Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 juni 2004, 15:49   #21
European Voice
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 21 juni 2004
Locatie: Europa-Vlaanderen
Berichten: 79
Stuur een bericht via MSN naar European Voice
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus
Ik ben absoluut niet gelovig. Toch vind ik het jammer dat er in de ontwerptekst van Europese grondwet niet wordt verwezen naar de Christelijke wortels van Europa, om op die manier duidelijk te maken dat de Islam in Europa niet thuishoort en om duidelijk te maken dat Turkije niet tot de EU mag toetreden.
West-Europe is het enige werelddeel waar er echte secularisatie is en dat wil ik zo houden ook en ik wil het zelfs transporteren naar Oost en Centraal Europa.

Ik ben ook tegen Turkije als lidstaat van de Europese Unie maar daar hebben we dan weer een apart onderwerp over.
__________________
Nothing is possible without men, nothing is lasting without institutions. (J. Monnet)
European Voice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2004, 15:57   #22
Guderian
Banneling
 
 
Guderian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2002
Berichten: 8.266
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov
Als ik mij niet vergis heeft de Islam ook een zeer belangrijke bron geweest voor de Europese beschaving... Zij hebben de superieure cultuur naar Iberia gezorgd.
Het linkse sulletje gaat ook eens iets zeggen zie. Het enige wat aan de Europese beschaving heeft bijgedragen in verband met de islam, is net de strijd van de Europeanen TEGEN de islam en het verjagen ervan, weg van Europese bodem. Europa is de Reconquista, en niet het Moorse addergebroed die dacht het Iberische schiereiland te kunnen bezetten.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2004, 15:57   #23
European Voice
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 21 juni 2004
Locatie: Europa-Vlaanderen
Berichten: 79
Stuur een bericht via MSN naar European Voice
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Borreling
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door /\|cazar
In geschiedenis zijn er geen feiten, alleen interpretaties van de feiten.

Net zoals je in de schoolboekjes niets kunt lezen om wat het werkelijk ging tijdens WOII. Allemaal kouwe pap - verontschuldig mij deze uitdrukking - die later aan de universiteiten nog eens herkauwd wordt.

Met als gevolg leraren geschiedenis die herkauwde kouwe pap moeten geven.


Plattekes gezegd, maar wel realiteit.
En dit inzicht heb je verworven via ... ???
... de universiteit denk ik. Ik heb dat daar allesinz gehoord, het heet "invention of traditions" en "Lieux de memoirs" heeft er ook ergens iets mee te maken.

Ik zal een kort voorbeeld geven maar de Guldensporenslag is zo een interpretatie van de geschiedenis. Het verhaal gaat dat een stelletje Vlaamse boeren het machtige Franse leger verslaan hebben. In werkelijkheid waren het inwoners van de machtige stad Brugge, een stad met verschrikkelijk veel geld en daarmee hadden ze de beste wapens gekocht. Ze vochten trouwens ook niet voor de Vlaamse rechten maar om te voorkomen dat de koning te privileges van de stad Brugge zou inperken.

En zo heeft elk land zijn interpretatie van gebeurtenissen om aan te duiden dat de inwoners een gezamelijk verleden hebben. Of hoe dachten jullie dat er naties gemaakt worden
__________________
Nothing is possible without men, nothing is lasting without institutions. (J. Monnet)
European Voice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2004, 16:00   #24
European Voice
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 21 juni 2004
Locatie: Europa-Vlaanderen
Berichten: 79
Stuur een bericht via MSN naar European Voice
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov
Als ik mij niet vergis heeft de Islam ook een zeer belangrijke bron geweest voor de Europese beschaving... Zij hebben de superieure cultuur naar Iberia gezorgd.
Het linkse sulletje gaat ook eens iets zeggen zie. Het enige wat aan de Europese beschaving heeft bijgedragen in verband met de islam, is net de strijd van de Europeanen TEGEN de islam en het verjagen ervan, weg van Europese bodem. Europa is de Reconquista, en niet het Moorse addergebroed die dacht het Iberische schiereiland te kunnen bezetten.
Even de puntjes op de "i" zetten: het zijn niet de Europeanen die gevochten hebben tegen de Islam, het waren de Christenen. In die tijd voelde men zich helemaal niet Europeaan maar was men Christen. Na de Kruistochten begonnen ze in Europa trouwens met elkaar oorlog te voeren, een mens moet bezig blijven niet?
__________________
Nothing is possible without men, nothing is lasting without institutions. (J. Monnet)
European Voice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2004, 16:00   #25
Guderian
Banneling
 
 
Guderian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2002
Berichten: 8.266
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Europa moet gewoon a-religieus zijn. Ik dacht dat er zoiets als vrijheid van godsdienst was?

