Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 december 2019, 13:51   #481
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, u hebt juist niets toegelicht. Nul komma nul.
Toch wel maar u loopt er duidelijk op vast en kunt niet weerleggen. Dan stopt de discussie hoor.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2019, 13:52   #482
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ik ben prima in staat u daar zelf op te wijzen.
Van geen enkel belang.

Inhoud telt. Niet dat overspannen emotioneel gedoe van u.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2019, 14:02   #483
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Van geen enkel belang.

Inhoud telt. Niet dat overspannen emotioneel gedoe van u.
En nog wat seksistisch gelul, of mannenpraat voor u!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2019, 14:03   #484
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
En nog wat seksistisch gelul, of mannenpraat voor u!
Een uitspraak die ik met gemak voor uw rekening laat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2019, 14:05   #485
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Een uitspraak die ik met gemak voor uw rekening laat.
Dat zal wel maar maakt ze daarom nog niet minder juist. Zodra u een discussie verliest, begint u met seksistische opmerkingen om de focus te verleggen van onderwerp maar de persoon. Pakt niet Jan, probeer eens wat anders!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2019, 14:08   #486
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dat zal wel maar maakt ze daarom nog niet minder juist. Zodra u een discussie verliest, begint u met seksistische opmerkingen om de focus te verleggen van onderwerp maar de persoon. Pakt niet Jan, probeer eens wat anders!
Fout. Ik heb nu al meermaals u de kern van de zaak onder ogen geschoven. Bij deze doe ik het nog eens:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Alice legt wel niet uit waarom levensvatbaarheid een zodanig moreel gewicht krijgt dat het zelfbeschikkingsrecht van de vrouw daardoor teruggedrongen hoort te worden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2019, 17:49   #487
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dat zal wel maar maakt ze daarom nog niet minder juist. Zodra u een discussie verliest, begint u met seksistische opmerkingen om de focus te verleggen van onderwerp maar de persoon. Pakt niet Jan, probeer eens wat anders!
Net als ondergetekende benadert ook patrickve uw onsamenhangend denken met nuchterheid, los van iedere emotie:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Kijk Alice, we gaan het nog eens proberen. Je kan moeilijk stellen dat Jan, Geert en ik "gedachtenklonen" zijn he, maar hoe ver wij drie ook van elkaar staan, we zijn het er alle drie over eens dat wat jij schrijft, geen coherentie heeft, omdat de logische argumentatie nu eenmaal redelijk universeel is en zelfs door ons 3 totaal verschillende geesten, kan herkend worden, op min of meer dezelfde manier dat een rabiate nazi en een rabbijn het eens kunnen zijn dat 1 + 1 = 5 een foute berekening zijn.

Om ergens een argument aan te geven welke de "juiste" termijn zou zijn om de overgang te maken van "abortus is toegelaten" naar "abortus is verboden", moet men een redenering opbouwen, en die redenering moet van een startpunt vertrekken.

Jan heeft een startpunt "alle menselijke leven heeft levensrecht, als het menselijk DNA bevat en kan uitgroeien tot een mens". Dat is ongeveer zijn hoogste principe, en als je daar van uit gaat, dan komt Jan, zoals iedereen hem kan na-redeneren, logischerwijs uit op "abortus kan enkel beschouwd worden als het leven van de moeder in gevaar komt". Je moet Jan's uitgangspunt niet aanvaarden, om toch Jan's redenering als perfect logisch te beschouwen.

Ik heb als startpunt "de zelfbeschikking van een persoon over zijn lichaam is absoluut", en dan kom je, even logisch als Jan, uit op "abortus is toegelaten op elk moment, tot het kind/foetus weg is van het moederlichaam". Jan is het niet eens met mijn uitgangspunt, maar hij is het wel eens met de logica van die redenering.

Waar het moeilijker is, is om te stellen: "abortus is ok tot aan punt X, maar nadien is het verboden". Dat punt X moet ergens van een principe voort komen, en Jan en ik en Geert vragen U welke uw principe is, en welke uw redenering is van dat principe tot aan "abortus is OK voor tijdstip X, en verboden na tijdstip X".

Daar kan je niet op antwoorden: omdat het wettelijk is. Enfin, je kan dat wel, maar dat wil zeggen dat uw principe is: wat de wet ook zegt, het is dat wat telt voor mij. Dan kan je niet argumenteren om een andere X te hebben, dan die die nu in de wet staat (12 weken). Doodgewoon omdat het de wet is, meer niet. Dan kan je VANDAAG niet zeggen dat 18 weken ok is. Want de wet zegt vandaag 12 weken.

