Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 november 2018, 09:58   #81
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik betaal 600 euro brandverzekering per jaar (dat is inclusief rechtsbijstand, familiale, enz...wel).

Dus dat kan kloppen. En mijn ouders en schoonouders zitten met vergelijkbare bedragen bij andere banken/verzekeraars.

Toen we een appartement hadden was dat inderdaad veel lager.
ik heb voor een HOB op 600 m2 nooit meer betaald dan 350€/j brand rb en familiale.
heb er wel bewust nooit diefstal bij genomen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2018, 10:11   #82
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik betaal 600 euro brandverzekering per jaar (dat is inclusief rechtsbijstand, familiale, enz...wel).

Dus dat kan kloppen. En mijn ouders en schoonouders zitten met vergelijkbare bedragen bij andere banken/verzekeraars.

Toen we een appartement hadden was dat inderdaad veel lager.
Mijn jonste dochter betaald +/-15000€ per jaar, maar daar zit ook de brandverzekering voor de werkplaats en magazijn van hun bedrijfje bij. Daar is wel voor enkele tienduizenden Euro's aan materiaal opgeslagen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2018, 10:14   #83
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik heb voor een HOB op 600 m2 nooit meer betaald dan 350€/j brand rb en familiale.
heb er wel bewust nooit diefstal bij genomen.
Diefstal en zonnepanelen zijn wel inbegrepen bij mijn kinderen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2018, 10:17   #84
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Diefstal en zonnepanelen zijn wel inbegrepen bij mijn kinderen.
zonnepanelen zijn nooit een meerkost geweest, je moest die bijkomend rapporteren, maar verzekeringsbedrag wijzigde daardoor niet.

met diefstalverzekering is het in de praktijk meestal zo dat mensen hun bezittingen amper kunnen bewijzen, dat echt dure stukken niet thuis liggen en dat de belangrijkste waarden in huis technologisch van aard zijn, en die zijn na twee jaar voor een verzekering waardeloos ... ik vond het de tamelijk hoge kost nooit waard.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2018, 10:36   #85
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
zonnepanelen zijn nooit een meerkost geweest, je moest die bijkomend rapporteren, maar verzekeringsbedrag wijzigde daardoor niet.

met diefstalverzekering is het in de praktijk meestal zo dat mensen hun bezittingen amper kunnen bewijzen, dat echt dure stukken niet thuis liggen en dat de belangrijkste waarden in huis technologisch van aard zijn, en die zijn na twee jaar voor een verzekering waardeloos ... ik vond het de tamelijk hoge kost nooit waard.
Als invalide heeft mijn oudste zoon wel enkele dure spullen in huis.
Waaronder een rolstoel en zijn beenprotese. Die zaken zijn ook verzekerd via de brand en familiale verzekering tegen vandalisme en diefstal.
En mijn oudste zoon heeft alle facturen van zijn inboedel, kan dus alles bewijzen. En daar zit ook nog een traplift bij, niet direct goedkoop.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2018, 10:41   #86
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Vaste kosten van oudste zoon

hypoteek 579€
gas 50€
elektriek 30€
internet 120€
water 15€
gsm 50€
autoverzekering 50€
brand/familialeverzekering 45€


Totaal 939€

Als havenarbeider heeft hij een bruto inkomen van + 137,67 €/dag *20 werkdagen= 2753.4€ bruto/maand Platte pen.
Hij is ondertussen wel assitent chefmarkeur en heeft dus een toeslag van 25% en komt dus op 3441.75€ bruto/ maand platte pen.
Plus shiftvergoedingen, weekendtoeslagen en alle andere extra legale voordelen die havenarbeiders krijgen.

Zijn inkomen kan je controleren op
http://www.cepa.be/pdf/ha/codex/co_a...ENT_112018.pdf

Mijn jongste dochter haar partner is een zelfstandige elektrieker, met een contract van 20uur per week bij een logistiek bedrijf en heeft nog eens een werknemer geplaats voor 40uren/week tegen 55€/uur plus toeslagen voor overuren, shiften en weekendwerk volgens de CAO van de haven.
Hij doet daarnaast nog werken bij privé personen.

Mijn nichtje heeft een netto inkomen van 2630€ per maand als beter geschoolde bediende bij de post.

Je moet dus niets onder de loep nemen, ik geeft je zelf direct alle cijfers.

Maar het is vooral de levenswijze die bepalend is of je toekomt.
Met zo een salaris is het niet zo moeilijk om het met 1 inkomen te rooien. Komt daar nog eens het voordeel van het huwelijksquotiënt bij.

De meeste arbeiders moeten het doen met 1500 netto per maand.