De mens is een spiritueel, religieus wezen en dus kan en mag de invloed van religie niet geweerd worden omwille van Verlichtings-fundamentalisme! Het is niet omdat er een erkeniing zou moeten zijn van het feit dat christendom enerzijds en heidendom anderzijds de Europese beschaving vorm hebben gegegevn, dat jij het recht niet zou hebben om ongelovig te zijn. Inzake het belachelijke principe van "godsdienstvrijheid" kan trouwens nog een ander boekje worden opengedaan, maar dat past niet in deze topic.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2004, 16:02   #26
Guderian
Banneling
 
 
Guderian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2002
Berichten: 8.266
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Monnet
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian

Het linkse sulletje gaat ook eens iets zeggen zie. Het enige wat aan de Europese beschaving heeft bijgedragen in verband met de islam, is net de strijd van de Europeanen TEGEN de islam en het verjagen ervan, weg van Europese bodem. Europa is de Reconquista, en niet het Moorse addergebroed die dacht het Iberische schiereiland te kunnen bezetten.
Even de puntjes op de "i" zetten: het zijn niet de Europeanen die gevochten hebben tegen de Islam, het waren de Christenen. In die tijd voelde men zich helemaal niet Europeaan maar was men Christen. Na de Kruistochten begonnen ze in Europa trouwens met elkaar oorlog te voeren, een mens moet bezig blijven niet?
Dat kan best zijn dat men zich inderdaad geen Europeaan voelde, maar die christenen waren Europeanen. Of men zichzelf nu zo voelde of niet speelt weinig rol. En ja, de Europeanen hebben doorheen de eeuwen bijzonder veel broederoorlogen gevoerd. Nu ja, ik ben van mening dat ook uit oorlog een scheppende kracht kan uitgaan. Maar dat zal door de politiek-correcte goegemeente wel weer als "fascisme" bestempeld worden...
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2004, 16:05   #27
European Voice
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 21 juni 2004
Locatie: Europa-Vlaanderen
Berichten: 79
Stuur een bericht via MSN naar European Voice
Standaard

nee nee helemaal niet, "states make war and war makes states" hebben ze mij dit jaar verteld.

Maar over het Europeaan zijn zonder het te voelen wil ik even zeggen dat ik niet eens ben dat de Kruistochten een invloed hebben gehad op Europese eenmaking noch op Euorpese identiteit zoals hierboven wel gesuggereed werd.
__________________
Nothing is possible without men, nothing is lasting without institutions. (J. Monnet)
European Voice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2004, 16:06   #28
Guderian
Banneling
 
 
Guderian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2002
Berichten: 8.266
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Monnet
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus
Ik ben absoluut niet gelovig. Toch vind ik het jammer dat er in de ontwerptekst van Europese grondwet niet wordt verwezen naar de Christelijke wortels van Europa, om op die manier duidelijk te maken dat de Islam in Europa niet thuishoort en om duidelijk te maken dat Turkije niet tot de EU mag toetreden.
West-Europe is het enige werelddeel waar er echte secularisatie is en dat wil ik zo houden ook en ik wil het zelfs transporteren naar Oost en Centraal Europa.
Ik ben fundamenteel tegenstander van dergelijk Verlichtings-fundamentalisme. Uiteindelijk is een dergelijke visie geen haar beter dan een islamfundamentalist of een christelijk fundamentalist. Laat Oost- en Centraal Europa maar op religieus en spiritueel vlak zoals het is. De Polen bijvoorbeeld hechten bijzonder veel belang aan hun katholiek geloof en ik geef ze gelijk ook al ben ik niet eens christelijk. Dat messianisme is verderfelijk, van wie het ook moge uitgaan.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2004, 16:08   #29
European Voice
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 21 juni 2004
Locatie: Europa-Vlaanderen
Berichten: 79
Stuur een bericht via MSN naar European Voice
Standaard

Maar dat werkt andersom natuurlijk ook. Waarom zouden wij dan onze zogezegde Christelijke achtergrond in onze grondwet toelaten. Dat zou messianisme van Oost-Europa zijn, niet?
__________________
Nothing is possible without men, nothing is lasting without institutions. (J. Monnet)
European Voice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2004, 16:09   #30
Guderian
Banneling
 
 
Guderian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2002
Berichten: 8.266
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Monnet

Maar over het Europeaan zijn zonder het te voelen wil ik even zeggen dat ik niet eens ben dat de Kruistochten een invloed hebben gehad op Europese eenmaking noch op Euorpese identiteit zoals hierboven wel gesuggereed werd.
Misschien hebben ze inderdaad geen invloed gehad op Europese eenmaking, maar dat neemt niet weg dat ik meen dat anno 2004 elke Europeaan fier mag zijn op die Kruistochten, op Poitiers, op de Reconquista, de slag bij Lepanto,...
Er werden duizenden islamieten in de pan gehakt, en ja, ik ben daar fier op!
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2004, 16:11   #31
Guderian
Banneling
 