Maar dan kan je in elk geval geen reden geven voor die wet - of een andere. Want je kan natuurlijk nooit het resultaat van een redenering als haar uitgangspunt beschouwen (dat is een "circulair argument", hetwelke een gekende redeneringsfout is).

Dus: op welk principe baseer je je, om die X vast te leggen, en welke is de redenering die van dat principe leidt tot aan X ?

Bij Jan was het principe "menselijk leven dat menselijk DNA bevat, heeft een absoluut levensrecht". Bij mij was het "zelfbeschikking over uw lichaam is absoluut". Wat is jouw principe waar je van vertrekt ? En hoe zit de redenering ineen ?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2019, 20:04   #488
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Je kan dat ook zeggen van haar benen open te doen he. "ze had de tijd om te weigeren, ze had maar niet moeten neuken".

Maw, ze is, vanaf dat ogenblik, wel degelijk haar zelfbeschikkingsrecht kwijt als "straf voor haar verkeerde keuze".

De vraag is: wat is er dan zo belangrijk dat men op dat moment een vrouw haar zelfbeschikkingsrecht over haar lichaam ontzegt ?
wat een onnozele praat... straf...
Als je vrijt zonder de nodige voorbehoedsmiddelen te nemen kunnen er kindjes van komen... Dat weet iedereen; dus wat heeft dat met straf te maken...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2019, 20:06   #489
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Volgens christenen: de waarde van het ongeboren leven. Naar onze maatstaven is het moreel verwerpelijk om (nieuw) leven te doden omwille van motieven die gestoeld zijn op lagere waarden. Die morele maatstaf geldt trouwens ook voor het geboren leven.
Oei, nu gaan we het hebben over hogere en lagere waarden...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2019, 20:07   #490
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Juist niet, als christenen benadrukken we dat we als mensen vrij geschapen werden en in vrijheid kunnen ingaan op Gods roep. Gods wetten zijn als wegwijzers: je volgt ze uit vrije wil. Je kan ze natuurlijk ook negeren, maar dan loop je vaak verloren.
En als je dwaas Gods wetten volgt loopt je inderdaad ook vaak verloren...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2019, 20:31   #491
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht

Hierbij ontbreekt nog steeds waarom dat principe in de afweging wordt gebracht. Waarom krijgt een vrucht vanaf de levensvatbaarheid wel een soeverein recht op bescherming ten nadele van het zelfbeschikkingsrecht van de vrouw. U legt het gewoon niet uit. U poneert het hier heel dogmatisch.
Oké, Jan, leg jij het dan uit... Ik zie hier geen tegengestelde waarden nog hogere of lagere prioriteiten... Het zijn naast elkaar en soms tegenover elkaar gesteld waarden...
Dus leg jij mij nu eens uit hoe het moet... en kom niet af met een god die dat beslist zou hebben...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2019, 20:33   #492
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, het gaat weldegelijk om inperken. Volgens u mag een abortus niet meer uitgevoerd worden (tenzij medische redenen) op een vrucht die levensvatbaar is.

Kortom, dat is de grens van de zelfbeschikking van de vrouw. Het zelfbeschikkingsrecht wordt ingeperkt. Dat is zo helder als iets.
Sorry Alice maar vergeet niet dat je tegen een man praat en voor zo iemand is het ofwel wit ofwel zwart maar daartussen bestaat er niets...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2019, 20:34   #493
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Net als ondergetekende benadert ook patrickve uw onsamenhangend denken met nuchterheid, los van iedere emotie:
Duidelijk toch dat Patrickve ook maar een man is...
Dus u geeft niets aan...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2019, 20:41   #494
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Oei, nu gaan we het hebben over hogere en lagere waarden...
Waarom "oei"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2019, 20:43   #495
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Oké, Jan, leg jij het dan uit... Ik zie hier geen tegengestelde waarden nog hogere of lagere prioriteiten... Het zijn naast elkaar en soms tegenover elkaar gesteld waarden...
Dus leg jij mij nu eens uit hoe het moet... en kom niet af met een god die dat beslist zou hebben...
Euh, dat heeft alice al gezegd. Geen van jullie beiden kan echter uitleggen waarom er geen abortus meer mag gepleegd worden op een levensvatbare vrucht.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2019, 20:44   #496
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Sorry Alice maar vergeet niet dat je tegen een man praat en voor zo iemand is het ofwel wit ofwel zwart maar daartussen bestaat er niets...
't Gaat niet om zwart of wit. 't Gaat om de reden die aan de grondslag ligt van alices redenering. Ze stelt immers dat eens een vrucht levensvatbaar is er geen abortus mag gepleegd worden (met uitzondering van medische redenen). Waarom eigenlijk? Waarom mag dat vanaf dat moment niet meer?