Dus ik weet eigenlijk niet wat je hier zoal wil bewijzen ? Dat je met 1 x 3000 per maand evengoed toekomt als met 2 x 1500 ?

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 21 november 2018 om 10:43.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2018, 10:44   #87
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Als invalide heeft mijn oudste zoon wel enkele dure spullen in huis.
Waaronder een rolstoel en zijn beenprotese. Die zaken zijn ook verzekerd via de brand en familiale verzekering tegen vandalisme en diefstal.
En mijn oudste zoon heeft alle facturen van zijn inboedel, kan dus alles bewijzen. En daar zit ook nog een traplift bij, niet direct goedkoop.
je noemt idd allerlei waardevolle zaken, maar is er daar iets gegeerd bij voor een inbreker?

ik zie zo'n inbreker bvb niet uw traplift beginnen uiteen vijzen...

ook meubelen zie ik niet direct op t verlanglijstje van inbrekers (voor zover die in een moderne inboedel nog echt een betekenisvolle waarde bezitten)

mja, da's een afweging die iedereen voor zichzelf moet uitmaken, nietwaar.

ik bespaarde er zo'n 250€ per jaar mee sinds ik het ouderlijk huis verliet.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2018, 10:44   #88
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.977
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Elke Vlaming heeft het recht te emigreren naar een ander land (mits het niet is om te gaan vechten tegen onze cultuur, in IS toestanden ... bla bla ...)
Dat is een van onze vrijheden.

Voor de rest kunnen we natuurlijk nog wel wat leren van Canada.
We moeten dat recht misschien eens laten betalen.

Gestudeerd op onze kosten = x jaar werken of x bedrag betalen.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2018, 10:49   #89
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
We moeten dat recht misschien eens laten betalen.

Gestudeerd op onze kosten = x jaar werken of x bedrag betalen.
Zou je dan niet eerst beginnen met alle buitenlanders die niet eens in België wonen te laten betalen?
In de Belgische scholen langst de Belgisch/Nederlandse grens, zitten meer kinderen die in Nederland wonen dan Vlaamse kinderen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2018, 10:55   #90
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
We moeten dat recht misschien eens laten betalen.

Gestudeerd op onze kosten = x jaar werken of x bedrag betalen.
en prikkeldraad aan de grenzen en uitreisvisa verplichten, strak plan!
daar komt Merkel vandaan.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2018, 11:11   #91
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik heb voor een HOB op 600 m2 nooit meer betaald dan 350€/j brand rb en familiale.
heb er wel bewust nooit diefstal bij genomen.
Wel als ik diefstal en rechtsbijstand er uit haal zit ik rond de 400. Dus dat kan alweer kloppen.

Alleen wil ik diefstal er wel bij. Bij mijn ouders is al tweemaal ingebroken en de regio hier aan de grens is daar gevoelig voor.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2018, 11:12   #92
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
zonnepanelen zijn nooit een meerkost geweest, je moest die bijkomend rapporteren, maar verzekeringsbedrag wijzigde daardoor niet.

met diefstalverzekering is het in de praktijk meestal zo dat mensen hun bezittingen amper kunnen bewijzen, dat echt dure stukken niet thuis liggen en dat de belangrijkste waarden in huis technologisch van aard zijn, en die zijn na twee jaar voor een verzekering waardeloos ... ik vond het de tamelijk hoge kost nooit waard.
In de praktijk komt de verzekeringsmakelaar langs om een lijstje te maken van wat er gestolen is/gevandaliseerd. De verzekeraar doet daar in het algemeen niet bijzonder moeilijk over, behalve als je rolexen van 20k euro aangeeft terwijl je maar 15k aan pensioen hebt per jaar....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2018, 11:16   #93
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
In de praktijk komt de verzekeringsmakelaar langs om een lijstje te maken van wat er gestolen is/gevandaliseerd. De verzekeraar doet daar in het algemeen niet bijzonder moeilijk over, behalve als je rolexen van 20k euro aangeeft terwijl je maar 15k aan pensioen hebt per jaar....
enige waar ik over getwijfeld heb is de kunst die ik in huis heb ... en daarvoor reken ik op de onwetendheid van het inbrekend personeel.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2018, 11:30   #94
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Met zo een salaris is het niet zo moeilijk om het met 1 inkomen te rooien. Komt daar nog eens het voordeel van het huwelijksquotiënt bij.

De meeste arbeiders moeten het doen met 1500 netto per maand.

Dus ik weet eigenlijk niet wat je hier zoal wil bewijzen ? Dat je met 1 x 3000 per maand evengoed toekomt als met 2 x 1500 ?
Ja, daar kiezen ze dan toch zelf voor.
Diploma vereisten voor een havenarbeider zijn geen diploma's vereist.
Bouwvakker, geen diploma's vereist.
Hoogte werker geen diploma's vereist.
Chauffeur, geen dipolma's vereist.
Machine bedienaar bouw geen diploma's vereist.
Lasser enkel attest van bekwaamheid vereist.