 
Guderian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2002
Berichten: 8.266
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Monnet
Maar dat werkt andersom natuurlijk ook. Waarom zouden wij dan onze zogezegde Christelijke achtergrond in onze grondwet toelaten. Dat zou messianisme van Oost-Europa zijn, niet?
Neen, ik beschouw West-Europa immers helemaal niet als het "thuishaven"-gebied van deaanhangers van de Verlichting. De verlichting is ondanks haar Europese eigenheid één van de kwalijkste zaken geweest in onze geschiedenis, veel erger dan de katholieke overheersing van de Middeleeuwen. Voorts heeft West-Europa haar beschaving grotendeels te danken aan de religieuze achtergrond, dus heeft dat niks met messianisme vanuit het oosten of Centraal-Europa te maken.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2004, 16:13   #32
European Voice
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 21 juni 2004
Locatie: Europa-Vlaanderen
Berichten: 79
Stuur een bericht via MSN naar European Voice
Standaard

... nog een geluk dat er geen Christen zijn omgekomen.
__________________
Nothing is possible without men, nothing is lasting without institutions. (J. Monnet)
European Voice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2004, 16:23   #33
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov
Als ik mij niet vergis heeft de Islam ook een zeer belangrijke bron geweest voor de Europese beschaving... Zij hebben de superieure cultuur naar Iberia gezorgd. En deze heeft rechtstreeks een gevolg gehad in de ontdekkingsreizen van Spanje en Portugal... Die ontdekkingsreizen zijn toch wel da basis van het economisch rijke europa van vandaag (een rijkdom die welliswaar enorm veel bloed veroorzaakt heeft)
Misschien lees je best eens dit boekje:

ISLAMIC AND CHRISTIAN SPAIN IN THE EARLY MIDDLE AGES
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2004, 16:26   #34
European Voice
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 21 juni 2004
Locatie: Europa-Vlaanderen
Berichten: 79
Stuur een bericht via MSN naar European Voice
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov
Als ik mij niet vergis heeft de Islam ook een zeer belangrijke bron geweest voor de Europese beschaving... Zij hebben de superieure cultuur naar Iberia gezorgd. En deze heeft rechtstreeks een gevolg gehad in de ontdekkingsreizen van Spanje en Portugal... Die ontdekkingsreizen zijn toch wel da basis van het economisch rijke europa van vandaag (een rijkdom die welliswaar enorm veel bloed veroorzaakt heeft)
Misschien lees je best eens dit boekje:

ISLAMIC AND CHRISTIAN SPAIN IN THE EARLY MIDDLE AGES
zijn er nog mensen die geloven in superieure culturen??
__________________
Nothing is possible without men, nothing is lasting without institutions. (J. Monnet)
European Voice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2004, 17:52   #35
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Europa moet gewoon a-religieus zijn. Ik dacht dat er zoiets als vrijheid van godsdienst was?

De mens is een spiritueel, religieus wezen en dus kan en mag de invloed van religie niet geweerd worden omwille van Verlichtings-fundamentalisme!
Ik heb niet gezegd antireligieus.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2004, 19:02   #36
Borreling
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 20 juni 2004
Berichten: 9
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Monnet
Ik zal een kort voorbeeld geven (waar ik waarschijnlijk bakken kritiek op ga krijgen) maar de Guldensporenslag is zo een interpretatie van de geschiedenis. Het verhaal gaat dat een stelletje Vlaamse boeren het machtige Franse leger verslaan hebben. In werkelijkheid waren het inwoners van de machtige stad Brugge, een stad met verschrikkelijk veel geld en daarmee hadden ze de beste wapens gekocht. Ze vochten trouwens ook niet voor de Vlaamse rechten maar om te voorkomen dat de koning te privileges van de stad Brugge zou inperken.

En zo heeft elk land zijn interpretatie van gebeurtenissen om aan te duiden dat de inwoners een gezamelijk verleden hebben. Of hoe dachten jullie dat er naties gemaakt worden
Bakken kritiek ? Maar manneke toch, dat simpel verhaaltje kent iedereen toch. Wat betreft WOII is zowat iedere seconde gedocumenteerd. Dat Hollywood daar iets anders van maakt is evident, die moeten geen licentie geschiedenis halen maar gewoon verhaaltjes vertellen die goed verkopen.

De geschiedenis van uiterst rechts in Europa en in Vlaanderen is echter zeer goed gedocumenteerd. Dat er hier op het forum verschijnen met prentjes en ikonen van toentertijd is een bewijs dat de mensen het niet willen weten. Tientallen miljoenen doden, onnoemelijk veel verdriet zijn blijkbaar geen reden om eens na te denken over de gevolgen van dat nationalistisch gezwam.