Waarom komt hier toch maar geen antwoord op?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2019, 11:51   #497
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Fout. Ik heb nu al meermaals u de kern van de zaak onder ogen geschoven. Bij deze doe ik het nog eens:
Het is niet omdat je jezelf eindeloos herhaalt , dat je gelijk hebt in een discussie. Bovendien is het nogal bizar dat bij u alles minstens X keer herhaalt moet worden maar ik zet het nog even op een rij voor u.
En recht op zelfbeschikking voor vrouwen dus keuze om legaal voor een abortus te kiezen, en recht op leven van een foetus die buiten de baarmoeder kan overleven;compromis- abortus kan tussen 12 tot 22 weken omdat de foetus daarna levensvatbaar is buiten de baarmoeder.

Dat u met dat compromis niet uit de voeten kunt omwille van uw christelijke opvattingen is niet mijn maar uw zaak. U vind dat vrouwen die keuze niet mogen hebben, omdat u denkt dat het tegen uw leer in gaat.
Voor alle duidelijkheid, dit is de laatste keer dat ik herhaal, aan u om ( indien u de discussie wilt verder zetten)iets van argumentatie aan te brengen.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2019, 11:53   #498
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Euh, dat heeft alice al gezegd. Geen van jullie beiden kan echter uitleggen waarom er geen abortus meer mag gepleegd worden op een levensvatbare vrucht.
En maar doorzaniken over zaken die al X keer zijn toegelicht! Het is niet ons probleem dat uw denken zo beperkt is dat een en/ en verhaal van u of/ of moet zijn! Hou eens op met dat drammen, uw opvattingen zijn de onze niet.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2019, 15:10   #499
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Het is niet omdat je jezelf eindeloos herhaalt , dat je gelijk hebt in een discussie. Bovendien is het nogal bizar dat bij u alles minstens X keer herhaalt moet worden maar ik zet het nog even op een rij voor u.
En recht op zelfbeschikking voor vrouwen dus keuze om legaal voor een abortus te kiezen, en recht op leven van een foetus die buiten de baarmoeder kan overleven;compromis- abortus kan tussen 12 tot 22 weken omdat de foetus daarna levensvatbaar is buiten de baarmoeder.

Dat u met dat compromis niet uit de voeten kunt omwille van uw christelijke opvattingen is niet mijn maar uw zaak. U vind dat vrouwen die keuze niet mogen hebben, omdat u denkt dat het tegen uw leer in gaat.
Voor alle duidelijkheid, dit is de laatste keer dat ik herhaal, aan u om ( indien u de discussie wilt verder zetten)iets van argumentatie aan te brengen.
Euh, u herhaalt keer op keer hetzelfde. Alleen komt u niet uit te leggen waarom "levensvatbaarheid" plotseling een element wordt dat het zelfbeschikkingsrecht van de vrouw insnoert.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Alice legt wel niet uit waarom levensvatbaarheid een zodanig moreel gewicht krijgt dat het zelfbeschikkingsrecht van de vrouw daardoor teruggedrongen hoort te worden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2019, 15:11   #500
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
En maar doorzaniken over zaken die al X keer zijn toegelicht! Het is niet ons probleem dat uw denken zo beperkt is dat een en/ en verhaal van u of/ of moet zijn! Hou eens op met dat drammen, uw opvattingen zijn de onze niet.
Neen, u hebt dat nog geen enkele keer toegelicht. Nul komma nul. Daarom ook bent u niet in staat een bericht aan te wijzen waarin uitleg staat bij het volgende:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Alice legt wel niet uit waarom levensvatbaarheid een zodanig moreel gewicht krijgt dat het zelfbeschikkingsrecht van de vrouw daardoor teruggedrongen hoort te worden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be