niet ?
__________________
maar denk niet ik ga mijn eigen gang,denk niet ik ga het veranderen,want alleen ben je te klein en te bang ,je kunt niet zonder de anderen
De_Laatste_Belg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2008, 16:37   #7
filosofisch verzet
Partijlid
 
Geregistreerd: 11 augustus 2008
Locatie: Brabant
Berichten: 248
Standaard

Met winst op kapitaal van een spaarekening op te nemen schep je geen gevaarlijke toestanden en er is niks verfoeilijks aan. Het opkopen van schulden en andere spekulatieuitwassen, die zou men moeten durven verbieden. Totnogtoe koopt de overheid schulden van schuldenaars op en past ze dezelfde technieken eigenlijk toe, daar heb ik geen goed oog in. Is men geld aan het bijdrukken zoals na de oorlog of zo ? Hoe gaat men dan de komende inflatiegolf te lijf gaan ? We shall see and feel in the portemenee waarschijnlijk.
filosofisch verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2008, 18:16   #8
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LastMohican Bekijk bericht
Ik ben er zeker van dat alle linkse, sociaal voelende, tegen het kapitalisme foeterende mensen op dit forum de eersten zijn om hun bank binnen te gaan en te zeggen dat die rente op hun spaarboekje voor hen niet moet, vermits winst uit kapitaal halen toch verfoeilijk is.

Zeer edelmoedig van hen.
Inderdaad, ik heb tegen de bankier gezegd dat ik gewoon hetzelfde wil als de inflatie. Ik werk voor wat ik verdien. Voor niets hoef ik niets te krijgen. En die vuile klootzak vroeg me of ik toch niet liever wilde beleggen in stijgende voedselprijzen. Eigenlijk is het mijn recht om die halfdood te slaan. Ik voelde evenveel walging als dat ik een pedofiele daad zou moeten aanzien.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2008, 18:52   #9
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Noch de banken, noch de overheid hebben iets gedaan in dit hele verhaal van de crisis dat in uw voordeel is, ook niet de garantie van uw spaargeld. De achterliggende redenen zijn heel anders.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 16:31   #10
erikvv
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 10 maart 2008
Berichten: 3
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosofisch verzet Bekijk bericht
Voortaan mogen banken verlies maken, wij gaan die dan betalen. Wat als de banken winst maken ?
Dan betalen ze vennootschapsbelasting.
erikvv is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 16:57   #11
slegie
Staatssecretaris
 
slegie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2004
Berichten: 2.783
Standaard

Het kapitalisme begint te barsten of laat althans de zwakheden zien in een vrije kapitalistische handels economie.

De krediet crisis en bankcrisissen zijn nog maar een begin.

Overal te wereld pompen overheden massaal geld in banken om hun te redden maar in mijn ogen is dit dweilen met de kraan open omdat het vertrouwen is weg in de wereldeconomie.
De beursen geraken maar niet meer op gang omdat niemand nog duft te kopen.

En de overheden blijven maar geld pompen maar waar blijven ze dat geld halen? De meeste van die overheden hadden al een slechte begroting toch kunnen ze miljarden in banken steken terwijl sociale en milieu problemen blijven liggen?

Tevens beginnen nu de bedrijven de gevolgen te voelen van al die crisissen. Met als gevolg heel wat onzekerheid ook in het bedrijfsleven wat leid tot onzekerheid bij de mensen en dat leid tot geen consumptie meer en dit leid opnieuw tot banenverlies en een algemene recessie van jewelste.

Mensen zijn bang en bange mensen kopen niet meer en dat is het probleem nu.
En zoals een domino effect zal alles langzaam maar zeker stilvallen en een terugval kennen.

De gewone man zal de klok zien terug draaien en de welvaart zal smelten zoals sneeuw voor de zon.

Wat zware economische problemen kan veroorzaken in een multi cultureel landschap zoals europa blijft giswerk maar mensen worden meestal radicaal rechts nationalistisch in minder goede tijden en we weten dan waar dit op kan uitdraaien in onze gebieden.

volgens mij staan we op een keerpunt in ons eigen voortbestaan.

Gaan we een terminaal economisch systeem blijven in leven houden en dit ten koste van de gewone man en de toekomst van de mensheid of gaan we eens nadenken over een nieuw wereld economisch systeem dat zowel mens als dier en natuur kan dienen?
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 16:59   #12
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Als men echt een crisis wil, laten we eens een oorlogje voeren of zo.
En als we dat niet willen, laten we zwijgen of besjes gaan plukken of zo.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be