Zelfs de Joden, zijn het vergeten, want ze gedragen zich tegenover de Palestijnen bijna net zo brutaal als de Nazis indertijd tegen hen. Ik blijf erbij : gebuisd voor geschiedenis, stemrecht kwijt.
Borreling is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2004, 20:54   #37
European Voice
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 21 juni 2004
Locatie: Europa-Vlaanderen
Berichten: 79
Stuur een bericht via MSN naar European Voice
Standaard

Citaat:
Ik blijf erbij : gebuisd voor geschiedenis, stemrecht kwijt.
Daar ben ik het nu eens volledig mee eens zie!
__________________
Nothing is possible without men, nothing is lasting without institutions. (J. Monnet)
European Voice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2004, 20:58   #38
Groot Bakkes
Minister
 
Groot Bakkes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 november 2003
Locatie: Vlaanderen, Antwerpen
Berichten: 3.315
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door /\|cazar
Citaat:
Als ik mij niet vergis heeft de Islam ook een zeer belangrijke bron geweest voor de Europese beschaving... Zij hebben de superieure cultuur naar Iberia gezorgd. En deze heeft rechtstreeks een gevolg gehad in de ontdekkingsreizen van Spanje en Portugal... Die ontdekkingsreizen zijn toch wel da basis van het economisch rijke europa van vandaag (een rijkdom die welliswaar enorm veel bloed veroorzaakt heeft)
zeer juist.

zonder hen, geen wetenschap in europa, geen 'moderne' geneeskunde, geen cartografie, maar meer nog ... geen verlichtingsdenken dat uit deze ontwikkeling volgde, verlichtingsdenken dat ervoor gezorgd heeft dat het juk van de Kerk doorbroken werd.


moraal van het verhaal: simplisme voor de kleine man, nuances en relativisme voor de ontwikkelde !
Als ik me niet vergis, zijn de Moren al lang voor de verlichting uit Europa verjaagd, en is de Verlichting ontstaan in de periode van de Franse revolutie.
Die "wetenschap" van de Arabieren hadden ze ook niet allemaal zelf bedacht. Zoals jullie slimmerds wel weten zijn onze cijfers, die altijd "de Arabische cijfers" worden genoemd, oorspronkelijk afkomstig uit Noord-Indië. Ze hebben ze dus gewoon overgenomen. En dat heeft men niet alleen met cijfers gedaan, maar ook met oude Griekse en Latijnse boeken over wetenschap.
Groot Bakkes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2004, 21:01   #39
European Voice
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 21 juni 2004
Locatie: Europa-Vlaanderen
Berichten: 79
Stuur een bericht via MSN naar European Voice
Standaard

En dan nog iets, al de wijsheid die de Islam toen naar hier heeft gebracht hadden zij op hun beurt dan weer van de oude Grieken. De kennis kwam gewoon terug naar de plaats waar het ontstaan was. Aan de andere kant is het wel waar dat als men die kennis niet terug naar Europa had gebracht er waarschijnlijk geen Verlichting of een Franse Revolutie had plaats gevonden (maar dat is voor altijd gokken natuurlijk)
__________________
Nothing is possible without men, nothing is lasting without institutions. (J. Monnet)
European Voice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2004, 21:04   #40
Groot Bakkes
Minister
 
Groot Bakkes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 november 2003
Locatie: Vlaanderen, Antwerpen
Berichten: 3.315
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Monnet
Ik zal een kort voorbeeld geven maar de Guldensporenslag is zo een interpretatie van de geschiedenis. Het verhaal gaat dat een stelletje Vlaamse boeren het machtige Franse leger verslaan hebben. In werkelijkheid waren het inwoners van de machtige stad Brugge, een stad met verschrikkelijk veel geld en daarmee hadden ze de beste wapens gekocht. Ze vochten trouwens ook niet voor de Vlaamse rechten maar om te voorkomen dat de koning te privileges van de stad Brugge zou inperken.
U moet deze site maar eens bezoeken dan zal u zien met welke wapens de Vlamingen vochten. Een goedendag (een lange houten stok met ijzeren bol en punt erop) is namelijk bezwaarlijk een superieur wapen te noemen. Het ridderleger van D'Artois was te paard (u kent kennelijk niet veel van krijgskunde want in die tijd gold "1 paard = even sterk als 10 infanteristen) met 7000 man en enkele 100'en boogschutters tegen 7000 man Vlaams voetvolk waar slechts enkele tientallen te paard waren.
Het was wel degelijk een overdonderend militair succes die slag.
Groot Bakkes is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be