Allemaal arbeiders die meer dan 15€/uur plus toeslagen hebben, waaraan een nijpend tekort is en men in het buitenland mensen moet voor gaan zoeken.
Maar het zijn geen 9to5 jobs waarbij je warm binnen zit en geen vuile handen krijgt.
Heb zelf steeds het statuut van bediende geweigerd, ook al had ik een leidinggevende functie en zat ik de laatste jaren meer achter de PC dan in de werkplaats.
Juist vanwege de toeslagen en de loonsberekening, de reden waarom werkgevers zo veel mogelijk werknemers een bediende statuut willen aansmeren ook al zijn het arbeiders.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2018, 11:36   #95
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
je noemt idd allerlei waardevolle zaken, maar is er daar iets gegeerd bij voor een inbreker?

ik zie zo'n inbreker bvb niet uw traplift beginnen uiteen vijzen...

ook meubelen zie ik niet direct op t verlanglijstje van inbrekers (voor zover die in een moderne inboedel nog echt een betekenisvolle waarde bezitten)

mja, da's een afweging die iedereen voor zichzelf moet uitmaken, nietwaar.

ik bespaarde er zo'n 250€ per jaar mee sinds ik het ouderlijk huis verliet.
't Ja, je kan bij een verzekering niet direct kiezen wat je wel en niet verzekerd bij een brand en diefstalverzekering.
En daar wij op nog geen 5km van de grens wonen, is een verzekering tegen diefstal geen overbodige luxe.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2018, 11:38   #96
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
enige waar ik over getwijfeld heb is de kunst die ik in huis heb ... en daarvoor reken ik op de onwetendheid van het inbrekend personeel.
Kunst is meestal op bestelling en als ze die niet van buitenaf kunnen zien, is het gevaar voor diefstal heel klein.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2018, 11:57   #97
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
enige waar ik over getwijfeld heb is de kunst die ik in huis heb ... en daarvoor reken ik op de onwetendheid van het inbrekend personeel.
Kunst is op bestelling. De gemiddelde dief kan daar niks mee.

Kunst steel je als je er een koper voor hebt.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2018, 12:52   #98
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Nu, even terug on topic.
Mijn kinderen zijn even geschrokken van de arbeidsvoorwaarden.

Citaat:


Vakantiedagen

15 dagen na één jaar dienstverband
17 dagen na drie jaar dienstverband
20 dagen na vijf jaar dienstverband
Nationale feestdagen
6 dagen ziekteverlof per jaar




https://www.workatplanon.com/nl/ontd...en-canada.html

En de pensioenregeling is nog erger. de meeste rechten verlies je trouwens als je het bedrijf verlaat, daar deze via een pensioenfonds van het bedrijf gaan.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2018, 13:28   #99
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Hangt er vanaf wat uw kinderen gaan verdienen daar.

Hogere lonen zijn daar beter af.

Lagere vaker niet. Door de solidariteit in BE worden lage lonen eigenlijk gesubsidieerd: die mensen krijgen meer aan sociale uitkeringen, ziekteverzekering, onderwijs, enz...dan dat ze opbrengen aan belastingen.

Als je pakweg 150k dollar gaat verdienen, ben je in canada en zeker de VS beter af tov Belgie.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2018, 14:39   #100
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Hangt er vanaf wat uw kinderen gaan verdienen daar.

Hogere lonen zijn daar beter af.

Lagere vaker niet. Door de solidariteit in BE worden lage lonen eigenlijk gesubsidieerd: die mensen krijgen meer aan sociale uitkeringen, ziekteverzekering, onderwijs, enz...dan dat ze opbrengen aan belastingen.

Als je pakweg 150k dollar gaat verdienen, ben je in canada en zeker de VS beter af tov Belgie.
Het gaat weldegelijk over de hogere loonklassen, maar ze zijn niet van plan om dan 5 jaar in Canada te blijven, daarna willen ze naar een andere regio.
En normaal kijken jongeren niet maar de pensioenopbouw en opbouw van andere legale voordelen, maar ik ben zelf juist op rust gegaan en de vriend van hun moeder is vorig jaar op pensioen gegaan.
En hoewel hij altijd als bediende bij een grote bank heeft gewerkt en eindigde in een hoog functie, ligt zijn pensioen veel lager dan dat van mij met een gemengde loopbaan.
Ze zijn nu dus aan het uitzoeken hoe ze de opbouw van hun tweede pensioenpijler kunnen behouden als ze het bedrijf verlaten.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be